با فواید شگفت انگیز ذرت بیشتر آشنا شوید

  پنجشنبه، 10 مهر 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
با فواید شگفت انگیز ذرت بیشتر آشنا شوید
ذرت یکی از پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین غلات در جهان است. پاپ‌کُرن و ذرت شیرین شکل‌های مختلفی از ذرت هستند که احتمالا به‌عنوان پرمصرف‌ترین شکل ذرت می‌شناسید. این روزها هم با آمدن فصل تابستان احتمالا با بوی هوس‌برانگیز ذرت‌های برشته‌ای که کنار خیابان به فروش می‌رسند وسوسه شوید.

چه چیزی ذرت را تا این حد خاص می کند که باعث شود ما آن را متفاوت از سایر محصولات گیاهی در نظر بگیریم؟ ذرت به دلیل مزایای باورنکردنی ای که برای سلامت ما دارد باید به عنوان یکی از هدایای طبیعت در نظر گرفته شده و وارد رژیم غذایی ما شده است. این دانه معمولا در سراسر جهان رشد می کند و می توان گفت که ایالات متحده یکی از بزرگ ترین کشورهای تولیدکننده ذرت است ، ایالات متحده تنها در سال 2017 حدود 370 میلیون تن ذرت تولید کرده و پس از آن چین با 271 میلیون تن تولید در سال پرچم دار جهان است.

ذرت چیست؟

ذرت هم به عنوان یک گیاه غلات و هم حبوبات در نظر گرفته می شود. ذرت شیرین را که از لپه می خورید معمولاً در دنیای آشپزی به عنوان یک سبزی در نظر گرفته می شود، در حالی که دانه های خشک که برای پاپ کورن استفاده می شود به عنوان غلات کامل طبقه بندی می شوند. ذرت بیش از 9000 سال پیش در مکزیک پدید آمده و در بسیاری از نقاط جهان با نام اصلی "ذرت" شناخته می شود. بومیان آمریکایی این محصول را به عنوان منبع اصلی غذا کشت و برداشت کردند. امروزه، این یکی از پرمصرف ترین غلات در سراسر جهان است. ذرت معمولاً سفید یا زرد است اما به رنگ های قرمز، بنفش و آبی هم وجود دارد. این ماده به عنوان ذرت شیرین، ذرت بو داده، توتیلا، پولنتا، چیپس، آرد ذرت، غلات، روغن و شربت خورده می شود و به غذاهای بی شمار دیگر اضافه می شود.

ارزش غذایی ذرت:

100 گرم ذرت،دارای 365 کالری می باشد که 4.7 گرم چربی شامل آن است، که 0.7 آن گرم اشباع شده و 2.2 گرم آن اشباع نشده است.ذرت همچنین منبع خوبی از فیبر محسوب می شود و سرشار از ویتامین های گروه A ،B،C ،املاح معدنی ،کلسیم ،پتاسیم و آهن است و قسمت بزرگی از آن را مواد نشاسته ای تشکیل می دهند.

فواید ذرت برای سلامتی

ذرت به خاطر داشتن مواد مغذیِ باکیفیت فایده های زیادی برای سلامتی دارد. نه تن ها تزئین خوشمزه ای برای غذا های اصلی به حساب می آید، بلکه فیتوکمیکال های موجود در آن از بدن در مقابل انواع بیماری های مزمن نیز حفاظت می کند. در ادامه با بعضی از فواید ذرت که به کمک تحقیقات متعدد ثابت شده آشنا می شویم.

جلوگیری از بواسیر

فیبر موجود در یک فنجان ذرت می تواند 18.4درصد از نیاز روزانه ی بدن به فیبر را تامین کند. فیبر باعث رفع مشکلات گوارشی می شود، از جمله یبوست و بواسیر، و احتمال ابتلا به سرطان روده را کم می کند، چون ذرت جزو غلات کامل محسوب می شود. مدت های مدیدی است که از مصرف فیبر به عنوان راهی برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات روده ای گفته می شود، اما داده های ناکافی و متخالف باعث شده ارتباط میان فیبر و کاهش خطر سرطان مخدوش بماند، هرچند ثابت شده که مصرف غلات کامل باعث کاهش خطر این بیماری می شود. فیبر میزان دفع را افزایش می دهد، و به افزایش حرکات کرم مانند مجرا های گوارشی و ترشح شیره های گوارشی و صفرا کمک می کند. همچنین به حجم مدفوع می افزاید و در نتیجه باعث کاهش احتمال ابتلا به اسهال و سندروم روده ی تحریک پذیر می شود.

باعث رشد می شود

ذرت سرشار از انواع ویتامین بی است، به خصوص تیامین و نیاسین. تیامین برای حفظ سلامت عصب ها و عملکرد های شناختی لازم است. کمبود نیاسین به بیماری پلاگر می انجامد، بیماری ای که مشخصه اش اسهال، زوال عقل، و درماتیت است و در افرادی که دچار بدغذایی باشند مشاهده می شود. ذرت همچنین منبع خوبی برای تامین اسید پانتوتنیک است. این ماده نوعی ویتامین بسیار حیاتی است که بدن برای سوخت وساز کربوهیدرات، پروتئین، و لیپید به آن احتیاج دارد. کمبود اسیدفولیک در زنان باردار به کاهش وزن جنین منجر می شود و همچنین ممکن است نوزاد به خاطر همین کمبود دچار نقص لوله ی عصبی شود. ذرت می تواند بخش زیادی از نیاز بدن به فولات را تامین کند، و مانع پدیدآمدن چنین ضایعاتی شود. دانه های ذرت سرشار از ویتامین ئی هستند، که آنتی اکسیدانی طبیعی است و وجود آن برای رشد بدن و حفاظت از آن در برابر بیماری ها و مشکلات جسمی بسیار لازم است.

افزایش وزن

ذرت کالری زیادی دارد و از اصلی ترین غذا های مصرفی در بسیاری از مناطق محسوب می شود. انرژی هر 100گرم ذرت برابر با 342 کالری است، یعنی ذرت در رده ی پرانرژی ترین غلات قرار دارد. برای همین است که وقتی کسی می خواهد سریع وزن اش را افزایش دهد سراغ آن می رود. با توجه به اینکه کاشت و برداشت و نگهداری از این ماده ی غذایی به نسبت آسان است، در بسیاری از کشور هایی که اقتصادشان مبتنی بر کشاورزی است از آن برای تغذیه و حیات مردمان شان استفاده می کنند.

تامین مواد معدنی اساسی

ذرت حاوی مواد معدنی زیادی است که به انواع روش ها به بدن سود می رسانند. در تمام انواع ذرت فسفر، منیزیم، منگنز، روی، آهن، و مس پیدا می شود. همچنین نیاز بدن به مواد معدنی کم نیاز [موادی معدنی ای که برای بدن به مقدار بسیار کم ضروری هستند]، از جمله سلنیوم، نیز با خوردن ذرت تامین می شود. فسفر برای رشد متعادل، سلامت استخوان ها، و عملکرد بهینه ی کلیه ها لازم است. منیزیم برای داشتن ضربان قلب عادی و برای افزایش تراکم استخوان ها مورد نیاز است.

پیش گیری از سرطان

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه کورن ول انجام پذیرفته، ذرت منبعی سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد سرطان زا مبارزه می کنند. برخلاف دیگر مواد خوراکی، با پختن ذرت شیرین، مقدار آنتی اکسیدان های موجود در آن افزایش هم پیدا می کند. ذرت منبعی غنی از یکی از ترکیبات فنولیک به نام اسید فرولیک است. این ماده یک نوع عامل ضدسرطان است که در مبارزه با تومور هایی که به سرطان کبد و سینه منتهی می شوند عملکرد مفیدی از خود نشان می دهد. آنتوسیانین هایی که در ذرت بنفش یافت می شوند نیز بدن را از رادیکال های آزاد سرطان زا پاک سازی می کنند. محققان نشان داده اند که آنتی اکسیدان ها می توانند احتمال ابتلا به بسیاری از انواع سرطان های خطرناک را کاهش می دهند، چون می توانند کاری کنند که سلول های سرطانی خودکشی کنند، اما کاری به کار سلول های سالم ندارند. این ویژگی به خصوص از این جهت مهم است که فیتوکمیکال ها منبع آنتی اکسیدان هستند. فیتوکمیکال ها نیز به مقدار زیاد در ذرت وجود دارند.

محافظت از قلب

طبق تحقیقات، روغن ذرت دارای خواص آنتی آتروژنیک بر میزان کلسترول است. به همین خاطر، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. به خصوص، روغن ذرت بهترین راه برای افزایش سلامت قلب است و این به خاطر این است که ذرت حاوی اسید های چرب بهینه است. اسید های چرب امگا3 باعث حذف کلسترول های بد از بدن می شوند. این کار احتمال اینکه شریان ها گرفته شوند را کاهش می دهد، فشار خون را پایین می آورد، و احتمال حمله ی قلبی و سکته را نیز کم می کند.

جلوگیری از کم خونی

ذرت باعث جلوگیری از کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ها می شود. ذرت، همچنین، مقدار زیادی آهن دارد که یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن برای ساخت گلبول های قرمز خون است. کمبود آهن نیز یکی از دلایل اصلی کم خونی است.

کاهش کلسترول های LDL

طبق گفته ی ژورنال نوتریشنال بایوکمیستری، مصرف روغن سبوس ذرت باعث کاهش جذب کلسترول در بدن می شود و در نتیجه پلاسما LDL، یا کلسترول های بد، کاهش می یابند. همان طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، این کاهش در کلسترول های LDL به معنای کاهش در کسترول های HDL یا کلسترول های خوب (که تاثیرات مثبتی بر بدن دارند) نیست. فواید کلسترول های خوب عبارت اند از کاهش بیماری های قلبی، جلوگیری از تصلب شرایین، و پاک کردن بدن از وجود رادیکال های آزاد.

سلامت چشم و پوست

ذرت زرد از منابع غنی بتاکاروتن است. بتاکاروتن در بدن تشکیل ویتامین آ. می دهد و برای داشتن دید خوب و پوست سالم مورد نیاز است. بتاکاروتن منبعی عالی برای ویتامین آ. است، چون در بدن تغییر شکل پیدا می کند و به اندازه ای که بدن احتیاج به ویتامین آ. دارد نیازش را رفع می کند. ویتامین آ. اگر زیاد مصرف شود مسمومیت ایجاد می کند، برای همین تامین آن از طریق بتاکاروتن راه بهتری است. بتاکاروتن همچنین برای سلامت پوست و غشای مخاطی نیز مفید است و همچنین، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. بتاکاروتنی که در بدن تبدیل به ویتامین آ. نشده باشد نقش آنتی اکسیدانی بازی می کند و با بیماری های مهلکی همچون سرطان و بیماری های قلبی مبارزه می کند. علی رغم این صحبت ها، سیگاری ها باید مراقب مصرف بیتاکاروتن باشند، چون افراد سیگاری ای که در بدن شان میزان بتاکاروتن بالا باشد بیشتر به سرطان ریه مبتلا می شوند، درحالی که احتمال مبتلاشدن غیرسیگاری هایی که بتاکاروتن بالا دارند به سرطان ریه کم است.

کنترل دیابت

به نظر می رسد، در دهه های اخیر، جهان از اپیدمی دیابت رنج می برد. سازوکار دقیق این اتفاق را به راحتی نمی توان مشخص کرد، اما این بیماری تا حد زیادی ناشی از تغذیه است. مطالعات نشان می دهد مصرف ذرت به مدیریت بهتر دیابت های شیرین غیروابسته به انسولین (NIDDM) کمک می کند، و، به خاطر وجود فیتوکمیکال های فنولیک در ذرت های کامل، باعث کاهش فشار خون می شود. فیتوکمیکال ها می توانند جذب و ترشح انسولین را در بدن تنظیم کنند و با این کار احتمال بالاوپایین شدن قند خون بیماران دیابتی را کاهش دهند و برای آن ها امکان زندگی ای عادی تر فراهم کنند.

فواید آرایشی بهداشتی

از نشاسته ی ذرت در تولید بسیاری از محصولات آرایشی استفاده می شود. همچنین، از این ماده می توان برای درمان جوش ها و حساسیت های پوستی به صورت موضعی مصرف کرد. محصولات تولیدشده از ذرت را می توان جایگزین محصولات آرایشی نفتی، که سرطان زا هستند، کرد. بسیاری از کرم های سنتی از وازلین به عنوان پایه استفاده می کنند. این ماده روزنه های پوست را می بندد و باعث بدترشدن مشکلات پوستی می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (589 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان