معرفی کتاب فراتر از ذهن؛ پیدا و پنهان بازی‌های کیهانی اثر آلن واتس

  چهارشنبه، 09 فروردین 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی کتاب فراتر از ذهن؛ پیدا و پنهان بازی‌های کیهانی اثر آلن واتس
آلن واتس، به‌عنوان فیلسوف و مفسر فلسفه‌های شرقی، در کتاب فراتر از ذهن: پیدا و پنهان بازی‌های کیهانی، تلاش کرده دریچه‌ای به یکی از مکاتب فلسفی و عرفانی بگشاید. این اثر گزیده‌ای از مهم‌ترین سخنرانی‌های اوست که رهایی و آرامش را برای مخاطبان خود به ارمغان می‌آورد. در ادامه ساعدنیوز به معرفی کتاب فوق خواهد پرداخت.

پوستر آلن واتس

درباره آلن واتس

آلن ویلسون واتس (به انگلیسی: Alan Wilson Watts) (6 ژانویه 1915–16 نوامبر 1973) فیلسوف، نویسنده و سخنران انگلیسی بود که به دلیل تفسیر و رواج فلسفه‌های شرقی بودیسم، تائوئیسم و هندوئیسم برای مخاطبان غربی شهرت داشت. وی در چیزلهورست، انگلستان متولد شد و در سال 1938 به ایالات متحده نقل مکان کرده و آموزش ذن را در نیویورک آغاز کرد. واتس مدرک کارشناسی ارشد الهیات را از حوزه علمیه سیبری-وسترن دریافت کرد و در سال 1945 کشیش اسقفی شد. وی در سال 1950 وزارت را ترک کرده و به کالیفرنیا رفت و در آنجا به عضو هیئت علمی آکادمی مطالعات آسیایی آمریکا درآمد.

درباره کتاب فراتر از ذهن

در اواسط دهه‌ی پنجاه و اوایل دهه‌ی شصت میلادی، آلن واتس (Alan Wilson Watts) سخنرانی‌های رادیویی و سمینارهای دانشگاهی متعددی را در کالیفرنیا برگزار کرد و طرفداران زیادی را به سوی خود جذب نمود. او در این مجموعه‌سخنرانی‌ها که دوازده سال به طول انجامید، حکمت‌های آسیا را از دریچه‌ی روانشناسی غربی می‌نگریست که در نوع خود دیدگاهی بسیار تازه و جذاب بود. در کتاب فراتر از ذهن: پیدا و پنهان بازی‌های کیهانی (Out of your mind) درباره‌ی باور او نسبت به فلسفه‌ی بودا و استفاده از ظرفیت‌های نهفته‌ی این مکتب خواهید خواند. آلن واتس معتقد بود بودیسم اصلاً با ادیان غربی قابل قیاس نیست و باید آن را به چشم یک روش روان‌درمانی نگریست و از آن بهره‌ها برد. این اعتقادِ او را چاشنیِ یافته‌های علمی و نوظهور عصر پسااتم کنید تا به ماهیت اندیشه‌های این نویسنده بهتر پی ببرید. البته او پیش از این نیز در کتاب‌های پرفروشی چون «راه ذن» و کتاب پیشگام «روان‌درمانی در شرق و غرب» از اندیشه‌های متفاوت خود پرده برداشته بود. کتاب حاضر برگرفته از متن ده‌ها سمینار ضبط شده‌ی آلن واتس است که مجموعه‌ی صوتی فراتر از ذهن گزیده‌ای از برخی گفتارهای آن محسوب می‌شود. این اثر را پسر آلن واتس، یعنی مارک واتس، گردآوری کرده است. مجموعه گفتارهای نویسنده در این اثر شامل مباحث تخصصی و عمیقی چون «طبیعتِ آگاهی»، «شبکه‌ی زندگی»، «سرمستی گریزناپذیر»، «جهان به بهترین شکل»، «جهان در نقش خود» و «جهان در نقش پوچی» می‌شود. در این کتاب موضوعات مهمی چون ادراک مشترک، کیهان‌شناسی مقایسه‌ای و جایگاه نوع بشر در جهان طبیعی پیش کشیده شده و واتس به شما نشان می‌دهد چگونه خرد جمعی دنیای غرب ریشه در علم منسوخ‌شده و ساختارهای فرهنگی قرن نوزدهم دارد. او همچنین با به چالش کشیدن وضعیت موجود سعی دارد از دور شدن دنیای غرب از دانش امروز پرده بردارد. درحقیقت نویسنده با وام‌گیری از جهان‌بینی بودایی دیدگاهی تازه و باورپذیر را جایگزین آن نموده است که ما به عنوان یک انسان در این جهان‌بینی جلوه‌ای از همه‌چیز یا به‌طور دقیق‌تر «همه‌ی کارها» هستیم. و این‌گونه نه‌تنها جایگاه خود را در طبیعت می‌یابیم، بلکه ذهن‌پروری و در اشتراک‌گذاری این نگاه را با دیگران می‌آموزیم. کتاب فراتر از ذهن: پیدا و پنهان بازی‌های کیهانی، ترجمه‌ای از کامران بهمنی است که موسسه‌ی انتشاراتی فلسفه آن را منتشر کرده.

نکوداشت‌های کتاب فراتر از ذهن

  • آلن واتس به ارائه‌ی پاسخ‌های معنوی پرداخته... او صدای همه‌ی کسانی است که به‌دنبال درک عمیق‌تری از هویت و نقش خود در جهان هستند. (بررسی واتکینز)

  • کتاب فراتر از ذهن بهترین کتابی است که تا به حال خوانده‌ام. این اثر درباره‌ی ماهیت موجود در عالم واقع، چیستی جهان و چگونه رفتار کردن نوشته شده است. (جان لوید)

  • این کتاب، یک نقطه‌ی شروع خوب برای آشنایی با دنیای شگفت‌انگیز آلن واتس است که به‌شدت توصیه‌اش می‌کنم. (کن ویلبر - نویسنده‌ی مدیتیشن انتگرال)

بخشی از کتاب فراتر از ذهن

قدرت مطلق به این معنا نیست که بدانید همه‌چیز چگونه انجام می‌شود؟ بلکه فقط انجام آن است. لازم نیست بتوانید آن را به زبان ترجمه کنید. فرض کنید وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید باید مغزتان را روشن می‌کردید، باید تمام سیستم‌های بدن‌تان را بیدار می‌کردید و تمام مدارهای لازم برای زندگی را به کار می‌انداختید. روز شما هرگز به‌خودی‌خود شروع نمی‌شود. همه‌ی آن چیزها باید یک‌باره اتفاق بیفتند. چگونه یک هزارپا صد پا را هم‌زمان کنترل می‌کند؟ چنین نمی‌کند؛ پاها ناخودآگاه حرکت می‌کنند، هزارپا مجبور نیست به آن فکر کند. شما نیز به همین ترتیب ناخودآگاه تمام فعالیت‌های مختلف اندام‌گان خود را انجام می‌دهید؛ اما، ناخودآگاه واژه‌ی درستی نیست، پنداری مرده است. فرا آگاهانه گزینه‌ی بهتری است؛ اما آگاهی چیست؟ تنها یک شکل تخصصی از هوشیاری است. هنگامی‌که به اطراف اتاق نگاه می‌کنید، فقط از جزئیاتی که متوجه می‌شوید آگاه هستید، اما بسیار بیشتر از آن‌چه که متوجه می‌شوید می‌بینید، زیرا توجه خود را روی هر چیز کوچکی متمرکز نمی‌کنید. به همین ترتیب، شما توجه خود را بر روی اعمال دقیق غده‌ی تیروئید خود و بر نحوه‌ی تابش خورشید متمرکز نمی‌کنید. بیایید این را با مشکل تولد و مرگ مرتبط کنیم. بسیاری از مردم می‌ترسند وقتی می‌میرند، ناچار شوند نبودن ابدی را تحمل کنند، اما این درواقع این یک تجربه نیست. وقتی بچه بودم، اغلب تصور می‌کردم که خوابیدن و بیدار شدن از خواب چگونه است؟ اما اگر به‌اندازه‌ی کافی به آن بیندیشید، یک پرسش دیگر برای‌تان پیش می‌آید؛ این‌که بیدار شدن پس از هرگز نخوابیدن چگونه بود؟ منظورم این است که وقتی به دنیا آمدید بیدار شدن چگونه بود؟ شما نمی‌توانید تجربه‌ی هیچ‌چیز را نداشته باشید، از این‌رو، پس از مرگ تنها چیزی که می‌تواند پیش بیاید همان تجربه‌ای است که در زمان زاده شدن‌تان به وجود آمد.

فهرست مطالب کتاب

  • مقدمه ناشر و مترجم

  • پیشگفتار از «مارک واتس»

  • بخش یک: طبیعتِ آگاهی

  • فصل 1: مدل ‌های کیهانی جهان

  • فصل 2: مدل دراماتیک

  • فصل 3: دادوستد جاودانه

  • بخش دو: شبکه‌ی زندگی

  • فصل 4: سطوح آگاهی

  • فصل 5: شبکه در نقش دام

  • فصل 6: شبکه در نقش بازی

  • بخش سه: سرمستی گریزناپذیر

  • فصل 7: وابستگی و کنترل

  • فصل 8: هیپنوتیزم و خوگیری

  • فصل 9: فروپاشی هماهنگ

  • بخش چهار: جهان به همین شکل

  • فصل 10: کوآنِ ذِن

  • فصل 11: یگانگی در عمل

  • فصل 12: یک تردید بزرگ

  • بخش پنج: جهان در نقش «خود»

  • فصل 13: کیهان‌ شناسی هندو

  • فصل 14: خودی‌ها و بیگانگان

  • بخش شش: جهان در نقش «پوچی»

  • فصل 15: شیوه‌ی بودایی

  • فصل 16: ناپایداری با هر نامی

  • فصل 17: مکتب پوچی

شناسنامه کتاب فراتر از ذهن

  • نویسنده: آلن واتس

  • مترجم: کامران بهمنی

  • زبان: فارسی

  • ناشر چاپی: موسسه انتشارات فلسفه

  • تعداد صفحات: 232

  • موضوع کتاب: کتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های ادیان

  • نسخه الکترونیکی: دارد

  • نسخه صوتی: ندارد

سخن پایانی

بنابراین خواندن این اثر به دوستداران ادیان شرقی و فلسفه‌ی ذن، همچنین طرفداران آثار آلن واتس، توصیه می‌شود. امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) عرض ارادات اشکان دژاگه ستاره فوتبال در دیدار با رئیسی/ تواضع آقای فوتبالیست در حضور سید محرومان +عکس (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...