برای شکایت از کارفرما این نکته رو رعایت کنید

  سه شنبه، 28 آذر 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
برای شکایت از کارفرما این نکته رو رعایت کنید
با شروع به کار، شما حق دریافت حقوق و مزایا به عنوان مقدار معینی از کارفرما را دارید، و در صورتی که این حقوق به درستی پرداخت نشوند، شما می توانید با اقدام قانونی از جمله اقدام به شکایت نمایید تا حقوق خود را حاصل کنید.

در سال 1369، قانون کار توسط قانون گذار تدوین و ابلاغ شده است به منظور حفظ حقوق و تعادل میان کارفرما و کارگر. هر قرارداد شغلی، شامل اصول و شرایط خاص خود است و طرفین پس از امضاء آن ملزم به اجرا و رعایت آن اصول می شوند.

شکایت از کارفرما

در یکی از مقالاتی که قبلا برای شما گفتیم در مورد شکایت از کارفرما ariadadyar.com/procedures-to-complain-to-the-employer بدین صورت بیان کرده است که : قانون گذار به منظور ارتقاء آرامش و اطمینان در روابط کارگر و کارفرما، قانون کار را وضع کرده است. این قانون تأکید دارد که روابط کاری بین کارگر و کارفرما باید بر اساس قرارداد کار شکل گیرد. قرارداد کار به عنوان یک اسناد قانونی، حقوق و تعهدات هر دو طرف را به دقت تعیین کرده و در صورت نیاز، این طرفین را قادر به اتخاذ اقدامات قانونی مرتبط با حقوق و تکالیف خود می سازد. بدون وجود چنین قراردادی، حل و فصل اختلافات کاری به شدت پیچیده و مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

دلیل قرارداد نبستن کارفرما با کارگر

قرارداد کار، سرشناس ترین انواع قرارداد حقوقی در حال حاضر است، که به صورت دائمی یا موقت بین افراد و کارفرماها جاری می شود. این نوع قرارداد، برای افرادی که به دنبال شغل هستند یا به عنوان نیروی کار استخدام می شوند، امکان انجام تعهدات و دریافت حقوق و مزایا را فراهم می کند. اهمیت داشتن یک قرارداد کار صحیح نه تنها در جلوگیری از اختلافات میان طرفین، بلکه در رفع ابهامات ناشی از ارتباطات کاری نیز بسیار حیاتی است.

قانون کار جمهوری اسلامی ایران، شرایط لازم برای اعتبار و صحت قرارداد کار را به دقت تعیین کرده و ویژگی های این نوع قرارداد را مشخص نموده است. این تدابیر به منظور حفظ حقوق و تعهدات هر دو طرف و تسهیل در رفع اختلافات به وجود آمده است.

حال برخی از کارفرما فکر می کنند اگر قراداد کاری با کارگر نبندند ، دیگر او نمی تواند شکایت کند و به همین دلیل با آن شخص قرارداد نمی بندند. اما باید بدانند داشتن قرارداد با کارگر در برخی مواقع به سود آنها می باشد و نه ضرر.

شکایت از کارفرما بابت حقوق

بر اساس ماده 2 قانون کار، تمام کارفرمایان، کارگران، واحدهای صنعتی، خدماتی، و کشاورزی موظف به رعایت مقررات این قانون هستند. همچنین، تعریف کارگر در این قانون به افرادی اشاره دارد که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی، از جمله مزد، حقوق، سهم سود، و سایر مزایا، به درخواست کارفرما کار می کنند.

با توجه به ماده 7 قانون کار، قرارداد کار توسط نوعی توافق کتبی یا شفاهی به وجود می آید، که در آن کارگر به مدت موقت یا غیرموقت، به درخواست کارفرما کار می کند و در ازای این خدمات، حق السعی و دیگر مزایا به او تعلق می گیرد. این تاکید بر دستمزد و حقوق کارگر نشان از حمایت قانونی برای حقوق اقتصادی و اجتماعی کارگران دارد، حتی اگر قرارداد کار به صورت شفاهی صورت گیرد.

در این حال برخی از کارفرماها زیر قانون وزارت کار که تعیین کرده است که حقوق می دهند که کارگر می تواند با شکایت علیه کارفرما می تواند این کار را انجام بدهد.

آیا با نبود قرارداد کار امکان شکایت هست یا خیر ؟

در صورتی که کارفرما به دلایل مختلفی از جمله کمبود بودجه یا دلایل اقتصادی، از پرداخت حقوق و دستمزد به کارگران امتناع نماید، کارگران می توانند اقدام به شکایت کنند. این شکایت ممکن است شامل مواردی نظیر حقوق، دستمزد معوقه، بیمه، مزایا و سنوات باشد.

مراحل شکایت از کارفرما برای حقوق و دستمزد معوقه عمدتاً توسط هیئت تشخیص و هیئت حل اختلاف اداره کار محل اشتغال انجام می شود. این هیئت ها مسئول رسیدگی به امور مرتبط با شکایت از کارفرما برای موارد مختلفی از جمله حقوق، دستمزد، بیمه و مزایا می باشند. در صورتی که مسائل مربوط به حوادث ناشی از کار باشند، دادسرا به عنوان مرجع صالح برای رسیدگی به این دعاوی می تواند اقدام کند.

در نتیجه، این سازوکارها به کارگران این امکان را می دهند تا حقوق و دستمزد خود را حفظ کرده و در صورت لزوم، به مراجع قانونی مراجعه کرده و شکایت نمایند.

سخن پایانی

شما اگر می خواهید شکایت از کارفرما مطرح کنید بهتر است با یک وکیل مشاوره داشته باشید و تمامی سوال های خود را از او بپرسید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (130 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت