نمایندگان موافق و مخالف طرح صیانت از حقوق کاربران

  چهارشنبه، 17 شهریور 1400 ID  کد خبر 166792
نمایندگان موافق و مخالف طرح صیانت از حقوق کاربران
از ۲۴نماینده اعلامی برای کمیسیون ویژه و مشترک بررسی طرح صیانت تاکنون ۱۵نماینده معرفی شده‌اند

طرح صیانت اکنون پس از ماه ها بحث وارد مرحله جدیدی شده است و کمیسیون های مجلس، منتخبان خود را به تدریج برای حضور در کمیسیون ویژه بررسی این طرح معرفی می کنند. چند روز پیش، سیدعلی یزدی خواه، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که ۹کمیسیون مجلس اعضای منتخب خود را برای حضور در کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی معرفی می کنند. همچنین به گفته او تعداد اعضای این کمیسیون کمتر از ۲۴نماینده نخواهد بود.

تاکنون ۶کمیسیون اعضای خود را معرفی کرده اند که تعداد آنها به ۱۵نفر می رسد. بنابراین باید منتظر بود تا ۳کمیسیون دیگر، حداقل ۹نماینده را برای عضویت در این کمیسیون معرفی کنند. مهم ترین پرسش در مورد ترکیب کمیسیون مشترک است. درواقع انتظار می رود که تعداد اعضای مخالف و موافق طرح یکسان باشد و این ترکیب یکسان در هیأت رئیسه کمیسیون هم رعایت شود. این در حالی است که گفته می شود سایر نمایندگان و رسانه ها هم می توانند در جلسات کمیسیون حضور داشته باشند. هرچند این نمایندگان حق رأی نخواهند داشت.

نمایندگان موافق و مخالف طرح صیانت

طرح، نه؛ لایحه، آری

مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده رودبار که از کمیسیون برنامه و بودجه برای عضویت در کمیسیون مشترک انتخاب شده، معتقد است که مجلس باید صبر می کرد تا این موضوع به صورت لایحه از سوی دولت مطرح شود. چگینی چندی پیش در گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها اعلام کرده بود که فضای مجازی با قانون های ضرب الاجلی و کار غیرکارشناسی قابل مدیریت نیست. همچنین الیاس نادران، نماینده اصولگرای تهران و نماینده کمیسیون برنامه و بودجه در کمیسیون ویژه طرح صیانت هم از مخالفان بررسی طرح صیانت براساس اصل ۸۵ قانون اساسی است. به گفته یکی از نمایندگان مجلس، نادران در روزی که قرار بود برای اصل هشتادوپنجی شدن این طرح رأی گیری شود، اعلام کرده بود که «نباید پنهان کاری کنیم و با زندگی مردم دربیفتیم».
مهرداد ویس کرمی، نماینده مردم خرم آباد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات هم چندی پیش گفته بود: «در اصل اینکه فضای مجازی نیازمند توجه جدی است و قطعا باید نسبت به ابعاد مختلف آن تدابیر کارشناسی اندیشیده شود، شکی نیست، اما بحث بر سر این است که طرح فعلی تا چه میزان می تواند هدف ساماندهی فضای مجازی را محقق سازد.» همچنین محمد باقری بناب، نماینده مردم بناب و نماینده کمیسیون اقتصادی در این کمیسیون جزو گروهی به شمار می آید که معتقد است این طرح باید به صورت لایحه از سوی دولت تقدیم مجلس شود. او گفته بود: «محدودیت ها نتوانست برای کشور جوابگو باشد. باید فضای مجازی را با تولید محتوای قوی تقویت کنیم.»

لطف الله سیاهکلی، نماینده قزوین و عضو کمیسیون صنایع مجلس هم معتقد است: «قانون در حوزه فضای مجازی باید در قالب لایحه به مجلس عرضه شود. چون طرح های مجلس، به آن قدرت و تخصص و دقت و ظرافت های قانونی که همه زوایا را درنظر بگیرد، نیستند چون نماینده ها در حوزه های تخصصی فعالیت نکرده اند.» مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم و عضو کمیسیون صنایع در مخالفت با طرح صیانت، آن را واقع نگرانه و آینده نگرانه ندانسته و گفته است: «حوزه دیجیتال و الکترونیک مدام در حال پیشرفت سریع است که با طرح موضوعاتی مثل استارلینک اصلا ممکن است درآینده اینترنت دست ما نباشد.»

فعالیت در چارچوب

نصرالله پژمانفر را شاید بتوان معروف ترین نماینده موافق و طراح اولیه طرح صیانت تلقی کرد. او بارها درباره فضای مجازی نظرات خود را ابراز کرده است. پژمانفر در یکی از اظهارنظرهای خود گفته بود: «در طرحی که من ارائه کردم، محدودیت فضای مجازی جایی نداشت و طبق آن همه پیام رسان های داخلی و خارجی می توانند فعالیت داشته باشند و مردم هم آزادانه حق انتخاب دارند اما فعالیت ها باید در چارچوب جمهوری اسلامی باشد.»احمدحسین فلاحی، نماینده همدان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات هم جزو موافقان طرح است. او در گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها گفته بود: «کسانی که در این خصوص اظهارنظر کردند، بیش از ۹۰ درصد اصلا نمی دانند این طرح چیست.» همچنین رضا تقی پور انوری، وزیر اسبق ارتباطات و عضو کمیسیون صنایع مجلس که از حامیان طرح صیانت است، از تریبون مجلس اعلام کرد: «در ۸سال گذشته در فضای مجازی کشورمان خیانت شد. فضای مجازی را بدون قید و شرط در اختیار دشمنان گذاشتند. امروز فضای مجازی ما اشغال شده است و باید در این زمینه قانونگذاری شود.» بیژن نوباوه وطن، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی از موافقان طرح صیانت به شمار می آید که معتقد است: «در طرح ساماندهی فضای مجازی هیچ محدودیتی برای فعالیت پلتفرم های خارجی در کشور وجود ندارد، اما آنها باید در ایران نماینده حقوقی داشته باشند و مسئولیت عواقب کار خود را بپذیرند.»

حسین میرزایی، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی هم در یک نشست آنلاین گفته بود که مجلس در قالب طرح صیانت از حقوق کاربران برای توسعه فضای مجازی و حمایت از نمونه های داخلی گام بردارد. همچنین، سیدعلی یزدی خواه، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی به عنوان موافق معتقد است: «در این طرح به دنبال ارزان کردن اینترنت برای اقشار مختلف و تسهیل کسب وکار ها در فضای مجازی هستیم.»

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس کمتر درباره طرح صیانت اظهارنظر کرده، اما مدتی پیش در یک توییت نوشت: «با فیلترینگ شبکه های اجتماعی که مرتبط با فضای کسب وکار سالم مردم بوده و آزادی بیان را تضمین می کند مخالفیم و البته باهرگونه بی بند و باری در فضای مجازی که نوجوانان و جوانان را به انحراف می کشاند مخالفیم.» غلامرضا منتظری، نماینده گرگان و آق قلا و عضو کمیسیون فرهنگی اگرچه درباره این طرح اظهارنظر مشخصی نکرده، اما در گفت وگویی اعلام کرده بود : «نکته اساسی که خیلی به آن توجه نشده این است که در مجلس، قانونی مصوب نشده که این همه حرف و حدیث در مورد آن مطرح شده باشد. در مجلس مقرر کردیم که پیش نویس این طرح در دولت بررسی شود و همچنین در صحن علنی و در کمیسیون مشترک این پیش نویس مورد بررسی قرار می گیرد و قطع به یقین ما شاهد تغییراتی در این پیش نویس هستیم.»


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر...
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان