آشنایی با سیستم تزریق سوخت مستقیم یا GDI

  سه شنبه، 13 مهر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با سیستم تزریق سوخت مستقیم یا GDI
سیستم GDI یکی از نوآورانه‌ترین روش‌ها برای بهبود عملکرد موتورهای بنزینی است و امروزه در بسیاری از خودروها از یک بنز اس کلاس گرفته تا یک هیوندای سانتافه دیده می‌شود.در ادامه نگاهی جامع خواهیم داشت به مزایا و معایب این سیستم . با ما همره باشید.

حتماً تا به حال اصطلاح تزریق مستقیم سوخت را درباره موتور خودرو شنیده اید. این تکنولوژی که برگرفته از Gasoline Direct Injection بوده و به اختصار GDI نامیده می شود، امروزه در بسیاری از خودروها یافت می شود. در واقع سیستم تزریق مستقیم یکی از تکنولوژی های مهم محسوب می شود که باعث شده موتورهای احتراق داخلی با چیزی در حدود ۲۰۰ سال قدمت، در قرن بیست و یکم نیز مورد استفاده قرار گیرند. حتی در بازار کشورمان نیز شاهد خودروهای متعددی مجهز به این تکنولوژی هستیم .

زمانی که اولین بار در دهه پنجاه میلادی، سیستم تزریق مستقیم بنزین یا GDI در اتومبیل ها استفاده شد، نیاز برای افزایش سرعت و شتاب خودرو ها در سطوح جهانی مطرح بود اما با گذشت زمان و مطرح شدن مشکلات و کمبود های سوخت های فسیلی در دهه هشتاد میلادی، سیستم تزریق مستقیم بنزین به عنوان یک فناوری بهینه برای کاهش مصرف سوخت اتومبیل ها معرفی شد. در سال ۱۹۸۲، مهندسان و طراحان صنعتی فعال در حوزه اتومبیل سازی، توانستند با تغییر مسیر عبور بنزین، تراکم حجم سوخت تزریق شده را تا ۶۰ درصد افزایش دهند و همین موضوع باعث شد خودروسازان بتوانند از سوخت های رقیق تر در اتومبیل های مجهز به سیستم تزریق مستقیم بنزین یا GDI استفاده کنند. رقیق تر شدن بنزین مصرفی به معنای کاهش ۳۰ درصدی مصرف سوخت خودرو ها بود و به این صورت سیستم تزریق مستقیم بنزین به عنوان یک فناوری موثر در کاهش سوخت معرفی شد.

سیستم تزریق مستقیم سوخت یا GDI چیست؟

در خودروهای بنزینی معمولی (برای مثال موتور TU5 معروف) انژکتورهای سیستم سوخت رسانی روی مانیفولد هوا قرار دارند. در هنگام پاشش سوخت، سوخت به همراه هوا از سوپاپ ورودی وارد محفظه احتراق می شود، اما در موتورهای GDI انژکتورها به جای مانیفولد، به طور مستقیم در محفظه احتراق نصب شده اند.

از نظر محل نصب می توان آن ها را با شمع ها مقایسه کرد و پاشش سوخت به طور مستقیم انجام می شود. از این نظر ساختار سیستم GDI را می توان به موتورهای انژکتوری شبیه دانست. البته تنها تفاوت GDI با سیستم سوخت رسانی متداول MPI، در محل انژکتور نیست بلکه GDI به پمپ فشار بالا نیز نیاز دارد چون باید سوخت را با فشار به مراتب بسیار بالاتری پاشش کند.

با اینکه اساس کار سیستم GDI در همه خودروها یکی است، اما بعضا خودروسازان تغییرات مد نظر خود را نیز روی سیستم سوخت رسانی اعمال می کنند. برای مثال در برخی خودروها از دو انژکتور استفاده می شود و حتی برخی خودروسازان مانند تویوتا از انژکتور MPI در کنار سیستم GDI استفاده می کنند. ابتدا به اجزای سیستم GDI شامل مواردی همچون پمپ فشار قوی، پمپ تقویت کننده، سنسور فشار ریل سوخت، رگلاتور سوخت و نازل اسپری کننده هستند. همچنین معمولا در موتورهای GDI شکل پیستون متفاوت است تا مخلوط سوخت و هوای بهتری به دست بیاید. به طور کلی دلیل اصلی استفاده خودروسازان از سیستم GDI کاهش مصرف سوخت و آلایندگی در کنار افزایش قدرت و کشش موتور است.

سیستم تزریق مستقیم سوخت یا GDI

پسوند GDI در نام پیشرانه یا مدل خودرو نشانه چیست؟

وجود پسوند GDI در کنار نام پیشرانه یا مدل خودرو به همین سیستم سوخت رسانی جدید که در بالا آن را مختصر معرفی کردیم اشاره دارد. واژه GDI کوتاه شده عبارت Gasoline Direct Injection به معنای تزریق مستقیم سوخت به درون سیلندر است. استفاده از سیستم سوخت رسانی GDI در پیشرانه های بنزینی جدید موجب افزایش توان و بازده و همچنین بهینه شدن مصرف سوخت آنها شده است.

سیستم سوخت رسانی GDI در ایران با آمدن کیا سورنتو نسل سوم مطرح شد. به طور کلی کیا و هیوندای استاد گیج کردن مشتری هستند و معمولا یک خودرو با یک پیشرانه را با هر دو سیستم سوخت رسانی GDI و MPI عرضه می کنند که همواره پیشرانه های مجهز به سیستم GDI به دلیل سوخت رسانی دقیق تر قدرت و گشتاور بیشتری تولید می کنند که به شتاب بیشتر و عملکرد بهتر خودرو ختم می شود.

سیستم GDI به دلیل تزریق مستقیم سوخت، عمل سوخت رسانی دقیق تری داشته و همین تغییر ساده نسبت به سیستم های انژکتوری مولتی پورت یا MPI موجب ارتقا حدود 10 درصدی قدرت و گشتاور پیشرانه می شود که تاثیر آن روی مصرف سوخت و عملکرد خودرو محسوس است.

لازم به ذکر است که اگر پیشرانه ای به تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت مجهز باشد و به صورت تنفس طبیعی تولید شود، معمولا پسوند GDI را در کنار نام خودرو مشاهده خواهیم کرد؛ حال اگر پیشرانه توربوشارژی به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز باشد، عبارت TGDI در کنار نام آن دیده خواهد شد که T ابتدا به Turbo یا همان توربوشارژ پیشرانه اشاره دارد.

مزایای سیستم تزریق مستقیم سوخت

  • اولین مزیت سیستم GDI دستیابی به قدرت موتور بالاتر به همراه مصرف سوخت کمتر است. این میزان البته بسته به نوع خودرو می تواند متفاوت باشد.
  • مصرف سوخت خودروهای مجهز به GDI می تواند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد پایین تر از خودروهای عادی مجهز به MPI باشد.
  • سیستم GDI دست خودروساز را برای افزایش ضریب تراکم موتور باز می گذارد و خودروساز می تواند موتوری با ضریب تراکم بسیار بالاتر را تولید کند. ضریب تراکم بیشتر به خودروساز کمک می کند تا موتورهایی قوی تر تولید کند.
  • سیستم GDI به دلیل تزریق دقیق تر و موثر سوخت راندمان موتور را افزایش می دهد

سیستم تزریق مستقیم سوخت یا GDI

معایب سیستم GDI

  • در خودروهای MPI سوخت به همراه هوا از سوپاپ وارد می شود و این مساله سبب تمیز بودن سوپاپ می شود، اما در خودروهای GDI پس از مدتی جرم های کربنی روی سوپاپ هوا ظاهر می شوند. البته باید توجه داشت که این جرم ها در صورتی که خودرو در مسافت های کوتاه استفاده شود شدیدتر خواهند بود و زودتر تشکیل می شوند. اما درصورتی که خودرو بیشتر در جاده های برون شهری استفاده شود و فواصل روشن و خاموش شدن آن کوتاه نباشد، جرم های کمتری را شاهد خواهیم بود. این جرم ها با مکمل و شوینده از بین نمی روند و نیاز به سرویس خاصی برای رفع آن ها است.
  • جرم گرفتگی ناشی از رسوبات کربنی می تواند ورود هوا به موتور را مختل کند و به این ترتیب اثر منفی روی عملکرد موتور داشته باشد. درصورتی که این جرم ها آب بندی سوپاپ را دچار مشکل کنند، موتور خودرو بخشی از کمپرس (تراکم) خود را از دست خواهد داد و این مساوی است با کاهش توان خروجی.
  • در صورتی که موتور GDI به توربوشارژ نیز مجهز باشد رسوبات کربنی ممکن است به سیستم توربو نیز راه پیدا کنند.
  • اصلی ترین عیب سیستم GDI را باید قیمت بالاتر این سیستم در مقایسه با سیستم MPI عنوان کرد.

با خواندن معایب سیستم GDI نباید از این سیستم دلسرد شوید. در صورت استفاده صحیح از خودرو و دقت به توصیه های سازنده، اتفاقا سیستم GDI کارایی خوب و بی دردسری را نشان خواهد داد که اگر اینطور نبود امروز خیل عظیم خودروهای GDI را که از خط تولید خودروسازان معتبری چون مرسدس و بی ام و خارج می شوند را شاهد نبودیم. به طور کلی کفه ترازو به سمت مزایای سیستم GDI سنگین تر است و اگر بین یک خودروی GDI و نسخه عادی آن در دو راهی مانده اید حتما خرید نسخه GDI را پیشنهاد می کنیم، فقط یادتان باشد قبل از استفاده راهنمای مصرف کننده خودرو را خوب بخوانید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (340 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (312 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (290 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (253 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (220 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (197 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (191 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (146 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (98 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (94 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (90 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (76 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (72 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 10 مهر 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 10 مهر 1403 + فیلم
مژگان ربانی بازیگر نقش خواهر شاه پهلوی: گریم شدم به حدی چهره ام تغییر کرده بود که به جای خودم اشرف پهلوی را دیدم!
پارک مره خونی سردرود در آذربایجان شرقی + عکس
اعضای مدیران سبک گروه مبارزان استان آذربایجان شرقی معرفی شدند
انتصاب معاونت فضای سایبری و مجازی فرهنگبان و فرهیختگان کشور
نگاهی به جواهرات پرزرق و برق فوزیه همسر دوم شاه پهلوی/ ریخت و پاش های آنچنانی به کام عروس مصری خاندان پهلوی
کشف موتور سنگین 5 میلیاردی در تبریز
علی دایی: چرا ما نباید زمین چمن مناسب داشته باشیم؟! اصلا خنده‌دار است/ اصلا این‌ها به نظر من مسخره‌بازی است! اصلا آدم خجالت می‌کشد!
‌ناصر سرگزی: تشکلها عامل اثر گذار در هر حوزه هستند
انتصاب محسن بازرگان بعنوان مشاور دبیر ستاد خبری جبهه فرهنگیان و فرهیختگان کشور
پلمپ 2 مرکز غیرمجاز مداخله گر در شوشتر
محمدرضا فروتن بازیگر جذاب ایرانی تغییر جنسیت داد؟! بستگان او خبر تغییر جنسیت را تایید کردند!
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور