استخاره چیست؟

  سه شنبه، 17 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
استخاره چیست؟
كسي كه با پروردگار استخاره كند و با بندگان مؤمن مشورت كند، به شرطي كه بر كارش استوار و ثابت قدم باشد، پشيمان نمي شود.

اِسْتِخاره طلب خیر و واگذاری انتخاب کاری به خداوند است هنگامی که انسان در آن کار شک و تردید دارد و خیر و شر آن را با مشورت با دیگران نمی تواند تشخیص دهد. استخاره به شکل های مختلفی صورت می گیرد؛ ازجمله استخاره با نماز و دعا، قرآن، کاغذ (ذات الرِّقاع) و تسبیح.

عالمان دینی برای مشروعیت استخاره به روایات استناد کرده اند. شیخ عباس قمی برخی شیوه های استخاره را در مفاتیح الجنان آورده است. برخی از آداب استخاره عبارت است از: خواندن سوره هایی از قرآن، فرستادن صلوات بر پیامبر(ص) و خاندانش و گفتن ذکرهایی خاص.

به گفته علامه مجلسی، اصل این است که هرکس برای خود استخاره کند؛ گرچه برخی از عالمان دینی رجوع به دیگران را هم جایز می دانند و امروزه استخاره غالباً این گونه انجام می شود.

استخاره های مشهوری از عالمان دینی و دیگران نقل شده است؛ از جمله استخاره عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم برای اقامت در قم و استخاره محمدعلی شاه قاجار برای به توپ بستن مجلس شورای ملی.

برخی از کتاب هایی که به طور مستقل درباره استخاره نوشته شده اند، عبارت اند از: فَتحُ الاَبواب، نوشته سید بن طاووس، اِرشاد المُستَبصِر فی الاِستخارات، تألیف سید عبدالله شُبَّر و الاِثارة عن معانی الاِستخاره، اثر فیض کاشانی.

تصویر

انواع دعاها برای استخاره:

اولین دعای استخاره:

علامه مجلسى از برخى نوشته‏ هاى اصحاب از خط شيخ يوسف قطيفى نقل كرده، و او از خط آيت اللّه علامه، كه‏ از حضرت صادق عليه السّلام روايت شده: هرگاه اراده كردى از كتاب عزيز استخاره كنى بعد از بسم اللّه بگو و بعد این دعای استخاره را مى خوانى:

دعای استخاره:

«اَللّهُمَّ إِنْ كانَ فِی قَضائِكَ وَ قَدَرِكَ، أَنْ تَمُنَّ عَلى اُمَّةِ نَبِیِّكَ، بِظُهُورِ وَلیِّكَ وَ ابْنِ بِنْتِ نَبِیِّكَ، فَعَجِّلْ ذلِكَ وَ سَهِّلْهُ وَ یَسِّرْهُ وَ كَمِّلْهُ، و اَخْرِجْ لِی آیَةً، اَسْتَدِلُّ بِها عَلى أَمر فَأَئْتَمِرَ، أوْ نَهْـى فَأَنْتَهی فِی عافِیَـة»

ترجمه‏ ى دعای استخاره:

اگر در قضا و قدرت اين است كه بر شيعه خاندان محمد (درود بر ايشان) به فرج ولی‏ات، و حجّتت بر بندگانت منّت بگذارى، از كتاب خود آيه‏ هاى براى ما بيرون آور،كه به آن بر اين كار راه يابيم.

سپس حاجت و مشكل خود را عنوان مى كنى و آن گاه قرآن را مى گشایى، پس از آن هفت ورق مى زنى، در ورق هفتم، صفحه سمت چپ، هفت سطر را بشمار و در سطر هفتم مطلب خویش را از آن آیه، دریاب.

دومین دعای استخاره:

قرآن را برمی دارید و این دعای استخاره را می خوانید: «اَللّهُمَّ اِنّى تَفَأَّلْتُ بِكِتابِكَ، وَ تَوَكَّلْتُ عَلَیْكَ، فَاَرِنى مِنْ كِتابِكَ ما هُوَ مَكْتُومٌ مِنْ سِرِّكَ الْمَكْنُونِ فـى غَیْبِـكَ»؛

دعای استخاره حضرت محمد(ص)

ای محمد هر کس می خواهد کاری انجام دهد و مردد بین دو امر است و قصد دارد بهترین آن را نزد من انتخاب کرده باشد و به آن عمل نماید هنگامیکه اراده می کند بگوید:

(اللَّهُمَّ اخْتَرْ لِي بِعِلْمِكَ وَ وَفِّقْنِي بِعِلْمِكَ لِرِضَاكَ وَ مَحَبَّتِكَ اللَّهُمَّ اخْتَرْ لِي بِقُدْرَتِكَ وَ جَنِّبْنِي بِقُدْرَتِكَ مَقْتَكَ وَ سَخَطَكَ اللَّهُمَّ اخْتَرْ لِي فِيمَا أُرِيدُ مِنْ هَذَيْنِ الْأَمْرَيْنِ وَ تُسَمِّيهِمَا أَسَرَّهُمَا إِلَيَّ وَ أَحَبَّهُمَا إِلَيْكَ وَ أَقْرَبَهُمَا مِنْكَ وَ أَرْضَاهُمَا لَكَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْقُدْرَةِ الَّتِي زَوَيْتَ بِهَا عِلْمَ الْأَشْيَاءِ كُلِّهَا عَنْ جَمِيعِ خَلْقِكَ فَإِنَّكَ عَالِمٌ بِهَوَايَ وَ سَرِيرَتِي وَ عَلَانِيَتِي فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اسْفَعْ بِنَاصِيَتِي إِلَى مَا تَرَاهُ لَكَ رِضًا فِيمَا اسْتَخَرْتُكَ فِيهِ حَتَّى تُلْزِمَنِي‏ مِنْ‏ ذَلِكَ‏ أَمْراً أَرْضَى فِيهِ بِحُكْمِكَ وَ أَتَّكِلُ فِيهِ عَلَى قَضَائِكَ وَ أَكْتَفِي فِيهِ بِقُدْرَتِكَ وَ لَا تَقْلِبْنِي وَ هَوَايَ لِهَوَاكَ مُخَالِفاً وَ لَا بِمَا أُرِيدُ لِمَا تُرِيدُ مُجَانِباً اغْلِبْ بِقُدْرَتِكَ الَّتِي تَقْضِي بِهَا مَا أَحْبَبْتَ عَلَى مَنْ أَحْبَبْتُ بِهَوَاكَ هَوَايَ وَ يَسِّرْنِي لِلْيُسْرَى الَّتِي تَرْضَى بِهَا عَنْ صَاحِبِهَا وَ لَا تَخْذُلْنِي بَعْدَ تَفْوِيضِي إِلَيْكَ أَمْرِي بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ اللَّهُمَّ أَوْقِعْ خِيَرَتَكَ فِي قَلْبِي وَ افْتَحْ قَلْبِي لِلُزُومِهَا يَا كَرِيمُ آمِين‏).
هنگامی که چنین کرد ( و دعای استخاره را خواند ) من نیز برای او منافع نزدیک و دور آن را بر می گزینم.

استخاره با نماز

استخاره با نماز بدین صورت است که فرد دو رکعت نماز به جا آورد و پس از نماز به سجده برود و صد بار بگوید: «اَستخیر اللّٰه فی جمیع اُموری خيرةً فی عافی؛ از خدا در همه امور طلب عافیت می کنم». سپس هرچه را که خدا به قلبش انداخت، همان را انجام دهد.

استخاره با کاغذ

در استخاره با کاغذ یک شیوه این است که دو کلمه «اِفْعَل» (انجام بده) و «لا تَفْعَل» (انجام نده) بر دو ورقه نوشته می شود و استخاره کننده با به جای آوردن آدابی خاص یکی از آن دو را برمی دارد و به مقتضای آن عمل می کند.

ابن ادریس حلی احادیث استخاره با کاغذ را غیرمعتبر دانسته است؛ اما شهید اول دیدگاه او را با این استدلال که استخاره با کاغذ نزد امامیه مشهور است، رد کرده است.

استخاره با تسبیح

استخاره با تسبیح هم ازجمله به این صورت انجام می شود: پس از خواندن هریک از سوره های حمد(حداقل سه مرتبه و اگر نشد یک مرتبه) و قدر ده مرتبه و نیز خواندن دعایی مخصوصیک قبضه از تسبیح یا تعدادی سنگریزه را جدا کرده و دوتا دوتا می شمریم. اگر بازمانده زوج بود، کار مورد نظر را انجام می دهیم و اگر فرد بود آن را ترک می کنیم.

به گفته شهید اول، سند استخاره به عدد(تسبیح یا سنگریزه) به رضی الدین آبی می رسد. البته سید ابن طاووس سند آن را به ائمه باز گردانده است . و به گفته صاحب جواهر (۱۲۰۲-۱۲۶۶ق)، در زمان او علما به این شیوه استخاره می کردند.

مشروعیت استخاره

پیش از اسلام، نوعی از استخاره به نام استقسام به ازلام رایج بود که به وسیله تیرِ کمان انجام می شد.برخی ازجمله شیخ شلتوت عالم اهل سنت، با استناد به آیه ۳ سوره مائده که در آن استقسام به ازلام حرام اعلام شده، استخاره را مصداق نهی این آیه دانسته و آن را عملی نامشروع شمرده اند؛اما آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید شیعه، میان استسقام و استخاره تفاوت قائل شده، نظر شیخ شلتوت را رد کرده و برای استحباب استخاره به روایات متعددی استناد کرده است.

آداب و شرایط

برای استخاره، آداب و شرایطی بیان شده که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • مباح بودن کاری که برای آن استخاره می شود: استخاره برای رفع تردید در کارهای مباح است، نه در کارهای خیر.
  • استخاره برای خود: به گفته علامه مجلسی حدیثی نیست که در آن شخصی به وکالت از دیگری استخاره کرده باشد. بنابراین سزاوارتر آن است که هرکس برای خودش استخاره کند.البته او همچنین از سید ابن طاووس نقل کرده که استخاره برای دیگری را جایز می دانست.
  • استخاره پس از مشورت: یعنی پیش از استخاره مشورت شود و اگر نتیجه نداد سراغ استخاره رفت.
  • مکان استخاره: از نظر شهید اول بهتر است که استخاره با دعا در مسجد و حرم ها باشد. در برخی روایات از استخاره در حرم امام حسین(ع) سخن آمده است.
  • زمان: فیض کاشانی در کتاب تقویم المحسنین برای استخاره به قرآن، در هر روز هفته ساعاتی را ذکر کرده است؛ اما گفته است ساعات مذکور بین اهل ایمان شهرت دارد و در احادیث نیامده است. به گفته صاحب جواهر، برای نماز استخاره زمان خاصی وجود ندارد. البته درباره استخاره به قرآن نقل شده که وقت نماز انجام شود.
  • عمل به استخاره: عمل به استخاره الزام شرعی ندارد، اما بهتر است به آن عمل شود.

خواندن دعاهای مخصوص، قرائت برخی از سوره های قرآن و فرستادن صلوات نیز از آدابی است که پیش از استخاره سفارش شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) عکس دیده نشده از شهید آیت الله آل هاشم میان تصاویر امام جمعه های شهید تبریز (1 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (1 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) اسامی 20 نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) لحظه ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ فیلم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شبنم مقدمی داور صداتو: بچه ندارم من دختر بزرگ همسرم هستم اونم پسر بزرگ من!+ویدیو فال انبیاء روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 کنده کاری روی خودکار روش جدید یک دانشجو برای تقلب سر جلسه امتحان+عکس/ همین وقتو میذاشتی درسو می‌خوندی دیگه! واکنش شگفت‌انگیز یک عنکبوت به مشاهده تصویر خود در آینه+ فیلم نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس سرگیجه ایران اینترنشنال پس از شهادت سیدابراهیم رئیسی بهترین روش های شستن توت فرنگی و از بین بردن کرم های آن ناگفته‌های شنیدنی از محافظ رئیس جمهور؛ از رفتن به ماموریت با پای شکسته تا مسئول امنیت نهاد ریاست جمهوری+ویدیو عیادت آیت الله آل هاشم از دهقان فداکار در بیمارستانی در تبریز+عکس میز پذیرایی متفاوت وزارت خارجه در دیدارهای دیپلماتیک پس از شهادت امیرعبداللهیان+ عکس نگاهی به کیک تولد مردانه دارا حیایی پسر امین حیایی/ مبارکا باشه خوش تیپ +عکس شوخی رئیس جمهور شهید با الهام علی اف در هنگام افتتاح سد قیز قلعه سی+ویدیو و آبی که برای ما روشنایی نداشت! مادر شهید موسوی از بیمارستان مرخص شد (تصاویر) عجیب‌ترین خانه 59متری جهان! (ویدئو) شامپانزه‌ای که 3 ماه است نوزاد مرده خود را رها نمی‌کند دورهمی خانوادگی «مادر جومونگ» با «تسو» و نامزدش+عکس تصویری که رئیس‌دفتر شهید رئیسی دقایقی پس از سقوط بالگرد از آن منطقه ثبت کرد +ویدئو پست ویژه پسر عابدزاده برای تولد پدرش +عکس خداوند ابراهیم را دوست داشت+ ویدئو مرد در سایه سیاست ایران به زودی کاندیدا می شود خشک کردن سیر تازه در خانه با ترفندهای ساده شهید رئیسی حکم اعدام این گروه را بی‌سروصدا لغو کرد! +ویدئو فال ابجد روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 روستای ونان قم: معروف به عروس خلجستان +تصاویر جذاب و دیدنی فال روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد 1403 من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد عکسی از بدرقه سیدابراهیم رئیسی که طی ساعات اخیر وایرال شد عاشقانه های مارال بنی آدم و همسرش در طبیعت سرسبز بهاری+ عکس ادعای عجیب مجری تلویزیون درباره محافظ رئیسی+ویدئو تصاویر تازه از آرایش هلی کوپتر حامل شهید رئیسی قبل برخورد به کوه +ویدئو چرا رئیس‌جمهور بعد از افتتاح سد قیز قلعه‌سی با خودرو به تبریز بازنگشت؟+ویدیو قایق موتوری خاص و هوش پران نیما شاهرخ شاهی/ این قایق نیست جت جنگیه😍+فیلم حال بد نفس بازغی بعد از فوت دوستش آیسان اوجی تصویری از گوشه دنج و معنوی ستاره سادات قطبی/سجاده ای ساده با حال و هوای روحانی +عکس بهترین هتل های آنتالیا برای مجردها قتل هولناک پدر و دختر خردسالش | ردپای دختر بزرگ در جنایت بهترین ردیاب و جی‌ پی‌ اس‌ در بازار شوخی‌های اهالی روستای کلاله با رئیس جمهور شهید+ ویدیو صحبت های اهالی محل حادثه رئیس جمهور برای اولین بار/ صدای هلی کوپتر را شنیدم!+فیلم
منتخب روز   
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم