آموزش زمان حال ساده انگلیسی (simple present)

  دوشنبه، 16 اسفند 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
آموزش زمان حال ساده انگلیسی (simple present)
حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) از پرکاربردترین و در عین حال ساده ترین مباحث گرامری زبان انگلیسی به شمار می آید و به همین دلیل است که Simple present tense یکی از مباحث گرامری است که در سطوح ابتدایی و پایه ای تر زبان انگلیسی تدریس می شود اما ممکن است به دلیل نبودن وقت کافی، نکات مهم زمان حال ساده به زبان آموزان به طور کامل آموزش داده نشود.

simple present چیست و انواع جملات simple present

simple present چیست ؟ قبل از هر چیز، باید کاربرد ها و معنی simple present را به خوبی بشناسید تا بتوانید در جای مناسب از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) استفاده کنید و یا اگر در جمله ای Simple present tense را مشاهده کردید یا شنیدید، بتوانید کاربرد و معنی simple present را به خوبی متوجه شوید و برای این کار، باید به صورت کامل، تمامی کاربردهای آن را بشناسید.

کار کردن با کامپیوتر

  • از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) برای بیان واقعیتی کلی که هم می تواند به صورت یک حقیقت علمی و مشخص باشد و هم به صورت یک عادت شخصی که به صورت روزانه، ماهیانه، هفتگی و غیره تکرار می شود و طی مدت طولانی ثابت مانده است، استفاده کنید؛ البته باید توجه داشته باشید که برای بیان عادات، بهتر است از قید تکرار در جملات استفاده کنید تا زمان این گونه جملات نیز مشخص شود:
معنی simple present Simple present tense
دولفین ها می توانند در خشکی زندگی کنند و نفس بکشند. .Dolphins can live and breathe in land
من هر روز صبح چای می نوشم. .I drink tea every morning
او ساعت 8 صبح با اتوبوس به مدرسه می رود. .She goes to school by bus at 8 a.m
بسکتبال بازان حرفه ای حداقل ماهیانه 1 ملیون دلار درآمد دارند. Professional basketball players make at least one million dollars a month
  • از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) همچنین برای بیان شرایطی دائمی و همیشگی و یا شرایطی که، تا آن جا که ما می دانیم، قرار نیست در آینده تغییر کند، استفاده می کنیم و با استفاده از معنی simple present می توانیم این معنی و مفهوم را به مخاطبین خود برسانیم و اگر هم کسی از جملاتی مانند مثال زیر، استفاده کرد، چنین مفهومی را متوجه می شویم:
معنی simple present Simple present tense
من در ایران زندگی می کنم. .I live in Iran
او یک ماشین دارد. .She has a car
آن ها در این شرکت کار می کنند. .They work for this company
  • برای توضیح در مورد حالت چیزی و یا برای بیان وضعیتی در حالت های مختلف از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) استفاده می کنیم که در اصل داری 4 بخش اصلی است؛ اولین بخش برای بیان تفکرات شخصی کسی است که معمولاً با کلماتی از قبیل know, believe و غیره بیان می شود، در دومین بخش، از حال ساده برای بیان مالکیت با همان possession استفاده می شود و معمولاً با کلماتی مانند own, contain و غیره بیان می شود، سومین بخش از این دسته، برای بیان احساسات به کار می رود که از کلماتی مانند hate, love و غیره استفاده می کنند و در آخر، از حال ساده برای صحبت در رابطه با یکی از حواس شخص مانند smell, taste و غیره استفاده می کنند؛ برای روشن شدن این مبحث، به جدول زیر توجه کنید:
معنی simple present Simple present tense دسته بندی
من آدرس را بلد هستم. .I know the address Thoughts
او به خداوند اعتقاد دارد. .She believes in Allah
من مالک آپارتمان هستم. .I own two apartments Possession
این جعبه 20 بتری آب را در خود جا می دهد. .This box contains 20 water bottles
من بوی گاز را حس می کنم. .I smell gas Senses
او نوری را می بیند. .She sees a light
ما از غذا های تند متنفریم. .We hate spicy food Emotions
او عاشق رقصیدن است. .He loves dancing
  • از Simple present tense برای بیان برنامه های از پیش مشخص شده روی جدول برنامه ریزی مانند برنامه کلاسی، جلسات و یا برنامه های حمل و نقل استفاده می شود و شما عزیزان هم باید از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) برای بیان این گونه جملات استفده کنید؛ به مثال های زیر توجه کنید:
معنی simple present Simple present tense
کلاسم ساعت 10 صبح شروع می شود. .My class starts as 10 a.m
اتوبوس نیم ساعت دیگر حرکت می کند. .The bus leaves in half an hour

:کاربرد بعدی حال ساده ( PRESENT SIMPLE )برای بیان یک داستان یا روایت یک داستان است؛ یعنی اگر زمانی خواستید داستانی را تعریف کنید و روایتی را انجام دهید، باید از حال ساده استفاده کنید، مثلا:

Sarah is a student. She has many classes. She wakes up at 8 a.m. she goes to the university with her car. Her professor comes to the class at 8:30

سارا یک دانش آموز است. او کلاس های زیادی دارد. او ساعت 8 صبح از خواب بیدار می شود. او با ماشینش به دانشگاه می رود. استادش ساعت 8:30 به کلاس می آید….

  • در حالت امری نیز از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) استفاده می کنیم و نمی توانید از هیچ گونه ساختار های گرامری اضافی استفاده کنید و باید حتماً برای رساندن حالت دستوری و امری، از فرمول simple present استفاده کنید، مثلاً:
Simple present tense معنی simple present
.Sit down بشین
.Open the door در را باز کن
.Finnish your dinner شامت را تمام کن
  • برای نوشتن سر تیتر اخباری مانند اخبار سیاسی، ورزشی، اقتصادی و غیره هم از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) استفاده می کنند و زمان این اخبار هیچ اهمیتی ندارد، ممکن است برای گذشته باشد و یا اتفاقی که ممکن است در آینده رخ دهد، در هر صورت، از زمان حال ساده برای نوشتن آن ها استفاده می شود:

.The two presidents meet in the white house

دو رئیس جمهور در کاخ سفید با هم دیدار می کنند.

S سوم شخص

وقتی فاعل جمله سوم شخص باشد)یعنی یک نفر دیگر به جز گوینده و شنونده جمله) و یا حتی ضمیر جمله به یک نفر دیگر (یک مرد، یک زن یا یک شیء) اشاره کند فعل اصلی در جمله s سوم شخص می گیرد. S سوم شخص در حالت مثبت به فعل جمله می چسبد.

فاعل سوم شخص می تواند یک اسم باشد مانند Micky

می تواند یک عنوان باشد مانند my sister

می تواند یک ضمیر باشد مانند she, he و it

شکل منفی و سوالی گرامر Simple Present

برای سوالی یا منفی کردن جملات حال ساده، از فعل کمکی do یا don’t استفاده می کنیم. در جملات سوم شخص مفرد، از does و doesn’t استفاده می کنیم.

We don’t live around here.

Do you live nearby? Yes, we do. / No, we don’t.

He doesn’t work on Mondays.

Does he go to university? Yes, he does. / No, he doesn’t.

منفی کردن جملات با حال ساده

برای منفی کردن جمله هایی که با حال ساده هستند به دو کلمه کمکی do و does احتیاج داریم که در حالت منفی به don’t و doesn’t تبدیل می شوند.

Do + not = don’t

Does + not = doesn’t

جدول زیر را به خاطر بسپارید:

Don’t

I

You

We

They

Doesn’t

She

He

It

این دو کلمه منفی بعد از فاعل و قبل از فعل قرار می گیرند.

فاعل + don’t/ doesn’t + فعل + ….

برای درک بهتر مثال های زیر را مطالعه نمایید.

I like fish. ==> I don’t like fish.

We stay here. ==> We don’t stay here.

Tim & his sister speak French. ==> Tim & his sister don’t speak French.

نکته مهم

حتما به خاطر دارید که وقتی فعل جملات سوم شخص باشد فعل جمله s سوک شخص می گیرد اما در حالت منفی با اضافه کردن کلمه doesn’t فعل جمله s خود را از دست می دهد. در واقع کلمه doesn’t در جمله منفی مانند یک قیچی عمل می کند و s را جدا می کند.

مثال های زیر را مطالعه نمایید:

Vivian runs fast. ==> Vivian doesn’t run fast.

Kevin plays soccer. ==> Kevin doesn’t play soccer.

She goes to school. ==> She doesn’t go to school.

ساخت سوال بله/ خیر با حال ساده

برای تبدیل جمله مثبت به جمله سوالی در حالت بلی/ خیر کافی است تا از do و does استفاده کنیم. اگر فاعل جمله سوم شخص باشد از does استفاده می کنیم و در غیر این صورت از do استفاده می نماییم. مثال های زیر را مطالعه کنید.

I check my email.

Do you check your email?

Nancy works in a café.

Does Nancy work in a café?

پس فرمول ساخت بلی/ خیر با فعل به این شکل است.

Do/ Does + فاعل + فعل اصلی + مفعول + …

بخاطر داشته باشید که در حالت سوالی هم درست مانند حالت منفی does مانند قیچی عمل کرده و s سوم شخص را از قعل جدا می نماید. در پاسخ نیز برای فرم کوتاه از فرمول زیر استفاده می کنیم.

+ yes, فاعل + do. – No, فاعل + don’t.

+ yes,فاعل + does. – No, فاعل + doesn’t

ساخت سوال wh- با حال ساده

برای این کار از فرمول سوال بلی/ خیر استفاده می کنیم و فقط کلمه پرسشی مورد نظر را به ابتدای جمله اضافه می کنیم و ( مطلب کلمات پرسشی را در سایت مطالعه بفرمایید.) از ساختار زیر پیروی می کنیم.

Wh- + do/ does + sub + verb + object …?

مثال های زیر را با دقت مطالعه کنید.

Ali plays in the park.

Where does Ali play?

I eat a burger.

What do you eat?

به خاطر داشته باشید که بازهم به واسطه وجود کلمه does در این سوالات S سوم شخص از فعل جدا می شود.

اکنون که هرچه در مورد حال ساده لازم است می دانید بهتر است قلم و کاغذ بردارید و شروع کنید به ساختن سوال در مورد افراد خانواده یا دوستان خود تا بتوانید این گرامر را به درستی در مکالمه استفاده نمایید.

جمع بندی و نتیجه گیری

در زبان انگلیسی برای بیان حقایق و یا امور روزمره و روتین از زمان حال ساده استفاده می شود. مثلا جمله (من انگلیسی می خوانم.) به معنی خواندن زبان انگلیسی بصورت روزمره و تکراری می باشد و یا جمله (در فصل تابستان زمین گرم می شود.) به مفهوم بیان حقایق در خصوص فصلها است. شما در این مقاله به راحتی با گرامر حال ساده آشنا شدید و تنها با جمله سازی درمورد وقایع روزانه به راحتی بعد از چند وقت قادر خواهیدبود درمورد تمام وقایع روزانه به راحتی صحبت کنید. آموختن زمان حال ساده در انگلیسی برای زبان آموزان سطح مقدماتی اهمیت زیادی دارد. به طور معمول، برای تسلط بر زبان انگلیسی به چهار مهارت (Speaking, Listening, Reading, Writing) نیاز است. بنابراین در نظر داشته باشید که هنگام یادگیری مباحث آموزش زبان، همه این مهارت ها را در خود تقویت کنید. اصلی ترین عامل در یادگیری زبان انگلیسی تمرین و تکرار است. به علاوه، قبل از یادگیری هر مبحث، باید از قبل با مطالبی که به درک بهتر آن کمک می کند، آشنا شوید. برای مثال، به منظور بهتر یاد گرفتن زمان حال ساده، بهتر است از قبل، اطلاعاتی درباره ضمایر فاعلی و فعل هایی که استفاده روزمره دارند، داشته باشید. همچنین می توانید کارهای روزمره خود، اعضای خانوده یا دوستانتان را به انگلیسی تمرین کنید. با این کار، کاربرد زمان حال ساده در انگلیسی را بهتر یاد می گیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن {ویدئو} اینجوری گرفتگی سینک ظرفشویی رو باز کن | ساخت چاه باز کن خونگی با جوش شیرین استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی