ساعدنیوز
ساعدنیوز

روش های تقویت احساس ارزشمندی در کار

  سه شنبه، 23 فروردین 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
روش های تقویت احساس ارزشمندی در کار
اساسا درک درست و مثبت از ارزش شخصی خودمان، می‌تواند کیفیت زندگی ما را بسیار بهبود ببخشد، به ما کمک کند تا در موقعیت فعلی خود موفق شویم و در مسیر شغلی خود به خوبی پیش برویم. در این مقاله توضیح داده شده که احساس ارزشمندی چیست، چرا باید در محیط کار این احساس وجود داشته باشد و در نهایت به راهکارهایی برای بهبود و افزایش آن اشاره شده است.

احساس ارزشمند بودن برای رشد و پیشرفت هر انسانی ضروری است. این حس رابطه عمیقی با عزت نفس دارد که از مهم ترین ویژگی های شخصیتی هر فردی است. تقویت این حس نه تنها باعث پیشرفت شغلی می شود بلکه کیفیت زندگی و رضایت از آن را هم رقم می زند. احساس ارزشمندی در کار به این معناست که فرد نسبت به خود احساس خوبی داشته باشد. برای خود اعتباری قائل باشد. این ویژگی، معنای ارزشمندی به طور کلی است. اما کسی که چنین احساس خوبی به خودش داشته باشد مسئولیت پذیری بالایی هم خواهد داشت که در محیط کار و در موفقیت شغلی فرد تاثیرات مثبتی می گذارد. این مقاله به چگونگی ایجاد احساس خود ارزشمندی در محیط کار می پردازد.

نظریه احساس ارزشمندی

اجازه دهید ابتدا نگاهی به سرمنشا احساس ارزشمندی بیندازیم. نظریه احساس ارزشمندی بر این مبنا استوار است که هر فرد براساس موفقیت هایی که در راه به دست آوردن اهدافش به دست می آورد خودش را به رسمیت می شناسد. این نظریه معتقد است چهار عنصر توانمندی، قاطعیت، عملکرد و عذت نفس زمانی که در هر فردی ترکیب شود نشان می دهد جهان بینی شما چطور است. در این که هر فردی بایستی در راه رسیدن به اهداف شخصی تلاش کند شکی نیست. اما آیا باید برای افزایش انگیزه ی تلاش فردی محدودیتی قائل شد؟ اگر شما از خواب و خوراک و هرچیزی لازم است می زنید تا به اهداف خود برسید و فقط انگیزه شما روی چشم و هم چشمی استوار است به نظر می رسد این رویه با احساس ارزشمندی مغایرت دارد.

مردی با سایه سوپر من

اهمیت احساس ارزشمندی در کار

طبق تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است احساس ارزشمندی در محیط کار یک سود دو سر برد برای کارفرما و نیروی کار است. وقتی کارمندان احساس ارزشمندی داشته باشند باعث می شود تعامل در محیط بین همکاران و کارفرما بیشتر شده که منجر به وفاداری و بهره وری بیشتر افراد خواهد شد که این قسمت آن به نفع کارفرما است. پس بهتر است کارفرما سعی کند محیط کار را برای کارمندان به نحوی طراحی کند که منجر به آرامش کارمندان واحساس ارزشمندی در محیط کار کنند. حس حمایت شدن از سمت کارفرما نیز باعث قدرت بیشتر نیروهای کار می شود.

خود ارزشمندی و پذیرش خود

خودارزشمندی حقیقی به این شکل است که شما خودتان را به هرشکلی که هستید پذیرفته اید اما برای ارتقای موقعیت شعلی اجتماعی یا... تلاش می کنید. انکار خودتان تنها خودآگاهی تان را به تعویق می اندازد. گاهی بهتر است به جای تمرکز روی خصوصیات منفی، روی خصوصیات مثبت خود تمرکز کنید مطمئنا شما دارای خصوصیات مثبتی هستید که اگر روی آن تمرکز کنید می توانید موقعیت شغلی خوبی را رقم بزنید. روی خصوصیات مثبت خود تمرکز کنید و خصوصیاتی که فاقد آن هستید را بپذیرید. نکته ی دیگری که نباید دراحساس ارزشمندی خود ملاک قرار دهید ثروت و مادیات می باشد. خلاصه این که احساس خودارزشمندی مثل خوشبختی نسبی است و از درون هر فرد نشات می گیرد.

نقش و کارکرد احساس ارزشمندی در محل کار

حس ارزشمند بودن در محیط کار و اهمیت قائل شدن برای خود در شغلی که به آن مشغول هستید، نقش مهمی در بهبود عملکرد های مختلف شما دارد. از جمله مهم ترین این کارکردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد و تقویت حس اعتمادبه نفس به قابلیت ها، توانمندی ها و قضاوت ها؛
  • بهبود روابط با سایر همکاران و افزایش بهره وری؛
  • افزایش قدرت تمرکز در هنگام کار؛
  • بهبود قدرت تصمیم گیری که یکی از مهم ترین مهارت های رهبری در گروه های شغلی است؛
  • افزایش قدرت تأثیرگذاری در مصاحبه های شغلی؛
  • انجام بهتر پروژه ها و دریافت پاداش یا سود مالی بیشتر.

روش های تقویت احساس ارزشمندی در کار

احساس خود ارزشمندی، ذاتی نیست. با کسب مهارت ها و تقویت نقاط مثبت و رسیدن به خودشناسی و خودکارآمدی می توان احساس خود ارزشمندی را افزایش داد. در اینجا برخی از راه های افزایش این احساس بیان می شود.

1. مشخص کردن ارزش ها

اولین روش این است که با خود صادق باشید و برای خودتان مشخص کنید چه چیزهایی درونتان ارزش است. مثلا مهارت هایی که شما در شغل خود دارید. گاهی همکاری دارید که تحصیلات آکادمیک او از شما یکی دو مقطع بالاتر است. اما در محیط کار آوازه ی توانمندی و مهارت شما بالاتر است. برای اینکه بتوانید ارزش گذاری کنید لازم است چهارچوب هایی را برای خودتان و نوع ارتباط تان با دیگران تعیین کنید. برای خودتان تعیین کنید که حق سلف اتک ندارید یعنی به خودتان حمله نکنید. در رابطه با دیگران هم اصولی را رعایت کنید که محیط کار می طلبد مثلا درعین حال که حس شوخ طبعی را حفظ می کنید حد و مرز شوخی را با همکاران خود رعایت کنید. یک ارزش دیگر در رابطه با محیط کار این است که برای خود قانون بگذارید. در غیاب همکاران پشت سر فرد غایب صحبتی نکنید.

2. تعیین هدف

پس از ایجاد چهارچوب و ارزش نامه تان، نوبت به هدف گذاری می رسد. قطعا به دلایلی کار می کنید از جمله ارتقای اقتصادی، رسیدن به موقعیت های شغلی بهتر و یا کسب تجربه برای رشته ای که به تازگی مدرک آن را گرفته اید. برای رسیدن به این اهداف تلاش کنید و هر زمان که به یکی از آن ها رسیدید خود تشویقی داشته باشید و بدانید که انگیزه شما هر روز بیشتر می شود.

اهداف موفقیت

3. دچار تکرار روزمرگی نشوید

بعضا محیط کار کمی کسل کننده یا مسیر پیشرفت کمی ناهموار می شود و احتیاج به صبر و استقامت دارد، در غیر اینصورت دچار فرسودگی شغلی میشوید. در این شرایط بهتر است به گذشته و موفقیت هایی که طی شش ماه گذشته یا قبل تر داشته اید فکر کنید. بهتر است دفتری برای کار خود داشته باشید تا موفقیت های خود را از کوچک و بزرگ یادداشت کنید یه این ترتیب فراموش نمی کنید که اگر امروز به اینجا رسیده اید حاصل تلاش شما است.

4. پیدا کردن نقاط قوت و ضعف برای احساس ارزشمندی در کار

هر روز با چشم دیگران خود را ببینید. این بدان معنا است که گاهی از دید خودمان ویژگی های مثبت زیاد است و نقاط منفی کم. اما اگر می خواهید احساس ارزشمندی را در محیط کار در همه ابعاد داشته باشید بهتر است تصور کنید جایی نزدیک در اتاق کارتان ایستاده اید و تلاش خود را مشاهده می کنید. آیا اگر شما کارفرما بودید این سبک کار کردن را تائید می کرد و به آن مشتاق بود؟ یا تصور کنید همکاری هستید در دفترکناری. رفتار شما با همکاران چطور است؟ دقت کردن به این نکات باعث می شود خودتان را واضح تر ببینید چشم انداز غیرواقعی نسبت به خود نداشته باشید. از طرفی باعث پذیرش خود واقعی شما می شود، که برای کاهش تمایل به تایید شدن توسط دیگران موثر است.

5. جویا شدن نظر دیگر همکارانتان

یک پله بالاتر از این که خود را از چشم دیگران مشاهده کنید، این است که شهامت نظرسنجی از همکارانتان را داشته باشید. از آن ها بپرسید برخورد شما در محیط کار چگونه است؟ قبول است که محیط کار یک محیط رقابتی است و این شیوه در همه جا کاربردی نیست اما اگر همکارانی دارید که رفتارهای تکانشی ندارند و انسان های معقولی محسوب می شوند حتما این کار را انجام دهید. دقت کنید منظور از انسان های معقول همکارانی نیست که با شما رابطه دوستی دارند. ممکن است در آخر سالنی که شما کار می کنید یک نفر باشد که چندان صمیمیتی با شما نداشته باشد و برخورد شما را بدون مداخله احساسات شخصی رصد کرد باشد این بهترین نمونه برای بازخورد گرفتن است. دربرابر انتقاد سازنده گارد دفاعی خود را پایین آورده و به آن فکر کنید. شاید در دل آن انتقاد نکته ای کلیدی یا طلایی باشد که شما را یک پله به اهدافتان نزدیک تر کند.

6. برقراری ارتباط با همکاران برای داشتن احساس ارزشمندی در کار

ارتباطات اجتماعی همان طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد برای همه راحت نیست. عده ای در ارتباطات اجتماعی اندکی محتاط تر عمل می کنند. اگر شما یکی از این افراد باشید احتمالا برایتان خواندن این بند سخت باشد. اما سعی کنید از قدم های کوچک شروع کنید. اگر معاشرت شما با همکارنتان فقط محدود به اتاق های کناری ِ شما است و با دیگران ارتباطی ندارید از امروز سعی کنید با همکاران آخر سالن نیز در حد ابتدایی معاشرتی داشته باشید. اگر شرکت شما یک شرکت چند طبقه است که شما امیدوارید در طبقات بالاتر پشت میزهای بزرگ تر بنشینید، پس بهتر است تلاش خود را بالا ببرید. سعی کنید در آن طبقه با افرادی ارتباط برقرار کنید. این کار به مرور اعتماد به نفس شما را افزایش داده. شاید در عرض شش ماه تلاش سخت شما وضعیت ارتباطی تان قوی تر شده باشد. درهر صورت این یک حقیقت است. انسان هایی که به لحاظ اجتماعی خونگرم تر عمل می کنند به موفقیت های شغلی بیشتر می رسند.

برقراری ارتباط با همکاران

7. شغل موردعلاقه یا شغل برای معاش

گاهی انسان ها برای رفع نیازهای روزمره تهیه مسکن، ماشین و دیگر امکانات رفاهی مجبور به انتخاب شغل هایی است. که احتمالا آن ها را دوست ندارد. نگران نباشید اگر از این دست افراد هستید در کنار شغل خود زمانی را هر چند کوچک به علایق خود اختصاص دهید. منظور علایق تفریحی نیست. در این جا منظور از کلمه « علایق » این است که به رشته ای که در آن علاقمندی دارید تلاشی رقم بزنید. به مرور در حرفه ای که به آن علاقه دارید پیشرفت کنید. این کار کمک می کند نسبت به شغل فعلی خود احساس بهتر و لذت بردن از زندگی خود را افزایش دهید.

8. در مشکلات نگاهتان را روی راه حل ها متمرکز کنید

احتمالا اشخاصی را در اطرافتان دیده اید. که درست آن زمانی که باید تلاش کنند تا مشکلات مرتفع شده احساس از کار افتادگی و شکست می کنند. برای مقابله با این حس لازم است که شما تله های خود را نیز بشناسید. اگر گرفتار تله شکست باشید ممکن است فکر کنید هرچه تلاش کنید بی فایده است. شما در نهایت شکست می خورید. زمانی که مشکل در محیط کار اتفاق می افتد رفتاری از شما سر می زند که مناسب موقعیت خاصی نبوده است. تمرکز خود را روی راه حل ها بگذارید نه روی مشکل پیش آمده. مشکل اتفاق افتاده تمام شده است. دیگر وقت نشخوار ذهنی نیست. حل بعضی از مشکلات سرعت عمل می طلبد. درنتیجه سعی کنید به راه حل هایی فکر کنید که شما را در رفع این مشکل کمک می کند. برای این کار می توانید از تکنیک های حل مساله استفاده کنید.

احساس ارزشمندی باید ابتدا از درون ما بجوشد، سپس محیط های اجتماعی و... اگر شما به طور فردی از خودتان احساس رضایتمندی ندارید. ارزشی برای خود قائل نیستید. گرفتار سلف اتک هستید. بهتر است ابتدا روی مسائل عمیق خود کار کنید. به مرور در این راه اعتماد به نفس و عزت نفس شما بیشتر می شود. درنهایت احساس ارزشمندی در محیط کار راحت تر حس می شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (367 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (282 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (237 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (235 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (181 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (146 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (143 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (140 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (125 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (125 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (123 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (120 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (101 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی سانیا سالاری، ارغوانِ سریال دلدادگان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (98 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (95 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 (عکس) جواد عزتی و علی مردانه در پشت صحنه فصل 3 سریال زخم کاری در رامسر / فصل 3 زخم کاری در راه است رونمایی از سفره افطار مفصل و رنگین 6 کیلومتری در مشهد +عکس 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست (عکس) خوابیدن محمدرضا گلزار وسط تمرین ورزش / مثل اینکه فشار زندگی متاهلی با آیسان خانم زیاده🤣 جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس مخالفت با بازیگر شدن فریبرز به سبک ژاله صامتی، پریِ سریال زیرخاکی+ویدئو/ اون تیکه معنی کردن چپر چلاغ برا کاوه خیلی خوب بود رونمایی از برادر جوان و قدبلند داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه ها/ جفتشون چقدرم مهربون و خوش استایلن+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران (ویدئو) مظنون فراری از دست پلیس به خودروی در حال حرکت آویزان شد حرکات با مزه گربه وقتی خودش رو توی آینه میبینه/ چه دیوونه بازی هایی درمیاره+ فیلم واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ هم میز شدن امیر قلعه نویی و علی دایی در ضیافت افطاری در آجودانیه+عکس/ چهره بشاش و شاد هر دو سرمربی سابق و فعلی تیم ملی مبتلا شدن ستاره سادات قطبی به بیماری ناشناخته و دست و پنجه نرم کردن با مرگ+ویدئو عروسی مجلل دختر شاه اینجا برگزار شد!+عکس سلفی عجیب و غریب بهرام رادان با سفره هفت سین ساده در دفتر کارش در دوران مجردی+ عکس/ برا همیناست که میگن ازدوج کنی سر و سامون میگیری غوغای خوانندگی و نوازندگی شهاب حسینی با آهنگ ناصر عبداللهی +ویدئو/عجب صدای قشنگی داره! تصاویری از دوقلوهای ریزه میزه و بانمک یاسمین مقبلی در کنار مادر فضانوردشان (ویدیو) رقصی این چنین در میانه میدانم آرزوست!/ واکنش ماده شیمیایی با اشعه‌ی فرابنفش (عکس) ماجرای ازدواج جنجالی ژیلا صادقی با بازیگر سریال "رستگاری" و "بچه مهندس3"، کاوه سماک باشی، چه بود و به کجا رسید مدیتیشن بهاری الناز شاکردوست با ظاهر عجیب و شال پیچی شده در کرمانشاه/ بیستون کعبه عشاق جهان است هنوز+عکس کتک کاری و بزن بزن در مراسم عروسی دختر قلعه نویی/شوخی بی جا کار دست مهمان داد (فیلم) همخوانی هلیا امامی در کنسرت مسعود صادقلو / تعطیلات عید خانم بازیگر از مشهد تا کنسرت صادقلو (عکس) وقتی شاهرخ استخری دختراشو سر صبحی میبره مدرسه / نبات چه غری میزنه 🤣 خلاقیت منحصر به فرد باغبان خوش ذوق با پرورش میوه های قلبی شکل حماسه ساز شد +ویدئو/مغز تو رو باید طلا گرفت! (عکس) گشت و گذار بهاری دمت اوزدمیر با ظاهری متفاوت در یک جای بهشتی تصویری از عبادت خالصانه رهبر انقلاب، آیت الله خامنه ای در حیاط با صفا و سرسبز/ قبول حق باشه حضور سحر دولتشاهی در مراسم تدفین محمدرضا شجریان به عنوان عروس خانواده+عکس/ از این مراسم به بعد ازدواجش با همایون رو علنی کرد خلاقیت خنده دار راننده شمالی، با نوشته جالب پشت کامیون حمل جوجه حماسه آفرین شد/ آخه لامصب جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (فیلم) سپهر حیدری اولین بار این طور عاشق آرام جوینده شد و از او خواستگاری کرد/ عجب جرئتی داشته این مرد پرسپولیسی🙂 خلاقیت بی نظیر یک مادر ایرانی با پختن یک نان منحصر به فرد برای تزئین سفره افطار/ چقدر شیک و مجلسی+عکس سفره افطاری رنگین و مفصل امیر قلعه نویی در یک رستوران مجلل/ ماشالله چه جایی هم انتخاب کردن👌 بیوگرافی و زندگینامۀ شهید محسن فخری‌زادۀ مهابادی، فیزیکدان هسته‌ای ایران
تیتر امروز   
12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 عروسی مجلل دختر شاه اینجا برگزار شد!+عکس کتک کاری و بزن بزن در مراسم عروسی دختر قلعه نویی/شوخی بی جا کار دست مهمان داد پادشاهی که فقط 20 دقیقه سلطنت کرد+عکس