رژیم متابولیک چیست؟+ بررسی معایب و مزایای رژیم متابولیک

  یکشنبه، 14 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
رژیم متابولیک چیست؟+ بررسی معایب و مزایای رژیم متابولیک
بسیاری از افراد علاقه‌مندند با استراتژی افزایش سوخت‌و‌ساز بدن از وزن‌شان بکاهند. رژیم متابولیک بر مصرف برخی غذاها در زمان مشخص تاکید دارد تا بتواند سرعت سوخت‌و ساز را افزایش بدهد.

اکثر رژیم های غذایی که به طور معمول ارائه می شوند در یک مورد نقطه ی مشترک دارند. آن ها به شما احساس گرسنگی و خستگی زیادی می دهند. ما امروز برنامه ای را به شما معرفی می کنیم که این نقطه ضعف را برطرف کرده و بسیار ساده و انعطاف پزیر است. این برنامه غذایی که بر اساس رژیم متابولیک تدوین شده، به صورت کاربردی و مفید شما را در کاهش وزن سریع یاری می دهد. برای آشنایی با این رژیم غذایی ادامه مطلب را از دست ندهید.

تصویر

رژیم متابولیک چیست؟

رژیم متابولیک یک برنامهٔ غذایی است که وعدهٔ کاهش ۹ کیلوگرم از وزن را در مدت ۲۸ روز می دهد. این رژیم توسط «هایلی پومروی» ابداع شده است. او یک متخصص تغذیهٔ معروف و مشاور سلامت با سابقهٔ تحصیل دانشگاهی در رشتهٔ علوم دامی است. اساس این رژیم بر پایهٔ مصرف برخی غذاها در زمان های خاص است که می تواند با تسریع سوخت و ساز بدن، به لاغری کمک بکند. علاوه بر برنامهٔ غذایی هفتگی، در این رژیم لیستی از غذاهایی وجود دارد که نباید بخورید. همچنین این رژیم فرد را به انجام دو تا سه جلسه تمرین ورزشی در هفته تشویق می کند. اگر در طول دورهٔ رژیم به وزن موردنظرتان نرسیدید، باید رژیم را دوباره شروع بکنید و تا رسیدن به وزن ایده آل تان ادامه بدهید. پس از رسیدن به وزن موردنظر می توانید با انجام یک هفته در ماه یا چرخهٔ کامل ۲۸ روزهٔ رژیم متابولیک در هر ۶ ماه وزن تان را ثابت نگه دارید. برخی از الگوهای این رژیم غذایی پایهٔ علمی دارند، ولی برخی از آنها پایهٔ علمی محکمی ندارند.

رژیم متابولیک چگونه کار می کند؟

در کتاب The Metabolic Typing Diet ویلیام ولکات آزمایشی را توصیه می کند تا نوع متابولیک بدن را بتوان تشخیص داد. ( برای تشخیص دقیق بهتر است متخصص به واسطه آزمایش ادرار و خون ارزیابی را انجام دهد). ولکات سه نوع متابولیک را در نظر می گیرد:

مدل پروتئین:

مدل پروتئین شامل افرادی می شود که معمولا اکسید کننده های سریعی هستند یا پاراسمپاتیکشان غالب است. این افراد پیوسته احساس گرسنگی دارند، هوس غذاهای چرب و نمکی می کنند در انجام رژیم های کم کالری شکست می خورند و بیش از دیگران احساس خستگی، اضطراب و نگرانی دارند. این افراد معمولا بی حال هستند یا احساس از کوره در رفتن دارند همچنین در ظاهر انرژی دارند ولی در واقع بدنشان خسته است.

مدل کربوهیدرات:

مدل های کربوهیدرات اکسید کننده های کندی هستند یا سمپاتیک غالب دارند. این افراد به صورت کلی اشتهایشان ضعیف است، تحمل بالایی در برابر شیرینی ها دارند و با کنترل وزن مشکل دارند. این افراد معمولا متکی به کافئین هستند.

مدل میکس:

افرادی که در این گروه هستند اکسید کردنشان نه کند است نه سریع و در این افراد پاراسمپاتیک یا سمپاتیک هیچ کدام غالب نیستند. این افراد به صورت کلی اشتهای متوسطی دارند هوس غذاهای شیرین و نشاسته ای دارند، معمولا مشکل کمی با کنترل وزن دارند و به سمت خستگی، اضطراب و نگرانی تمایل دارند.

در رژیم متابولیک باید تا حدامکان از مصرف برخی غذاها خودداری بکنید. این غذاها عبارت اند از:

  • گندم؛
  • ذرت؛
  • لبنیات؛
  • سویا؛
  • میوه خشک؛
  • آبمیوه؛
  • قند و شکر؛
  • شیرین کننده های مصنوعی و محصولات محتوی آن؛
  • کافئین؛
  • نوشیدنی های الکلی.

البته طراح این رژیم برای گیاه خواران استثنا قائل شده و آنها می توانند از ۳ غذای محتوی سویا (توفو، تمپه و ادامامه) استفاده بکنند. باید یادتان باشد که تمام غذاهای مصرفی تان باید ارگانیک بوده و دست کاری ژنتیکی نشده باشند. در رژیم متابولیک مصرف غذاهای غیرارگانیک و گوشت های محتوی نیترات ممنوع است. زیرا افزودنی ها، نگهدارنده ها، آفت کش ها، حشره کش ها و هورمون های موجود در این غذاها سرعت چربی سوزی را کاهش می دهند.

بررسی معایب و مزایای رژیم متابولیک

در این رژیم، فرایندی برای بهینه شدن سوخت و ساز بدن در نظر گرفته می شود. قوانین خاصی برای این رژیم تنظیم شده است که شاید برای برخی از افراد کمی سخت باشد اما آیا ارزش به دست آورن سلامتی و کاهش وزن را دارد؟ طبق این رژیم هر گروه از افراد باید برخی از مواد غذایی را محدودتر مصرف کنند و تاکید بیشتر بر مصرف سایر انواع مواد غذایی داشته باشند. اگر این رژیم به طور تخصصی و دقیق تنظیم شود، ممکن است پس از یک ماه نتیجه مطلوبی را نشان دهد. اما در مواردی که از آن به صورت خودسرانه و غیر علمی پیروی شود، عوارض متعددی را بر جای خواهد گذاشت. الگویی که برای روند رژیم متابولیک تنظیم می شود، به عنوان محرکی برای بالا بردن سوخت و ساز بدن عمل خواهد کرد. اما در برخی موارد هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه این رژیم سطح انسولین و قند خون را برای تنظیم سوخت و ساز در پی داشته باشد، وجود ندارد.

آیا رژیم متابولیسم رژیمی سالم و مطمئن است؟

بسیاری از رژیم های لاغری مطمئن، تا حدود 9 کیلوگرم کاهش وزن در 4 هفته به همراه داشته اند. در حالی که شواهد نشان داده اند که این ادعا دچار نقص است. بسیاری از متخصصان تغذیه این گونه کاهش وزن سریع را ناسالم و برگشت پذیر دانسته اند. همچنین شواهدی وجود دارد که از دست دادن مقدار قابل توجه وزن به طور سریع، می تواند سرعت متابولیسم بدن را کاهش دهد و سبب بازگشت دوباره ی وزن از دست رفته شود. به طور کلی افراد دیابتی باید توجه ویژه ای به رژیم خود، غذاهایی که در آن مصرف می کنند و سطح قند خون خود داشته باشند. تحقیقات نشان داده اند که رژیم کم کربوهیدرات برای افراد دارای دیابت نوع یک نیز مفید است و به کاهش مقدار انسولین و تقویت و کنترل قند خون کمک می کند. هرچند هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و همه ی رژیم ها برای همه ی افراد مناسب نیستند. افراد با شرایط دارویی خاص باید همیشه نسبت به رژیم خود محتاط باشند. قبل از شروع رژیم متابولیک یا هر رژیم دیگری با پزشک خود مشورت کنید و بیماری خود، حساسیت ها و داروهای مصرفی خود را به او بگویید.

نکاتی که در رژیم متابولیک باید رعایت کنید

مصرف ۵ وعده غذایی در طول روز

هر ۳ تا ۴ ساعت باید چیزی بخورید به جز خواب شب

۳۰ دقیقه بعد از بیدار شدن باید صبحانه بخورید

ورزش را مطابق برنامه پیش ببرید

نصف وزن بدنتان را مشخص کرده و به ازای هر نیم کیلو ۲۸ میلی لیتر آب بنوشید.

ترجیحا از مواد خوراکی ارگانیک استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود
منتخب روز