کشف کهن‌ترین شراب جهان که حاوی استخوان مرده است +عکس

  یکشنبه، 03 تیر 1403
کشف کهن‌ترین شراب جهان که حاوی استخوان مرده است +عکس
ساعد نیوز: آنطور که بعد از 5 سال مشخص شده، مایع قهوه‌ای مایل به قرمز یافت‌شده در مقبره‌ی دست‌نخورده‌ی رومی با قدمت 2000 ساله، در واقع یک شراب محلی است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، قدیمی‌ترین شرابی که تا به حال به شکل مایع اولیه خود کشف شده، رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز دارد. رنگ این شراب به دلیل واکنش‌های شیمیایی رخ داده در 2000 سال پس از ریختن شراب سفید در کوزه تدفین در جنوب اسپانیا است و نکتۀ دیگر اینکه این کوزه حاوی استخوان‌های سوزانده شده یک مرد رومی نیز هست.

تجزیه و تحلیل کارشناسان دانشگاه کوردوبا نشان داده که مایع قهوه‌ای رنگ باستانی داخل کوزه در یک مقبره نادر و دست‌نخورده رومی که پنج سال پیش به طور تصادفی در شهر کارمونا در اندلس کشف شد، یک شراب محلی است.

پیش از این کشف که اخبار آن در مجله علوم باستان‌شناسی منتشر شده، قدیمی‌ترین شراب حفظ‌شده در حالت مایع، بطری شراب اِشپِیِر بود که سال 1867 از یک مقبره رومی نزدیک شهر اشپیر آلمان کاوش شد و قدمت آن به حدود سال 325 میلادی می‌رسید.

این کوزه اسپانیایی سال 2019 کشف شد، پس از اینکه خانواده‌ای در خانه‌شان در کارمونا به طور تصادفی با یک قبر گودافتاده در ملک‌شان برخورد کردند.

قبر گودافتاده توسط یک خانواده اسپانیایی به صورت اتفاقی کشف شد

خوزه رافائل روئیز آربولا، شیمیدان آلی دانشگاه کوردوبا که رهبری تجزیه و تحلیل این شراب را بر عهده داشته، گفته: «این یک مقبره گودافتاده است که از صخره حفاری شده و به همین دلیل 2000 سال پابرجا مانده است.»

«باستان‌شناسان شهر به سرعت دریافتند این مقبره بسیار غیرعادی است چون مورد حمله یا غارت قرار نگرفته بود. رومی‌ها حتی هنگام مرگ باشکوه بودند و بناهای یادبود تدفینی مانند برج روی مقبره‌های خود می‌ساختند تا مردم بتوانند آن‌ها را ببینند. آن‌ها می‌خواستند در یاد مردم زنده بمانند.»

این مقبره دارای هشت طاقچه تدفین بود که در شش تای آن‌ها کوزه‌هایی از جنس سنگ آهک، ماسه سنگ یا شیشه و سرب وجود داشت. هر کوزه حاوی بقایای استخوان سوزانده شده از یک فرد بود و روی دو کوزه اسامی متوفی نوشته شده بود: Hispanae و Senicio.

اگرچه سال گذشته، زمانی که محققان اعلام کردند یک بطری کریستال در یکی از کوزه‌ها پیدا شده که حاوی عطر رومی دو هزار ساله‌ای با رایحه نعناع هندی است، این مقبره خبرساز شد، اما همه اسرار آن فاش نشده بود.

این مقبره دارای هشت طاقچه تدفین بود که در شش تای آن‌ها کوزه‌هایی از جنس سنگ آهک، ماسه سنگ یا شیشه و سرب وجود داشت

رویز آربولا گفته: «وقتی باستان‌شناسان کوزه را باز کردند و دیدند پر از مایع است، با شگفتی بزرگتری مواجه شدند.»

«کوزه همچنین حاوی استخوان‌های سوزانده شده یک مرد و یک حلقه طلایی بود که با جانوس دو سر تزئین شده بود. این اقلام بعداً در کوزه گذاشته شدند و مرده هنگام سوزانده شدن، حلقه را نپوشیده است. همچنین پایه‌های فلزی تختی که جسد روی آن سوزانده شده وجود داشت.»

وقتی رویز آربولا و تیمش دریافتند حدوداً پنج لیتر مایع مایل به قرمز در فلاسک شیشه‌ای داخل کوزه ناشی از تراکم یا سیل نبوده، شروع به تجزیه و تحلیل آن کردند. آزمایشات نشان داد PH آن 7.5 - نزدیک به آب و حاوی عناصر شیمیایی بسیار شبیه به شراب‌های امروزی است.

«ما به دنبال نشانگرهای زیستی گشتیم، ترکیبات شیمیایی که به صراحت به شما می‌گویند یک ماده خاص چیست. در این مورد، ما به دنبال پلی‌فنل‌ها انحصاری از شراب بودیم و هفت پلی‌فنول شراب را یافتیم. ما آن پلی‌فنل‌ها را با شراب‌های این بخش از اندلس مقایسه کردیم بین آن‌ها مطابقت یافتیم. بنابراین تایید شد این مایع شراب است. کار بعدی این بود که بفهمیم این شراب سفید است یا قرمز.»

فقدان اسید سیرینجیک که هنگام تجزیه رنگدانه اصلی در شراب‌های قرمز تشکیل می‌شود، به وضوح به شراب سفید اشاره داشت، همانطور که موزاییک‌های محلی رومی نشان می‌دهند مردم انگور سفید را زیر پا لگد می‌کنند.

 پلی‌فنول‌های موجود در مایع شراب با پلی‌فنول‌های موجود در شراب‌های همان قسمت اندلس مطابقت دارد

این شیمیدان و تیمش امیدوارند تکنیک‌هایی که آن‌ها در طول تحقیقاتشان، اصلاح و با الهام از آن‌ها ساخته‌اند، به سایر محققانی که در زمینه غذا و شراب باستانی مطالعه می‌کنند، کمک کند.

آربولا گفته: «برای ما تجربه شگفت‌انگیزی بود چون همه ما به دنیای شیمی باستان‌شناسی علاقه داریم و به هر حال، کشف قدیمی‌ترین شراب جهان اتفاقی نیست که هر روز آن را تجربه کنیم.»

«این شراب سمی نیست. ما تجزیه و تحلیل میکروبیولوژیکی انجام دادیم. اما من در مورد آن تردید دارم چون این شراب 2000 سال در تماس با جسد سوزانده شده یک مرده بوده است».


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (299 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (178 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (75 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (46 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (34 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (29 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (23 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (20 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (17 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (16 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دختر پشت کنکوری قصد کشتن کل خانواده را داشت
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
اولین برنامه جوکر با حضور خانم‌ها ؛ اسامی شرکت‌کنندگان +عکس/حتما از خنده تلف میشیم با اینا...
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 8 تیر ماه 1403
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد