چرا یک ساعت بعد از صبحانه گرسنه می شویم؟

  یکشنبه، 07 بهمن 1397   زمان مطالعه 3 دقیقه
چرا یک ساعت بعد از صبحانه گرسنه می شویم؟
ساعد نیوز: از خواب بیدار می شوید، صبحانه می خورید و سر کار می روید، اما به محض اینکه وارد اولین جلسه کاری روزانه می‌شوید، شکم شما شروع به قاروقور می کند و سطح انرژی شما پایین می رود. غذا خوردن اندکی بعد از اولین وعده کمکی به کاهش یا حفظ وزن نمی کند. خب پس چه اتفاقی می افتد اگر بلافاصله بعد از خوردن صبحانه گرسنه می‌شوید؟

کالری کافی دریافت نمی کنید

اولین وعده روزانه شما باید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری داشته باشد. اگر سعی در کاهش وزن دارید، در محدودۀ ۳۰۰ تا ۳۵۰ کالری بمانید و اگر سعی در حفظ وزن دارید – به خصوص اگر ورزش می کنید، بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ کالری دریافت کنید. این مقدار، کالری بسیار مناسبی برای تغذیه شما و سپس داشتن اشتها برای یک میان وعدۀ کوچک یا ناهار است.

از یکی از این ۴ چیز غافلید

آنچه می خورید حتی از مقدار غذایی که می خورید مهم تر است. به عقیدۀ استفانی کلارک و ویلو جاروش متخصصان تغذیه هر وعدۀ غذایی باید پروتئین کافی داشته باشد تا در برابر گرسنگی مقاومت کند، کربوهیدرات داشته باشد تا به شما انرژی ببخشد و چربی های سالم داشته باشد تا به شما احساس سیری بدهد. باید حداقل ۱۳ تا ۲۰ گرم پروتئین، ۴۰ تا ۵۵ گرم کربوهیدرات و ۱۰ تا ۱۵ گرم چربی سالم دریافت کنید. فیبر نیز مهم است زیرا به احساس سیری کمک می کند، پس مطمئن شوید که در وعدۀ غذایی شما حدود ۶ گرم فیبر وجود دارد.

انتخاب اشتباه

یک نان شیرینی و پنیر خامه ای، نان تُست، پن کیک، حلیم، یک میوه – این ها صبحانه های محبوبی هستند اما برای رفع گرسنگی بهترین انتخاب نیستند زیرا تمامی چهار ماده ضروری ذکر شده در بالا را در خود ندارند. زیاد خوردن غذاهای شیرین مانند بیسکویت های شکری، کلوچه، یا شیرینی گرانولا نیز باعث گرسنگی خواهد شد زیرا ابتدا به سرعت گلوله ای انرژی در شما تولید کرده اما به سرعت فروکش می کنند. اگر نمی توانید از خوردن این شیرینی ها دست بکشید، راهی برای مفیدتر کردن آن ها پیدا کنید؛ مانند دستور تهیۀ نان موز که شامل پودر پروتئین و پودر دانه کتان است.

شما نشانه های گرسنگی را به اشتباه تفسیر می کنید

شاید احساس کنید سردرد، خستگی و تاری دید همگی از نشانه های بارز گرسنگی هستند اما می توانند کلاً نشانه چیزهای دیگری باشند. احساس گرسنگی می تواند به این معنا باشد که شما به خواب شبانۀ بیشتری نیاز دارید، چیزی در شما در حال کاهش است، آب بدن شما کم شده است، دچار سندرم پیش قاعدگی شده اید، بیش از حد شکر مصرف می کنید، یا سطح قند خون شما در حال کم شدن است. مقداری وقت بگذارید و در مورد حالتی که دارید فکر کنید و قبل از اینکه چیزی بخورید ببینید آیا واقعاً گرسنه هستید.

 
تصویر
 

شما به میان وعده نیاز دارید

صبحانه باید برای سه تا چهار ساعت شما را سیر نگه دارد. اگر صبحانۀ کوچکی خورده اید یا صبح خیلی زود صبحانه خورده اید، قبل از وقت ناهار احساس گرسنگی خواهید کرد؛ و این طبیعی است. میان وعده های اواسط وقت صبح برای همین درست شده اند. میان وعده ای را انتخاب کنید که پروتئین، کربوهیدرات، و چربی های سالم دارد و میزان کالری آن از ۱۵۰ کمتر باشد – این بمب های پروتئینی عالی هستند.  

چند صبحانۀ خوب

برای داشتن صبحانه ای بهتر، زحمت زیادی لازم نیست. پس اگر در مورد صبحانه ای که باید بخورید مطمئن نیستید، چند پیشنهاد عالی در زیر ارائه شده است.

  • تخم مرغ با نان تست و میوه: دو تخم مرغ نیمرو را به همراه یک تکه نان تست سبوس دار که با لایه نازکی از آوکادو یا کره بادام زمینی آغشته شده و نیم پیمانه میوه برای صبحانه میل کنید.
  • کیک مخلوط: این کیک هویج مخلوط یک وعده سریع و سیرکننده است که دارای ۱۹ گرم پروتئین است و چون طعم دسر دارد، درصورتی که به خوردن غذاهای پختۀ شیرین برای صبحانه عادت دارید، گزینه خوبی است.
  • بلغور جو دوسر (oat meal): این به تنهایی پروتئین کافی ندارد، پس به جای آب آن را با شیر یا شیرسویا بپزید و مقداری پودر پروتئین یا کره بادام زمینی به آن بیفزایید تا پروتئین آن افزایش یابد. روی آن میوه تازه یا گردو وکشمش بریزید و با کمی نعسل بخورید. این غذا بسیار شبیه حلیم است با این تفاوت که گوشت ندارد.می توانید جو دوسر را از سوپرمارکتهای معتبر یا نان فانتزی فروشی ها تهیه کنید.
  • ماست: ظرف ماست کم چرب را بردارید و میوه های تازه، مغز گردوی خرد شده و گرانولا به آن بیفزایید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (196 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (195 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (189 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (152 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (103 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (99 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (95 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (76 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (73 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (73 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (68 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (67 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (61 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (58 نظر) حیات وحش ؛ مستند حیات وحش حیوانات / نبرد موش ، هزارپا و خرچنگ با عقرب سیاه (56 نظر)
تیتر امروز   
خدمت سربازی باید برای زنان اجباری شود
خبر بد برای عاشقان کوکاکولا؛ بطری‌های پلاستیکی نوشابه را تا باز کردید سر بکشید
مرگ دردناک بازیگر محبوب 41 ساله بر اثر غرق‌شدگی+ عکس
فال روزانه امروز پنجشنبه 8 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 8 شهریور 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403
همکاری مشترک رهبر معظم انقلاب و داریوش ارجمند، بازیگر سریال ستایش برای سرپا نگه داشتن خانه ابدی فردوسی
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 8 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403+فیلم
بیوگرافی و زندگی خصوصی جعفر غفارنژاد رقیب بابلسری هادی چوپان و همسر و فرزندش + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 8 شهریور 1403
رهبر معظم انقلاب: من و آقای رفسنجانی وضع مالی خوبی نداشتیم آنقدر به بقال سر کوچه بدهکار شدیم خجالت می کشیدیم برویم و تقاضای نسیه کنیم
کیک دو تخم مرغی بدون فر و همزن؛ ساده، سریع، پف دار
بُز منحصر به فرد پاکستانی که به خاطر رقصیدنش پرورش داده می‌شود
فرماندار شهرستان شوشتر، برنامه‌های هفته دولت را اعلام کرد
منتخب روز   
قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس