آشنایی با آداب و رسوم مردم قطر

  جمعه، 18 آذر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم مردم قطر
کشور قطر از نظر جغرافیا در جنوب غربی قاره آسیا قرار دارد، این کشور در منطقه خاورمیانه بوده و در شرق جزیره عربستان واقع شده است. برای آشنایی با آداب و رسوم مردم قطر با ساعد نیوز همراه باشید.

آمیختگی معماری قدیم و آداب و رسوم سنتی کشور قطر با برج های مدرن، رستوران های بین المللی و ماشین های لوکس، تصویری متمایز و جذاب را به گردشگران ارائه می کند. فرصت های شغلی متعدد در کنار کیفیت بالای زندگی، سالانه میلیون ها مهاجر را به این کشور آفتابی جذب می کند؛ به همین جهت، امروزه قطر به یک پازل فرهنگی جذاب و دومین جامعه بزرگ مهاجران در جهان بدل شده است. در کنار اقتصاد پررونق، سرمایه گذاری روی فرهنگ یکی دیگر از امتیازات قطر محسوب می شود. این کشور میزبان موزه های مشهور جهانی، گالری های هنری، جشنواره های فیلم و کنسرت های متعددی در فضای باز است که مبین تلاش آن برای تغییر تصویر سنتی موجود از آن در اذهان مجامع بین المللی است.

زبان و دین مردم قطر

زبان رسمی مردم قطر، زبان عربی است؛ با این وجود زبان انگلیسی به شکل گسترده ای در میان مردم مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، بسیاری از مهاجران به زبان فارسی یا اردو صحبت می کنند. یادگیری کلمات عربی می تواند نشان دهنده علاقه شما به کشور قطر و زبان آن باشد و کمک کند تا راحت تر با جامعه میزبان ارتباط برقرار کنید. مردم کشور قطر مسلمان هستند؛ اما به لحاظ قانونی محدودیتی برای هویت های مذهبی دیگر وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که با وجود آزادی مذهب، گردشگران باید به عقاید مذهبی جامعه میزبان احترام بگذارند.

مردم قطر

فرهنگ مردم قطر

مردم قطر از نوادگان بادیه نشین ها هستند؛ گروه های عشایری که در بیابان های خاورمیانه زندگی می کردند. آن ها سنت مهمان نوازی و سخاوتمندی را از گذشته با خود حفظ کرده اند. با وجود تلاش برای برقراری تعادلی میان ارزش های سنتی و مدرن، آداب و رسوم قدیمی قطر همچون تفکیک جنسیتی در فضاهای عمومی همچنان وجود دارند. این موضوع و سایر تمایزات فرهنگی همچون سرپرستی مردان، مانع از حضور زنان با حداکثر توان در اجتماع می شود. نسبت مردان به زنان در جامعه قطر بسیار بالا است و به ازای هر سه مرد، یک زن در قطر زندگی می کند که این موضوع نیز به فرهنگ جنسیت زده و نابرابری میان زن و مرد دامن می زند. کشور قطر به واسطه رشد اقتصادی چشمگیر، میزبان مهاجران زیادی از سراسر جهان است و بی شک مهاجرپذیری روی سرعت تغییرات اجتماعی آن نیز تاثیر می گذارد؛ به همین جهت، امروزه می توان چهره ای مدرن تر از این کشور در مقایسه با سایر کشورهای عربی مشاهده کرد. در کشور قطر مانند بسیاری از دیگر کشورهای خاورمیانه، وقت شناسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد و این می تواند گردشگران و افراد تازه وارد به قطر را کمی ناامید کند؛ هرچند «تاخیر» در میان مردم این کشور بی احترامی محسوب نمی شود.

فرهنگ مردم قطر

رمضان در قطر

همچنان جامعه قطر برای حفظ آداب و رسوم قدیمی رمضان در این کشور در حال تلاش است، ولی فشارهای شهرنشینی و گذشت سالها باعث از بین رفتن برخی از این آداب و رسوم شده است و برخی دیگر همچنان مقاومت می کنند. در زمان گذشته، ماه رمضان در قطر از نظر حال و هوای شادی که کشور را در آغاز ماه مبارک فرا می گرفت تفاوت زیادی با زمان حال نداشت، ولی آنچه متفاوت بود در نحوه ابراز این شادی بود. در قدیم ماه رمضان در قطر با همبستگی خانواده ها، جمع شدن بستگان و همسایگان بعد از نماز تراویح در مجالس و جمع شدن زنان در یکی از منازل محله و جشن و سرور کودکان در خیابان ها همراه بود. جوانان قطری در هر محله ای برای آماده کردن مساجد برای استقبال از نمازگزاران همکاری می کردند. آنها مسجد را نظافت می کردند و حصیرها را می شستند و حلزون های سفید دریایی را در حیات مسجد پخش می کردند. مردم منطقه در گذشته از ترس جن و خطراتی که در شب های تاریک وجود داشت در شب ها از گردش و جابه جا شدن از محله ای به محله دیگر خودداری می کردند، ولی آنها در ماه مبارک رمضان از ترس و وحشت خود رها می شدند، زیرا اعتقاد داشتند که در ماه رمضان، شیاطین به زنجیر کشیده می شوند. مردم بلافاصله پس از نماز مغرب از ترس خطراتی که در شب وجود دارد، کودکان خود را از بازی در خیابان ها منع می کردند، ولی شرایط در ماه مبارک کاملا متفاوت بود و کودکان کل شب را با انجام بازی های سنتی سپری می کردند. ماه رمضان در قطر، ماه ملاقات های اجتماعی بود و مردم پس از نماز تراویح در مجالس شرکت می کردند و با یکدیگر به گفتگو می پرداختند، علاوه بر دیدارهای خانودگی و همبستگی مردمی؛ چنان که خانواده ها، غذا را توزیع می کردند و امکان نداشت که خانواده ای غذایی را تهیه کند و به همسایگان خود ندهد. مهم ترین رسمی که در ماه رمضان از بین رفته است، رسم مسحراتی است. در هر محله ای، خانواده ای وجود داشت که کار آنها بیدار کردن مردم برای سحر در ماه رمضان بود و به آنها خانواده مسحر گفته می شد و آنها این حرفه را نسل به نسل به ارث می بردند و در میان اهالی محله معروف بودند. از مشهورترین غذاهای مردم قطر در ماه رمضان هریس و ثرید است که از مهم ترین وعده های غذایی مردم در زمان قدیم، به ویژه در ماه رمضان بوده است.

خرافات در قطر

خرافات در قطر به طور کلی درجه بندی های مختلفی دارد. در سنین بالا بانوان خرافات زیادی در زمینه حمام نرفتن در طول شب دارند و معتقدند باید کسی در خانه باشد. خرافات در قطر بیشتر برای زمان های خاصی از شبانه روز و نسبت به اعداد خاصی مانند عدد 13دیده می شود.

پوشش مردم قطر

دین مردم کشور قطر، اسلام بوده و افراد در هر جای این کشور باید از قوانین پیروی کنند. لباس بانوان در قطر باید به صورتی باشد که دست و پای خود را کامل بپوشانند، همینطور می بایست کف پای بانوان نیز پوشیده باشد. پوشش اسلامی به صورت کامل در بین مردم قطر دیده می شود. در حجاب کشور قطر روبند کمتر دیده می شود اما حجاب سر باید به طور دقیق دیده شده است. هرچند در بعضی جاها هنوز هم از نقاب و روبند استفاده می شود. عموما از زنان قطری، انتظار می رود که در انظار عمومی لباس های سنتی که معمولا شامل عبایه و شیله می شود بپوشند که هر دو این لباس ها کاملا پوشیده است.

آداب معاشرت در قطر

اعراب، میهمان نوازانی خوش مشرب هستند. یک عرب هیچ وقت سوال شخصی از شما نمی پرسد، زیرا که بی ادبانه محسوب می شود. غذا ها و نوشیدنی ها همواره با دست راست خورده می شوند. در هنگام معاشرت ها، اعراب بیشتر یکدیگر را لمس می کنند و نزدیک یکدیگر می ایستند. در اجتماع اعراب، زنان و مردان حتی اگر ازدواج کرده باشند، به یکدیگر دست نمی زنند. اعراب پرحرف هستند و باصدای بلند کلمات را ادا می کنند و ممکن است چندین بار یک جمله را تکرار کنند و مابین سخن یکدیگر بروند. مکالمات بسیار احساسی و پر جنب و جوش است.

غذا در قطر

برنج غذای اصلی قطر است. قطری ها ابتدا آن را سرخ می کنند و سپس آن را می جوشانند. آنها در هنگام سرخ شدن برنج به آن زعفران اضافه می کنند تا رنگ زرد به خود بگیرد. نان در همه وعده ها جایگاه خود را دارد و سرو می شود. خوراک حموس که از نخود پخته و خمیر شده است بیشترین میزان مصرف را در میان قطری ها دارد. حمور، نوعی ماهی که از خلیج فارس صید می شود، جزو غذاهای پرطرفدار است. گوشت گوسفند به شکل کبابی و آب پز هم محبوب است. میگو و دیگر سخت پوستان هم به شکل انبوه در دریا صید می شوند و جزو غذاهای محبوب هستند. چای و قهوه نوشیدنی محبوب قطری هاست.

سخن آخر

قطر به علت مهاجر پذیری دارای فرهنگ واحدی نیست. حضور شمار بسیاری از اتباع کشورهای مختلف، این کشور را به صورت ترکیبی از فرهنگ های مختلف در آورده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 هلی کوپتر حامل رئیس جمهور در راه تبریز سقوط کرد؟ بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ مرتضی پورعلی گنجی با گل های رنگارنگ+ عکس یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب (تصاویر) تغییر چهره بازیگر نقش کودکی «سهراب» سریال از سرنوشت بعد 5 سال ترفند های طلایی برای تمیز کردن آب آکواریوم در خانه ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات روش خشک کردن گل محمدی با حفظ عطر و رنگ ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش همه چیز درباره مزوژل جالپرو: مزایا، معایب و کاربردها حرکات جالب استاندار کنگ فو کار آذربایجان غربی/ ماشالا چقدر حرفه ای 3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو (ویدئو) محمدرضا گلزار روی سکوی تماشاگران لس آنجلس لیکرز در آمریکا محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند! گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین استایل بهاری شیک و خوشرنگ مرتضی پورعلی گنجی، ستاره پرسپولیس در کنسرت مجید رضوی+ویدیو این لباس آیشواریا در جشنواره کن سوژه خنده کاربران فضای مجازی شد/ شبیه تزئینات تولد دهه شصتیه😂+عکس لحظه انتقال پیکر سبحان کوچولو از مسیر صعب العبور رودخونه+ ویدئو جگرخراش وحید شمسایی: زندگی‌ام را مدیون حضرت زهرا هستم+فیلم ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
تیتر امروز   
هلی کوپتر حامل رئیس جمهور در راه تبریز سقوط کرد؟
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت!
جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود
دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟
از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم