معرفی فیلم روباه

  شنبه، 12 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی فیلم روباه
روباه فیلمی به کارگردانی و نویسندگی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی محصول سال ۱۳۹۳ است. مسعود فراستی در مصاحبه‌ای ادعا کرده این فیلم به سفارش وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ساخته شده‌است. محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، مرداد ۱۳۹۶ در جلسه تأیید صلاحیتش در مجلس گفت وزارت اطلاعات این فیلم را برای مقابله با نفوذ دشمن ساخته‌است.

خلاصه داستان فیلم روباه

یک مامور اسرائیلی که برای دور جدید ترور دانشمندان اتمی به ایران فرستاده می شود. این مامور ورزیده تنها کار می کند و از همکاری آدم های فریب خورده و یکبار مصرف استفاده می کند که تا آخرین لحظه از ماموریت خود خبر ندارند. یک موتور سوار مسافرکش در دام او می افتد و نادانسته برای ترور تعلیم می بیند و ...

نکاتی درباره فیلم روباه

فیلم صحنه های تعقیب و گریز خوبی در نیمه اول دارد و استفاده خیلی خوبی از دوربین شده و نماهای رو به پایین و زوم های به وقت و مناسبی دارد که به این صحنه ها تحرک خوب و لازمی را که نیاز دارد می بخشند. در نیمه دوم بیشتر ماجرا است که تعلیق ایجاد می کند و صحنه پایانی نیز به دلیل این که بیننده می داند تقلبی است اکشن خاصی ندارد و همان ماجرا آن را ادامه می دهد تا به پایان برسد.از آنجا که داستان فیلم جاسوسی است برخی موارد در آن وجود دارند که با وجود تاکید بر واقعی بودن حوادث فیلم خیلی رئال به نظر نمی رسند. یکی حضور نیروهای اطلاعاتی با آن تعداد بالا در منزل جوان موتوری با بازی خوب حمید گودرزی است که نقش خود را خیلی خوب ایفا کرده است. در این صحنه و یک صحنه دیگر ماموران در خانه وی حاضر می شوند که از لحاظ امنیتی و از نظر تجربه ای که دارند معقول نیست چرا که روباه ممکن است خانه او را بلد باشد و از اتفاق این موضوع در دیالوگی از سوی جوان موتوری تایید می شود.باید توجه داشت که فیلم های جاسوسی موفق در دنیا اطلاعات خود را تدریجی می دهند و مک گافین های زیادی دارند که با رد شدن آنها گره ای تازه در داستان اضافه می شود و بار دراماتیک کار را بر دوش می گیرد و البته از آنجا که این فیلم از داستانی واقعی است و داستان های واقعی خیلی دراماتیک و جذاب نیستند نمی توان به فیلمنامه ایراد گرفت. با این حال می شد با استفاده از برخی تمهیدات و افزودن بخش هایی خیالی که به اصل قضیه آسیب نزده و موجب تحریف نشوند آن را به این قالب نزدیکتر کرد.مسئله دیگری که در فیلم وجود دارد و البته بی ارتنباط به داستان نیست اما نیمه کاره رها می شود سرانجام ساراست که یکی از ماموران برای آوردن وی به ایران به خارج از کشور می رود اما تا پایان فیلم مشخص نمی شود که در ماموریتش موفق می شود یا نه؟ نبود این فصل در فیلم نه تنها ضربه ای به فیلم نمی زند که نبودش بهتر است.در مجموع روباه یک فیلم سینمایی جذاب است که منهای برخی اسامی مشهور که به صورت مستقیم آورده شده و مرتب بر آنها تاکید می شود ساختار سینمایی خوبی دارد و بهترین فیلم جشنواره از منظر ساختاری و محتوایی است.

نکات مثبت فیلم روباه

فیلم ریتم مناسبی دارد و از خوابیدن مخاطب هنگام تماشای فیلم جلوگیری می کند.

« روباه » یکی دو تایی سکانس تعقیب و گریز خوب دارد که نشانه مهر و نشان افخمی بر فیلم است.

بازی حمید گودرزی بهتر از آنچه هست که انتظار می رفت. گودرزی پس از سالها حضور در نقش های کمدی که چندان هم برجسته نبودند، در « روباه » تا حدودی توانسته نشان دهد که هنوز هم می تواند حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

نکات منفی فیلم روباه

فیلمنامه « روباه » یکی از عجیب و غریب ترین فیلمنامه هایی است که می توان آن را خواند. از نامگذاری شخصیت منفی داستان به نام « نتانیاهو » گرفته تا دیالوگ های بسیار ضعیف ماموران وزارت اطلاعات در فیلم. فیلمنامه « روباه » فستیوالی از ضعف های ساختاری است.

در تمام آثار جاسوسی ساخته شده در جهان که در میان آنها کم هم نیستند آثاری که با حمایت مالی بصورت سفارشی ساخته می شوند، معمولا ماموران اطلاعاتی کشور افرادی باهوش ترسیم می شوند که قرار هست گره از یک عملیات تروریستی باز کنند اما در « روباه » ماموران اطلاعات بصورت غیرقابل توضیحی در هرجا که وارد می شوند اطلاعات حساس طبقاتی خودشان را افشا می کنند!

جابجایی لحن فیلم که گاهی جدی و گاهی کمدی است، بدجوری به ماهیت اصلی داستان خدشه وارد کرده است. از یک طرف با تروریستی مواجه هستیم که هرکسی را که میل اش بکشد به کام مرگ می فرستد و از آن طرف شوخی هایی را شاهد هستیم که راننده و خانواده و بچه در راهش و.... شاملش می شوند. توازن برقرار کردن در این فضای آشفته کار مشکلی بوده که افخمی هم از پس آن برنیامده.

این یکی از دیالوگ های فیلم است : « یک پایگاه داعش را می شناسیم که وظیفه جذب در غرب آسیا را دارد و قرار است تهش چی بشود؟ قاسم سلیمانی در عراق منتطرشان است.»

داستان پدر زن نه چندان خوش اعصاب و سفر مامور اطلاعاتی به ارمنستان و چند خرده داستان دیگر نیز به دلیل پرداخت بدشان اضافی هستند و تنها دقایق فیلم را پُر کرده اند.

تاکید افخمی به استفاده از همسرش در فیلمهای اخیر، یکی از ضعف هایی است که اینبار دامن « روباه » را هم گرفته است. مرجان شیرمحمدی اصولا یک نابازیگر است و حضورش در « روباه » هم نشان می دهد که ایشان به دنیای قلم تعلق دارند و نه بازیگری.

حاشیه فیلم روباه

بازیگران زیادی از بازی در فیلم انصراف دادن که از جمله آنها رامبد جوان، محسن تنابنده و فریبرز عرب نیا بودند.

روباه ده دقیقه کوتاه تر از نسخه ای است که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

جلال فاطمی پس از 22 سال به ایران بازگشته و در فیلم « روباه » نقش آفرینی کرده است.

نظر عوامل فیلم روباه

جلال فاطمی : از زمانیکه به ایران آمدم تجربه های زیادی داشتم و دودِ ماندن در سینما هم به چشمم رفته است، چون همیشه به عنوان بیگانه به من نگاه شده است. در حالی که هرچه تلاش کردم بگویم قصد سویی ندارم اکثرا برخورد دیگری را دیدم."

بهروز افخمی : دوست دارم در تمام ژانرها فیلم بسازم. البته وقتی در ژانری کار می کنم از آن خسته می شوم و سال های سال به سراغ آن نمی روم.

بهروز افخمی ( درباره واقعی بودن داستان ) : موضوع برادران نتانیاهو و سازمان اطلاعات نظامی سری ارتش اسرائیل در اینترنت قابل جستجو است که آنها سه برادر بودند که من چهارمین برادر را به نام یوهان خلق کردم، اما اتفاقاتی که برای او می افتد واقعی است.

کارگردان فیلم روباه

بهروز افخمی : متولد سال 1335 در تهران و فارغ التحصیل تدوین از مدرسه عالی تلویزیون و سینما می باشد. افخمی بیش از سه دهه است که در سینمای ایران حضور دارد و در این مدت آثار ارزشمندی از جمله « عروس » و « گاوخونی » را ساخته و روانه سینما کرده است. افخمی علاوه بر حضور فعال در صنعت سینما، حضور فعالی نیز در عرصه سیاست داشته است و به عنوان نماینده در دوره ششم مجلس شورای اسلامی فعالیت می کرده است.

بازیگران فیلم روباه

حمید گودرزی، بابک حمیدیان، جلال فاطمی، آرش مجیدی، سیدمحمد سخایی، سام کبودوند،مرجان شیرمحمدی

دیگر عوامل فیلم روباه

محمد پیرهادی، ماکان عاشوری، آیدین افخمی، طراح صحنه و لباس: مرجان شیرمحمدی، محسن دارسنج، سعید احمدی، علیرضا علویان، محمد یمینی، آرمان موسی پور، علی حسن پور، امیر شیرمحمدی، مرتضی خسروی مجدی، مهرداد زحمتکش، حسین آیینه امید صالحی

مشخصات فیلم روباه


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد
دیگران می‌خوانند   
اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی آخرین دورهمی 4 نفره خانواده نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش در رستوران به صرف شام+عکس/ و قابی که توسط خانم بازیگر ثبت شد برخورد متواضعانه و جالب مجید واشقانی با یک دختر بچه که کیک خودش رو به آقای بازیگر داد+ویدیو/ ماشین لاکچری آقازاده هفت سر اژدها رو دیدین؟ نگاهی به مراسم عروسی زری خوشکام و علی حاتمی، پدر و مادر هنرمند لیلا حاتمی+عکس/ روح هر دوشون شاد و یادشون گرامی صبحانه ساده و بدون تجملات آیت الله هاشمی رفسنجانی روی میزناهار خوری همراه با مادر و پسرانشان+ عکس/ فقط چای و سنگگ طعنه خنده دار نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم برای ژست گرفتن کنار هدیه بازوند+ویدئو/ مگه زن و شوهری اومدیم شباهت باورنکردنی و جالب نرگس محمدی به برادر چشم رنگیش در این سلفی دلنشین خواهر برادری+عکس سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند فیلم لحظه شروع سیلاب در بلوار نماز مشهد را ببینید /آب، این‌گونه سیل شد نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش عکس‌های «یانگوم» در کنار پدر و مادر واقعی‌اش به مناسبت «روز والدین» آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر