سن مناسب برای خوانندگی چه زمانی است؟

  شنبه، 25 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
سن مناسب برای خوانندگی چه زمانی است؟
سن مناسب برای شروع خوانندگی چه زمانی است؟ این سوال را بسیاری از خوانندگان مطرح می کنند در پاسخ به این سوال می توان گفت که هیچ سن جهانی برای شروع خوانندگی وجود ندارد زیرا سن مناسب برای خوانندگی به دلایل مختلفی مانند: شرایط و رشد فیزیولوژیک بدن، پیشرفت های فنی و تخصصی و تجربه افراد نیاز دارد.

سن مناسب برای شروع خوانندگی چقدر است؟

بسیاری از خوانندگان این سوال را می پرسند که سن مناسب برای شروع خوانندگی چقدر است؟ در حقیقت روش های زیادی وجود دارد که خوانندگان برای بهبود صدای خود استفاده می کنند. اما آیا صدای خوب با افزایش سن به وجود می آید؟ به نظر شما در چه سنی خواننده ها به اوج صدای خوب خود دست پیدا می کنند؟ آیا بلوغ در صدا و آواز خواندن تاثیر گذار است؟در ادامه می خواهم شما را با برخی از مسائل مهم در زمینه سن مناسب برای شروع خوانندگی آشنا کنم. تا بتوانیم به سوال های متفاوت خوانندگان درباره سن مناسب برای شروع خوانندگی پاسخ دهیم.

آیا صدای خواننده ها با افزایش سن تغییر می کند؟

صدای انسان های توسط عوامل مختلفی تغییر می کند. افزایش سن سبب تغییرات مختلفی مانند تغییرات جسمی، بلوغ و … می شود. که همگی در تغییرات صدا تاثیر گذار هستند. شایعات مختلفی درباره افزایش سن وجود دارد که برخی از افراد می گویند سن مناسب برای شروع خوانندگی، سنین بالاتر است. به این شایعات توجهی نکنید. پیرشدن هیچگونه بهبودی را در صدای شما به وجود نخواهد آورد. در حقیقت چیزی که در بهبودی صدای شما تاثیر گذار است تجربه و تمرین های است که به مرور زمان به شما یک صدای زیبا خواهند بخشید. صدای انسان های در زندگی به روش های مختلفی تغییر می کند و نمی توان زمان دقیقی را برای رسیدن اوج صدای مناسب و یا شروع خوانندگی تعیین کرد. بلوغ در افراد در یک زمان مشخص اتفاق نمی افتد و در هر فرد متفاوت است. بنابراین می توان اینگونه گفت که سن مناسب برای شروع خوانندگی حرفه ای در افراد متفاوت است، زیرا افراد با استفاده از تجربه های که بدست می آورند و همچنین تمریناتی که در سالهای مختلف انجام می دهند سبب بهبود صدای خود می شوند و این تجربه ها بستگی به استعداد های افراد نیز دارد که همین موضوع سبب می شود تا سن مناسب برای شروع خوانندگی حرفه ای در افراد مختلف، متفاوت باشد.

آیا سن بر آوازخوانی تاثیر دارد؟

عوامل و متغیر های زیادی روی صدا خوانندگی شما تاثیر گذار است که یکی از مهمترین آنها سن است. سن فقط بر نحوه عملکرد تارهای صوتی شما تاثیر گذار نیست بلکه روی تکنیک های آواز و توانایی های شما نیز تاثیر گذار است.

آوازخوانی پس از سن بلوغ

بسیاری بر این عقیده اند که چون با فرا رسیدن سن بلوغ صدای بچه ها تغییر می کند و تار های صوتی با تغییراتی مواجه می شود پس آموزش را به بعد از آن تایم واگذار می کنند و بر این عقیده اند که آموزش های تا قبل از این سنین به هدر می رود و توجیه آن ها نیز این است که چه فایده ای دارد وقتی که صدای ما تغییر می کند روی ان کار کنیم ولی باید دانست که این دیدگاه با وجود فراوانی آن اما اندکی قابل تردید است.در اوایل بزرگسالی و بلوغ بدن شما هنوز دچار تغییر و تحولات است و به صورت مداوم هورمون های شما رشد می کند. رشد فیزیولوژیکی بدن شما سبب می شود صوت های شما قدرتمندتر از گذشته شوند. همین امر سبب می شود تا سن مناسب برای شروع خوانندگی حرفه ای بعد از دوران بلوغ باشد نه در حین این دوران شروع به خوانندگی حرفه ای کنید. تغییرات بلوغ دائمی نیستند و در افراد مختلف متفاوت است به طور مثال در دوران بعد از بلوغ تار های صوتی شما می تواند نازک شوند یا مشکلاتی مختلفی مانند: لرزش صدا، کاهش دامنه صدا و … برای شما به وجود بیاید، اما جای نگرانی نیست شما می توانید با انجام تمرین های مناسب و همچنین تکنیک های آواز به خوانندگی ادامه دهید و صدای خود را بهبود دهید بنابراین با وجود این مشکلات کار به پایان نمی رسد و شما می توانید سن مناسب برای شروع خوانندگی حرفه ای خود را بعد از دوران بلوغ انتخاب کنید. سن بلوغ در آقایان و خانم ها متفاوت است. بلوغ در پسران بیشتر بین سنین 12 تا 16 سالگی اتفاق می افتد. تارهای صوتی مانند سایر اعضای بدن رشد می کند و دچار تغییراتی خواهد شد. بنابراین صدای آواز با توجه به سن بلوغ تغییراتی می کند. معمولا سن مناسب برای شروع خوانندگی حرفه ای در پسران مدتی بعد از سن 16 سالگی است زیرا در هنگام بلوغ مشکلات مختلف در آواز خواندن پسران اتفاق خواهد افتاد که از مهمترین آنها می توان به از دست دادن صدا، صدای عجیب و غریب، صدای خشن، خارج از گام خواندن و … اشاره کرد.

قاعدگی چه تاثیری بر آواز خواندن دختران دارد؟

سن مناسب برای شروع خوانندگی در دختران نسبت به پسران متفاوت است البته این تغییرات در بین خود دختران نیز متفاوت است و شاید تغییراتی که در بدن یک فرد اتفاق می افتد با فرد دیگر کاملا متفاوت باشد و همین امر سبب می شود تا کسی نتواند سن مناسب برای شروع خوانندگی در دختران را مشخص کند. قاعدگی در دوران بلوغ خانم ها اتفاق می افتد و تغییراتی را در صدای آنها به وجود خواهد آورد اما این تغییرات نسبت به تغییرات پسران کمتر است. تغییرات قاعدگی در دختران متفاوت است اما برخی از خانم ها در دوران قاعدگی بیشتر متوجه صدای خشن خود می شوند. آنها برای آواز خواندن نتهای بلند و کوتاه دچار مشکل می شوند و نیاز دارند که بیشتر تلاش کنند. در حقیقت تارهای صوتی خانم ها در دوران قاعدگی متورم خواهد شد.

آواز خواندن در کودکی

با وجود تغییر در صدا و در مواردی حتی بد شدن یا بم شدن بیش از حد صدا اما باید بدانیم که بسیار از این تغییرات گذرا است و برخی البته نیز پایدار اما باید دقت داشت که هر چند این تغییرات رخ می دهد اما بسیاری اصول آواز و خوانندگی وجود دارد که در سنین پایین کودکان بهتر یاد می گیرند و با تغییر در صدا هیچ کدام از این اصول فراموش نمی شود پس توصیه می کنیم اگر کودکان از سنین پایین استعداد خوانندگی دارد حتما از همان سنین پایینتر آموزش را آغاز نمایید.
یکی از این موارد تربیت گوش و شنیداری فرد است که در سنین پایین می تواند بسیار خوب تربیت شود و بعدها در پیشرفت آواز بسیار موثر باشد.چند علامت برای فهمیدن آمادگی کودک برای شروع آموزش آواز به غیر از شرایط اصلی جسمی کودک و سن مناسب برای خوانندگی در کودکان وجود دارد:

  1. فرزند شما انگیزه ای برای خواندن دارد؟ آواز آموزانی هستند که در پیشرفت بسیار سریع اند و موفقیت بیشتری در یادگیری هر چیزی دارند. اگر کودک از موسیقی لذت می برد یا در کنار برنامه های رادیویی یا تلویزیونی می خواند ، این نشانه خوبی است که آنها آماده هستند تا یاد بگیرند که چگونه آواز بخوانند. پس انگیزه لازم،قدم اول است.
  2. کودک شما می تواند 30 دقیقه تمرکز کند؟ تمرین مداوم ، کلید یادگیری آواز خواندن است. اگر فرزند شما به مدت 30 دقیقه می تواند روی یک کار تمرکز کند ، باید بتواند یک برنامه تمرین را حفظ کند و بتواند در فراگیری اصول آواز نیز فعالیت کند.پس تمرکز حواس قدم دوم است.
  3. کودک شما می تواند برای تمرین آواز وقت بگذارد؟ علاوه بر درس ، آواز آموزان به منظور یادگیری آواز خواندن ، نیاز به تمرین در طول هفته دارند. ممکن است والدین به مدیریت زمان تمرین کمک کنند ، به خصوص در ابتدا ، هنگامی که کودک تازه خواندن را تجربه می کند.زمان کافی،قدم سوم شماست.
  4. فرزند شما به اندازه کافی بالغ است که فعالیتی را آغاز کند؟ کودکان از نظر بلوغ اجتماعی می توانند از نظر سن بسیار متفاوت باشند. اگر کودک بتواند مسیرها را به خوبی دنبال کند و به دنبال مربی برود ، پیروی از دستورالعمل معلم خود موفقیت بیشتری خواهد داشت. آواز آموزان بالغ تر نیز می توانند زمان تمرین خود را به دلخواه خود مدیریت کنند.
  5. فرزند شما صبر دارد که با هرگونه موانع گفتاری مقابله کند؟ آواز آموزان مبتلا به اختلالات گفتاری ممکن است هنگام شروع آواز خواندن کمی ناامید کننده به نظر برسند. با این حال ،در حین یادگیری آواز خواندن و دروس آن با یک مربی پشتیبان خوب، می توان به حل این موضوع کمک کرد و اعتماد به نفس تازه ای به آواز آموز داد.

آواز خواندن در بزرگسالی

خیلی اوقاغت مراجعین می خواهند بدانند که آیا برای آموزش آواز دیر نشده است و آیا در سنن بالا می توان آواز و خوانندگی را آغاز نمود در جواب این دوستان نیز بایستی بگوییم که هر چند از سنین بالا هم بخواهید آموزش را آغاز نمایید ولی این مقوله ای است که هیچ فردی در آن صفر نیست و هر کسی علی الخصوص اگر به خوانندگی علاقمند بوده یا صدای خوبی دارد یک سری اصول آواز را به طور ناخودآگاه آموخته است که می تواند مربوط به شنیده ها و یا گوش قوی فرد باشد در واقع شما با شروع آموزش آواز در حقیقت آموزش اصولی و حرفه ای آن را آغاز می نمایید در حالی که ممکن است شاید سال ها در حال آموزش بوده باشید و خود ندانید و به همین دلیل است که بسیاری هنرجویان پس از شروع آموز به یکباره پیشرفت سریع و بزگی دارند و این به روشن شده این مساله بیشتر دلالت می کند.

آیا همه خوانندگان خوب از کودکی شروع به خواندن کردند؟

باید توجه داشت فعالیت های مختلف مثل فعالیت های ورزشی و حرفه های صنعتی برای اینکه در آن سرآمد باشید نیاز به فعالیت،تلاش،کوشش زیاد،هزینه و صرف وقت بسیار دارد.و بهترین زمان آن هم از کودکی است. اما رشته هایی مثل خوانندگی یا ترانه سرایی که غالبا استعداد های ذاتی می باشند اینگونه نیست.

تلاش و کوشش و صرف وقت بسیار مهم است اما فاکتور اصلی استعداد است،نه سن مناسب برای خوانندگی ممکن است کسی که در 30 سالگی استعداد خوانندگی خود را متوجه می شود خیلی دلپسند تر از کسی باشد که از کودکی مشغول یادگیری آواز است اما استعداد کافی را ندارد.این شخص نهایتا می تواند موزیسین باشد.

پس جواب ما به این پرسش خیر است.بسیاری از خوانندگان وجود دارند که کار خود را از جوانی شروع کرده اند. خیلی های دیگر وجود دارند که بعد از سالها در میانسالی به شهرت رسیده اند.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد سوال بسیار از خواننده ها این است که سن مناسب برای شروع خوانندگی حرفه ای چه زمانی است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که هیچ سن جهانی وجود ندارد که مشخص کنید در این سن خاص شما به اوج خوانندگی خود خواهید رسید و هیچ زمان دقیقی وجود ندارد تا بتوان با آن سن مناسب برای شروع خوانندگی را مشخص کرد. موضوع سن مناسب برای شروع خوانندگی حرفه ای تنها به تمرین های شما و همچنین تجربه های شما در خوانندگی بستگی دارد. سن مناسب برای شروع خوانندگی برای هر فرد کاملا مجزا است. اگر بخواهیم کمی تخصصی تر درباره سن مناسب برای شروع خوانندگی صحبت کنیم، در حقیقت رسیدن به صدای کامل و توسعه داده شده نیاز به فاکتور های مختلفی از جمله: رشد فیزیولوژیکی (رشد و بلوغ جسمی و ذهنی)، پیشرفت های فنی و تخصصی (ارتقا مهارت ها و تکنیک های آواز خواندن) و همچنین تجربه شما دارد. همه این موارد در زمان های مختلفی برای هر یک از خوانندگان اتفاق می افتد بنابراین زمان دقیقی برای شروع خوانندگی به صورت جهانی وجود ندارد. رسیدن به صدای اوج یا به عبارت دیگر رسیدن به یک صدای عالی و رشد کرده، با سخت کوشی و همچنین افزایش سن اتفاق خواهد افتاد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو
دیگران می‌خوانند   
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند فیلم لحظه شروع سیلاب در بلوار نماز مشهد را ببینید /آب، این‌گونه سیل شد نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش عکس‌های «یانگوم» در کنار پدر و مادر واقعی‌اش به مناسبت «روز والدین» آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان (عکس) سرگرمی جالب و جدید «دنیز دایی دختر علی دایی» در لندن مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ... ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب! سردارسلیمانی فردای‌عروسی خود راهی جبهه شد ویدئویی دیده نشده از حضور مجتبی خامنه ای پسر رهبر انقلاب در جبهه جنگ/ دفاع از وطن و ناموس و اسلام +فیلم از فیلم جدید مدیری تا کار کردن عطاران در سوپر مارکت در حواشی داغ امروز جمعه 28 اردیبهشت 1403 تنها تصویر از پدر و مادر عرفان طهماسبی، نابغه عصر جدید/ آقای خواننده رو اون گوشه دیدین؟ دورهمی دونفره و دلنشین یوسف تیموری به همراه مادرش در رستورانی شیک+عکس/ و آقای بازیگری که کپی مامانشه امضای جهانبخش بر روی پای شکسته دختر هلندی!+ عکس قاب اختصاصی نجم الدین شریعتی و جواد نکونام در یک مکان مذهبی خوانندگی زیبا و پراحساس مرد خوش صدای روشندل با یک آهنگ عاشقانه/ همه محو اجراش شدن+ویدیو انتشار عکس پسر جوان مریم کاویانی، عمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ خیلی شبیه مامانشه+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 آخرین سلفی نرگس محمدی با برادرزاده ی نازش امیرعلی که بر اثر بیماری فوت شد +عکس/ روحش شاد نگاهی به گران ترین جشن عروسی سال با تجملات چشم نواز+تصاویر نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد پسری که شاگرد باباش بود ماشین سنگین میخره و تو جاده پدرش و میبینه+ ویدئو/فقط واکنششو ببین... هیجان و خوشحالی نصف شبی مجید صالحی با شنیدن جواب مثبت زیبا بروفه به خواستگاریش+ ویدئو/ من با واکنش پدرش 2 ساعت خندیدم😂
تیتر امروز   
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر
کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر
پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب!