رفع جوش صورت با رژیم غذایی سالم

  چهارشنبه، 29 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
رفع جوش صورت با رژیم غذایی سالم
جوش‌های پوستی می‌توانند به علت‌های متفاوتی ایجاد شوند؛ از استرس گرفته تا نوسانات هورمونی. با این‌حال، همه این افراد علاوه بر جدی گرفتن روش‌های درمانی موضعی و دارویی،‌ می‌توانند از مواد غذایی خاص برای مقابله با جوش‌ها و شفاف‌سازی پوست خودشان استفاده کنند.

آیا درمان جوش صورت با مواد غذایی واقعیت؟ آیا با تغییر در نوع برنامه غذایی میتوان از بروز جوش در صورت جلوگیری کرد؟ متخصصین درمان های گیاهی بر این اصل باور دارند که زندگی سالم درمان خیلی از بیماری هاست. و ما با خوردن بعضی از مواد غذایی باعث بوجود آمدن آکنه میشویم. بنابراین با حذف بعضی از خوراکی ها و استفاده از میوه ها و سبزی های خاص میتوانید پوستی صاف و بدون جوش داشته باشید.

در رژیم غذایی ضد جوش چه چیزی بخوریم ؟!

با قطع مواد غذایی مضری که بهشان اشاره کردیم به پوستی تقریباً بهتر دست یافته اید .مخصوصا اگر قبلاً در رژیم روزانه خود از آنها تغذیه میکردید .اما اگر شما کلاً سالم غذا میخورید چه باید کرد؟آیا غذاهایی وجود دارند که مستقیماً با جوشهایتان مبارزه کنند؟ تحقیقات در این زمینه در ابتدایی ترین مراحل قرار دارد اما با این حال شواهدی در دست است که با توجه به آنها ۵ ماده غذایی را به شما معرفی میکنیم :

ماهی ها یا تخم کتان:

رژیم غذایی غلط مقادیر بالایی امگا۶ دارد، که با التهاب در ارتباط است. با افزایش مقدار دریافتی امگا ۳در رژیم غذاییتان مثل آنهایی که در روغن ماهی ،تخم کتان و مواد مشابه است ،باعث کاهش التهاب و بهبود در شیوع جوش شوید .

چای سبز:

چای سبز با داشتن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان شما را در مقابل عوامل استرس زای خارجی محافظت میکند .در طول روز چای سبز بیشتری بنوشید .

صدف:

تحقیقات زیادی نشان میدهد که روی معدنی (mineral zinc)باعث کاهش جوش میشود .بهترین راه دریافت روی از مواد غذایی است و همانطور که میدانید مقدار بیشتر از ۱۰۰ میلی گرم از آن که توسط قرص ها دریافت شود عوارض جانبی در پی دارد.

صدف ،دانه های گرم برشته ،جگر گوساله ،گوشت کبابی ،کدو تنبل پخته ،دانه های کوبیده شده و تخم هندوانه از منابع خوب دریافت این ماده هستند .

آبمیوه ها:

خوردن مقادیر زیادی میوه و سبزیجات باعث پاک شدن پوست از جوش میشود.
یکی از بهترین راه های دریافت آنها آبمیوه هاست . بتاکاروتنهای موجود درآن باعث کاهش چربی پوست و دارای خاصیت ضد التهابی است .سبزیجات با برگهای تیره و توتهای تیره (بری)از مواد خوب هستند .

مواد غذایی پروبیوتیک:

این مواد هم با خاصیت ضد التهابی در روده و نهایتاً در بدن باعث کاهش شیوع جوش میشوند و به گفته دانشمندان شواهد خیلی زیادی برای صحت آن در دست است.

ماست ،کفیر،ترشی کلم،شکلات تلخ ،سوپ سویا ،خیار شور،تمپه(خوراک اندونزیایی) کیمچی و چای کامبوجا از موارد بسیار خوب مواد غذایی پروبیوتیک هستند.

قطعاً موارد بسیار زیاد دیگری نیز در کنار رژیم غذایی بر شیوع جوشها مؤثرند و رژیم غذایی فقط یکی از آنهاست .در کنار رژیم غذایی مناسب که عوامل تشدید کننده جوش را ازبین میبرد .فاکتورهای دیگری برای کمک به بهبود کامل جوشهایتان وجود دارد .

در رژیم غذایی ضد جوش چه چیزی بخوریم ؟!

شیر گاو

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، نشان داد بین شیر و جوش صورت ارتباط مستقیمی وجود دارد. محققان هنوز به درستی به علت این ارتباط پی نبرده اند، اما نظریاتی در این مورد وجود دارد که نشان می دهد شیر گاو، قندخون را افزایش می دهد. این امر می تواند التهابات پوستی را افزایش دهد که این خود منجر به جوش صورت می شود. از طرفی شیر گاو، سطح انسولین خون را بالا می برد که باعث چربی پوست (سبوم) می شود. بسیاری از شیرهایی که در بازار وجود دارند از گاوهای باردار دوشیده شده اند، بنابراین شامل هورمون هایی هستند که می تواند محرک تولید «سبوم» باشد. از طرفی چون شیر دارای هورمون رشد است، می تواند باعث رشد بیش از حد سلول های پوست شده و به طور بالقوه باعث مسدود شدن منافذ پوست شود. در سال ۲۰۰۵، پژوهشگران مطالعه ی موردی در همین زمینه انجام دادند که نشان داد: شرکت کنندگان نوجوانی که شیر بیشتری نوشیده بودند، جوش های بیشتری نسبت به نوجوانانی که شیر کم تری نوشیده بودند یا اصلا شیر ننوشیده بودند، داشتند.

۲. شکر

ممکن است با خودتان فکر کنید که شکر چه ارتباطی می تواند با جوش صورت داشته باشد، اما پژوهشگران به تازگی به این نتیجه رسیده اند که ممکن است واقعا ارتباطی بین جوش صورت و خوردن شکر وجود داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که به ازای خوردن یک شیرینی کوچک حتما پوست تان یک جوش خواهد زد، اما به هرحال با پرهیز از خوردن شکر، حتما احتمال جوش زدن پوست صورت کم تر خواهد بود. تصور کنید در طول یک روز یک بطری نوشابه و یک بسته آبنبات بخورید؛ چه اتفاقی خواهد افتاد؟ حجم زیادی قند وارد خون تان می شود که سطح قندخون تان را به یکباره بالا می برد. احتمالا بعد از چند ساعت پوست تان با زدن یک جوش، عکس العمل نشان می دهد. پس می توانیم بگوییم که شکر هم یکی از مواد خوراکی است که می تواند در زدن جوش صورت مؤثر باشد. پس سعی کنید مواظب مقدار مواد شیرینی که طی روز می خورید، باشید تا میزان قندخون تان در حالت نرمال باقی بماند.

۳. غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند

غذاهایی که دارای قند زیادی هستند، در بدن به سرعت شکسته شده و تجزیه می شوند. این اتفاق ترشح انسولین را تحریک کرده و سطح قندخون را به سرعت افزایش می دهد. این رویداد موجب نوسانات هورمونی و التهاب در بدن می شود و بدن با جوش زدن نسبت به این مسئله عکس العمل نشان می دهد. همان طور که حتما خودتان متوجه شده اید، درباره ی مواد غذایی مثل: نان سفید، غلات صبحانه ی تصفیه یا فرآوری شده، برنج سفید، چوب شور، چیپس سیب زمینی، کلوچه و کیک صحبت می کنیم، پس ساده ترین راه حل این است که این مواد غذایی را با مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین مثل سبزیجات، غلات سبوس دار، سیب زمینی شیرین و بسیاری از میوه ها جایگزین کنید.

۴. مواد غذایی بی ارزش (تنقلات)

تقریبا به همه ی همان دلایلی که برای مواد غذایی شیرین گفتیم، نوسانات هورمونی، التهابات و بالارفتن سطح قندخون، اگر تلاش می کنید پوست روشن و شفافی داشته باشید، باید خوردن تنقلات و مواد غذایی بی فایده برای بدن را متوقف کنید.

۵. فست فود ها

غذاهای چرب به خصوص فست فودها که به طور معمول حاوی چربی های مضر هستند، به سرعت بدن را دچار التهاب کرده و پوست صورت با جوش زدن نسبت به این التهابات عکس العمل نشان می دهد. میزان این التهابات می تواند آنقدر جدی باشد که حتی حملات آسم در دوران کودکی را هم تشدید کند. پس اگر در مسیر رفتن به یک فست فود هستید، عزم تان را جزم کنید و فقط یک سالاد سفارش دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (208 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (84 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت