پشت‌پرده شعارها در یک اغتشاش/ از شعار علیه نظام تا فرزندان رهبری

  چهارشنبه، 30 شهریور 1401 ID  کد خبر 223704
پشت‌پرده شعارها در یک اغتشاش/ از شعار علیه نظام تا فرزندان رهبری
ساعد نیوز: وزنامه همشهری در یادداشتی به تحلیل شعارهای تظاهرات روزهای اخیر که به مناسبت درگذشت مهسا امینی صورت گرفته، پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از روزنامه همشهری، برای تحلیل ترکیب و مدل و آرایش اغتشاشات این چند روز یک راه رجوع به نهادهای امنیتی است؛ اما یک راه نیز تحلیل گونه شناسی و تبارشناسی و معناشناسی شعارهاست.

تصویر

البته نشانه های دیگری نیز موید است؛ مثل دیدن رهبران و صحنه گردانان تجمعات یا بررسی سبک اقدامات آنها مثل آتش زدن روسری یا پرچم یا حمله به ماشین پلیس و امثالهم ولی یک راه دیگر تحلیل گفتمان این تجمعات است که بهترین نماد آن، شعارهاست.
حجم شعارها و کثرت آنها روی چه موضوعاتی است؟ فهم این معنا برای تشخیص بسیاری از مناسبات و نسبت و تناسبات بین این واقعه و دیگر امور می تواند مفید و مؤثر باشد.
بیایید شعارها را ببینیم و مرور کنیم. پیشاپیش از اینکه این شعارها نقل می شود عذرخواهیم. شاید چاره ای نباشد زیرا صرف بیان اینکه عده ای شعارهای ساختارشکنانه دادند برای تحلیل دقیق معنای این ماجرا کافی نیست. باید کمی با دقت بیشتر به صحنه نگاه کرد:
«می جنگیم، می میریم ایرانو پس می گیریم»؛ معنای شعار روشن است؛ آمده ایم برای خشونت و جنگ خیابانی. هدفمان گرفتن ایران است از چه کسی؟ احتمالا از حاکمیت. شعار روی محبت به ایران شکل گرفته و نشان می دهد کسانی این شعار را می دهند که ساختار نظام حاکمیت را کلا قبول ندارند و قائل به کنار زدن آن با جنگ هستند برای آنکه ایران در دست شان و تحت حاکمیت شان باشد.
«توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»؛ این شعار نیز اشاره به استفاده از زور برای اخراج قشر روحانیت دارد. معنای این شعار نیز جدا کردن نهاد روحانیت از ارکان تأثیر گذاری اجتماعی و حاکمیتی است.
«مرگ بر دیکتاتور»؛ این شعار نشان می دهد که این جماعت حکومت را دیکتاتوری می دانند و با آن به مقابله برخاسته اند.
«زن، زندگی، آزادی»؛ این شعار به تندی شعارهای قبلی نیست. عناصر مورد توجه شعار ارزش های زنانه است. اموری که یک دختر یا زن می پسندد و دوست دارد. این نکته مهمی است که این بار هویتی زنانه برای انقلاب مورد توجه قرار می گیرد. این در سبک اقدامات متعدد در ژانر واحد نیز دیده می شد. در تجمعات قبلی براندازان نیز وجود داشت که زنان در آنجا میدان دار اصلی بودند. یک دلیل مهم در این نکته آن است که هویت زنانه اساسا برای ایجاد قیام و حرکت و تحول مناسب است اما مهم تر از آن اهمیتی است که جامعه ایرانی به نحو بسیار جدی تر از دیگر نقاط جهان به این مقوله می دهد. قوت و کرامت زن در ایران بسیار بالاست؛ موفقیت های او نیز چشمگیر بوده است و همین ها باعث می شود که اگر بتوان او را به حرکت راضی کرد عملا جامعه را منفعل نسبت به او قرار خواهد داد بیش از دیگر جوامع. باید دقت کرد که احساس ظلم بر زنان مؤثرتر و جانگداز تر از ظلم بر مردان است.
از همین جهت است شعار «می کشم می کشم هر آنکه خواهرم کشت»؛ البته باید درباره این شعار این نکته را اضافه کنیم که اهمیت بحث مرگ مهسا امینی نیز چه اندازه به این حرکت کمک کرده است.
شعارهای علیه رهبر انقلاب هم نشان می دهد که مسئله این جماعت رساندن ماجرای قتل دختر به حاکمیت و رأس حاکمیت است. اساسا معنای اصلی و جدی این حرکت نه اعتراض به شکل و شیوه گشت ارشاد و نه اصل وجود آن و نه حتی آزادی حجاب و امثالهم است معنای اصلی و جدی این حرکت حذف و شکست کل نظام حاکمیت است.
«مرگ بر استبداد، حجاب و گشت ارشاد» نیز همین نکته را اشاره می کند. همه این سلسله به یک نکته برمی گردد و آن شکست اراده حاکمیتی. البته این مقوله از ابتدا هم در بیانات رهبران فکری این جریان در خارج از کشور روشن بود؛ کسانی که توصیه به تحریم جدی تر ایران می کردند همان ها مقابل حجاب و گشت ارشاد بودند. اساسا یک راه برای فهم اینکه چه کسی راهبری این جریان را می کند بررسی همین معنا و گفتمان است.
«آبان ماه خونه، رهبری سرنگونه» یا «1500نفر کشته آبان ما»؛ اینها نشان می دهد این جریان اتصال به همان هویت تجمعات آبان دارد. تحلیل تجمعات آبان مهم است از این جهت. یعنی اگر آن واقعه را نیز یک جنگ و حمله دشمن توسط عناصر خود بدانیم که بر بستر نارضایتی مردم از یک ماجرا سوار شد، این بار هم همان جریان وسط است. هویت این جریان را می توان با هویت واقعه آبان نیز شناخت.
از شعارهای دیگر شعار علیه فرزند رهبر انقلاب بود؛ این شعار از چند جهت مهم است. اولا مثل شعارهای دیگر نشان می دهد چه اندازه با دغدغه عموم مردم فاصله دارد. ثانیا نشان می دهد نسبت این جریان با فتنه سبز و میرحسین چگونه است. رابطه پیام میرحسین با این جریان و توجه به آینده حاکمیت دینی در ایران همگی از این جهت مهم خواهند بود.
«این آخرین پیامه، هدف خود نظامه»؛ اگر این شعار هم نبود از مجموع شعارهای قبلی، تبار این جریان و مقصد آن مشخص می شد. لکن این شعار به روشنی این نکته را تبیین می کند. هدف نه دخترکی به نام مهساست نه مقوله حجاب یا بی حجابی و نه بحث گشت ارشاد است و نه هیچ امری از این قبیل؛ هدف کاملا روشن است به قول خود جمعیت «اینها همش بهانه ست، اصل نظام نشانه ست».
خوب همین مقدار شعارها می تواند مختصات کسانی که در کف خیابان هستند را مشخص کند. باید توجه کرد که این نقطه آن سر تیز نیزه ای است که مابقی نقدها و نارضایتی ها و تحلیل های بدون توجهات کلان و راهبردی، همگی در حکم چوبه آن نیزه خواهد بود.
از سوی دیگر می توان معنای این تجمعات را با کلمات تحریم کنندگان و فشارآورندگان خارجی و بیگانه مقایسه کرد و از قبل آن رابطه هویتی این جریان با دشمن را متوجه شد.
همین طور می توان نسبت این جریان را با نارضایتی عمومی ناشی از احتمال ظلم به دختر غریب که براساس روایت خاصی هم البته در فضای رسانه شکل گرفته، مشاهده کرد. نارضایتی ای که خود بر بستر فشارهای اقتصادی و معیشتی مرتبط با ناکارآمدی بدنه مدیریتی کشور در دهه90 تشدید هم می شود. همه این نارضایتی به هر صورتی که باشد بستری می سازد و قدرتی ایجاد می کند تا این جریان که جلودارهای او همین جماعت هستند، به هدفش برسد.
از یک جهت البته باید خرسند بود. چراکه فاصله جماعت قیام کننده با بدنه عمومی مردم بسیار زیاد شده است به گونه ای که دیگر نمی توانند خود را در پوششی از نفاق پنهان کنند. مسئله کاملا روشن است. در همان ساعت اول آخرین حرف خود را می زنند. اتفاقی که در فتنه های گذشته بعد از چندین ماه رخ داد، اینجا در همان نقطه آغاز واقع می شود. سوزاندن پرچم و توهین به قرآن و مقدسات و کتک زدن نظامی و حزب اللهی و سوزاندن اموال و امثالهم در همان نقطه آغاز شکل می گیرد. دقت کنیم که جریان فتنه عملا به یک تمحیص و غربالگری روشن دچار شده است. این بار اگر بناست روشنگری اتفاق بیفتد از این جهت نیست که این جریان معرفی شود بلکه از این جهت است که زمینه های رشد این جریان را از بین ببریم. ریشه های نارضایتی های عمومی متعدد و مختلف است اما همه آنها می توانند در جدا کردن مسیرشان از این جریان هماهنگ باشند.
راه حل این ماجرا، تبیین است تا این جریان در رأس پیکان است تحت مدیریت غرب از بدنه اجتماعی جدا شده و نابود شود و هر اقدام اجتماعی معنای درست خود و متناسب با خواست عمومی مردم پیدا کرده و از تحت اراده خارج از کشور نیز بیرون بیاید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات! (6 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (3 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) حضور محمود احمدی نژاد در مراسم بزرگداشت بیت رهبری و قرآن خواندنش برای رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (2 نظر) مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) اسامی 20 نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ترفندهای از بین بردن سه سوته انواع لکه ها از روی لباس/ از لکه خودکار و چربی تا لاک و رژ لب اعتراف زیبا و عاشقانه نوید محمدزاده به همسرش فرشته حسینی در سریال جنگل آسفالت+ویدیو ژست پدر و دختری دلبر و ناز نبات کوچولوی شاهرخ استخری بعد برگشتن باباش از مسافرت+عکس تغییر چهره جالب «نرگس» سریال خانه به دوش بعد 20 سال در کنار همسرش+ عکس صحبت های زیبا و قابل تامل شهرام قائدی + ویدیو/ با این 2 دقیقه میشه ساعتها اشک ریخت فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 تغییر چهره «سمیه» فیلم ابد و یک روز بعد 9 سال+ عکس روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از روزی که ترور شد+ویدیو/ از نحوه اصابت گلوله تا بردن به بیمارستان و عمل جراحی فقط کدبانو ها این جاهای خونه رو جاروبرقی میکشن انتقاد صریح آیت الله آل هاشم از تعطیلی برنامه های پربازدید صداوسیما+ویدیو/ میدان دادن به نیروهای انقلابی رونق شبکه های ماهواره را کم میکند اولین سفر خارجی شهید خدمت، سیدابراهیم رئیسی به کدام کشور بود؟ تغییر چهره جذاب یوسف سریال لحظه گرگ و میش بعد از 6 سال/ از زمین تا آسمون فرق کرده+عکس رونمایی جورجینا از کیف و جواهرات لوکس و لاکچری‌اش/ رستوران گردی خاص در عربستان+عکس راه های آسان برای برق انداختن دیوار آرزوی خواننده معروف که بعد از 45 سال توسط سیدابراهیم رئیسی برآورده شد+ویدیو استایل زیبا و جذاب سامان صفاری، امیر دلدادگان در رُندترین تاریخ سال/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس سلفی خاص و جدید ستاره سادات قطبی روبروی آینه اتاق گریم+عکس سورپرایز آیت الله آل هاشم، امام جمعه شهید و محبوب برای دختر هنرمند و جوان تبریزی خاطره جالب شهید موسوی سرتیم حفاظت شهید رئیسی از یک اتفاق بامزه روی آنتن زنده تلویزیون+ویدئو لحظه ورود فرزندان شهید سلیمانی به مراسم تشییع شهید رئیسی +عکس مواد آرایشی مضر و خطرناک برای زنان باردار+ عکس فال قهوه با نشان روز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم لیست اموال شهید ابراهیم رئیسی از زبان خودش‌+ویدیو/ خبری از ویلا و ماشین لوکس نبود ماجرای خرید 12 بالگرد دید در شب از روسیه توسط شهید رئیسی+فیلم فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403 عکس زیبا و خاصی که همسر نرگس محمدی از حامد بهداد و مسعود کیمیایی ثبت کرد! اصفهان در قله‌ی افتخار به استقبال خلبان بلند پروازش آمد فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع خاطره خواندنی ضرغامی از شهید رئیسی/وقتی شهید جمهور گفت سور و سات چه اشکالی دارد؟!+ فیلم برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در زینبیه سوریه+ویدئو اَبَرساعت پایتخت منقش به تصاویر شهیدان حاج قاسم و رئیس‌جمهور+فیلم دستِ راستِ شهید آیت الله رییسی در حال حمل پیکر ایشان؟!+عکس ماه عسل شیرین حسین سلیمانی و همسرش +عکس عاشقانه با عروس خانم فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود از کجا آهن بخریم؟ دیدار خصوصی همسر و دختر و خانواده مالک آذربایجان با رهبر انقلاب+عکس
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403
فقط کدبانو ها این جاهای خونه رو جاروبرقی میکشن
راه های آسان برای برق انداختن دیوار
فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403
مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود
از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع
یوسف سلامی خبرنگار صدا و سیما هم به جرگه متاهلین پیوست
آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند
تخریب دو خواننده معروف برای دوقطبی کردن جامعه / سالار عقیلی و محمد معتمدی زیر ذره بین!
شهید رئیسی مظهر شعارهای انقلاب است / تشییع باشکوه شهدا نشان داد که ملت ایران زنده است
شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات!
منتخب روز   
روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور!