ارز دیجیتال Theta چگونه است؟

  یکشنبه، 28 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
ارز دیجیتال Theta چگونه است؟
در قلب Theta شبکه mesh کار می‌کند که شامل یک سری node است که به صورت ناشناس با هم در ارتباط هستند. این node ها به همدیگر متصل شده و استخوان‌بندی شبکه و پهنای باندی را که برای استریم ویدئوها نیاز است را تامین می‌کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، شروع دوران اوج پلتفرم های استریم ویدئوی آنلاین تقریبا با شروع به کار بلاکچین و ارزهای دیجیتال همزمان بود. این موضوع باعث شد که دوست داران هر دو زمینه در کمپانی Theta به نوعی هردوی این موضوعات را با همدیگر ترکیب کرده و پلتفرم Theta را خلق کنند.

با این ایده توسعه دهندگان به این فکر افتادند که یک شبکه ارسال ویدئو (video delivery network) طراحی کنند که در بلاکچین Theta کار کند.

شبکه Theta به یک مکان برای به اشتراک گذاری ویدئو ها به صورت غیرمتمرکز و بلاکچین Theta مکانی برای تبادلات توکن THETA تبدیل شد.

برخی از اهداف پلتفرم Theta را می توانید در ادامه بخوانید:

پلتفرم Theta نمی خواهد کاربران برای دسترسی به سرویس های استریم بی کیفیت پول بپردازید.

تیمی که Theta را ساخته است در ابتدای امر متوجه برخی مشکلات در سیستم های ارائه محتوا شدند. این شبکه ها در ارائه خدمات به تمام جهان ناتوان بودند. برخی موارد مثل لگ، توقف های بی شمار و کیفیت بسیار پایین ویدئوها، استفاده از این سرویس ها را برای بعضی از موقعیت های جغرافیایی غیر ممکن کرده بود.

Theta قصد دارد که این مشکلات را با طراحی سیستمی که در آن کاربران با به اشتراک گذاشتن این محتواها پاداش دریافت می کنند، حل کند.

وظیفه کاربرانی که در ازای خدمات خود پول دریافت می کنند این است که کیفیت و سطح شبکه و پلتفرم را همیشه در بالاترین حد ممکن نگه دارند. این موضوع به خصوص با بالا رفتن کاربرد ویدئوهای 4K و 8K بسیار مهم شده است.

Theta قصد دارد ویدئوهای با کیفیت را در اختیار افراد قرار دهد و کاری کند که آن ها برای داشتن این خدمات هزینه های سنگین نکنند.

امروزه منتشرکنندگان ویدئو ها باید برای ارائه ویدیوهای خود تجهیزات و زیرساخت های گران قیمتی را آماده کنند. از آنجاییکه این شرکت ها و افراد باید علاوه بر جبران این هزینه ها سود هم بکنند، درآمد تولیدکنندگان محتوا پایین تر از حد معمول می شود.

این مورد باعث می شود که خلاقیت و ایده های تولیدکنندگان از بین رفته و کیفیت کار در این صنعت پایین بیاید. در پلتفرم Theta هزینه ارائه ویدئوها با توجه به بالارفتن تعداد شرکت کنندگان در بلاکچین پایین می آید و در نتیجه خلاقیت تولیدکنندگان محتوا بالا رفته و کیفیت ویدئو و محتواها نیز بهتر می شود.

با استفاده از سیستم پرداخت همتا به همتا، Theta می خواهد که یک پلتفرم غیرمتمرکز برای توزیع پاداش ها درست کند.

با توجه به اینکه کاربران فعالی که در شبکه های متمرکز کار می کنند بیشتر شده، پاداش آن ها نیز پایین تر آمده است. در ضمن با توجه به گفته های توسعه دهندگان Theta اکثر درآمدها خرج خود پلتفرم و هزینه تبلیغات خواهد شد و بازدیدکنندگان و سازندگان ویدئو سهم کمتری از این پول دارند.

در اکوسیستم Theta بازدیدکنندگان می توانند به صورت مستقیم به تولیدکنندگان ویدئو ها توکن ارسال کرده و آن ها را حمایت مالی کنند. در این سیستم دست واسطه ها از درآمد کوتاه است و تولیدکنندگان محتوا پول بیشتری را دریافت خواهند کرد.

از آن طرف به دلیل اینکه یکی از اهداف Theta این است که هزینه های استریم ویدئو را کاهش دهد، بازدیدکنندگان نیز می توانند با صرف پول کمتر، از ویدئوهای بیشتری بهره مند گردند. در نتیجه با تمام این صحبت ها هم بازدیدکنندگان و هم تولیدکنندگان نفع مالی زیادی از این پلتفرم می برند.

Theta چگونه کار می کند؟

در قلب Theta شبکه mesh کار می کند که شامل یک سری node است که به صورت ناشناس با هم در ارتباط هستند. این node ها به همدیگر متصل شده و استخوان بندی شبکه و پهنای باندی را که برای استریم ویدئوها نیاز است را تامین می کنند.

Theta قصد دارد عملکرد سیستم های استریم ویدئوی فعلی را بهبود بخشیده و یا شاید به طور کامل جای آن ها را بگیرند.

این پلتفرم می خواهد این کار را با قابلیت ها و روش های زیر پیش ببرد:

  • شبکه شامل تعداد زیادی node است که سخت افزارهای مختلف و متفاوتی را در اختیار خود دارند.
  • تمام node ها می توانند به caching node تبدیل شوند که هم می توانند ویدئوها را ذخیره کرده و هم قابلیت های استریم خود را در اختیار هر کاربری در سراسر جهان قرار دهد. با این کار یکی از بزرگترین مشکلات سیستم های استریم ویدئوی سنتی حل می شود و کاربران دیگر نیازی ندارند که ویدئوها را از سرور های موجود در سراسر جهان دریافت کنند و هرکس در هر مکانی از دنیا می تواند به ویدئوهای با کیفیت دسترسی پیدا کند.
  • Node ها به خاطر این فعالیت ها و در اختیار شبکه گذاشتن پهنای باند خود برای استریم ویدئو پاداش دریافت می کنند و این پاداش ها به صورت توکن THETA است. اگر این پروژه کاملا موفق شود، تیم سازنده پلتفرم اعتقاد دارد که 80 درصد از هزینه های استریم ویدئو به دلیل حذف دیتاسنترهای عظیم کم خواهد شد.

امنیت و کیفیت ویدئوها در Theta

یکی دیگر از حوزه هایی که Theta می خواهد در آن مدل های ارائه محتوای سنتی را به چالش بکشد بحث امنیت است.

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز این پلتفرم و وجود هزاران node در شبکه احتمال حمله هکران فوق العاده پایین می آید. عدم وجود یک دیتاسنتر متمرکز و اصلی باعث می شود که تشخیص محل اصلی اطلاعات سخت شود.

در بحث کیفیت نیز باید خیال تان از بابت محتوای ارسالی در این پلتفرم راحت باشد؛ زیرا در این سیستم node ها وظیفه دارند که بالاترین کیفیت را در اختیار کاربران قرار بدهند. در واقع هرچه کیفیت کار آن ها بالاتر برود؛ پاداشی که دریافت می کنند نیز بیشتر می شود.

سیستم Theta اینگونه کار می کند که node هایی که به همدیگر نزدیک تر هستند را به هم متصل می کند و آن کاربرانی که دور هستند به این node ها وصل نمی شوند؛ در نتیجه کیفیت و سرعت بارگذاری ویدئوها بسیار بالاتر می رود. با این روش دیگر خبری از لگ و پایین آمدن سرعت و یا کیفیت فوق العاده پایین نخواهد بود؛ مشکلاتی که در سیستم های سنتی به دلیل دور بودن دیتاسنتر ها یک موضوع معمول است.

بلاکچین Theta چگونه کار می کند؟

شبکه Theta مخصوص بارگذاری و استریم ویدئوها طراحی شده است؛ اما بلاکچین Theta برای تامین امنیت و توزیع پاداش ها به وجود آمده است.

همانطور که می دانید ذخیره و ارسال ویدئوها نیازمند فضای عظیمی است و این کار توسط بلاکچین انجام نمی شود. بلاکچین Theta از مکانیسم گواهی اثبات سهام با برخی روش های ابداعی و خلاقانه دیگر برای توزیع پاداش ها، تایید تراکنش ها و کنترل کیفیت محتوا استفاده می کند.

در این سیستم های خلاقانه هزاران node وجود دارند که به صورت مستقیم اطلاعات و ویدئوها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهند. شبکه Theta وظیفه دارد که کاری کند تا این node ها به بهترین شکل ممکن عمل کنند.

بلاکچین از آن طرف وظیفه مدیریت توکن های THETA را بر عهده دارد و زیرساخت های لازم برای توزیع پاداش ها را تامین می کند.

بلاکچین برای این کار از چند مکانیسم استفاده می کند. اولین چیزی که بلاکچین آن را به کار می گیرد ایجاد یک سیستم دو لایه از node هاست. لایه اول جایی است که حداکثر بیست node برای اعتبار سنجی وجود دارند و در مورد اضافه شدن بلاک ها به بلاکچین تصمیم گیری می کنند.

لایه دوم را گروهی دیگر از node ها با نام نگهبان ها تشکیل می دهند. این گروه از node ها وظیفه دارند که از طریق راه های از پیش تعیین شده امنیت شبکه را تضمین کنند.

توکن THETA

بعد از راه اندازی شبکه اصلی، توکن های THETA نقش بزرگتری از یک توکن عادی ERC20 ایفا می کنند.

بعد از راه اندازی شبکه اصلی، توکن های THETA با مقیاس 1 به 1 به توکن های اصلی تبدیل شدند و برای مدیریت، امنیت و پیشرفت پلتفرم مورد استفاده قرار می گیرند. چند نکته در مورد THETA را می توانید در ادامه بخوانید:

  • Caching node ها برای استریم ویدئو ها و اعتبارسنجی آن ها به عنوان پاداش THETA دریافت خواهند کرد.
  • بازدیدکنندگان نیز می توانند با مشاهده و تبلیغ ویدئوها توکن دریافت کنند.
  • توکن ها برای پاداش تولید کنندگان محتوا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • افرادی که کار تبلیغات را انجام می دهند می توانند با سرمایه گذاری توکن های خود کسب و کار خود را بهتر کنند.
  • محتواهای پرمیوم و خدمات خاص از طریق توکن THETA در وبسایت های استریم ویدئو قابل دریافت هستند.
  • تجارت کالاهای مجازی از طریق توکن THETA امکان پذیر خواهد شد.
  • توکن های Theta یک زیرمجموعه با نام توکن TFUEL دارند که برای عقد قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد.

بالاترین مقدار ارزش بازار این توکن به ماه ژوئن سال 2018 میلادی با 170 میلیون دلار آمریکا بر می گردد. تعداد 1 میلیارد واحد از این توکن وجود دارد که در حال حاضر 870.5 میلیون واحد از آن در حال تبادل بوده و در شبکه موجود است.

توکن های THETA در صرافی های معتبر مثل بایننس برای خرید و فروش در دسترس هستند و تجارت این توکن به خصوص در کشور کره جنوبی رواج بسیاری دارد.

توکن های THETA قبلا روی پلتفرم اتریوم قابل نقل و انتقال بودند، اما با راه اندازی شبکه اصلی، کیف پول مخصوص THETA عرضه شد.

کیف پول رسمی این ارز دیجیتال در آدرس wallet.thetatoken.org قابل استفاده است.

تیم Theta

پلتفرم Theta توسط میچ لیو (Mitch Liu)، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت، مدیریت می شود. لیو پیش از این سرویس SILVER.tv را مخصوص استریم بازی های ویدئویی راه اندازی کرد.

این سرویس در سال 2015 میلادی و دو سال قبل از به وجود آمدن Theta وارد دنیای مجازی شد. یکی دیگر از بنیانگذاران Theta جیی لانگ است که او نیز در پروسه تاسیس SILVER.tv حضور داشت.

Theta در دنیای تجارت نیز با برخی کمپانی ها همکاری های خوبی را ایجاد کرده است؛ یکی از این همکاری ها با twitch، سرویس استریم بازی های ویدئویی، است.

در این شراکت کاربران می توانند با در اختیار گذاشتن پهنای باند خود در twitch توکن های THETA را به عنوان پاداش دریافت کنند. یکی دیگر از مهم ترین پروژه های همکاری Theta با دیگر شرکت ها، SamsungVR است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت! کیف ضد گلوله در دست محافظ رهبر معظم انقلاب +عکس جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود خلوت و تنهایی ماهور الوند در یک کافه شیک و دنج و ژست قشنگش برای عکاسی+عکس سفره رنگین و خوشمزه مینا مختاری با غذاهای سنتی یزدی/ مشخصه خیلی خوشمزه ست/ نوش جونتون+عکس دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟ پاسخ جنجالی سیروان خسروی برای دختر مورد علاقه برای ازدواج؛ با اخلاق یا خوشگل؟+ویدئو از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس آرزوهای ناصرالدین شاه برای ایران از زبان خودش کولاک جدید مهران مدیری با برنامه جذاب دیگر/ آقای بازیگر درحال گُل یا پوچ!+عکس اولین تصویر از مراسم ازدواج مهدی کوشکی با بازیگر تئاتر؛ عروس خانم کیست؟ جدیدترین ژست و تغییرچهره مازیار لرستانی/ از زمین تا آسمون فرق کرد+عکس شکوه ایران باستان در شهر ممنوعه چین خوانندگی بینظیر جوان نگهبان با آهنگ محمد علیزاده در صداتو+ویدیو/ زمونه عمر ما رو میگیره برادر از برادرش سیره اسراف و تجمل گرایی این زن ایرانی زبانزد بود + عکس و سند سوال خنده دار و چالشی مهران مدیری از نعیمه نظام دوست؛ پشه چند تا قلب داره؟+ ویدیو/ فقط جواب خانوم بازیگر مراسم ازدواج 2 میمون در باغ وحش تهران! +عکس حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس
تیتر امروز   
منتخب روز