ساعدنیوز
ساعدنیوز

مجازات سقط عمدی جنین در قانون چیست؟

  پنجشنبه، 30 تیر 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
مجازات سقط عمدی جنین در قانون چیست؟
سقط جنین در لغت به معنای افتادن جنین از رحم قبل از کامل شدن است و یا از دست رفتن محصول حاملگی قبل از بیست هفته بارداری است که منجر به پایان بارداری می شود. همراه ساعد نیوز باشید.

سقط جنین در اسلام گناه است و بسیار نکوهش شده است . به همین دلیل در فقه و قانون نیز برای سقط عمدی جنین دیه و مجازات تعیین شده است که . همانطور که در مقاله تعریف دیه و انواع آن بیان کردیم دیه مقدار مال معینی است که به سبب جنایت غیر عمدی که در شرع به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس ، عضو یا منفعت یا جنایت عمدی در مواردی که قصاص اعمال نمی شود تعیین می گردد و در خصوص سقط جنین نیز با توجه به اینکه سقط جنین به چه صورتی شکل گرفته شده است در برخی موارد مجازات دیه اعمال می گردد . سقط جنین انواع مختلفی دارد که در برخی مواردی موجب پرداخت دیه می شود . در این مقاله به بررسی جرم سقط جنین و انواع سقط جنین و مجازات سقط جنین می پردازیم .

سقط جنین و انواع آن

برای پاسخ به این سوال که جرم سقط جنین چیست ؟ باید ابتدا به بررسی سقط جنین و انواع آن پرداخت . سقط جنین یعنی خارج شدن حمل یا جنین از رحم به صورتی که زنده و یا قابلیت تکامل یا زیستن را نداشته باشد و به عبارت دیگر افتادن جنین قبل از نمو کامل از رحم است . سقط جنین ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود که عبارت است از : سقط جنین مجاز و غیر مجاز و یا سقط جنین عمدی یا غیر عمدی و یا خطای محض و یا سقط جنین خود به خودی و یا به دلیل شرایط درمانی . ممکن است سقط جنین ناشی از تصادفات رانندگی و ناشی از ضربه ای که بر اثر آزار و اذیت به مادر وارد می شود .
سقط جنین در صورتی که به صورت عمدی باشد و تحت شرایطی که در قانون بیان شده است به وقوع برسد جرم محسوب می شود و دارای مجازات است .

جرم سقط جنین چیست ؟

برای پاسخ به سوال جرم سقط جنین چیست ؟ باید گفت بر طبق قانون مجازات اسلامی هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود . اگر فردی با عمد و آگاهی به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله موجب سقط جنین او شود جرم محسوب می شود و همچنین اگر پزشک یا ماما و یا دارو فروش و افراد خاص اقدام به تهیه وسایل سقط جنین بکنند و یا اقدامی برای سقط جنین انجام دهند به مجازات مقرر در قانون محکوم می شوند. نکته قابل توجه این است که زمانی جرم سقط جنین محقق می شود که جنین زنده خارج نشود ولی چنانچه آزار اذیت زن و یا حتی ایراد ضرب جرح باعث وضع حمل قبل از موعد شود ولی جنین زنده به دنیا بیاید و زنده بماند جرم سقط جنین محقق نشده است .

سقط جنین چه زمانی مستوجب مجازات است؟

سقط جنین زمانی مستوجب مجازات است که جرمی رخ داده باشد پس در واقع زمانی که سقط جنین جنبه درمانی داشته باشد یعنی اگر ادامه حاملگی تهدید جانی یا خطر مرگ برای مادر داشته باشد و یا جنین بعد از تولد دچار مشکل یا بیماری مانند عقب افتادگی ذهنی بشود با طی شدن مراحل قانونی مجوز سقط جنین صادر می گردد و مجازاتی اعمال نمی شود. چنانچه سقط جنین عمدا و با آگاهی با وارد کردن ضربه یا اذیت و آزار زن حامله موجب سقط جنین بشود ، مرتکب علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص به حبس از یک سال تا پنج سال حسب مورد محکوم می گردد. در خصوص پزشک یا ماما و همچنین اشخاص خاص که وسایل سقط را فراهم می کنند و یا مباشرت به سقط می کنند حبس از دو تا پنج سال و هم چنین حکم به پرداخت دیه صادر خواهد شد. هرگاه بر اثر بی احتیاطی یا عدم رعایت مقررات و عدم مهارت در رانندگی متصدی وسیله نقلیه منتهی به قتل غیر عمدی بدین صورت که باعث وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی شود مرتکب جرم سقط جنین به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه مصدوم خواهد شد .
اگر زنی جنین خودش را در هر مرحله ای که باشد به عمد ، غیر عمد یا خطاء از بین ببرد ، مسئول پرداخت دیه بوده و موظف است مقدار آن را بپردازد .
لازم به ذکر است که همانطور که در مقاله دیه سقط جنین بیان کردیم دیه سقط جنین با توجه به سن رویان در نظر گرفته می شود و در ماه های اخر جنینی و بارداری دیه جنین افزایش پیدا می کند .

پوستر سقط جنین

نظر فقه شیعه، فقها و مراجع تقلید در خصوص سقط جنین چیست؟

تردیدی نیست که سقط عمدی جنین، صرف نظر از ضرورت و حالات خاص که ممکن است انجام آن مجاز شمرده شود، از دیدگاه فقه اسلام حرام است و برای زن حامله و غیر او جایز نیست جنین را سقط نمایند. دلیل این نظریه، علاوه بر عموم و اطلاق ادلّه ای که بر حرمت قتل نفسِ محترمه دلالت دارد، روایاتی در حدّ استفاضه، بلکه تواتر معنوی است که در باب دیات وارد شده و بر حکم این مسئله دلالت دارد. اسقاط جنین، ممکن است به شیوه های مختلف انجام پذیرد، نظریّه مشهور در میان فقها این است که " اگر کسی با عمد، آگاهی و اراده قتل، به واسطه ضربه یا اذیّت و آزار و یا هر وسیله دیگر، موجب شود که زن حامله، جنین را پس از اتمام خلقت و ولوج (دمیده شدن) روح، ساقط نماید، قاتل محسوب می شود و باید قصاص شود. " بنابراین سقط کردن جنین به هر وسیله؛ اعم از ضربه (هرگونه اقدام فیزیکی) و یا خوردن یا تزریق دارو (اقدام شیمیایی) حرام است؛ خواه جنین از طریق مشروع به وجود آمده باشد یا از طریق نامشروع. این حکم از دیرباز در عبارات فقها عنوان شده است. شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه، علاّمه مجلسی در روضة المتقین و لوامع، شیخ حرّ عاملی در وسایل الشیعه و برخی از فقهای معاصر مانند آیت الله فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی در مباحث فقهی به حرمت آن فتوا داده اند. علاوه بر این مرد نیز نمی تواند همسرش را وادار به سقط جنین کند؛ به عبارت دیگر "اطاعت زوجه از زوج در سقط جنین حرام است. " لازم به ذکر است از آنجا که اسقاط جنین، ممکن است در مراحل مختلف بارداری انجام گیرد دارای احکام متعددی است که شامل: اسقاط جنین پس از ولوج (دمیده شدن) روح، به طور عمد، اسقاط جنین پس از ولوج روح به طور خطا یا شبه عمد، اسقاط جنین پیش از ولوج روح اعم از اینکه به طور عمد باشد یا خطا و یا شبه عمد. در باب قصاص، نظریّه مشهور در بین فقهای امامیّه این است که اگر شخص بالغ با عمد و اراده قتل، کودکی را به قتل برساند، قصاص می شود. بسیاری از فقیهان به این مسئله فتوا داده اند و برخی نیز ادّعای عدم خلاف نموده اند. به هر روی جنین بعد از دمیده شدن روح عرفاً کودک و انسان دارای نفس محترمه محسوب می شود؛ گروهی از فقهای قدیم مانند محقق حلی و ابوالصلاح حلبی و برخی از معاصران مانند آیت الله خویی، آن را ثابت ندانسته اند؛ مرحوم محقّق حلی در این باره می نویسد: «اگر زن، حمل خود را به مباشرت یا تسبیب ساقط کند، دیه سقط برعهده اوست و نصیبی از آن دیه نمی برد»، ظاهر این سخن، شامل اسقاط جنین پس از دمیده شدن روح در حالی که حیات داشته است، می شود. چنان که ظاهر این سخن، نشان دهنده تحقّق قتل و مانعیّت آن از ارث بردن از جنین می باشد، امّا اشاره ای به قصاص ندارد.

آیا موارد استثنایی هم برای این حرمت وجود دارد؟

رایج ترین دلیل برای سقط جنین که مورد پذیرش اکثریت کشورهای جهان قرار گرفته است، نجات دادن جان مادر باردار است. بر پایه اطلاعات به دست آمده از ۱۹۳ کشور جهان، ۹۸٪ از آن ها سقط جنین در این مورد را اجازه می دهند. در این مورد فقه شیعه نیز از باب تزاحم حق حیات مادر و جنین به این مقوله پرداخته و در مورد آن نظر خود را مشخص کرده است. البتّه ابهامی که در این مورد وجود دارد، معنای خطر جانی است که ممکن است برداشت های مختلفی از آن به دست آید و اغلب؛ مفاهیمی چون خطر جدّی، اجتناب ناپذیر، و از این قبیل عبارات بیان می شود ولی ظاهراً منظور از خطر جانی، خطر بسیار جدّی و نزدیک به مرگ است. مسئله ای که وجود دارد این است که اگر حیات جنین، با حیات مادر، در تزاحم واقع شود و علم پیدا شود که جنین و مادرش هر دو زنده نخواهند ماند، بلکه یکی از آن ها می میرند، مگر این که جنین از رحم خارج گردد، که در این صورت ممکن است از بین برود، ولی مادر به حیات خود ادامه دهد. ولی چنان چه جنین خارج نشود ممکن است مادر از بین برود و جنین سالم بماند. در این فرض آیا حیات مادر مقدّم است یا جنین؟ و یا این که هیچ کدام بر دیگری ترجیح ندارد؟ مرحوم سیدمحمدکاظم طباطبایی در این باره می نویسد: «اگر بین حیات مادر و جنین تزاحم ایجاد شود و نسبت به زنده ماندن هر دو نگران باشند، نمی توان دست به هیچ اقدامی زد و هیچ کدام مقدّم بر دیگری نیست و باید منتظر ماند تا خدا چه خواهد و چگونه حکم نماید. این نظریّه مورد پذیرش بسیاری از فقهای معاصر قرار گرفته است، بنابراین برای کسی جایز نیست، جنین را بکشد (اسقاط نماید) تا مادر سالم بماند و به عکس. زیرا حیات هیچ کدام از مادر و جنین بر دیگری ترجیح ندارد. در نتیجه حرام است که یکی از آن ها را کشت تا دیگری سالم بماند. به عبارت روشن تر، با ارتکاب حرام در انجام مقدّمه نمی توان وجوب ذی المقدّمه را فراهم کرد. کسی حق ندارد یکی از آن ها را بکشد تا دیگری زنده ماند، زیرا فرض بر این است که هر دو زنده، مسلمان و دارای حیات هستند، البته آنچه ذکر شد بیان وظیفه شخص ثالث (شخصی غیر از مادر) است، لیکن جای این پرسش وجود دارد که آیا برای مادر جایز است جنین را اسقاط نماید تا خود سالم بماند؟ به نظر می رسد برای مادر منعی ندارد، زیرا اگر ضرری متوجّه دو نفر باشد بر یکی از آن ها واجب نیست متحمّل ضرر شود تا دیگری سالم بماند، چرا که تحمّل ضرر، عسر و حرج است و مکلّف مجبور به پذیرش آن نیست. بنابراین بر مادر واجب نیست متحمّل ضرر شود، یعنی صبر کند تا بمیرد و فرزندش زنده بماند. باید دانست که این مسئله از فروعات قاعده فقهی «دفع مفسده اولی از جلب منفعت است» است. امّا در مورد جنینی که هنوز در مرحله علقه یا مضغه و قبل از ولوج روح قرار دارد اگر به نظر پزشکان متخصّص و مورد اطمینان، استمرار حیات جنین موجب به خطر افتادن جان مادر باشد، در این فرض برای مادر و افراد دیگر اسقاط جنین جایز است. آیت الله فاضل لنکرانی در این زمینه می نویسد: "اسقاط جنین قبل از ولوج روح در صورتی که بقای آن موجب تلف شدن مادر شود یا متحمّل ضرر بزرگ شود و یا در عسر و حرج شدید قرار گیرد، جایز است. "

دیه سقط جنین چگونه محاسبه می شود؟

دیه اسقاط جنین با توجه به مراحل تکوّن (شکل گیری) آن متفاوت است. دیه جنینی که اندام هایش شکل نگرفته است در مرحله نطفه، بیست دینار؛ در مرحله علقه چهل دینار؛ در مرحله مضغه شصت دینار و در مرحله استخوان بندی، هشتاد دینار است؛ اما دیه جنینی که اندام هایش شکل گرفته، لیکن روح در آن دمیده نشده است، بنابر قول مشهور صد دینار (یک دهم دیه کامل) برای جنین مسلمان، اعم از دختر و پسر است، ولی اگر روح در آن دمیده شده باشد و جنین پسر باشد، دیه انسان کامل (هزار دینار طلا) و اگر دختر باشد، نصف آن قرار داده شده است. "هرگاه جنایتی که موجب دیه جنین شده به صورت عمد یا شبه عمد صادر شده باشد، پرداخت دیه بر عهده جانی است و اگر به طور خطا صورت پذیرفته باشد، باید عاقله جانی، دیه را پرداخت نمایند. " (منظور از عاقله بستگان ذکور نسبی پدر و مادری یا پدری است) همچنین در فتاوای فقهای شیعه می بینیم اگر فردی، زن حامله ای را به طوری بترساند که موجب سقط جنین وی شود، مرتکب، ضامن دیه جنین است و اگر موجب مرگ مادر و جنین هر دو شود، نسبت به دیه مادر نیز ضامن است. بسیاری از فقها این مسئله را مطرح ساخته اند و در بعضی عبارات با فرض خطا در ارتکاب آن، مطرح گردیده است. برخی دیگر فرض عمد را نیز بیان نموده اند. مقدّس اردبیلی می گوید: «اگر مرتکب، با قصد عمد به انجام آن مبادرت ورزد، قصاص می شود».همچنین صاحب جواهر می نویسد: «اگر در فرض مذکور، جنین، دارای روح و خلقت کامل باشد و مرتکب، قصد سقط جنین داشته باشد، قصاص می گردد». فقه شیعه در مبحث قتل نفس (در اینجا جنین) علاوه بر قصاص و دیه پرداخت کفاره را هم واجب نموده که مشروح آن در کتب توضیح المسائل آمده است. در پایان این بخش شایان توضیح است از آنجا که دیه کامل یک انسان معادل هزار دینار است؛ هر دینار بر مبنای یک هزارم دیه در آن سال محاسبه می شود؛ بنابراین مبلغ ریالی هر دینار در سال ۹۹ معادل یک هزارم دیه کامل (سیصد و سی میلیون تومان) یعنی سیصد و سی هزار تومان است.

امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (1186 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (319 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (302 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (123 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (67 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (60 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (58 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (54 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (46 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (42 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (33 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (29 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر) نگاهی به تیپ و استایل لاکچری و درجه یک خانواده محمدرضا گلزار در عروسی آقای بازیگر +عکس/ خوش به حال آیسان خانوم، عروسِ چه خانواده‌یِ باکلاس و مرفه ی شده😍 (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) عصبانیت مهران غفوریان از افشای یک راز درمورد فوت رضا داوودنژاد/ مهران غفوریان در مرگ رفیقش دست داشت؟ رونمایی از ساندویچ های عاشقانه همسر شاهرخ استخری برای پناه و نبات کوچولو/ خوشبحالشون واقعا+عکس (ویدئو) ماشین میلیاردی و شیک بهرام افشاری، بهتاش سریال "پایتخت" در واقعیت/ ماشالله طرفدارها همه جا هم هستنا! پُز دادن دستپخت خوشمزه شاهرخ استخری سعید سریال فاصله ها توسط سپیده بزمی پور در استوری اینستاگرامش/ بابا دستمریزاد👌 (ویدئو) سخنرانی بی‌نظیر استیو جابز در میان دانشجویان/ مرگ تنها اختراع بی‌نظیر زندگی است سنگ تمام سپیده بزمی پور همسر شاهرخ استخری برای شوهر و دخترانش در آماده کردن غذای چند روزشون؛ وقتی دلش مسافرت تنهایی میخواد+عکس/ چقد باحوصله درستشون کرده😍 کشف موجودی بزرگ‌تر از نهنگ! محل زندگی این جانور کجا بوده است؟ کشتن صاحب مزونِ لباس 50 ساله به دست دختر 11 ساله در حمایت از مادرش در این شهر! (ویدئو) رونمایی علی ضیا از اسم پسرش در اولین روز اردیبهشت/اسم قشنگیه ها ولی واسه فامیلی مناسبتر نیست بنظرتون؟ قند سابیدن آذین، خواهر آزاده نامداری بر سر خواهر عروسش در مراسم عقدش+عکس/ چقد دوتاشون شبیه همن! سورپرایز جالب و خنده دار یک مرد ایرانی برای نجم الدین شریعتی با چاشنی رضا گلزار/ با لباس زنانه از آقای مجری خواستگاری کرد!+ویدیو ملاک های انتخاب همسر ریما رامین فر قبل از ازدواج با امیر جعفری، و رویایی که به وقوع پیوست، از زبان خودش عکس بسیار زیبایی از عروس و نوه فاطمه گودرزی، لیلای سریال "فاصله ها"، در آینه عمل جراحی رهبر معظم انقلاب که با هوشیاری کامل ایشان انجام شد/ تنت به ناز طبیبان نیاز مباد وجود نازکت آزرده گزند مباد دانلود آهنگ جدید و عاشقانه «خط پایان» علی زندوکیلی+فیلم/ من عاشقانه ترین شعر زمان توام جدیدترین دستگاه لاغری بدون جراحی 2024 برای کلینیک ها (ویدئو) چند سکانس خنده دار فیلم "سال گربه" با هنرنمایی بهرام افشاری و سارا بهرامی / عجب شور و هیجانی به پا کردن! روایت محمود احمدی نژاد از دست به دست دادن پسران مهندس و داماد پزشکش در ساخت خانه 175 متری در شمال تهران +ویدیو رونمایی از صندلی ماساژ فوق لاکچری و هوش پران علی دایی در دفتر کارش+ویدیو/ ذوق و خنده های شهریار ایران از خرید جدیدش غوغای اجرای احساسی پسر خوش صدای ایرانی با آهنگ مرتضی پاشایی در کنسرت محسن ابراهیم زاده/ یکی هست تو قلبم...+ویدیو (ویدئو) پاسخ منطقی و جالب استاد قرائتی به دختر شل‌ حجاب/ سوسماس... جزئیات تازه از جنایت در برج 20 طبقه کوهک/ قتل مرد ثروتمند با 37 ضربه چاقو بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش، همایِ پایتخت در سریال جنگل آسفالت+ویدیو حمایت جانانه مریم امیرجلالی از مازیار لرستانی بعد حواشی ازدواج با رابعه اسکویی/ به عنوان یک خواهر...+عکس استوری عاشقانه ایمان صفا برای ششمین سالگرد آشنایی با نبات خانوم/ قند روزهای تلخ آقای بازیگر گیه؟+عکس مشهورترین و تاثیرگذارترین زنان حرمسرای ناصرالدین شاه در یک قاب + عکس آقای مدیر پرسپولیس! لایک نبود، دو انگشت بعد از لایک بود! کامنت جالب و خنده دار سردار آزمون در پست آخر مهدی قائدی/ واکنش بامزه مهاجم تیم ملی به طلاق ستاره بوشهری چه بود؟+عکس (تصاویر) جشن تولد پرشور و حال 2 سالگی دختر رونالدو/ از مزایای خانواده پرجمعیت فقط همین! واکنش ظریف به «آتش بازی» رژیم صهیونیستی در اصفهان جزئیات حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس برخی مسئولان به دلیل اقدامات نامناسب در برخورد با بی حجابی تذکر گرفتند درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود بدشانسی بزرگ بازیکن تیم ملی در ازدواج/ همسر ستاره ملی‌پوش، اموالش را بالا کشید+عکس رونمایی از تیپ و استایل جدید محمد بن سلمان در دفتر کارش بدون عبا و عقال +عکس/ حرکت آرام به سمت حذف لباس رسمی در راه هست؟ حواشی داغ امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403/ تذکر رئیسی درباره رفتارهای نامناسب با پدیده بی‌حجابی به دنبال محبوب ترین رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه هستید؟ این مطلب را از دست ندهید! واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل (ویدئو) سوال مثبت 18 حامد آهنگی از امیر مهدی ژوله/ امکاناتش رو نداشتم که از جلوی مدرسه دخترانه رد شَم نگاهی به گوشه خاص خانه شیک داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه ها با چیدمان منحصر به فرد و هنری+عکس
تیتر امروز   
کشف موجودی بزرگ‌تر از نهنگ! محل زندگی این جانور کجا بوده است؟ کشتن صاحب مزونِ لباس 50 ساله به دست دختر 11 ساله در حمایت از مادرش در این شهر! عمل جراحی رهبر معظم انقلاب که با هوشیاری کامل ایشان انجام شد/ تنت به ناز طبیبان نیاز مباد وجود نازکت آزرده گزند مباد دانلود آهنگ جدید و عاشقانه «خط پایان» علی زندوکیلی+فیلم/ من عاشقانه ترین شعر زمان توام جزئیات تازه از جنایت در برج 20 طبقه کوهک/ قتل مرد ثروتمند با 37 ضربه چاقو آقای مدیر پرسپولیس! لایک نبود، دو انگشت بعد از لایک بود! واکنش ظریف به «آتش بازی» رژیم صهیونیستی در اصفهان جزئیات حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس برخی مسئولان به دلیل اقدامات نامناسب در برخورد با بی حجابی تذکر گرفتند درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود بدشانسی بزرگ بازیکن تیم ملی در ازدواج/ همسر ستاره ملی‌پوش، اموالش را بالا کشید+عکس حواشی داغ امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403/ تذکر رئیسی درباره رفتارهای نامناسب با پدیده بی‌حجابی واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403