علائم بیماری خوره کبوتر یا تریکوموناس و روش های درمان

  چهارشنبه، 12 آبان 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
علائم بیماری خوره کبوتر یا تریکوموناس و روش های درمان
بیماری تریکوموناس در کبوتر همان اسم عامیانه خوره کبوتر است در این مطلب درباره بیماری تریکوموناس، چگونگی راههای انتقال، پیشگیری، و درمان آن بحث خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بیماری تریکومونیازیس گالیه (trichomoniasis gallinae) است، یکی از شایع ترین بیماری های کبوتران است و تقریبا ۸۰ درصد کبوتران با آن دست و پنجه نرم می کنند.ارگانیسم این بیماری مربوط به تک یاخته ای های میکروسکوپیک تاژک دار می باشد.این بیماری بیشتر در هوای گرم و یا در طول دوره گرما اتفاق می افتد.کبوتران بزرگتر حامل این بیماری(تریکوموناد) به صورت متغییر می باشند و شاید هیچگونه علامتی نشان ندهندو در زمان ایجاد استرس ها(شامل بیماری ها، هجمه انگلی و یا باروری) با تکثیر این تک یاخته ها، بیماری خود را نشان می دهد.

در دهان .مری. حاق و چینه دان زندگی می کند ایجاد ضایعات نکروتیک می کند ۸۰-۹۰% کبوترها به ان الوده انداین تریکوموناس برای جوجه کبوترها بیماری زاست در آلودگی شدید مایع سبز رنگی که حاوی انگل است در دهان دیده میشود و سبب مرگ و میر می شود

علائم بیماری خوره در کبوتران

این تک یاخته از نظر قدرت بیماری زایی دارای انواع مختلفی می باشد و می تواند طیف وسیعی از عوارض گوارشی و تلفات را باعث شود. در هنگامی که قدرت بیماری زایی سویه انگل کم باشد و یا پرنده از سلامت کافی و شرایط نگهداری خوب بهره مند باشد ، عوارض بالینی مشخصی به جز حالت تهوع ، کم اشتهایی ، لاغر شدن تدریجی ، ژولیدگی پرها و بوی بد دهان مشاهده نمی شود.

در صورتی که قدرت بیماری زایی انگل زیاد و یا پرنده ضعیف باشد ، علاوه بر عوارض قبلی ، کانون های نکروتیک ( چرکی ) متعددی به رنگ سفید مایل به زرد با قطری بین 1 تا 10 میلی متر در نقاط مختلف مخاط دهان یا مری و چینه دان قابل مشاهده است . که دارای بوی زننده ای می باشد و یا سوآپ قابل کندن است .

در برخی از موارد پیشرفته بیماری ، اسهال نیز دیده می شود . اگر سویه انگل فوق العاده حاد باشد و یا پرنده ضعف شدید داشته باشد ، امکان دارد که پرنده بدون بروز هیچ گونه علائمی از بین برود . معمولاً در پرندگان جوان خصوصاً جوجه هایی که والدینشان غذا دریافت می کنند ، بیماریزا تر و کشنده تر است .
بسته به شدت بیماری ، به هنگام کالبدگشایی عوارض مختلفی به چشم می خورد . این عوارض شامل لاغری لاشه ، پالاک های چرکی سفید مایل به زرد ( نکروتیک ) در محوطه دهان و مری و چینه دان ، تجمع مایعات غلیظ و بدبو در داخل چینه دان و بالاخره به ندرت کانون های نکروزی زرد رنگ در سطح کبد می باشند .

راه انتقال بیماری تریکومونیازیس

از طریق تماس پرنده سالم با ترشحات دهان و مدفوع پرنده بیمار است.انتقال از کبوتر به کبوتر دیگر مستقیم است از مادر به جوجه پس از خروج از تخم، برای طیور دیگر مثل بو قلمون و ماکیان شاید از راه آلودگی اب صورت گیرد.

تشخیص خوره در کبوتر

تشخیص سریع با تهیه لام مستقیم از ضایعات نکروتیک داخل دهان و یا ترشحات داخل چینه دان و مشاهده انگل در زیر میکرسکوپ امکان پذیر است. این انگل به صورت تک یاخته ای ناژک دار متحرک است. هم چنین جهت دیدن بهتر انگل , می توان از ترشحات داخل دهان یا چینه دان گسترش تهیه کرد و با رنگ آمیزی گیمسا آن را مورد مطالعه قرار داد.این تک یاخته از نظر قدرت بیماریزایی دارای انواع مختلفی می باشد و می تواند طیف وسیعی از عوارض گوارشی و تلفات را باعث شود.

تریکومونیازیس

تشخیص خوره کبوتر از ظاهر پرنده

  1. شكل حنجره ای:بروز ضايعات زرد رنگ پنيري بر روی غشا مخاطی دهان و حنجره كه با بزرگ شدن به اندازه باقلا باعث عدم تنفس و دانه خوردن می شود.
  2. شكل نافی:در اثر ورود عفونت از كف لانه و از راه ناف بيماری به صورت تورم زير جلدی رخ می دهد . كه با شكافتن آن چرك پنيری خارج می شود و گاهی عفونت پيش رفته و به اندام داخلی سرايت می كند.
  3. شكل مختلط:كه در اين شكل هر دو صورت بالا به وجود آمده و مرگ و مير به 0/80 در جوجه ها می رسد .

انواع خوره در کبوتر

همان طور که در قسمت بالا بیان شد، تریکوموناس ( خوره کبوتر ) ، یکی از شایع ترین بیمار های کبوتران است و در انواع مختلفی هم بروز میکند که در ادامه بررسی میکنیم.

نوع اول بیماری تریکومونیازیس

هنگامی که قدرت بیماری زایی سویه انگل کم باشد. و یا پرنده از سلامت کافی و شرایط نگهداری خوب , بهره مند باشد. عوارض بالینی مشخصی به جز حالت تهوع , کم اشتهایی , لاغر شدن تدریجی , ژولیدگی پرها و بوی بد دهان مشاهده نمی شود.

نوع دوم بیماری تریکومونیازیس

در صورتی که قدرت بیماریزایی انگل زیاد و یا پرنده ضعیف باشد , علاوه بر عوارض قبلی , کانون های نکروتیک (چرکی) متعددی به رنگ سفید مایل به زرد با قطری بین ۱ تا ۱۰ میلی متر در نقاط مختلف مخاط دهان یا مری و چینه دان قابل مشاهده است که دارای بوی زننده ای می باشد و یا سوآپ قابل کندن است.

نوع سوم بیماری بیماری تریکومونیازیس

در برخی از موارد پیشرفته بیماری , اسهال نیز دیده می شود. اگر سویه انگل فوق العاده حاد باشد و یا پرنده ضعف شدید داشته باشد ,امکان دارد که پرنده بدون بروز هیچ گونه علائمی از بین برود. معمولاً در پرندگان جوان خصوصاً جوجه هایی که والدینشان غذا دریافت می کنند , بیماریزا تر و کشنده تر است.

نوع چهارم بیماری تریکومونیازیس

بسته به شدت بیماری , به هنگام کالبدگشایی عوارض مختلفی به چشم می خورد. این عوارض شامل لاغری لاشه, پالاک های چرکی سفید مایل به زرد (نکروتیک) در محوطه دهان و مری و چینه دان , تجمع مایعات غلیظ و بدبو در داخل چینه دان و بالاخره به ندرت کانون های نکروزی زردرنگ در سطح کبد می باشند.

درمان بیماری خوره کبوتر

راه های مختلفی برای درمان این بیماری در بین کبوتران وجود دارد که در ادامه معرفی می شوند.

1 – داروی امينونيتروتيازول ( انهپتين )

از طريق آب آشاميدنی به نسبت 05/0 تا 1/0 درصد در آب به مدت 9 روز داده می شود. مصرف بيش از حد مقاومت در قبال بيماری به وجود اورده و ممكن است باعث فلجی و عدم توانایی توليد مثل گردد .

2 – داروی ديمتريدازول ( ايمتريل )

داروی كابركول كه از دو داروی ديمتريدازول و يك آنتی بيوتيك به نام امينوسيدر تشكيل يافته مناسب است . زيرا كه آنتی بيوتيك موجود در آن علاوه بر درمان عفونت ثانويه باكتريای به طور غير مستقيم بر تك ياخته ها نيز اثر می كند .زيرا اين آنتی بيوتيك باعث از بين بردن باكتری ها كه منبع غذای تك ياخته ای هاست می گردد . ميزان مصرف كابروكول در آلودگی شديد 5 گرم در 1 ليتر آب و داروی ايمترال 1 گرم در 1 ليتر آب مدت يك روز در دو هفته است.

3 – تجويز داروی فلاجيل

مترونيدازول با نام تجاری فلاجيل ( Flagyl ) به ميزان 60 ميلی گرم در هر كيلو وزن پرنده از راه دهان ، مخلوط با دان برای مدت 5 روز و يا محلول در آب آشاميدنی به نسبت 1:4000 مناسب است . مصرف بیش از حد مقاومت در قبال بیماری به وجود آورده و ممكن است باعث فلجی و عدم توانای تولید مثل گردد.

4 – داروی اريترومايسين

بعد از بر طرف شدن علائم بيماری درمان را با داروی اريترومايسين ادامه داده به صورت 1 گرم در 1 ليتر آب يك بار در هفته و 4 هفته متوالی

5 – روش قديمی درمان با سولفات مس نيز استفاده می شود .

محلول 1:2000 سولفات مس در آب آشاميدنی تهيه نموده و به مدت 3 تا 5 روز در دسترس پرنده قرار داده و بعد از 7 روز مجددا اين روش تكرار می شود .در كبوترهای بيمار بايد جراحات را برداشت و جای آن ها را با محلول گليسيرين يده و يا محلول مترانيدازول آغشته نمود .بايد به صورت مستمر و دوره ای اقدام به ضد عفونی كردن جايگاه كبوترها كرد .

پیشگیری از ابتلای کبوترها به بیماری خوره

  1. پیشگیری با رعایت اصول بهداشتی و آزمایش کردن پرنده های تازه خریداری شده ( از نظر پاک بودن از انگل ) امکان پذیر است.
  2. در صورت آلودگی قبلی گله ، بايد درمان دوره ای ادامه يابد .
  3. پيشگيری بسيار واجب است ، زيرا كبوتر مبتلا در اثر عوارض داخلی به ويژه كبد ، قادر به رقابت در مسابقات نیست .
  4. گله درمان شده كاملا پاك نمی شود ، ولی جوجه های به وجود آمده نوعی ايمنی در برابر آن پيدا می كنند .
  5. به محض مبتلا شدن جوجه و دیدن علائم اولیه در صورت امکان آن را از گله جدا کنید . موارد زیر می توان در حفاظت و جلوگیری از این بیماری جلوگیری کند .
  6. رعایت کامل بهداشت .
  7. در صورت وارد کردن پرنده جدید به گله باید آن پرنده 30 روز در قرنطینه باشد .
  8. عدم استفاده از آب مانده و استفاده از آب تازه

کنترل بیماری خوره کفترها

ضد عفونی کردن جایگاه کبوتران که معمولا“ می توان بعد از یک ضد عفونی کردن کلی ، هر 2 هفته یک بار این کار را ادامه داد .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (467 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (327 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (318 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (215 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (167 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
ماجرای جمله ای که امام خمینی(ره) به سید حسن نصرالله گفت/ پیام مهم آیت‌ الله بهجت به سید مقاومت چه بود؟
جلسه غیرعلنی مجلس در مورد مسائل منطقه و حوادث لبنان آغاز شد
سردار عباس نیلفروشان در حملهٔ تروریستیِ رژیم صهیونیستی به هم‌رزمان شهیدش پیوست
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس