عوامل موثر بر رنگ موی نوزاد

  سه شنبه، 26 بهمن 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
عوامل موثر بر رنگ موی نوزاد
نوزادان بیشتر ویژگی های ظاهری خود را از والدین به ارث می برند، منتها در رنگ مو نوزاد عومل دیگری هم دخیل است که در ادامه بیان می شود.

بسیاری از خانم ها و آقایان به محض این که متوجه می شوند که فرزندی در راه دارند، احتمالاً رویای تولد او را در سر می پرورانند و به این فکر می کنند که فرزندشان چه شکلی خواهد بود؟رنگ چشم، رنگ مو و مدل موی او چه خواهد بود؟ اصلا چه زمانی و چگونه رنگ موی او مشخص می شود؟ این مقاله به پیش بینی رنگ موی جنین می پردازد. با ما همراه باشید.

چه زمانی رنگ موی جنین مشخص می شود؟

تمامی صفات جنین از جمله رنگ مو وچشم، دقیقا هنگام لقاح تنظیم می شود. هنگامی که اسپرم با تخمک روبرو می شود به یک زایگوت (سلول تخم یا همان نطفه ) تبدیل می گردد، و به طور معمول ۴۶ کروموزوم دریافت می کند که ۲۳ عدد آن را از زن ( مادر) و ۲۳ عدد آن را از مرد ( پدر) می گیرد. تمام صفات ژنتیکی کودک شما مانند رنگ مو، رنگ چشم، جنسیت و ... در این مرحله مشخص و قفل می شوند، به این معنی که دیگر نمی توان تغییری در آن ها ایجاد کرد. جالب تر این که هر مجموعه کروموزومی که والدین به فرزندان خود منتقل می کنند کاملاً منحصر به فرد است. یعنی چه ؟ یعنی این که بعضی از کودکان بیشتر شبیه به مادرشان می شوند و بقیه ی آن ها به پدران خود شباهت دارند.

آیا مو های نوزادان بیشتر شبیه مادرشان است یا پدرشان؟

وقتی نوبت به رنگ موی نوزادان می رسد والدین از لحظه ای که متوجه می شوند نوزادی توراه دارند شروع به حدس زدن می کنند که آیا مو های نوزادان بیشتر شبیه مادرشان است یا پدرشان. اگرچه با نگاه کردن به آینه می توان حدس زد که مو های نوزادان چه رنگی خواهد بود، عوامل متعددی وجود دارد که در رنگ نهایی نقش دارند. در حالی که تشخیص رنگ موی نوزاد تنها با نگاه کردن به مادر یا پدر نوزاد به اندازه کافی ساده به نظر می رسد، زیرا مو ها در طول سه سال اول زندگی نوزاد با روشن تر شدن در نهایت چندین بار تغییر می کنند. با این حال از سه تا پنج سالگی مو ها دوباره تیره تر می شوند، قبل از اینکه در نهایت مشخص شود که رنگ موی دائمی چیست. به همین دلیل دانستن اینکه رنگ موی واقعی یک نوزاد چه خواهد بود تا سال ها پس از تولد نوزاد مشخص نخواهد شد.

نوزاد

ژن ها چه نقشی در رنگ موی کودک دارند؟

هنگامی که نوزادان تشکیل می شوند در نتیجه کروموزوم هایی که والدین به آن ها داده اند ژن های غالب و مغلوب دارند که هر نوزاد را منحصر به فرد می کند. در حالی که منطقی است که ژن غالب مسئول رنگ موی کودک باشد تعیین رنگ مو به این سادگی نیست. در حالی که ژن های غالب بیشترین شانس را برای تعیین رنگ موی نوزاد دارند، همیشه این احتمال وجود دارد که ژن های مغلوب در نهایت به رنگ مو تبدیل شوند. به این ترتیب بهترین کاری که والدین می توانند انجام دهند این است که پیش بینی کنند رنگ موی نوزادشان همان ژن غالب باشد.

رنگدانه ها چه نقشی در رنگ موی کودک دارند؟

در حالی که ژنتیک تعیین می کند که مو چه رنگی خواهد بود، رنگدانه است که به مو ها و چشم ها رنگ واقعی می دهد.

Eumelanin

قدرت اوملانین تعیین می کند که آیا نوزادان با مو های سیاه، قهوه ای یا بلوند متولد می شوند. آن هایی که مقادیر زیادی ملاتونین دارند مو های مشکی خواهند داشت.

فئوملانین

اگر مقداری فئوملانین وجود داشته باشد مو ها رنگ قرمزی به خود می گیرند. جنب و جوش آن مو های قرمز با مقدار اوملانین تعیین می شود. با افزایش سن رنگ مو نیز تغییر می کند. به همین دلیل است که نوزادانی که با مو های روشن به دنیا می آیند می توانند در دوران نوجوانی مو های تیره تری داشته باشند. به این ترتیب، رنگ مو به طور مداوم تغییر می کند و رنگی که یک روز روی سر است ممکن است در ماه های بعد وجود نداشته باشد.

نقش تغذیه در رنگ موی کودک

تغذیه همان گونه که در رنگ پوست نوزاد تاثیر گذار است ، در رنگ موی کودک نیز اثر دارد و می تواند موی کودک را مشکی کند.اگربه کودک مو مشکی علاقه دارید و هم اکنون در دوران بارداری به سر می برید باید:

  • آفتاب بگیرید و از غذاهای حاوی ویتامین د استفاده کنید زیرا برای مشکی شدن موی سر نوزاد ویتامین د لازم است.
  • از غذاهای دارای مواد گوگردی مانند پیاز، سفیده تخم مرغ، کلم، خیار، ترب استفاده کنید.
  • اگر می خواهید کودکتان مو مشکی شود شنبلیله مصرف کنید.

برای خرمایی شدن موی نوزاد

اگر دوست دارید فرزندی با موهای خرمایی زیبا به دنیا آورید و هم اکنون در دوران بارداری به سر می برید باید:

  • از مواد غذایی دارای ویتامین آ استفاده کنید.
  • در طول دوران بارداری روغن ماهی مصرف کنید.

برای این که نوزاد قرمز رنگ شود

برخی از کودکان هنگام تولد موهای قرمزرنگی و پوست کم چربی دارند که عواملی سبب قرمز شدن رنگ موی این نوزادان می شود :

  • آفتاب به بدن مادر باردار نرسد.
  • ویتامین د مادر باردار کم باشد.
  • مادر زیاد حمام برود.
  • پدرو مادر کودک فردی الکلی باشد و یا آمیزش به هنگام مستی پدر باشد.
  • پدر جنین مرد پیری باشد که توان جنسی کمی دارد.

چرا رنگ موی نوزادان تغییر می کند؟

دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که علت تغییر رنگ موی نوزاد دقیقا چه چیزی است، اما آن ها معتقدند که این امر با تغییرات هورمونی ارتباط دارد و ملانین را در فولیکول های مو فعال می کند. این مثال در مورد کودکان موهای بلوند صادق می باشد. بیشتر این افراد، هنگام رسیدن به سن نوجوانی یا با ورود به سن بلوغ ، تناژ تیره تری از رنگ مو خواهند داشت.

رنگ موهای منحصر به فرد کودک

اگر تا به حال عبارت "بی نظیر ترین رنگ موهای کودکان" را در وب جستجو کرده باشید، ممکن است با رنگ های بسیار زیبا و شگفت آوری رو به رو شده باشید. در برخی شرایط ممکن است طبق گفته ی پزشکان، بعضی از عملکرد های مربوط به تعیین رنگ مو متوقف شده و باعث تغییر و منحصر به فرد شدن رنگ مو شود.

1. جو گندمی یا Poliosis

رنگ جو گندمی یا " سفید شدن جلوی مو" شرایطی است که در آن یک نقطه خاص از مو کاملاً سفید است. با نگاهی دقیق تر به این پدیده، پزشکان به این نتیجه رسیدند که فولیکول های مو در آن نقطه فاقد ملانین هستند. با این حال، بقیه موها دارای رنگ طبیعی قهوه ای یا سیاه می باشند. این امر ظاهری بسیار متمایز را ایجاد می کند. معمولاً این پدیده زمانی رخ می دهد که به طور همزمان چندین سندروم ژنتیکی اتفاق بیافتند. سندروم هایی مانند: توبر اسکلروزیس، سندروم ژنتیکی piebaldism و سندروم واردنبرگ.

با این حال، کارشناسان همچنین به این نتیجه رسیده اند که این امر می تواند به دلیل مجمومه ای از شرایط محیطی و اکتسابی رخ دهد. این عوامل می تواند شامل بیماری های التهابی، مصرف داروها یا بیماری های نئوپلاسم ملانوسیتیک خوش خیم و بدخیم (تومورهای پوستی) باشد. جو گندمی شدن همچنین می تواند سایر قسمت های بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بعضی از نوزادان آن را در ابرو یا مژگان خود دارند. اگرچه ممکن است این اتفاق جدی به نظر برسد، اما بیشتر افراد مبتلا به آن کاملاً سالم هستند.

2. آلبینیسم (زالی)

آلبینیسم یک بیماری ژنتیکی است که منجر به تولید نشدن ملانین در مو، پوست و چشم می شود. افرادی که مبتلا به زالی هستند، اغلب با داشتن پوستی بسیار لطیف و زیبا و موهای سفید مشخص می شوند. با این حال، طی این بیماری تغییرات مختلفی می تواند به وجود بیاید. زالی در تمام مناطق جهان بسیار شایع است، طوری که از هر 3000 تولد در دنیا، یک نفر مبتلا به این بیماری است. در ایالات متحده آمریکا ، این بیماری از هر 18000 تا 20000 نفر، یک نفر را درگیر می کند. آلبینیسم بیماری نیست که فرزند شما بتواند بعد از تولد به آن مبتلا شود، زیرا به دلیل جهش در ژن ها رخ می دهد. احتمال اینکه فرزند شما مبتلا به این شرایط شود بسیار کم است.

به طور کلی، برای تولد یک نوزاد مبتلا به آلبینیسم، مادر و پدر او باید حامل ژن جهش یافته باشند. با این حال، مطالعات بیشتر بر این موضوع نشان داد که یک جهش در مادر حامل این ژن وجود دارد که این نوع جهش ژنتیکی معمولاً فقط پسران آن مادر را تحت تأثیر قرار می دهد.

آلبینیسم برای زندگی تهدید کننده نیست، اما می تواند باعث ضعف بینایی شود. خوشبختانه در بیشتر موارد، این امر قابل اصلاح و درمان است.نوزادان و کودکان مبتلا به آلبینیسم باید همیشه در برابر آفتاب محافظت شوند. از آنجا که پوست آن ها فاقد رنگدانه است، آن ها بسیار حساس هستند و ممکن است به راحتی آفتاب سوخته شوند. استفاده از کرم ضد آفتاب و پوشیدن لباس های مات، و کلاه و پیراهن های گشاد، برای افراد مبتلا ضروری است.اگر از آن دسته والدینی هستید که نگران ابتلای فرزند خود به آلبینیسم می باشید، بهتر است به یک مشاور ژنتیک مراجعه داشته باشید. هر چند هیچ روش مطلقی برای حدس بروز این بیماری وجود ندارد. زیرا نمونه های DNA حتی برای آلبینیسم نیز متفاوت هستند. اما ممکن است با انجام مشاوره، دریابید که آیا شانس (هرچند کم) برای بروز این مشکل در نسل شما وجود دارد یا خیر.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان
دیگران می‌خوانند   
میز غذای خوشمزه جورجینا با استیک و میگو/ از رژیم هم خبری نیست+عکس میز غذای مفصل و رنگارنگ همایون شجریان و دخترش و سحر دولتشاهی در رستورانی خارج از ایران+عکس/ این همه غذا برا 3 نفر!؟ میز کار شلوغ و پلوغ مریم معصومی با خوراکی های خوشمزه+عکس سکوت ارسطو درباره حذف سارا نیکا از پایتخت 7 شکست! +عکس چهره بهت زده و غمگین لیلا حاتمی و همسر و دخترش با مشاهده دفن دارایی باارزش زندگیشان +عکس/ روحش شاد رونمایی از ورژن کیوت سریال پایتخت با شخصیت های عروسکی/ نقی معمولی لگو شد+فیلم رونمایی مونا کرمی همسر سپند امیرسلیمانی از لباس عروس شیک و دست دوزش/ ایشالا خوشبخت باشین+ویدیو جورجینا رودریگز با جدایی از رونالدو صاحب این چیزها می‌شود!! ترفندهای یک آرایش مناسب و سریع برای محل کار تعطیلات آخرهفته هادی چوپان درکنار خانواده پرجمعیتش در طبیعت/ ماشاءالله بچه هاش یکی از یکی نازتر+عکس کویرگردی دلچسب مینا مختاری همسر بهرام رادان در یزد زیبا+عکس رادش : با وافور تریاک می کشیدم ! /قدرت خدا بود بچه ام این صحنه را دید !+ویدئو درگیری و تذکر حامد بهداد به درخواست طرفدارانش درباره گرفتن عکس سلفی در مراسم تشییع مادر لیلا حاتمی+ویدیو تغییر چهره هوش پران محمد سریال لحظه گرگ و میش با استایل فشن و امروزی/ اصلاً قابل شناسایی نیست!+عکس اشک های جانسوز لیلا حاتمی بر سر خانه ابدی مادرش زری خوشکام+عکس کتک‌کاری جیگر وسط برنامه به خاطر یک شوخی!+ فیلم پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس ماجرای جالب آشنایی ستاره سادات قطبی و همسرش شهرام شکیبا برای ازدواج: گفت سلام دخترم و ...+ویدیو لیلا حاتمی دقایقی پیش در مراسم تدفین مادرش زری خوشکام+ویدیو/ چقدر سخته آماده کردن خانه ابدی عزیزترین کس زندگیت رو ببینی! 2 سگ با پاپیون مهمان ویژه عروسی خانم بازیگر ایرانی ! / شیدا خلیق و مجری داماد ترکاندند + عکس ها دقایقی همراه با کوهنوردی با صلابت آیت الله هاشمی رفسنجانی+ویدیو/ از نوشیدن آبِ آبشار تا نوشتن یادگاری روی تخته سنگ استایل فوتبالی کیوان ساکت تازه داماد سینما و بهرام افشاری/ لباتون همیشه خندون +عکس لحظه کشف و ضبط 73 کیلو طلا در فرودگاه از یک زن+ویدیو/ جاسازی در کالسکه بچه تنبیه بدنی ؛ زخم‌های عمیق بزرگسالان دیروز بر روان بزرگسالان امروز واکنش احساسی ایمان صفا به ازدواج جنجالی کیوان ساکت و شیدا خلیق+عکس (ویدئو) آهنگ جدید "میخانه " حمید هیراد +لینک دانلود و متن آهنگ/تو مرا پیرم کردی ز جهان سیرم کردی... شاهکار منحصربفرد شهرداری شیراز در جان بخشی دوباره به درخت خشکیده متناسب با حال و هوای این شهر +عکس/ آدم هاج و واج میمونه از این همه زیبایی خاطره واقعی مهران مدیری از درگیری تک نفره با مخوف‌ترین باند گروگانگیری تهران!+ویدیو این زن در آذربایجان غربی پسر 7 ماهه و دختر 6 ساله اش را به قتل رساند +عکس دکوراسیون و تزئینات خانه لاکچری و لوکس فریبا نادری با چیدمان زیبا و منحصر به فرد/ چقدر خوش سلیقه+عکس حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم ابتکار مادر شیدا خلیق در تبریک تولد دختر تازه عروسش با این عکس بامزه از کودکی خانوم بازیگر+ عکس/ چقدر ناز بوده بچگاش ژیلا صادقی مجری پُرحاشیه تلویزیون مهمان کافه المیرا شریفی مقدم/آرزوی ژیلا صادقی برای خانم مجری +عکس چرا نمایندگان موافقت رهبر انقلاب و مراجع تقلید را با مصوبه تعطیلی شنبه اعلام کردند؟ / دور زدن قانون یا تحت فشار گذاشتن شورای نگهبان؟! ابتکار خنده دار و خلاقانه جوان ایرانی در ساخت تردمیل خانگی با مایع ظرفشویی و آب+ویدیو/ مغز نیست که دنیای ایده های نابه😂 روایت مریم مومن از طلاق پدر و مادرش و قول پدرش برای برگشت مجدد که عملی نشد+ویدیو نگاهی به کیک تولد ساده و سفید رنگ شجاع خلیل زاده ستاره تیم ملی/ بعد ازدواجش آب رفته زیر پوستش جذاب تر شده هزارماشالله+ عکس اتاق خواب اروپایی و امروزی مینا مختاری، همسر بهرام رادان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! حلقه نامزدی ظریف و تک تاش شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران/ مدرن، شیک و باکلاس+عکس شیراز گردی محمود پاک نیت تقی خان سریال گیلدخت و همسرش واقعی اش در روز شیراز
تیتر امروز   
جورجینا رودریگز با جدایی از رونالدو صاحب این چیزها می‌شود!!
پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس
(ویدئو) آهنگ جدید "میخانه " حمید هیراد +لینک دانلود و متن آهنگ/تو مرا پیرم کردی ز جهان سیرم کردی...
این زن در آذربایجان غربی پسر 7 ماهه و دختر 6 ساله اش را به قتل رساند +عکس
تنبیه بدنی ؛ زخم‌های عمیق بزرگسالان دیروز بر روان بزرگسالان امروز
چرا نمایندگان موافقت رهبر انقلاب و مراجع تقلید را با مصوبه تعطیلی شنبه اعلام کردند؟ / دور زدن قانون یا تحت فشار گذاشتن شورای نگهبان؟!
بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
به من فحاشی کنید به پرسپولیس نه؛ کجا بودید وقتی دایی به چلسی و میلان گل زد؟
گشت و گذار در سرزمین انبه‌های ترش / یخچال کله قندی 270ساله در حوالی پایتخت
نحوه عجیب قرار دادن واگن‌های مترو کرج با شکافتن سقف تونل+فیلم
متلاشی شدن یک شبکه شیطان پرستی در شهرستان شهریار تهران
قبر‌های لاکچری و مجلل جولان می‌دهند
از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف تا خاکسپاری مادر لیلا حاتمی در حواشی داغ امروز جمعه 29 اردیبهشت 1403
امام جمعه تهران با تعطیلی روز شنبه‌ مخالفت کرد
فوتبالیست ها و بازیگران مشتری این خودروی تاریخی هستند
منتخب روز