ساعدنیوز
ساعدنیوز

کنترل اضافه وزن با ورزش کوهنوردی!

  چهارشنبه، 18 اسفند 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
کنترل اضافه وزن با ورزش کوهنوردی!
کاهش وزن اضافی همراه با ورزش بسیار آسان تر از کاهش وزن با رژیم غذایی است. با ورزش می توان سریع تر به میزان وزن دلخواه خود رسید و از نشاط و سلامتی کافی برخوردار شد.در این قسمت کنترل وزن با ورزش کوهنوردی را برای شما به اشتراک می گذاریم.

پژوهش های اخیر به طور روزافزون بر اهمیت و ضرورت فعالیت های جسمی و نرمشی برای کنترل وزن و شادابی جسم و روان تأکید فراوان می ورزند. هر نوع فعالیت جسمانی از هر سطح هرم، می تواند در کنترل چربی بدن مؤثر باشد چرا که هر فعالیت جسمانی و از جمله کوهنوردی باعث سوزاندن انرژی می شود ولی ورزش های هوازی پرتحرک، بهتر می توانند باعث کاهش چربی بدن شوند. گروهی از ورزش هایی که بتوانند توانایی شما را برای سوزاندن چربی افزایش دهند جزء ورزش های هوازی هستند. این نوع ورزش ها ماهیچه های اصلی بدن را در یک حالت خوب به کار می برند (مانند شنا کردن، پیاده روی، آهسته دویدن، کوهنوردی) ورزش های هوازی را به طور مرتب و منظم انجام دهید و ببینید که به چه آسانی می توان از دست چربی های اضافی و زیان آور رهایی یافت. کوهنوردی و کوهپیمایی اگر به طور منظم و به مدت طولانی انجام شوند، می تواند در سوزاندن چربی اضافی بدن مؤثر باشند.

توصیه هایی در مورد کوهنوردی

  • از انجام دادن کوهنوردی لذت ببرید.
  • سعی کنید فعالیت ورزشی و به خصوص کوهنوردی را از اولویت های برنامه های زندگی خود قرار دهید و مطمئن باشید که با این کار وزن اضافی بدنتان را کاهش خواهید داد.
  • بهانه ها را دور بریزید. هرگز اجازه ندهید عبارت وقت ندارم باعث شود که شما از کوهنوردی و کوهپیمایی هفتگی دور بمانید.
  • چنانچه تاکنون کوهنوردی سنگین نکرده اید یکباره اقدام به این کار نکنید به ویژه اگر چاق هستید.
  • بهتر است عادات خوبی مانند کوهپیمایی و رفتن در طبیعت به طور منظم و مرتب را از کودکی به فرزندانتان بیاموزید تا پس از رسیدن به سن بلوغ نیز این عادات خوب را حفظ کرده و ادامه دهند.
  • کفش مناسب برای انجام برنامه کوهنوردی انتخاب کنید. کفش ورزشی مناسب در کاهش وزن هنگام کوهنوردی و کوهپیمایی بسیار مهم و مؤثر است.
  • خود را برای هر نوع آب و هوایی در کوهستان آماده نمایید. بهتر است در روزهایی که هوا گرم و مرطوب است و نیز در ساعاتی که هوا خنک تر می شود ورزش و از جمله کوهنوردی انجام دهید. پس از بازگشت به خانه با یک حمام آب گرم و خوردن غذای مناسب تجدید نیرو کنید.
  • فعالیت کوهنوردی را ملایم و متناسب با وزن بدنتان انجام دهید. هنگامی که نوع فعالیت ورزشی خود را انتخاب کردید، آهسته پیش بروید و مقدار آن را کم کم افزایش دهید. سعی نکنید بدون توجه به سن و جنس افراد دیگر با آنها برابری و رقابت کنید. متناسب با نیازها و توان خود فعالیت کوهنوردی را انتخاب کنید.
  • مسافت و زمان برنامه کوهنوردیتان را به تدریج افزایش دهید. در بدو شروع، کوهنوردی شدید انجام ندهید، توصیه می شود از کوهنوردی سبک تر شروع کنید و به تدریج مدت زمان آن را افزایش دهید.

    ورزش کوهنوردی

علت لاغری در کوهنوردی

از نظر کالری سوزی، ورزش کوهنوردی بعد از اسکی استقامتی، دومین ورزش برای کالری سوزی است و با توجه به شرایطی که در بدن ایجاد می کند و اشتها را تحت تأثیر می گذارد؛ باعث لاغری خواهد شد. کوهنوردی به صورت شگفت انگیزی باعث کاهش وزن می شود و آن نیز به دلایل متعددی رخ می دهد.شما مسیر زیادی را پیاده روی می کنید و ورزش هوازی انجام می دهید؛ در طول صعود شما باید از دست ها و پاهای خود استفاده کنید و در برخی موارد وزن خود را بر روی قله بیندازید و از کوه بالا بروید. کوهنوردی ورزشی است که بیشتر گروه های عضلانی را تحت تأثیر قرار می دهد ؛ مهم تر از عضلات دست و پا، عضلات مرکزی هستند که درگیر می شوند؛ عضلات میانی یا همان مرکزی، شامل عضلات باسن، عضلات بالای پا و کمر است و این عضلات در کوهنوردی تقویت شده و در صورتی که به درستی کار کنند حالت بدتان را صحیح تر نگه می دارند؛ تنفس را بهبود می بخشند و از آسیب جلوگیری می کنند. تقویت این عضلات و از دست دادن چربی در این نواحی، یکی از فاکتورهای مهم در کاهش وزن می باشد.

چگونه کوهنوردی باعث کاهش وزن می شود؟

یکی از مزایای ورزش کوهنوردی این است که شما را از فعالیت بدنی یکنواخت روی تردمیل دور می کند و بدنتان را وارد چالش های جدیدی خواهد کرد. اضطراب و استرس و خستگی در بدنتان کم می شود؛ هورمون آدرنالینی که در طول هفته در بدنتان تولید شده را آزاد می کند و این گونه استرس شما را کاهش می دهد. این علائم می توانند تا میزان زیادی باعث کاهش وزنتان شود. هنگام صعود، قلب و میزان تنفس شما افزایش می یابد و این مقدمه ای برای کاهش وزن و تناسب اندام است. علاوه بر این خطر ابتلا به فشار خون، دیابت و بیماری های قلبی در فرد کاهش می یابد.

کوهنوردی مداوم

کوهنوردی شما باید یک فعالیت ثابت و منظم باشد و تنها به یک جلسه یا دو جلسه ختم نشود. استمرار در ورزش کوهنوردی بسیار اهمیت دارد. شما باید چند روز در هفته را به این ورزش اختصاص دهید و آن را به صورت منظم انجام دهید. هر چند روز یک بار به صورت منظم کوهنوردی کنید تا تأثیرات آن بعد از مدتی باعث کاهش وزن و تناسب اندام شما شود. بنابراین افراط و تفریط را کنار بگذرید و در هفته های ابتدایی سعی نکنید که هر روز به کوهنوردی بروید؛ زیرا این کار بدنتان را خسته می کند و باعث می شود آن را کنار بگذارید. بنابراین کوهنوردی را به صورت تدریجی و مستمر شروع کرده و ادامه دهید و هر هفته میزانی بر فعالیت خود بیفزاید؛ مثلاً زمان را زیادتر کنید و یا مسیر طولانی تر و سخت تری را انتخاب نمایید.

کوهنوردی طولانی

کاهش وزن در کوهنوردی زمانی رخ می دهد که بدنتان را برای ساعت مشخصی به چالش بکشید. بنابراین کوهنوردی برای ده دقیقه یا یک ربع نمی تواند تأثیر زیادی داشته باشد. البته همان طور که گفتیم در روزهای ابتدایی سعی کنید مسیر آسان تر و در حدود ۴۵ دقیقه کوهنوردی کنید؛ اما در هفته های بعدی مسیرهای سخت تری انتخاب کرده و زمان را بیشتر کنید.

تمرینات کششی

در کوهنوردی احتمال بروز آسیب وجود دارد. بنابراین اگر می خواهید این ورزش به صورت مثبت باعث کاهش وزن شما شود و آن را ادامه دهید؛ بعد از آن حرکات کششی انجام دهید و بدنتان را ریکاوری کنید. ماهیچه های ساق، ران، باسن و دست هایتان را کشش دهید و به مدت چند ثانیه در همان حالات بمانید.

تمرینات تعادلی در کوهنوردی

حرکات تعادلی در کوهنوردی باعث تناسب اندام و کاهش وزن می شود؛ شما در مسیر و در قسمت های ناهموار ممکن است مجبور شوید از یک لبه پرتگاه و یا یک تنه درخت عبور کنید. بنابراین بهتر است از قبل و در خانه تمریناتی را برای حفظ تعادلتان انجام دهید تا از پیچ خوردگی پا و مشکلات این چنینی در امان باشید.

انجام ورزش های دیگر در کنار کوهنوردی

در کنار فعالیت کوهنوردی خود ورزش های تکمیلی مانند شنا انجام دهید. مثلاً اگر یک روز در هفته را کوهنوردی می کنید می توانید دو روز را شنا کنید تا بدنتان ریکاوری شود.

خوردن مواد غذایی سالم

مواد غذایی سالم بخورید. اهمیت تغذیه قبل و بعد از کوهنوردی بر روی سلامت بدنی و کاهش وزن تأثیر زیادی دارد. اگر در حین کوهنوردی خود از مواد غذایی ناسالم مانند چیپس و پفک استفاده کنید؛ ممکن است کاهشی در وزن ایجاد نشود بنابراین در حین کوهنوردی خوراکی های سالم مانند میوه ها (هویج، خیار، کرفس، گلابی، موز و انگور) و شکلات های تلخ همراه داشته باشید. نوشیدنی های غیرمجاز نیز می تواند فرایند کاهش وزنتان را دچار اختلال کند.

آب به اندازه

آب می تواند فرایند چربی سوزی را تسریع ببخشد. اما میزان آب مصرفی تان را از یک فرد باتجربه بپرسید تا دچار سرمازدگی نشوید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (410 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (206 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (156 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (147 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (147 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (32 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (29 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (29 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (25 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (22 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (21 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (19 نظر) تقسیم وظایف در جلسه مهم به شیوه رهبر معظم انقلاب: من چای درست کردن را خوب بلدم و چای میدهم! (15 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (15 نظر) شرط جالب رهبر معظم انقلاب برای خواندن خطبه عقد عروس و داماد ایرانی/ ماجرای بخشیدن 86 سکه به آقای داماد چه بود؟ (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای ضد سرقت کردن گوشی موبایلش روح مخترع تلفن همراه را شاد کرد+عکس/ سلطان تامین امنیت خودتی و بس🤣 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 سفر به ایران قدیم؛ پسر روزنامه‌فروش با جراحی دختر شد+عکس کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله لحظات ثبت شده از حرکات نوزاد داخل رحم مادر+ویدئو/فقط یک مادر میتونه این سختی ها رو به جون بخره 🥺❤ خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس نگاهی به استایل سرتا مشکی بهرام افشاری بازیگر قد بلند سینما/ سبیل چه بهش میاد +عکس ویدیویی دیده نشده از دیدار رامبد جوان و رهبر معظم انقلاب/ سوال جالب آقای بازیگر وقتی تقریباً 20 ساله بود +ویدیو مهران مدیری: 700 بار احسان علیخانی را به برنامه دعوت کردیم و هر بار یک بهونه ای آورد+ویدئو/از معده درد تا کلیه درد برای نیامدن به برنامه... نگاهی به استکان کمر باریک و نعلبکی مینا مختاری در خانه باصفایش/ چای و استکان کمرباریک و گُل، ترکیب زندگی وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیریه+ویدئو/همه از خنده رفتند روی هوا (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی لب ساحل با آهنگ عرفان طهماسبی چه شود.../ وای اگر عشق مرا وارونه تعبیر کند... +فیلم انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان/فک کنم از چند جا تَرَک خورد+ فیلم تیپ و ظاهر متفاوت «مهمت» سریال پایتخت بعد پنج سال بدون گریم تلویزیونی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس خلاقیت فوق هوشمندانه مرد عاشق ایرانی در ندادن رمز کارت بانکیش به همسرش+عکس/ به این دیپلم افتخار ندن در حقش ظلم کردن😂 خوانندگی حیرت انگیز پسر سوپرمارکتی با صدای بهشتی و زیباش در برنامه صداتو/ عالی اجرا کرد+ویدیو کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد کَل‌کَل خنده دار محسن کیایی با بانوی شیرازی و شبنم مقدمی سر پارک دوبل خانم ها/ فقط جواب آخرش عالیه😂+ویدیو سفر به شهر ترابزون: آشنایی با آداب و رسوم محلی گلف بازی کردن بانمک و ناشیانه مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند+ویدیو/ فقط تمرکز کردن طارمی که نتیجه نداد😂 دورهمی سپیده خداوردی، مرضیه سریال آوای باران و دختران چینی با لباس چونگسام / تیپ متفاوت خانم بازیگر به سبک چینی ها تبریک تولد جالب حامد آهنگی برای تک پسرش/ ایشالا لبش همیشه خندون باشه+عکس عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین جشن تولد محسن تنابنده، نقیِ پایتخت/ میز تولدی آهنی با دیزاین آتش، زیرسیگاری و استکان! +عکس روش خلاقانه نبات استخری با سنگ کاغذ قیچی بازی کردن برای پیچوندن مدرسه/ چه بچه باهوشی😁+ویدئو مادرانه های مستانه مهاجر و نفس بازغی/ قاب احساسی ستاره سریال گناه فرشته در آغوش مادر مشهورش+عکس خلاقیت منحصر به فرد مهندس ایرانی با خلق ساختمانی به شکل تایتانیک حماسه آفرید+عکس/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! نگاهی به کوچه آجری و قدیمی هدیه بازوند بازیگر روژان سریال نون خ/ چه کوچه خوشگل و باصفایی+ عکس خلاقیت منحصربفرد هموطن یزدی در ایجاد استخر در پذیرایی خانه‌اش حماسه‌ای دیگر خلق کرد+ویدیو/ خسته نباشی هموطن خودکفا🙋‍♂️ بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی دکوراسیون خاص و مجلل منزل ایمان قیاسی با چیدمان شیک و اروپایی+ویدئو دفن پیکر مادر محمود احمدی نژاد همراه با جلد قرآنی حاوی دستخط سید حسن نصرالله+عکس/ چه دعای قشنگی نوشته خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل فلامینگو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس اولین تصویر از عروس بزرگ امام خمینی(ره) که صبح امروز درگذشت (عکس) شباهت جالب سوگل خلیق، نازنین سریال دفتر یادداشت به پدرش / گوله نمک شیطنت از چشاش میباره!
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد /مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت رونمایی باورنکردنی جواد خیابانی از ماشین ساده و ایرانی‌اش پلمب آرایشگاه مختلط در نسیم‌ شهر بلاتکلیفی در اجرای حکم توماج صالحی! اعدام می شود یا نه؟
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس