با سر گیجه های دوران بارداری چه کنیم؟

  سه شنبه، 28 بهمن 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
با سر گیجه های دوران بارداری چه کنیم؟
سطح بالای پروژسترون نیز می تواند سبب شل و باز شدن عروق خونی شود، که در نتیجه گردش خون به سمت جنین افزایش یافته اما در بدن مادر باردار کاهش می یابد و سبب کاهش فشار خون می گردد. این مساله باعث می شود خون کمتری به مغز برسد و در نتیجه احساس سرگیجه ایجاد شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، در دوران بارداری هورمون پروژسترون سبب افزایش جریان خون به سمت جنین می شود. در نتیجه فشار خون کاهش یافته و جریان خون در مغز مادر نیز کاهش پیدا می کند. این مساله علت سرگیجه در باردار می باشد. در طول دوره ی بارداری، عدم تعادل یا سرگیجه، ممکن است باعث شود که مادران باردار احساس ضعف و بی حالی کنند، یا حتی گاهی زمین بخورند. اما نگران نباشید، این مشکل یکی از علایم نسبتاً شایع بارداری است که با رعایت چند نکته می توان آن را درمان و در مواردی از وقوع آن پیشگیری کرد.

علت سرگیجه در بارداری

احساس سبکی سر در اوایل بارداری احتمالاً به این علت است که بدن مادر هنوز حجم خون خود را برای تامین گردش خون بیشتر در بارداری افزایش نداده است. بدن هم اکنون باید نیازهای دو نفر را بر طرف کند، هم مادر و هم جنین. به همین دلیل در حدود هفته 12 بارداری یا در سه ماهه دوم بارداری، رحم در حال رشد می تواند به عروق خونی بدن مادر فشار وارد کند و علت سرگیجه در بارداری باشد به خصوص هنگامی که مادر به پشت بخوابد.

سطح بالای پروژسترون نیز می تواند سبب شل و باز شدن عروق خونی شود، که در نتیجه گردش خون به سمت جنین افزایش یافته اما در بدن مادر باردار کاهش می یابد و سبب کاهش فشار خون می گردد. این مساله باعث می شود خون کمتری به مغز برسد و در نتیجه احساس سرگیجه ایجاد شود. از دیگر علت سرگیجه در بارداری، افت قند خون یا از دست دادن آب بدن است. یکی دیگر از احتمالات احساس ضعف در دوران بارداری این است که بدن در این دوران به علت نیاز جنین، گرم و پر حرارت و در حال صرف انرژی بیشتری است. بنابراین اگر زمان طولانی در اتاق بیش از اندازه گرم و گرفته سپری کنید، و علاوه بر آن لباس های تنگ و خیلی گرم نیز پوشیده باشید، ممکن است احساس سبکی در سر و سرگیجه ایجاد گردد.

برای جلوگیری از سرگیجه در بارداری چه اقداماتی انجام بدهیم؟

می توانید کارهایی را برای به حداقل رساندن احساس سرگیجه در بارداری انجام بدهید. درادامه، بعضی از دلایل معمول سرگیجه در بارداری و همچنین اقدامات احتیاطی لازمی را که می توانید انجام بدهید، بیان می کنیم:

۱. سریع از جایتان بلند نشوید

وقتی نشسته اید، خون در پاهایتان جمع می شود. اگر وقتی که بلند می شوید، بدن تان نتواند خود را سازگار کند، خون کافی از پاها به قلب تان باز نمی گردد. درنتیجه، دچار افت ناگهانی فشار خون می شوید و این مسئله باعث ایجاد احساس سرگیجه و ضعف در شما می شود.

برای جلوگیری از این حالت، به سرعت از روی صندلی یا تخت خواب خود بلند نشوید. وقتی دراز کشیده اید، ابتدا به آرامی بنشینید و برای چند دقیقه در حالتی نشسته با پاهای آویزان در کنار تخت، باقی بمانید و سپس به آرامی از جای خود بلند شوید.

وقتی برای مدتی طولانی در یک جا می ایستید، خون در پاهایتان جمع می شود. اگر در وضعیتی قرار دارید که نمی توانید حرکت کنید و راه بروید، سعی کنید پاهایتان را تکان بدهید تا گردش خون را افزایش دهید. پوشیدن جوراب های واریس (support stockings) نیز می تواند به گردش خون در نیمه ی پایینی بدن کمک کند.

۲. به پشت نخوابید

در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری، رحمِ درحال رشد می تواند موجب فشرده شدن ورید بزرگ (بزرگ سیاه رگ زیرین) شود. ورید بزرگ، خون را از نیمه ی پایینی بدن به قلب و وریدهای لگنی بازمی گرداند و درنتیجه ی فشرده شدن آن موجب کندشدن گردش خون در پاها می شود. صاف خوابیدن روی پشت یا به اصطلاح، تاق باز خوابیدن می تواند موجب بدتر شدن این مشکل شود.

حدود ۸٪ زنان باردار در سه ماهه ی دوم یا سوم دوران بارداری به سندروم افت فشار در حالت طاق باز (supine hypotensive syndrome) دچار می شوند. اگر شما نیز با این مشکل روبه رو هستید، به این معنی است که وقتی به پشت یا در حالت طاق باز می خوابید، قلب تان خون کمتری را پمپ و فشارخون شما افت می کند و به همین دلیل تا زمانی که وضعیت خود را تغییر ندهید، احساس اضطراب، سبکی سر و حالت تهوع دارید.

برای جلوگیری از این مشکل، به جای اینکه صاف روی پشت خود بخوابید، به پهلو بخوابید. قرار دادن بالشی در پشت بدن یا زیر باسن کمک می کند که در حالت خوابیده به پهلو باقی بمانید (یا دست کم به اندازه ای کج باشید که مانع از فشرده شدن بزرگ سیاه رگ زیرین توسط رحم شود).

۳. به طور منظم بخورید و بنوشید

وقتی به اندازه ی کافی غذا نمی خورید، قند خون تان پایین می آید و دچار افت قندخون (هیپوگلیسمی، hypoglycemia) می شوید و افت قندخون نیز موجب احساس سرگیجه یا ضعف می شود. این حالت در زمان بارداری بیشتر ایجاد می شود. با خوردن وعده های غذایی کوچک و متعدد درطول روز (به جای خوردن ۳ وعده ی غذایی بزرگ)، می توانید از پایین آمدن بیش ازحد قندخون خود جلوگیری کنید. وقتی از خانه بیرون می روید نیز، تغذیه سالم و مختصری را همراه خود داشته باشید.

ازدست دادن آب بدن نیز اثرات مشابهی دارد. بنابراین باید با نوشیدن آب فراوان بدن خود را هیدراته نگه دارید. انجمن پزشکی (Institute of Medicine) به زنان باردار توصیه کرده است که در روز حدود ۱۰ لیوان ۸ اونسی (تقریبا ۲۵۰ سی سی) آب یا نوشیدنی های دیگر بنوشند. در زمان ورزش کردن یا گرمی هوا به مقدار آب بیشتری نیاز دارید. (اگر ادرارتان به رنگ زرد تیره یا کدر است به این معنی است که به اندازه ی کافی مایعات نمی نوشید.)

۴. از گرمای زیاد دوری کنید

قرار گرفتن در اتاقی گرم یا حمام و دوش داغ باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود و فشارخون را پایین می آورد و باعث احساس سرگیجه شود. اگر در گرمای زیاد احساس سرگیجه می کنید، از حضور در مکان های فاقد تهویه و شلوغ پرهیز کنید و به جای پوشیدن لباسی ضخیم، چند لباس را روی هم بپوشید تا درصورت احساس گرما، لباس های رویی را دربیاورید. به جای حمام و دوش داغ، حمام و دوش گرم بگیرید و حمام را خنک نگه دارید.

۵. در ورزش کردن، زیاده روی نکنید

گاهی ورزش کردن باعث می شود که نفس نفس بزنید و احساس ضعف کنید. درست است که ورزش کردن به گردش خون کمک می کند، ولی نباید بیش ازحد به خودتان فشار بیاورید. زیاد به خودتان سخت نگیرید و هر زمان که احساس خستگی یا ناتوانی کردید، استراحت کنید.

چه عوامل دیگری می توانند علت سرگیجه در بارداری باشند؟

دلایل دیگری نیز وجود دارد که موجب سرگیجه در بارداری می شود و گاهی تشخیص (یا جلوگیری از) آنها ساده نیست، ولی کارهایی وجود دارد که می توانید انجام بدهید:

۱. سنکوپ وازوواگال (vasovagal syncope)

بعضی افراد وقتی به شدت عطسه، ادرار یا مدفوع می کنند، دچار سرگیجه می شوند، چون این کارها می تواند باعث افت فشارخون و ضربان قلب شود و احساس سرگیجه و ضعف را ایجاد کند. (وازوواگال یعنی عصب واگ شما بر سیستم گردش خون تان اثر می گذارد و سنکوپ هم به معنی ضعف کردن است.) کم شدن آب بدن، اضطراب و درد هم می تواند به صورت عوامل محرک ایجاد این حالت عمل کنند.

زنان باردار بیشتر درمعرض سنکوپ وازوواگال قرار دارند. پیش از سنکوپ وازوواگال، علاوه بر سبکی سر، معمولا علائمی مانند احساس گرما، رنگ پریدگی، عرق کردن، حالت تهوع، خمیازه کشیدن و نفس نفس زدن سریع (hyperventilation) بروز می کند. این علائم را جدی بگیرید و فورا دراز بکشید تا از ضعف کردن و بیهوش شدن خود جلوگیری کنید.

۲. کم خونی

کم خونی یا آنمی به این معنی است که فرد فاقد گلبول های قرمز کافی برای انتقال اکسیژن به مغز و سایر اندام های بدن است. کم خونی موجب ایجاد احساس سرگیجه می شود. کمبود آهن رایج ترین دلیل آنمی است. بنابراین حتما باید مواد غذایی سرشار از آهن مصرف کنید و در دوران بارداری (به ویژه در سه ماهه ی دوم و سوم) از مکمل های غذایی حاوی آهن استفاده کنید. درصورت ابتلا به کم خونی ممکن است که پزشک مکمل آهن جداگانه ای را نیز برای تان تجویز کند.

۳. اضطراب

وقتی احساس اضطراب دارید، سریع تر نفس می کشید و دچار سرگیجه می شوید. اگر با توصیه های معمول موفق به غلبه بر اضطراب و کاهش استرس دوران بارداری خود نشدید، از پزشک تان بخواهید که شما را به روان شناس یا روان درمانگر مناسبی ارجاع دهد تا بتوانید با راهنمایی ها و کمک او از استرس و اضطراب خود رها شوید.

چه زمانی سرگیجه در بارداری جدی است و باید با پزشک تان تماس بگیرید؟

این مسئله که گاهی و در بعضی اوقات به خاطر گرما، گرسنگی یا به سرعت بلندشدن از جای خود دچار سرگیجه شویم، علامت هشداردهنده ای نیست. ولی اگر دچار سبکی سر مداوم، سرگیجه های مکرر یا هر نگرانی دیگری هستید، به پزشک تان مراجعه کنید.

درصورت مشاهده ی هریک از علائم زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

  • سردرد شدید؛
  • تاری دید؛
  • اختلال در گفتار؛
  • تپش قلب؛
  • بی حسی؛
  • مورمور شدن (خواب رفتن دست و پا)؛
  • درد قفسه سینه؛
  • تنگی نفس؛
  • خون ریزی واژینال.

همچنین اگر دچار ضعف و بیهوشی شدید یا اگر پس از صدمه به سرتان سرگیجه داشتید، فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید. اگر در اوایل دوران بارداری دچار سرگیجه ی همراه با درد شکمی و ضربان تند شدید، با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید. زیرا این موارد می تواند از علائم بارداری خارج از رحم باشد که وضعیتی اورژانسی و اضطراری است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص
دیگران می‌خوانند   
پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس آموزش کشیدن مرحله به مرحله خط چشم برای تازه کارها واکنش های جالب کودک یک ساله ای که برای اولین بار دنیا را دید! از ذوقش بغضم ترکید+ ویدئو تصویری زیرخاکی از مهدی قایدی در سال 1386 سکانس خاطره انگیزی که مادر لیلا حاتمی نقش همسر امیر کبیر را ایفا کرد/ روحش شاد+فیلم رونمایی شاهرخ استخری از چهره جدید و سبیل دارش+عکس/ و سبیلی که اصلا به آقای بازیگر نمیاد! رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست ماجرای هانیه غلامی و علیرضا طلیسچی/ دختران جوان با فحش سرازیر شدند! گریه های بهنوش طباطبایی به یاد پدرش آتیلا پسیانی: من بعد رفتنش یتیم شدم+فیلم حمل بار دریایی و هوایی: پرکاربرد ترین روش های حمل و نقل بین المللی خرید میز جلو مبلی چوبی جدید در سایت دکورال تصویر جالب از کودکی مهدی طارمی در زنگ ورزش مدرسه+ عکس چرا لباس فرم می پوشیم؟ جدید ترین و ترسناک ترین تصویر از سیاهی آسمان مشهد در نیمه روز/ سیل هولناک در راه است محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ میدونستید کسی که کاشت ناخن رو مد کرد یه آقا بوده؟ وقتی سالهاست مردی ولی ناخنکارا از ایده تو پول درمیارن+فیلم آهنگ جدید و البته خیابانی بنیامین‌به نام فاتح‌ شدم+ویدئو رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد! غالب بودن رنگ سفید در دکوراسیون خانه آرامش بخش و دلنشین لیلا حاتمی+عکس/ چقدر خاص و متفاوته👌 درگیری شدید حامد بهداد برای گرفتن سلفی بی‌موقع یک هوادار در مراسم ختم زری خوشکام/ لیلا حاتمی پا درمیانی کرد! عشق عمیق این پسر 19 ساله به پیرزن 76 ساله میلیاردر به ازدواج ختم شد! +عکس استایل و شلوار عجیب محمدرضا گلزار در حین اجرای مسابقه!+ عکس ترانه خوانی عجیب بنیامین بهادری در کوچه های تاریک تهران/ بنیامین بهادری از ماتریکس خارج شد😂+فیلم میز غذای خوشمزه جورجینا با استیک و میگو/ از رژیم هم خبری نیست+عکس میز غذای مفصل و رنگارنگ همایون شجریان و دخترش و سحر دولتشاهی در رستورانی خارج از ایران+عکس/ این همه غذا برا 3 نفر!؟ میز کار شلوغ و پلوغ مریم معصومی با خوراکی های خوشمزه+عکس سکوت ارسطو درباره حذف سارا نیکا از پایتخت 7 شکست! +عکس چهره بهت زده و غمگین لیلا حاتمی و همسر و دخترش با مشاهده دفن دارایی باارزش زندگیشان +عکس/ روحش شاد رونمایی از ورژن کیوت سریال پایتخت با شخصیت های عروسکی/ نقی معمولی لگو شد+فیلم رونمایی مونا کرمی همسر سپند امیرسلیمانی از لباس عروس شیک و دست دوزش/ ایشالا خوشبخت باشین+ویدیو جورجینا رودریگز با جدایی از رونالدو صاحب این چیزها می‌شود!! ترفندهای یک آرایش مناسب و سریع برای محل کار تعطیلات آخرهفته هادی چوپان درکنار خانواده پرجمعیتش در طبیعت/ ماشاءالله بچه هاش یکی از یکی نازتر+عکس کویرگردی دلچسب مینا مختاری همسر بهرام رادان در یزد زیبا+عکس رادش : با وافور تریاک می کشیدم ! /قدرت خدا بود بچه ام این صحنه را دید !+ویدئو درگیری و تذکر حامد بهداد به درخواست طرفدارانش درباره گرفتن عکس سلفی در مراسم تشییع مادر لیلا حاتمی+ویدیو/ و خانم بازیگری که به موقع دخالت کرد تغییر چهره هوش پران محمد سریال لحظه گرگ و میش با استایل فشن و امروزی/ اصلاً قابل شناسایی نیست!+عکس اشک های جانسوز لیلا حاتمی بر سر خانه ابدی مادرش زری خوشکام+عکس کتک‌کاری جیگر وسط برنامه به خاطر یک شوخی!+ فیلم پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس
تیتر امروز   
رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد!
عشق عمیق این پسر 19 ساله به پیرزن 76 ساله میلیاردر به ازدواج ختم شد! +عکس
جورجینا رودریگز با جدایی از رونالدو صاحب این چیزها می‌شود!!
پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس
(ویدئو) آهنگ جدید "میخانه " حمید هیراد +لینک دانلود و متن آهنگ/تو مرا پیرم کردی ز جهان سیرم کردی...
این زن در آذربایجان غربی پسر 7 ماهه و دختر 6 ساله اش را به قتل رساند +عکس
تنبیه بدنی ؛ زخم‌های عمیق بزرگسالان دیروز بر روان بزرگسالان امروز
چرا نمایندگان موافقت رهبر انقلاب و مراجع تقلید را با مصوبه تعطیلی شنبه اعلام کردند؟ / دور زدن قانون یا تحت فشار گذاشتن شورای نگهبان؟!
بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
به من فحاشی کنید به پرسپولیس نه؛ کجا بودید وقتی دایی به چلسی و میلان گل زد؟
گشت و گذار در سرزمین انبه‌های ترش / یخچال کله قندی 270ساله در حوالی پایتخت
نحوه عجیب قرار دادن واگن‌های مترو کرج با شکافتن سقف تونل+فیلم
متلاشی شدن یک شبکه شیطان پرستی در شهرستان شهریار تهران
قبر‌های لاکچری و مجلل جولان می‌دهند
از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف تا خاکسپاری مادر لیلا حاتمی در حواشی داغ امروز جمعه 29 اردیبهشت 1403
منتخب روز