علائم و نشانه های عفونت HPV در زنان

  سه شنبه، 26 اسفند 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
علائم و نشانه های عفونت HPV در زنان
بسیاری از عفونت های HPV هیچ علامتی ندارند و بیشتر آنها طی 2 سال برطرف می شوند. با این حال از آنجایی که بعضی از انواع آن می توانند منجر به سرطان شوند، تلاش برای جلوگیری از عفونت با واکسیناسیون و غربالگری امری حیاتی است. این امر می تواند احتمال ابتلا به سرطان های مرتبط با HPV را کاهش دهد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، عفونت HPV، یک عفونت ویروسی است که اغلب سبب ایجاد زگیل های پوستی یا مخاطی می شود. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد؛ بعضی از انواع عفونت های HPV باعث ایجاد زگیل شده و بعضی دیگر، مسبب انواع مختلفی از سرطان اند.

بیشتر عفونت های HPV به سرطان منجر نمی شوند، ولی بعضی از انواع HPV تناسلی می توانند باعث سرطان دهانه ٔ رحم (بخش تحتانی رحم که به واژن اتصال دارد) شوند. همچنین انواع دیگری از سرطان ها مثل: سرطان مقعد، پنیس (آلت تناسلی مذکر)، واژن، فرج و ناحیه ٔ خلفی حلق (حلق دهانی) با عفونت HPV مرتبط هستند.

این عفونت ها به طور عمده از راه مقاربت یا تماس پوستی منتقل می شوند. به کمک واکسن ها می توان از ابتلا به سویه هایی از HPV که بیشتر احتمال دارد موجب زگیل تناسلی یا سرطان دهانه ٔ رحم شوند، پیشگیری کرد.

دهانه رحم: HPV و علائم سرطان

وابسته به نوع HPV در زنان، علائم مختلفی ظاهر می شوند.

در صورت بروز HPV کم خطر، ممکن است زگیل روی دهانه رحم ایجاد شده و باعث تحریک و درد شود. این زگیل ها در بعضی از افراد باعث خونریزی می شوند.

معمولا HPV با خطر بالا بدون علائم اولیه بروز می کند. با این حال این ویروس سال ها در بدن باقی مانده، سلول های آلوده تغییر کرده و تقسیم غیرقابل کنترل خواهد شد. این امر منجر به بروز سرطان می شود.

ممکن است بروز سرطان دهانه رحم اولیه یا سلول های پیش سرطانی هیچ علائمی در زنان ایجاد نکند. به همین دلیل مهم است که زنان هر 3 تا 5 سال تست پاپ را انجام دهند که این زمان به سن و سایر عوامل خطر بستگی دارد.

بعضی از علائم سرطان پیشرفته دهانه رحم عبارتند از:

  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • درد در ناحیه لگن
  • ترشحات غیرمعمول از واژن
  • خونریزی غیرمعمول (برای نمونه پس از رابطه جنسی)

بعضی از علائم سرطان پیشرفته تر دهانه رحم عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • دشواری در دفع ادرار یا حرکات روده
  • وجود خون در ادرار

واژن و فرج (ولوو): HPV و علائم سرطان

HPV می تواند سلول های واژن و اطراف فرج زنان را آلوده کند. اگر زنان مبتلا به HPV با خطر کم باشند، علائمی مانند زگیل هایی بر روی فرج مشاهده می کنند.

این زگیل ها می توانند به صورت زیر ظاهر شوند:

  • خوشه ای و شبیه به گل کلم
  • پراکندگی برجستگی هایی که تیره تر از پوست سالم هستند.
  • توده هایی که می توانند برآمده، صاف یا خشن باشند.

معمولا زگیل ها نشان دهنده HPV کم خطر هستند. نوع خاصی از سرطان ولوو می تواند باعث ایجاد توده هایی مانند گل کلم شود. بنابراین افراد باید در صورت مشاهده توده های غیرمعمول در اطراف ولوو با پزشک صحبت کنند.

HPV با خطر بالا بدون درمان می تواند منجر به سرطان واژن یا ولوو شود. ممکن است زنان در صورت داشتن سلول های پیش سرطانی یا در مراحل اولیه سرطان واژن یا فرج علائمی نداشته باشند.

آزمایش پاپ می تواند سلول های پیش سرطانی را تشخیص دهد. بنابراین مهم است که زنان هر 3 تا 5 سال یکبار این آزمایش را انجام دهند. پزشک در هنگام بررسی واژن و دهانه رحم، آنها را از نظر وجود سلول های پیش سرطانی معاینه می کند. پزشک به طور خاص به دنبال بعضی از تغییرات پوستی مانند تغییر رنگ، زخم و توده ها خواهد بود.

دفعاتی که افراد به آزمایش پاپ نیاز دارند به سن و عوامل خطر آنها وابسته است.

بعضی از علائم سرطان واژن عبارتند از:

  • خونریزی پس از رابطه جنسی
  • ترشحات غیرمعمول
  • بروز توده در واژن
  • ضخیم شدن پوست
  • خارش
  • درد
  • خونریزی

وجود زخم باز که طی یک ماه بهبود نیابد.

گلو: HPV و علائم سرطان

ممکن است افراد با HPV کم خطر، زگیل هایی در پشت گلو و پایه زبان و نزدیک به لوزه ها مشاهده کنند. HPV می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی به این نواحی منتقل شود. هر فردی می تواند از این طریق به HPV دچار شود.

با این حال در صورتی که افراد به HPV با خطر بالا مبتلا باشند، ممکن است به سرطان دهان و حلق مبتلا شوند.

بعضی از علائم سرطان دهان و حلق عبارتند از:

  • گلودرد مداوم
  • گوش درد
  • گرفتگی صدا
  • تورم غدد لنفاوی
  • درد در هنگام بلع
  • کاهش وزن بدون دلیل

تاثیر HPV بر سلامت زنان

HPV بسیار شایع است. در واقع تقریبا همه افراد فعال از نظر جنسی دچار آن شده و تقریبا نیمی از این عفونت ها از نوع پرخطر هستند.

معمولا سیستم ایمنی بدن فرد عفونت HPV را تحت کنترل قرار داده یا آن را کاملا از بین می برد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود 90% از عفونت های HPV طی دو سال از بین می روند.

با این حال گاهی اوقات یک HPV پرخطر می تواند سال ها ادامه داشته و منجر به سرطان شود.

HPV با خطر بالا باعث 3% از کل سرطان ها در زنان است. همچنین HPV شایع ترین علت بروز سرطان دهانه رحم است.

HPV 16 و HPV 18 به طور خاص باعث 70% از سرطان های دهانه رحم و ضایعات پیش سرطانی هستند.

آزمایش و تشخیص HPV در زنان

آزمایش های غربالگری معمول دهانه رحم برای زنان 21 تا 65 ساله می توانند سلول های پیش سرطانی و HPV را تشخیص دهند.

موسسه ملی سرطان سه نوع آزمایش غربالگری را فهرست می کند:

آزمایش HPV: یک متخصص مراقبت های بهداشتی سلول های دهانه رحم زنان را از نظر DNA یا RNA از انواع پرخطر HPV که باعث سرطان دهانه رحم و سایر سرطان ها می شوند را آزمایش می کند.

آزمایش پاپ: یک متخصص مراقبت های بهداشتی سلول های دهانه رحم را بررسی کرده تا سرطان یا تغییرات پیش سرطانی را بررسی کند.

آزمایش HPV/Pap: این آزمایش ترکیبی از آزمایش HPV و پاپ بوده که می تواند وجود این ویروس را در زنان و مردان تشخیص دهد.

درمان HPV در زنان

هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد. پزشکان فقط می توانند بیماری هایی که HPV ایجاد می کند را درمان کرده و سلول هایی که به نظر سرطانی یا پیش سرطانی هستند را از بین ببرند.

یک پزشک می تواند زگیل تناسلی را با موارد زیر درمان کند:

  • داروهای تجویزی
  • جراحی با سرما (کرایو سرجری)
  • لیزر یا جریان الکتریکی
  • عمل جراحی

پزشکان معمولا با LEEP تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم را درمان می کنند. در این روش یک حلقه سیم نازک که جریان برق را حمل می کند، بافت غیرطبیعی را از بین می برد.

پزشکان می توانند تغییرات پیش سرطانی در سایر بافت ها را با موارد زیر درمان کنند:

  • داروهایی برای استفاده در نواحی آسیب دیده
  • LEEP
  • عمل جراحی
  • جراحی با سرما (کرایو سرجری)

در صورتی که فردی بر اثر HPV به سرطان مبتلا شود، باید درمان های سطران را دریافت کنند. این درمان می تواند شامل شیمی درمانی باشد.

واکسیناسیون HPV

پیشگیری از HPV در سطح جهانی دارای اهمیت است. طبق اعلام WHO، سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در زنان سراسر جهان است.

WHO اکیدا واکسیناسیون علیه سویه های HPV که باعث سرطان دهانه رحم می شوند را توصیه می کند. آنها همچنین واکسیناسیون کودکان دختر 9 تا 14 ساله و غربالگری دهانه رحم برای زنان بالای 30 سال را توصیه می کنند. بعضی از کشورها نیز در حال واکسیناسیون کودکان پسر هستند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) در آمریکا موارد زیر را توصیه می کند:

  • واکسیناسیون کودکان در سنین 11 یا 12 سالگی یا حتی 9 سالگی
  • واکسیناسیون نوجوانان و بزرگسالان تا 26 سال که در سنین کم واکسن دریافت نکرده اند.
  • واکسیناسیون افراد بالای 26 سال (تا 45 سال) پس از مشورت با پزشک

تماس با پزشک

از آنجایی که بسیاری از عفونت های HPV با هیچ علائمی همراه نیستند، زنان باید اطمینان حاصل کنند که آزمایشات پاپ خود را به طور منظم انجام می دهند.

در صورتی که افراد متوجه زگیل یا توده غیرمعمولی در اطراف دستگاه تناسلی یا پشت گلو شوند باید با پزشک خود تماس بگیرند. هرچه افراد زودتر با پزشک خود صحبت کنند، درمان سریعتر انجام می شود.

بیشتر عفونت های HPV طی 2 سال برطرف می شوند اما افراد باید همیشه توجه داشته باشند که سرطان های مربوط به HPV فقط در مراحل پیشرفته با علائم ظاهر می شوند.

بنابراین زنان باید اطمینان حاصل کنند که غربالگری های دهانه رحم و معاینات دندانپزشکی خود را انجام می دهند. (دندانپزشکان می توانند علائم و نشانه های سرطان دهان را بررسی کنند.)


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی (عکس) تصویری تلخ از گریه آجودان مخصوص شهید رئیسی در مراسم تشییع او شعار یک توریست خارجی در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدئو (ویدیو) دختران شهید رئیسی و سردار سلیمانی در مراسم تشییع سید ابراهیم رئیسی این حرکت شهید امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+ویدیو عکس قدیمی و کمتر دیده شده از خوش و بش شهید رئیسی و مرحوم هاشمی رفسنجانی دست‌نوشته جالب یکی تهرانی در وصف شهید رئیسی در مراسم تشییع: خیلی سوختیم که چرا...؟ فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... گریه های آیت الله علم الهدی در زمان نماز خواندن بر پیکر شهید رئیسی و همراهانش +عکس وداع جانسوز خانواده امیر عبداللهیان با پیکر وزیر خارجه فقید ایران+ویدیو انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو آروزی متفاوت و زیبای یک دختر بچه در مراسم تشییع رئیس جمهور عکس خوابیدن 3 دختربچه خسته در تشییع پیکر رییس جمهور شهید و همراهانش رئیس مجلس دومای روسیه وارد تهران شد +ویدئو آخرین عکس از رییس جمهور شهید قبل از پرواز آسمانی برای تشییع پیکرت همین یک عکس کافیست ...+عکس/ جهان گریست با این قاب (تصویر) کدام یک از مقامات به مراسم تشییع رئیس جمهور آمدند؟ آخرین تصویر از چهره آیت الله آل هاشم در تابوت +عکس/ هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود شعری که شهید ابراهیم رئیسی آن را دوست داشت+ویدیو (ویدئو) بغض آیت الله علم‌الهدی در مراسم تشییع پیکر دامادش شهید سید ابراهیم رئیسی آخرین نماز شهید رئیسی و آیت الله آل هاشم و استاندار جوان در یک روستا پیش از شهادت+عکس اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای خانه ابدی شهید حسین امیرعبداللهیان در کنار محافظ حاج قاسم سلیمانی+ویدیو شغل شهید امیرعبداللهیان قبل از ورود به وزارت خارجه در جوانی+عکس قابی سنگین از داغداری دختر سردار سلیمانی و شهید رئیسی/ اشک های جگرخراش دختر برای پدر چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور آماده سازی محل خاکسپاری سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس آیت الله علم الهدی در مراسم تشییع پیکر دامادش شهید رئیسی+عکس اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم سفر مخفیانه طارمی؛ مچ ستاره ایرانی را اینجا گرفتند! +عکس اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای! تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران صف اول پشت سر آیت الله خامنه ای در اقامه نماز شهدای خدمت این افراد بودند اقدام تحسین برانگیز این زوج در تغییر تاریخ عروسی به‌خاطر شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه+عکس استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای فرزندان شهیدان خدمت+ویدیو
تیتر امروز   
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)
آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان
پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
حواشی داغ امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد!
2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی!
تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد