دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای ورزش / ورزش درمانی /

آیا ورزش در ارتفاعات سلامت قلب را به خطر میندازد؟ 

سه شنبه، 18 بهمن 1401
مطالعات جدید نشان داده است که ورزش در ارتفاع زیاد باعث فشار آمدن به قلب می‌شود. کمبود اکسیژن در ارتفاع بالا و کوهستان باعث کاهش جریان خون می‌شود که برای قلب شرایط مناسبی نیست. در ادامه ساعدنیوز به بررسی تاثیرات منفی ورزش در ارتفاع بالا برای قلب، و همچنین ورزش های مناسب برای قلب را ارائه خواهد داد. همراه ما باشید.

رابطه ی سلامت قلب با ورزش در ارتفاعات

درست است که هوا در کوهستان تمیزتر است اما کمبود اکسیژن هوا در ارتفاع به قلب فشار می آورد. ارتفاع باعث کاهش اکسیژن موجود در هوا می شود که در نهایت منجر به کاهش حجم خون جاری در بدن شده و فشار خون در ریه ها را افزایش می دهد. مطالعات جدید تاثیر این شرایط را بر کارایی قلب بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که ورزش در ارتفاع برای قلب مناسب نیست. افزایش ارتفاع باعث می شود که قلب در هر ضربان خون کمتری به بدن پمپاژ کند. تغذیه نیز می تواند در سلامت قلب تاثیرگذار باشد. خوردن ماهی می تواند به سلامت قلب کمک کند. گروه خونی نیز تعیین کننده است. بررسی ها پیش از این نشان داده است افرادی که گروه خونی O ندارند یعنی از گروه خونی B، A یا AB هستند 9 درصد بیشتر در معرض بیماری های قلبی قرار دارند.

آشنایی با انواع بیماری های قلبی

به دلیل گستردگی سیستم قلب و عروق در بدن، طیف وسیعی از بیماری ها برای این دستگاه عظیم ذکر می شوند. سکته قلبی، روماتیسم قلبی، عروق کرونری، اختلال در سیستم هدایت خون به اندام ها فقط بخش کوچکی از بیماری های رایج قلب و عروق هستند. به همین دلیل طبیعی است که ورزش های مخصوص بیماران قلبی نیز به نسبت متنوع بوده تا بتواند این گستره بیماری را پاسخ داده و برای هرکدام حرکتی متناسب را ارائه دهد. اگرچه اصلاح سبک زندگی، ترک سیگار و انتخاب یک رژیم غذایی مناسب از مهم ترین راه کارهای مبارزه با بیماری قلبی است. ولی بی شک یکی از اصولی ترین اقدامات جهت پیشگیری از سکته قلبی با ورزش و تمرینات بدنی محقق می گردد.

تأثیرات مثبت ورزش بر بهبود بیماری های قلب و عروق

به خاطر داشته باشید که پیشگیری و شناخت زودهنگام تا حد زیادی عوامل خطرزا را از بیماران قلبی دور ساخته و آنها را از تجربه عوارض بسیار سخت چنین بیماری در امان می دارد. ولی در صورت بروز بیماری نیز ورزش به تقویت قلب برای بیماران قلبی کمک شایانی می کند. به گونه ای که ادعا می شود، اگر بهترین ورزش برای بیماران قلبی را انتخاب نمایید، احتمال مرگ ناشی از بیماری های مزمن قلبی در شما کاهش چشمگیری می یابد. برای مثال شنا برای بیماران قلبی بسیار سودمند بوده، چراکه در کاهش فشارخون و قند خون ثمربخش است. البته بسیاری ورزش های دیگر نیز در این زمینه توانمند هستند که در بخش های بعدی بدان ها اشاره می کنیم. ولی در اینجا اثرات ورزش بر بیماری های قلبی را باهم بررسی می نماییم.

  • تقویت ماهیچه های قلب
  • کاهش دردهای قفسه سینه
  • بهبود علائم آنژین
  • افزایش میزان خون رسانی توسط عروق
  • بهبود و کنترل اتونوم قلبی افراد بیمار
  • تقویت فرآیند اکسیژن رسانی به بافت های بدن
  • رفع علائم نارسایی قلبی
  • کاهش کلسترول بد خون
  • رفع عوارضی مانند تنگی نفس، عرق سرد و اختلالات خواب

نکات مهم در زمان انجام تمرینات ورزشی برای بیماران قلبی

باآنکه تصور عموم بر این مبنا است که ورزش می تواند، باعث عود بیماری های قلبی شود. ولی تحقیقات علمی نتایجی مغایر با این تفکر را به اثبات می رساند. ورزش برای گرفتگی رگ قلب بسیار سودمند است و با بازنمودن مجاری خونی سبب بهبود عملکرد قلب و عروق می شود. فقط در اینجا رعایت نکاتی حائز اهمیت است تا ورزش تمامی اثرات سودمند خود را بر بدن بگذارد.

  • اولین نکته: انتخاب فعالیت ورزشی متناسب با نوع بیماری قلبی
  • دومین نکته: ادامه فعالیت های ورزشی و عدم ترک آنها در هر شرایطی
  • سومین نکته: دوری از هرگونه هیجان، اضطراب و تنش در طی ورزش
  • چهارمین نکته: کاهش یا متوقف ساختن فعالیت های بدنی به محض احساس ضعف و ناراحتی
  • پنجمین نکته: عدم انجام فعالیت های ورزشی پس از صرف غذا
  • ششمین نکته: خودداری از فعالیت های ورزشی در گرما یا سرمای شدید
  • هفتمین نکته: انجام تمرینات ترکیبی هوازی و استقامتی با شدت متوسط
  • هشتمین نکته: ازسرگیری فعالیت های بدنی حتی پس از سکته قلبی پس از گذراندن دوره های توان بخشی

انواع ورزش های مخصوص بیماران قلبی

باید قبول کرد، تمامی ورزش ها برای بیماران قلبی سودمند نیستند. با این تفاسیر بهترین ورزش برای بیماران قلبی نمونه ای است که بتواند شرایط زندگی فرد بیمار را بهبود بخشیده و اعتمادبه نفس وی را احیا نماید. بر این مبنا انواع ورزش های مخصوص بیماران قلبی نه تنها به تقویت ماهیچه های قلب کمک می کنند، بلکه در ایجاد و حفظ تعادل عصبی این افراد نیز توانمند هستند. در ادامه انواع ورزش ها را بر اساس سه دسته مناسب، مشروط و مضر برای بیماران قلبی دسته بندی کرده و به معرفی آنها می پردازیم. شنا برای بیماران قلبی بهترین و مؤثرترین ورزش است، چراکه بدون فشار به ماهیچه های قلب، بدن بیماران را ورزیده می سازد. البته بدن سازی برای بیماران قلبی به شرط آنکه سبب گرفتگی عضلات نشود، نیز سودمند است. وقتی با بدن سازی به تقویت دیگر ماهیچه های بدن می پردازید، اثرات مثبت آن به قلب و سیستم خون رسانی نیز انتقال می یابد. در ادامه بیشتر باب ورزش های مخصوص بیماران قلبی سخن گفته و شمارا با آنها آشنا می سازیم. انواع ورزش های مناسب برای بیماران قلبی

  1. پینگ پنگ
  2. پیاده روی هوای آزاد
  3. دو آرام
  4. ژیمناستیک
  5. دوچرخه سواری
  6. اسب سواری
  7. بارفیکس
  8. یوگا
  9. حرکات تعادلی
  10. حرکات کششی
  11. تاچی
  12. ایروبیک

بنابراین پیشگیری از سکته قلبی با ورزش امروزه به یک رویکرد جدی پزشکی تبدیل شده است. به گونه ای که پزشکان در کنار رژیم غذایی و دارویی، بیماران به انجام یکی از تمرینات ورزشی تشویق می کنند. طی تحقیقات ثابت شده که در میان تمامی ورزش های موجود گویی شنا بهترین ورزش برای بیماران قلبی به شمار می رود. چراکه بدون تغییرات ناگهانی در ریتم قلب بر کارکرد خوب بدن می افزاید. در کنار شنا، بدن سازی برای بیماران قلبی نیز سودمند است. چراکه این ورزش در کنار تمرینات هوازی، استقامتی و تعادلی بدون حرکات تند و خسته کننده می کوشد تا به آرامی ضربان قلب را بالابرده و بر استقامت قلب بی افزاید. تأثیرات شفابخش ورزش سبب شده به درمانی برای تمامی بیماری ها بدل شود. ولی ورزش و بیماری های قلبی امروزه موضوع داغ مجامع پزشکی است، زیرا بهبود شرایط روحی، افزایش ظرفیت روانی و تقویت قلب برای بیماران قلبی را با خود به همراه دارد. امیدوارم از محتوای ورزش درمانی نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به درمان با ورزش علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش دنیای ورزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی