نحوه تشخیص گواهینامه ی معتبر ایزو

  شنبه، 16 مرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه تشخیص گواهینامه ی معتبر ایزو
در این مقاله قصد داریم درباره¬ی چگونگی تشخیص گواهینامه¬ی ایزو معتبر اطلاعاتی را در اختیار شما بگذاریم؛ امیدواریم که بهره¬ی کافی را از این مطالب ببرید.

در حال حاضر مدرک ایزو از بزرگ­ترین و مهم­ترین روش­ها برای اثبات و برتری سازمان­ها نسبت به دیگر سازمان­ها می­باشد. بنابراین افراد و شرکت­ها بایستی دقت کافی را حین دریافت گواهینامه­ی ایزو داشته باشند تا مبادا گیر شیادان افتاده و گواهی جعلی دریافت کنند. چون خواه ناخواه در جوامع امروزی هم گواهینامه­ی جعلی و هم گواهینامه­ی اصلی صادر می­گردد.

گواهینامه­ی ایزو معتبر چیست؟ گواهینامه­ی معتبر ایزو گواهینامه­ای است که تحت اعتبار سازمان­هایی چون سازمان جهانی و اعتباردهی IAF یا ASCB صادر شده باشد.

لذا با توجه به متن بالا می­توان نتیجه گرفت که گواهینامه­ای معتبر خواهد بود که زیر نظر سازمان­ها و انجمن­های اعتباردهی معتبر دریافت شده و همچنین در سایت سازمان­های مربوطه بعد از رویت گواهینامه­ها رجیستر گردد.

حال این سوال مطرح می­شود که چگونه و از طریق چه راه­هایی می­توانیم تشخیص دهیم که گواهینامه­ی صادر شده اصل یا جعلی است و اینکه چه مراحلی را باید طی کنیم که راه رفته درست باشد و با مشکلات بزرگ­تر روبه رو نگردیم؟!

گواهینامه ایزو

مراحل و چگونگی دریافت ایزو

  1. در ابتدا بهتر است که لیست مراکز و مراجع معتبر صادر کننده­ی ایزو را پیدا کرده و سپس اقدام به اخذ گواهینامه نماییم.
  2. بعد از آن بهتر است که نحوه­ی استعلام ISO معتبر را بدانیم و باید بگوییم که گواهینامه­ی مزبور بایستی مورد تایید سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی باشد.
  3. در وهله­ی بعدی بهتر است بدانید که گواهینامه­ای که قرار است اخذ شود برای فعالیت­های عمومی صورت می­گیرد یا جهت مشاغل حرفه­ای و تخصصی صادر می­گردد.
  4. و در این مرحله نیز باید نحوه­ی آشنایی لازم را جهت ممیزی، ثبت و چگونگی بازرسی­ها داشته باشید تا گواهینامه­ی مزبور صادر گردد. ر
  5. همچنین آگاهی نسبت به قیمت­ها و زمان لازم جهت دریافت ایزو
  6. نحوه­ی گرفتن اعتبار و چگونگی تمدید سالیانه­ی ایزو
  7. نحوه­ی تشخیص ایزوی قلابی از اصلی

گواهینامه ایزو

برای کسب آگاهی­های لازم و جامع و چگونگی مراحل انجام صدور گواهینامه­ی ایزو معتبر بایستی با شرکت­های مشاوره­ ای که در این زمینه تخصص دارند مشورت نموده و سپس اقدام به اخذ آن نمایید.

با دریافت مشاوره­های لازم شما از خطرات و مشکلات عدیده­ای که در این راه وجود دارد در امان مانده و در هزینه­ها و زمان خود صرفه­جویی لازم را خواهید کرد.

نکاتی که حین صدور گواهینامه­ی ایزو بایستی بدان توجه نمایید:

  • بایستی علامت و نشان سازمان IAF بر روی گواهینامه درج شده باشد (لازم به ذکر است که لوگوی سازمان جهان IAF بیضی شکل و آبی رنگ می­باشد که تصویر آن را در ادامه خواهید دید).
  • علاوه بر نشان درج شده بهتر است به سایت سازمان جهانی IAF مراجعه کرده و در بالای صفحه گزینه­ی IAF MEMBERS & SIGNATORIES شده و نام شرکتی که گواهینامه را صادر نموده است وارد کرده و سپس کد گواهینامه­ی ایزو را درج و اطلاعات لازم را دریافت خواهید کرد.
  • و یا تایید صلاحیت از AB که مخفف Accreditation Body می­باشد که یکی دیگر از انجمن­های اعتبار بخشی به ایزوی دریافت شده بوده و شما را خاطر جمع می­کند که گواهینامه­ی صادر شده دارای اعتبار و ارزش قانونی می­باشد. البته در کشور ایران مرکز ملی صلاحیت با نام NACI نیز فعال است که بعد از صدور از سازمان جهانی IAF و ASCB دارای اعتبار می­باشد.
  • علاوه بر این موارد گواهینامه­ی ایزو صادر شده از CBها (Certification Body) نیز دارای اعتبار قانونی بوده و زیر نظر انجمن اعتباردهی AB فعالیت دارد.

گواهینامه ایزو

مراحل بررسی مراجع صدور ایزو در ASCB

  1. مراجعه به سایت http://www.ascb.co.uk
  2. انتخاب گزینه serch در منوی باز شده
  3. سرج کردن نام مرجع صادر کننده­ی ایزو
  4. درج نام کشور و نام مرجع صادر کننده

البته در این مقاله نحوه­ی استعلام از دو سازمان و انجمن اعتباردهی بیان شده است اما باید بدانید که روند استعلام گیری از سازمان­های دیگر اعتبار بخشی نیز به همین منوال خواهد بود.

علاوه بر معرفی سازمان­ها و انجمن­های اعتباردهی موارد دیگری نیز جهت تشخیص درست گواهینامه­ی ایزو معتبر صادر شده وجود دارد که شامل موارد زیر می­باشد:

  • نداشتن پروانه­ی کسب و فعالیت رسمی
  • قیمت پایین هزینه­ی صدور گواهینامه­ ایزو
  • نداشتن نام و نشانی کامل
  • کامل نبودن هویت آن­ها در سایت­ها
  • و بسیاری موارد دیگر

گواهینامه ایزو

علل اخذ گواهینامه­ی ایزو

  • الزامات قانونی برای فعالیت­های سازمان­ها با توجه به رعایت استانداردها.
  • توسعه و پیشبرد اهداف سازمان­ها و تعیین خط مشی سازمان.
  • ارائه­ی تولیدات و خدمات با کیفیت با توجه سیستم مدیریتی یکپارچه و سازمان­یافته.
  • اهمیت ایزو برای مشتریان شما نسبت به بهره­گیری از خدمات و فعالیت­های شما.
  • ایجاد کسب و کار نو و تازه و حفظ مشتریان و همچنین به دست آوردن مشتریان جدیدتر.
  • حفظ کسب و کار شما در بازارهای داخلی و جهانی و رقابت در بازار (چون بسیاری از رقبای شما دارای گواهینامه­ی ایزو می­باشند).
  • مهیا سازی شرایط مساعد و مطلوب برای همکاری با شرکت­های بزرگ، نهادهای دولتی و بوئینگ­ها.
  • اعتبار بخشی به فعالیت اقتصادی شما و سوددهی کسب و کارتان.
  • بالا بردن انگیزه­ی کارکنان و حفاظت از آن­ها در برابر آسیب­های و خطرات احتمالی در محیط کار.
  • اعتبار بخشی به فعالیت­ها و رقابت در بازارهای بین­المللی.
  • شرکت در مناقصات و دریافت رتبه­بندی برای شرکت­های پیمانکاری.

با ارائه­ی توضیحات بالا اگر بخواهیم جمع بندی مختصری درباره­ی موضوع تشخیص گواهینامه ­ی ایزو معتبر داشته باشیم باید بگوییم که در ابتدا جهت اطمینان خاطر به هر مرکزی که جهت صدور گواهینامه مراجعه نمودید حتما پروانه­ی رسمی صادر کننده را جویا شوید که باید از سازمان صنعت و معدن اخذ نموده باشند.

همچنین نام و نشانی دقیق و کامل شرکت­ مزبور را در سایت سازمان IAF و یا ASCB بررسی نمایید و جالب است بدایند که وجود نام شرکت مزبور در فهرست سازمان استاندارد ایران به نشانه­ی این است که این شرکت دارای اعتبار از تاییدیه صلاحیت ملی ایران داشته و حین پرداخت مبلغ نیز همه­ی هزینه­ی صدور گواهینامه­ی ایزو را در لحظات اول پرداخت ننموده و پس از دریافت گواهینامه پرداخت کامل صورت گیرد.

و در کل یک شرکت معتبر بایستی ابتدا:

  1. شرکت مزبور یا نمایندگی در کشور ایران بایستی اعتبار از CB داشته باشد.
  2. CB از انجمن اعتباردهی AB اعتبار گرفته باشد.
  3. شرکت AB نیز از سازمان جهانی IAF اعتباردهی گردد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت! کیف ضد گلوله در دست محافظ رهبر معظم انقلاب +عکس جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود خلوت و تنهایی ماهور الوند در یک کافه شیک و دنج و ژست قشنگش برای عکاسی+عکس سفره رنگین و خوشمزه مینا مختاری با غذاهای سنتی یزدی/ مشخصه خیلی خوشمزه ست/ نوش جونتون+عکس دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟ پاسخ جنجالی سیروان خسروی برای دختر مورد علاقه برای ازدواج؛ با اخلاق یا خوشگل؟+ویدئو از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس آرزوهای ناصرالدین شاه برای ایران از زبان خودش کولاک جدید مهران مدیری با برنامه جذاب دیگر/ آقای بازیگر درحال گُل یا پوچ!+عکس اولین تصویر از مراسم ازدواج مهدی کوشکی با بازیگر تئاتر؛ عروس خانم کیست؟ جدیدترین ژست و تغییرچهره مازیار لرستانی/ از زمین تا آسمون فرق کرد+عکس شکوه ایران باستان در شهر ممنوعه چین خوانندگی بینظیر جوان نگهبان با آهنگ محمد علیزاده در صداتو+ویدیو/ زمونه عمر ما رو میگیره برادر از برادرش سیره اسراف و تجمل گرایی این زن ایرانی زبانزد بود + عکس و سند سوال خنده دار و چالشی مهران مدیری از نعیمه نظام دوست؛ پشه چند تا قلب داره؟+ ویدیو/ فقط جواب خانوم بازیگر مراسم ازدواج 2 میمون در باغ وحش تهران! +عکس حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس
تیتر امروز   
منتخب روز