رژیم سبزیجات چیست و در آن چه موادی مصرف می‌شوند؟

  شنبه، 22 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
رژیم سبزیجات چیست و در آن چه موادی مصرف می‌شوند؟
امروزه بسیاری از افراد به رژیم های گیاهی و وگان روی آورده اند. دلیل آن هم تاثیر رژیم سبزیجات بر سلامت بدن می باشد.

همه ی انسان ها با فواید سبزیجات و میوه ها و عملکرد آن ها در تامین ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرهای گیاهی آشنایی دارند. همچنین میوه ها و سبزیجات حاوی کالری، چربی و سدیم اندکی بوده و کلسترول ندارند. شما می توانید در وعده های غذایی اصلی و همچنین میان وعده ها از میوه ها و سبزیجات استفاده نمایید. خوشبختانه مصرف سبزیجات در بین افراد جایگاه خوبی دارد اما با مرور زمان این میزان مصرف کاهش یافته که بخاطر غذاهای ناسالم و آماده است. خیلی از افراد مصرف سالاد و سبزیجات که می توانند یک پیش غذای بسیار سالمی باشد را فراموش می کنندیا به بعد از تمام شدن غذا، مشغول صرف سالاد می شوند. همین امر باعث افزایش حجم غذا در معده و دیر حس کردن رفع گرسنگی می شود و فرد به مرور زمان افزایش وزن را در خود حس میکند.

رژیم سبزیجات چیست و در آن چه موادی مصرف می شوند؟

در رژیم سبزیجات گوشت مصرف نمی شود. در برخی از رژیم های گیاهخواری بعضی از فراورده های حیوانی مانند لبنیات و تخم مرغ استفاده می شود، اما در رژیم سبزیجات حتی عسل (فراورده زنبورها) یا ژلاتین (فراورده ای از استخوان و پوست چهارپایان اهلی) را هم از رژیم غذایی شان حذف می کنند. در رژیم سبزیجات از میوه ها و سبزیجات، حبوبات، دانه های کامل و چربی های سالم مانند روغن زیتون و آووکادو استفاده می شود. در این رژیم، امکان مصرف موادی که چندان سالم نیستند، اما اساسا گیاهی محسوب می شوند هم وجود دارد. از جمله این مواد می توان به بعضی از انواع تنقلات شیرین، نان و پاستای سفید، چیپس، سیب زمینی سرخ کرده و… اشاره کرد.

یک تغذیه سالم بها رژیم گیاه خواری

اگرچه انتخاب رژیم سبزیجات می تواند در کاهش وزن موثر باشد اما شما باید قادر به دریافت اکثر مواد مغذی مورد نیاز از خوردن یک رژیم گیاهی متنوع و متعادل باشید. در غیر اینصورت مشکلات زیادی برای سلامت بدن پیش خواهد آمد. البته، برای این که لاغر اندام شوید لزومی ندارد ک صد در صد گیاهخوار یا سبزیخوار شوید. رژیم های دیگری نیز وجود دارد که باعث لاغر شدن شما می گردد. اما در بین تمام رژیم ها، رژیم سبزیجات و میوه زود باعث لاغر شدن شما می گردد و اگر به این روش خو کنید دیگر امکان ندارد که چربی اضافی به سراغ شما بیاید.

برنامه غذایی:

سبزیجات و میوه ها غذاهای عمده این رژیم هستند. اما به هیچ وجه تنها غذایی نیستند که شما خواهید خورد. روزانه مجازید غذاهای زیر را نیز میل کنید:

-حدود 60 گرم پنیر.

-یک فنجان سوپ سبزی ، پیاز، گوجه، قارچ (بدون کرم)

-یک قطعه نان و 4 عدد بیسکویت نمکدار

-5 قاشق غذاخوری ماست

یا می توانید نان و بیسکویت نمکدار و ماست را با یک فنجان اسپاگتی یا ماکارونی جایگزین کنید و بخاطر بسپارید که به مرور این موارد را باید حذف کنید.

ضمنا مجاز هستید که: به اندازه 4 فنجان از سبزیجات زیر را میل نمایید:

کلم فندقی، لوبیا سبز، کلم پیچ، کلم گل، بادمجان، قارچ، اسفناج، ترب، برگ ترب.

همچنین می توانید هر مقدار کاهو، فلفل، کرفس، تربچه، خیار، گوجه فرنگی و پیاز میل نمایید.

تا 4 بار نیز می توانید از هر یک میوه های مندرج در ذیل میل نمایید (لطفا توجه داشته باشید که مقادیر و اندازه های داده شده مهم هستند و آنها را رعایت فرمایید).

-2 عدد آلوی تازه یا هلو، شلیل یا نارنگی.

–نصف گریپ فروت یا طالبی تازه

-یک فنجان هندوانه

-یک عدد سیب، پرتقال یا موز

-یک فنجان گیلاس تازه، توت سیاه یا توت فرنگی یا تمشک

-یک فنجان آناناس (خرد شده)

همچنین می توانید بمقدار کافی، آب، قهوه سیاه یا چایی بنوشید.

اما: از خوردن هر نوع گوشت، تخم مرغ و غذایی که در لیست مجاز این رژیم داده نشده است بپرهیزید.

رژیم سبزیجات و میوه به علاقمندان خود این امکان را می دهد کاملا زیاد میل کنند برای مثال ذیلا نمونه ای از یک برنامه غذای روزانه از نظرتان می گذرد. از ذوق سلیقه و ذائقه خود کمک بگیرید و برنامه غذایی دوره رژیم خود را تنظیم نمایید.

صبحانه:

یک سوم فنجان توت فرنگی: یک سوم فنجان توت سیاه، یک سوم فنجان تمشک همراه با 5 قاشق غذاخوری ماست بدون چربی، یک قطعه نان تست خشک با حدود 30 گرم پنیر، قهوه سیاه یا چای.

بین صبحانه و نهار: یک عدد سیب

نهار:

نصف فنجان مغز (ساقه) کاهو، نصف فنجان هویج، نصف فنجان قارچ، سالاد برگ کاهو و 2000عدد بیسکویت نمکدار یک عدد نارنگی، چای یا قهوه سیاه.

بین ظهر و عصر: یک عدد هلو

شام:

یک فنجان بادمجان کباب شده همراه با 30 گرم پنیر، یک فنجان گوجه فرنگی پخته شده. سالاد کاهو و گوجه فرنگی، 2 عدد بیسکویت نمکدار، یک فنجان آناناس خرد شده، چای یا قهوه سیاه.

بعد از شام: یک فنجان کنسومه سبزی

راهنمایی:

همواره بیاموزید که انواع سبزی ها را خام میل نمایید. سبزی ها به صورت خام تمام مواد معدنی و ویتامین های خود را حفظ می نمایند و از طعم و مزه آنها لذت خواهید برد. اگر سالاد سبزی درست می کنید آنها را خرد کنید و در یخچال آماده نگاهدارید تا در موقع لزوم مورد استفاده قرار دهید می توانید این سبزی ها را همراه با ماست بدون چربی نیز صرف کنید.

اگر سبزی ها را می پزید، که احتمالادر این رژیم چنین اقتضا می کند، یکی دو قانون وجود دارد که هر گاه به آنها توجه نمایید، آنها طعم و ارزش غذایی خود را حفظ خواهند کرد:

1)مقدار کمی آب بدون نمک را بگذارید تا بجوشد.

2)آن گاه سبزی ها را اضافه کنید و بگذارید تا دوباره آب به حال جوش برسد.

3)3)حالا حرارت را کم کنید و بگذارید کمی بگذرد.

4)قبل از این که سبزی ها به حالت له شدگی برسند ظرف را از روی خوراک پزی بردارید.

سبزی ها را با سس سرکه و خردل یا کرم ترش یا هر نوع ادویه سرو نمایید. مقداری از ادویه جات متداول را در اختیار داشته باشید تا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (606 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان