بررسی قانون تبدیل وضعیت ایثارگران

  سه شنبه، 19 مهر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
بررسی قانون تبدیل وضعیت ایثارگران
در این محتوا، قصد داریم، توضیح دهیم که تبدیل وضعیت ایثارگران چیست و شامل چه کسانی می شود و شرایط آن، چه می باشد؛ سپس، در خصوص بخشنامه اخیر، این امر و تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران و مدارک آن توضیح داده و نحوه و مراحل تبدیل وضعیت ایثارگران شرکتی و وزارت بهداشت را بررسی کنیم. همراه ساعدنیوز باشید.

مستفاد از بند الف ماده 1 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، هر شخصی که در راه دفاع از نظام جمهوری اسلامی، جانباز، اسیر، شهید، رزمنده، مفقود الاثر و آزاده، شناخته شود، ایثارگر است. بسیاری از ایثارگران و فرزندان آن ها، در دستگاه های دولتی و نیمه دولتی، مشغول به خدمت رسانی هستند و استخدام شده اند. اما از آنجا که استخدام، انواع مختلفی اعم از قراردادی، پیمانی و رسمی دارد و بسیاری از ایثارگران و فرزندان آن ها، به صورت پیمانی یا قراردادی، مشغول خدمت هستند، دولت، در بودجه سال اخیر، تصمیم بر تبدیل وضعیت ایثارگران را اعلام و آن را طی یک بخشنامه، به نهادهای ذی صلاح، ابلاغ نموده که انجام تبدیل وضعیت، نیازمند طی کردن مراحل و داشتن مدارک لازم و بخصوصی است و بدون اطلاع از این مراحل و مدارک، تبدیل وضعیت، انجام نخواهد شد.

پوستر ویلچر

تبدیل وضعیت ایثارگران

قبل از توضیح اینکه تبدیل وضعیت ایثارگران چیست و بخشنامه آن، چه می باشد، لازم است تا اندکی در خصوص مفهوم ایثارگر، توضیح داده و انواع قرارداد کار، نظیر قرارداد کار دائم و وضعیت استخدام را بررسی کنیم. سپس، به این پرسش که مفهوم تبدیل وضعیت ایثارگران چه می باشد، پاسخ دهیم. بر اساس بند الف ماده 1 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران: "ایثارگر در این قانون، به کسی اطلاق می گردد که برای استقرار و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان داخلی و خارجی، انجام وظیفه نموده و شهید، مفقود الاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده شناخته شود." بر اساس این ماده، هر شخصی که به علت دفاع از نظام جمهوری اسلامی و حفظ استقلال آن، شهید، مفقود الاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده، محسوب گردد، ایثارگر خواهد بود. ایثارگران، به جهت خدماتی که به نظام جمهوری اسلامی رسانده اند، از برخی خدمات و امکانات دولتی، من جمله، برخورداری از سهمیه استخدامی و تبدیل وضعیت استخدامی، برای استخدام خود یا فرزندانشان، در دستگاهی دولتی و نیمه دولتی، برخوردار می گردند. افراد، به سه صورت قراردادی، پیمانی یا رسمی، می توانند، به استخدام دستگاهای دولتی و نیمه دولتی یا خصوصی، درآیند و مقصود از تبدیل وضعیت، این است که قرارداد کار فرد، از حالت پیمانی یا قراردادی که خود شامل قرارداد کار موقت، غیر موقت و معین می شود، خارج گشته و به حالت رسمی، تبدیل شود. با توجه به توضیحات بالا، مقصود از تبدیل وضعیت ایثارگران، این است که قرارداد کار این اشخاص، از حالت قراردادی یا پیمانی، به حالت رسمی، تبدیل شود که دولت، این امر را در بودجه سال اخیر، پیش بینی کرده و به موجب بخشنامه، به نهادهای ذی ربط و ذی صلاح، اعلام نموده است.

تبدیل وضعیت ایثارگران شامل چه کسانی می شود؟

برای پاسخ به این پرسش که تبدیل وضعیت ایثارگران، شامل چه کسانی می شود، باید، به ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مراجعه کرد؛ چراکه قانون گذار، در بند (و) تبصره 20 قانون بودجه، حکم بند (د) تبصره 20 قانون بودجه سال گذشته را تمدید کرده و در بند (د) تبصره 20 قانون بودجه سال هزار و چهارصد، تبدیل وضعیت ایثارگران را شامل افراد مذکور در ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می داند. این ماده، مقرر می دارد:

کلیه دستگاه های موضوع ماده (2) این قانون، مکلفند، حداقل بیست و پنج درصد (25%) از نیازهای استخدامی و تامین نیروهای مورد نیاز خود را که وفق ضوابط و مجوز های مربوط و جایگزینی نیرو های خروجی خود، اخذ می نماید، به خانواده های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک سال و بالای یک سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و پنج درصد (5%) سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (25%) و آزادگان کمتر از یک سال اسارت، اختصاص دهند. بر اساس این ماده، تبدیل وضعیت ایثارگران، شامل خانواده های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک سال و بالای یک سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد، همچنین، رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (25%) و آزادگان کمتر از یک سال اسارت، می باشد.

شرایط تبدیل وضعیت ایثارگران

پس از بررسی مفهوم تبدیل وضعیت ایثارگران و افرادی که قرارداد کار آن ها، مشمول این امر، می گردند، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص شرایط تبدیل وضعیت ایثارگران، صحبت کنیم که برای این امر، باید، به تبصره 20 قانون بودجه سال اخیر و قانون بودجه سال هزار و چهارصد، مراجعه کنیم. بر اساس حکم بند (د) تبصره 20 قانون بودجه هزار و چهارصد و بند (و) تبصره 20 قانون بودجه، شرایط تبدیل وضعیت ایثارگران ، به شرح زیر است:

  • صرفا، افرادی که تا پایان بهمن ماه سال هزار و چهارصد، در دستگاه متبوع خود، مشغول به کار باشند، مشمول این قانون می گردند.
  • افراد باید، برای تبدیل وضعیت، از شرایط و صلاحیت های عمومی، برخوردار باشند.
  • داشتن مدارک لازم، برای تبدیل وضعیت، نظیر مدارک مثبت وضعیت ایثارگری و مدارک تحصیلی، ضروری است.

در ادامه، قصد داریم، بخشنامه تبدیل وضعیت ایثارگران سال اخیر را ارائه کرده و در خصوص مدارک لازم، برای تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران، همچنین، شرایط تبدیل وضعیت ایثارگران وزارت بهداشت و شرکتی صحبت کنیم

بخشنامه تبدیل وضعیت ایثارگران

تبدیل وضعیت ایثارگران، در قانون بودجه ​، پیش بینی شده و طی یک بخشنامه، به نهادهای ذی ربط و ذی صلاح، جهت اعمال آن، ابلاغ گردیده است. این بخشنامه، مشمولین تبدیل وضعیت را مشخص کرده و بدین امر که تبدیل وضعیت، به معنای ارتقای شغلی، نمی باشد، تصریح نموده است. متن بخشنامه تبدیل وضعیت ایثارگران به شرح زیر است:

در راستای اجرایی کردن ماده 43 قانون بودجه سال اخیر کل کشور، موضوع بخشنامه شماره 13758 مورخ 1400/03/19 و بخشنامه 69405 مورخ 1400/0/9/12 و بخشنامه 68135 مورخ 1400/04/12 با رعایت موارد زیر، تنفیذ می گردد: افراد مشمول تبدیل وضعیت که در ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مورد اشاره، قرار گرفته اند، در صورتی مشمول تبدیل وضعیت، می گردند که تا پایان بهمن ماه سال هزار و چهارصد، در دستگاه متبوع خود، مشغول به کار باشند. شرکت ها، بانک ها و موسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت نیز باید، حکم بند قانونی فوق الذکر را رعایت کرده و مشمول آن، می باشند. تبدیل وضعیت مشمولین، مفهوم ارتقای شغلی افراد تبدیل وضعیت شده را ندارد؛ اما، این امر، بعد از تبدیل وضعیت، ممکن می باشد.

تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران

در قسمت های قبل، گفتیم که بر اساس بند (و) و بند (د) تبصره 20 قانون های بودجه سال اخیر و هزار و چهارصد، افراد مشمول تبدیل وضعیت ایثارگری، افراد نام برده در ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، می باشند که عده ای از این افراد، فرزندان ایثارگران هستند که در این قسمت، قصد داریم، در خصوص تبدیل وضعیت آن ها، صحبت کنیم. به موجب ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، فرزندان آزادگان یک سال و بالای یک سال اسارت، فرزندان رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (25%) و آزادگان کمتر از یک سال اسارت، مشمول طرح تبدیل وضعیت ایثارگران می شوند. چنانچه فرزندان ایثارگران مورد اشاره در ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، تا پایان بهمن ماه هزار و چهارصد، در دستگاه متبوع خود، مشغول بوده و از صلاحیت های عمومی، برخوردار باشند، با ارائه مدارک لازم و درخواست خود، به واحد منابع انسانی دستگاه شغلی شان، می توانند، تبدیل وضعیت شوند.

مدارک لازم برای تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران

همانطور که تبدیل قراداد کار موقت به دائم، نیازمند ارائه مدارک لازم این امر، به مسئول مربوطه است، تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران نیز نیازمند ارائه مدارک مورد نیاز، به واحد منابع انسانی دستگاه شغلی آن ها، می باشد که در این قسمت، قصد داریم، در خصوص این مدارک، توضیح دهیم که عبارتند از:

  • مدارک تحصیلی
  • درخواست مبنی بر تبدیل وضعیت
  • مدارک مربوط به سوابق ایثارگری پدر آن ها
  • معرفی نامه از سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران که در آن، درصدهای جانبازی، رزمندگی و... به دقت، درج شده باشد.

تبدیل وضعیت ایثارگران وزارت بهداشت

چنانچه افراد مشمول تبدیل وضعیت ایثارگری، از کارمندان قراردادی یا پیمانی وزارت بهداشت باشند و تا بهمن ماه سال هزار و چهارصد نیز در دستگاه متبوع خود، مشغول به کار بوده و از صلاحیت ها و شایستگی های عمومی و اختصاصی لازم، برخوردار باشند، می توانند، نسبت به تبدیل وضعیت خود، اقدام کنند. نحوه تبدیل وضعیت ایثارگران وزارت بهداشت و تمامی افراد مورد اشاره در ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که کارمند وزارت بهداشت بوده، با تکمیل مدارک لازم، شامل مدارک تحصیلی، نامه از بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدت اسارت و درخواست کتبی مبنی بر تبدیل وضعیت و تحویل این مدارک، به واحد منابع انسانی دستگاه متبوع، می باشد. شایان ذکر است، نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران که از مدارک لازم در تبدیل وضعیت ایثارگران وزارت بهداشت می باشد، دربردارنده نسبت دقیق فرد، با ایثارگر، درصد جانبازی ایثارگر، مدت اسارت ایثارگر و تاریخ شروع و پایان آن، داوطلبانه یا غیر داوطلبانه بودن رزمندگی ایثارگر و مواردی از این دست است.

تبدیل وضعیت ایثارگران شرکتی

برخی از ایثارگران یا فرزندان و خانواده های آن ها، به واسطه شرکت های مختلف، در نهادهای دولتی یا نیمه دولتی، مشغول بوده و به عبارتی، استخدام شرکتی می باشند، بدین نحو که بخشی از حقوق آن ها را شرکت واسطه، برمی دارد و با اتمام کار شرکت، کار نیروی شرکتی نیز تمام خواهد شد تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر شرکتی نیز مورد توجه قانون گذار در قانون بودجه بوده است و بدین ترتیب، تمامی افراد مندرج در ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران، می توانند، با تحویل مدارک لازم خود، به واحد منابع انسانی دستگاه متبوع و ثبت درخواست تبدیل وضعیت، اقدام به تبدیل وضعیت نمایند. این مدارک، شامل درخواست کتبی فرد، نامه بنیاد شهید و امور ایثاگران و مدارک تحصیلی فرد، می باشد و همچنین، ایثارگر، باید، تا بهمن ماه سال هزار و چهارصد، در دستگاه متبوع، مشغول خدمت رسانی بوده باشد.

مقصود از تبدیل وضعیت ایثارگران، این است که قرارداد کار آن ها، از حالت قراردادی یا پیمانی، به حالت رسمی، تبدیل شود که دولت، این امر را به موجب بخشنامه مربوطه، به نهادهای ذی ربط و ذی صلاح، اعلام نموده است و لازمه انجام آن، ارائه مدارک لازم، نظیر مدارک تحصیلی و مدارک مثبت ایثارگری، توسط ایثارگر و فرزند او، هنگام مراجعه به واحد منابع انسانی محل خدمت شان می باشد. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به مراسم عروسی زری خوشکام و علی حاتمی، پدر و مادر هنرمند لیلا حاتمی+عکس/ روح هر دوشون شاد و یادشون گرامی صبحانه ساده و بدون تجملات آیت الله هاشمی رفسنجانی روی میزناهار خوری همراه با مادر و پسرانشان+ عکس/ فقط چای و سنگگ طعنه خنده دار نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم برای ژست گرفتن کنار هدیه بازوند+ویدئو/ مگه زن و شوهری اومدیم شباهت باورنکردنی و جالب نرگس محمدی به برادر چشم رنگیش در این سلفی دلنشین خواهر برادری+عکس سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند فیلم لحظه شروع سیلاب در بلوار نماز مشهد را ببینید /آب، این‌گونه سیل شد نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش عکس‌های «یانگوم» در کنار پدر و مادر واقعی‌اش به مناسبت «روز والدین» آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان (عکس) سرگرمی جالب و جدید «دنیز دایی دختر علی دایی» در لندن مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ... ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب! سردارسلیمانی فردای‌عروسی خود راهی جبهه شد ویدئویی دیده نشده از حضور مجتبی خامنه ای پسر رهبر انقلاب در جبهه جنگ/ دفاع از وطن و ناموس و اسلام +فیلم از فیلم جدید مدیری تا کار کردن عطاران در سوپر مارکت در حواشی داغ امروز جمعه 28 اردیبهشت 1403 تنها تصویر از پدر و مادر عرفان طهماسبی، نابغه عصر جدید/ آقای خواننده رو اون گوشه دیدین؟ دورهمی دونفره و دلنشین یوسف تیموری به همراه مادرش در رستورانی شیک+عکس/ و آقای بازیگری که کپی مامانشه امضای جهانبخش بر روی پای شکسته دختر هلندی!+ عکس قاب اختصاصی نجم الدین شریعتی و جواد نکونام در یک مکان مذهبی خوانندگی زیبا و پراحساس مرد خوش صدای روشندل با یک آهنگ عاشقانه/ همه محو اجراش شدن+ویدیو انتشار عکس پسر جوان مریم کاویانی، عمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ خیلی شبیه مامانشه+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
تیتر امروز   
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر
کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر
پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب!