روش تهیه اردور کدو سبز با قارچ

  چهارشنبه، 30 شهریور 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
روش تهیه اردور کدو سبز با قارچ
طرز تهیه اردور مجلسی بسیار ساده است و دستور معینی برای این کار وجود ندارد؛ هر کسی می تواند با ذوق و سلیقه شخصی و بر پایه موادی که در دسترس دارد، نمونه ای از اردور مجلسی خوشمزه با بادمجان، سیب زمینی، مرغ، قارچ، ذرت و ... را برای گروه کوچکی از دوستان که برای دیدار و گفتگو دور هم جمع می شوند، فراهم کند.

کلمه “اردور” (hors-doeuver) در زبان فرانسوی به معنای “بیرون از کار” یا امر فرعی است و منظور از این فرع عبارت است از انواع غذا های مختصر و غالبا سردی که به عنوان تفنن و تنقل، یا- در میان ملل غیر فرانسوی_ برای سرگرم داشتن میهمان ها پیش از فراخواندن آن ها بر سر سفره اصلی، تعارف می شود. (فرانسوی ها اردور را سر میز می خورند.)
در شام یا نهار نشسته ی اروپایی، دور اول غذا که در زبان فرانسوی آنتره (entree، ورودی) نامیده می شود در واقع نوعی اردور است. اگرچه آنتره غالبا گرم است و یک نوع بیشتر نیست و مقدار آن هم معین است، هر کس سهم خود را می کشد و پس از آن نوبت به غذا های اصلی می رسد. اما در شام یا نهار ایستاده، معمولا سفره ای به نام “میز اردور” یا “سفره سرد” می چینند که مجموعه رنگینی است از انواع غذا های سبک و مهمان ها هر وقت و هر مقدار که بخواهند از این غذا بر می دارند. این ترتیب پذیرایی با فرهنگ ما زیاد جوش نخورده است و میز اردور یا بوفه سرد کمتر در خانه ها و بیشتر در رستوران ها و هتل های بین المللی تحت عنوان “میز اردور رستوران” به چشم می خورد. با این حال اردور به معنی غذای نغز و مختصری که بیشتر به قصد تفنن و باز کردن اشتها خورده می شود، در آشپزی ایرانی جای نمایانی دارد. اینگونه غذا را ما پیش غذا و گاهی هوسانه می نامیم. در ترکیه و کشور های عربی همین نوع غذا “مزه” نامیده می شود.

مواد لازم برای اردور کدو سبز با قارچ

  • قارچ ۶ عدد
  • کدو سبز ۲ عدد
  • فلفل دلمه ای ۱ عدد
  • پنیر پیتزا به مقدار لازم
  • روغن زیتون به مقدار لازم
  • گرد غوره به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • آبلیمو به مقدار لازم

طرز تهیه اردور کدو سبز با قارچ

ابتدا كدوسبزها را شسته و پوستشان را كمی بتراشید تا خارهای سطحی گرفته شود و یا در صورت تمایل پوست بگیرید.آنها را از وسط به دو نیم كرده و در مقداری روغن كمی تفت دهید ولی نیاز به سرخ شدن نیست.قارج را شسته و خشك كنید و با ضخامت زیاد اسلایس كرده و در مقداری روغن و آبلیمو كمی سرخ كنید.فلفل دلمه ای را نیز خرد كرده و كمی در روغن تفت دهید تا سبك شود.سینی فر را چرب كرده و كدوسبز را روی آن قرار دهید و روی كدو سبز مقداری گرد غوره بریزید و بعد قارچ و فلفل دلمه ای را قرار داده و رویش پنیر پیتزا رنده شده بریزید. ظرف را داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ تا۲۰ دقیقه قرار دهید تا پنیر آب شود سپس اردور را سرو کنید.

 اردور کدو سبز با قارچ

مواد لازم برای اردور قارچ و کدو سبز روش دوم

  • قارچ درشت 5 عدد
  • کدو سبز متوسط 2 عدد
  • فلفل دلمه ای 1 عدد
  • پنیر پیتزا رنده شده به مقدار لازم
  • روغن و نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه اردور قارچ و کدو سبز روش دوم

کدو سبزها را پوست بکنید و به صورت طولی برش بزنید. سپس در مقداری روغن سرخ کنید ( میزان سرخ شدن کدو بسته به سلیقه شماست ).قارچ ها را بشویید و خشک کنید و برش بزنید. قارچ ها را در مقداری روغن سرخ کنید تا نرم شوند. سپس روی هر برش کدوی سرخ شده چند عدد قارچ قرار دهید.فلفل دلمه ای را خرد کنید و روی هر قارچ تکه ای فلفل قرار دهید و روی مواد پنیر رنده شده بپاشید. مواد را در ظرف پیرکس یا قالب فر بچینید و ظرف را داخل فر با دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت 15 – 20 دقیقه قرار دهید تا پنیر آب شود. سپس اردور را سرو کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (3 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر) (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم (1 نظر) استوری اینستاگرامی ملیکا زارعی (خاله شادونه) از مراسم تشییع آیت الله رئیسی+عکس (1 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در خانه سید ابراهیم رئیسی برای قوت قلب همسر و فرزندانش+عکس/ خانه ایی سراسر فرش ماشینی و بدون تجملات! (1 نظر) آخرین قاب دو نفره پدر و پسری شهید مالک رحمتی که در تاریخ ماندگار شد+عکس (1 نظر) آخرین نامه به رئیس جمهور شهید (1 نظر) صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس رعد و برق جان مرد60 ساله در شهرستان ورزقان را گرفت شروه خوانی در سوگ شهدای خدمت در بوشهر+ فیلم زیبایی مثال زدنی سنگاپور در غروب خورشید + ویدئو فال انبیاء روزانه شنبه 5 خرداد 1403 حال‌وهوای مزار رئیس جمهور شهید یک روز پس از تدفین در حرم رضوی+ فیلم لحظه دلخراش زیر گرفتن یک کودک توسط موتورسوار فراری؛ نگرانی بی‌امان مادر+ فیلم استقبال دیدنی جواد نکونام از یک هوادار معلول +ویدئو تغییر قیافه باورنکردنی محمد صلاح/ صلاح موهای فرفری اش را زد+ عکس 9 حقیقت جالب و عجیب درباره زندگی مردم مصر باستان این پسر با دستهای مصنوعی دروازه بانی می کند علاقه رئیس جمهور شهید به این شخصیت طنز حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار/ درس بزرگ او برای محتکران غلات شهید رئیسی : شاگرد اول نبودم ولی سعی می کردم عقب نمانم+فیلم این داور سرشناس فوتبال ایران تهدید به قتل شد!+عکس جزئیات فیلم خودسوزی یک فرد در میدان انقلاب پاسخ جالب ابراهیم رئیسی به سوال هاشمی رفسنجانی در مورد پذیرش مسئولیت آستان قدس+فیلم جای خالی آیت الله آل هاشم در نماز جمعه تبریز/چه جمعه غریبانه ای+فیلم زندگی سید ابراهیم رئیسی در دوران پهلوی چگونه گذشت؟ جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال عکس دیده نشده از شهید آیت الله آل هاشم میان تصاویر امام جمعه های شهید تبریز بی‌تابی‌های بی‌پایان پدر شهید آل هاشم در مراسم بازگشت پیکر فرزندش+ویدئو فال ابجد روزانه شنبه 5 خرداد 1403 ابتکار جالب برای حفظ یک درخت در ایستگاه مترو در تهران+ عکس فال روزانه امروز شنبه 4 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 5 خرداد 1403 عکسی تلخ از آخرین وداع خانواده استاندار شهید با پیکر فرزندشان+عکس فال قهوه با نشان روز شنبه 5 خرداد ماه 1403 نگاهی به خانه ابدی شهید مالک رحمتی، استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+عکس/روحش شاد و یادش گرامی فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 5 اردیبهشت 1403 + فیلم این عکس به شایعات درباره گم شدن بادیگارد رئیس جمهور پایان داد حضور مادر شهید سردار موسوی بر سر مزار مطهر ایشان +ویدئو تشییع باشکوه شهید مالک رحمتی در مراغه+ویدئو تزئین خانه ابدی شهید مالک رحمتی با گل رز سفید و سرخ پرپر شده+عکس/روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به خانه ابدی شهید سیدمهدی موسوی در حرم حضرت شاه‌عبدالعظیم(ع) +ویدئو بیقراری خواهر شهید مالک رحمتی در مراسم تشییع برادرش +ویدئو/ سلام ای غروب غریبانه دل... روایت انتخاب نام کوچک شهید امیرعبدالهیان از زبان خودش؛ قدرت‌الله؟ + فیلم مداحی استاندار شهید، مالک رحمتی در روز اربعین در کربلا+ویدیو عکس‌هایی از خانه شهید ابراهیم رئیسی در تهران پس از مراسم خاکسپاری+عکس شهید رئیسی: تصویر حضرت آقا رو می‌کشیدید، من که کسی نیستم +ویدئو