اشتباهات رایج در استفاده از سرخ‌کن چیست؟

  چهارشنبه، 03 شهریور 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
اشتباهات رایج در استفاده از سرخ‌کن چیست؟
سرخ­ کردن معمولی، غوطه­‌ور کردن مواد غذایی در روغن بسیار داغ (حدود ۳۷۵ درجه فارنهایت) است. سرخ کردن هم می‌تواند در ماهیتابه و هم سرخ کن انجام شود. استفاده از سرخ­ کن، نیاز به مهارت مخصوص دارد. باید بدانیم برای هر ماده­ غذایی چه مقدار روغن و در چه دمایی استفاده کنیم و بعد از هر بار استفاده چطور دستگاه را تمیز کنیم.

در این مقاله به بررسی موارد مهم در هنگام استفاده از این دستگاه خواهیم پرداخت. همچنین نکاتی مهم درباره افزایش طول عمر این دستگاه را نیز مرور کرده و نکات ایمنی برای افزایش کیفیت استفاده از این دستگاه را نیز مرور خواهیم نمود. کاربران می توانند با استفاده از مطالب بیان شده در این مقاله بهترین استفاده را از دستگاه سرخ کن خود داشته و از بروز آسیب های احتمالی نیز جلوگیری نمایند. آموزش طرز استفاده صحیح از سرخ کن همچنین باعث می شود تا کمتر دچار خرابی های رایج این دستگاه شوید.

اشتباهات رایج در استفاده از سرخ کن

سرخ کن های جدیدی که در بازار موجود است این توانایی خارق العاده را دارند تا با مقدار بسیار کمی روغن، غذاهای سرخ کردنی را با همان تردی و برشتگی آماده کنند. مثلا سرخ کن تفال مدل FZ۷۵۰۰ این توانایی را دارد تا با فقط یک قاشق روغن، بیش از یک کیلوگرم سیب زمینی را سرخ کند. در واقع این سرخ کن ها به جای استفاده زیاد از روغن، از هوای داغ برای طبخ غذا استفاده می کنند و به همین دلیل به آنها Air Fryer می گویند. اما در هنگام استفاده از سرخکن لازم است این نکات را در نظر بگیرید:

سرخ کن را قبل از استفاده گرم کنید

سرعت بالای سرخکن ها در گرم شدن شاید این تصور را در شما ایجاد کند که نیازی به گرم کردن آنها قبل از استفاده نیست. در دستورپخت غذاها نیز به طور معمول اشاره ای به این نکته نمی شود اما با مراجعه به راهنمای استفاده از سرخکن احتمالا با این مورد مواجه می شوید. اکثر سرخکن ها احتمالا نیاز به زمانی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای گرم شدن و آماده شدن دارند تا وقتی مواد غذایی را داخل شان قرار می دهید، بهترین عملکرد را داشته باشند. با این کار ساده کیفیت برشته شدن غذاها را بالا می برید.

فضای کافی را در اطراف سرخکن خالی کنید

در آشپزخانه های کوچک و جمع وجور آپارتمان ها، مشکل رایجی وجود دارد به اسم کمبود فضا که باعث می شود انواع وسایل و ظروف به هم چسبیده و نزدیک به هم قرار بگیرند. اما دستگاهی مانند سرخکن که اساس کارش بر جریان هواست نیاز به این دارد تا در اطرافش فضای خالی کافی وجود داشته باشد. برای عملکرد بهتر و درست سرخکن لازم است دستکم ۱۰ سانتی متر از هر سمت آن خالی باشد. همچنین مطمئن باشید که سطح زیرین سرخکن، پایدار و در برابر گرما مقاوم باشد.

سبد سرخکن را اشباع نکنید

سبد داخلی سرخکن فضای محدودی دارد که معمولا برای طبخ دو پرس ماهی یا گوشت و یا چهار پرس سبزیجات کافی ست. قطعا در هنگام سرخ کردن غذاهای مختلف وسوسه شده اید تا با پر کردن بیشتر سبد داخلی سرخکن، در زمان صرفه جویی کنید و سریع تر غذا را آماده کنید. اما این کار باعث می شود کیفیت عملکرد سرخکن و بالطبع طعم و مزه غذا پایین بیاید. چون مبنای کار سرخکن جریای هوای داغ است، اگر مواد غذایی در داخل سرخکن بر روی هم تلنبار شده و فضای خالی بین شان نباشد، به خوبی آماده و برشته نمی شوند. بهترین کار این ست که یادتان باشد سرعت سرخکن در طبخ غذا بسیار سریع تر از سرخ کردن آنها در تابه است و در نتیجه نیازی نیست با پر کردن بیش از حد مجاز، در زمان صرفه جویی کنید. زمان شما هنگام خرید سرخکن ذخیره شده است!

روغن را به اندازه مصرف کنید، نه زیاد و نه کم

مزیت اصلی سرخکن ها کاهش مصرف روغن و در نتیجه بالا بردن سلامتی ست. اما این میزان کم روغن یعنی دقیقا چه قدر؟ طبیعتا میزان روغن بستگی به نوع غذا دارد اما در بیشتر مواقع نزدیک به نصف قاشق روغن کافی ست. اگر قصد سرخ کردن غذاهای یخ زده را دارید بهتر است مقدار کمی روغن روی سطح شان اسپری کنید. برای سبزیجات تازه یا تکه های گوشت و مرغ از نصف قاشق روغن به ازای هر بار پخت استفاده کنید.

سبزیجات را زیاد ریز نکنید

درون سرخکن ها یک سبد قرار دارد حفره های آن به طور معمول متوسط و درشت است. در نتیجه اگر مواد غذایی به خصوص سبزیجات را زیاد از حد خرد و ریز کنید، ممکن است از درون حفره های آن خارج شده و بسوزد.

سرخکن را بشویید

ساختار و عملکرد سرخکن به شکلی ست که ممکن است نیاز آن به تمیز شدن و شست وشو را به سرعت متوجه نشوید. اما تمیز کردن و شست وشوی دستگاه در کیفیت عملکرد آن تاثیر مستقیم دارد. راه حل این ست که در هنگام استفاده های کوتاه و جزیی از سرخکن، پس از خنک شدن دستگاه، سبد آن را با دستمال تمیز و پاک کنید. در هنگامی هم که استفاده زیادی از سرخکن داشته اید حتما در انتهای کار آن را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید.

بیش از حد موارد را در سینی قرار دهید.

سرخ کن های هوا معمولاً قفس های کوچکی دارند که می تواند مقداری سبزیجات یا 1-2 ماهی کوچک را در خود جای دهد. با این حال ، در خانواده هایی که تقاضای زیادی دارند اغلب کافی نیست ، بنابراین بسیاری از افراد اغلب برای افزایش کارایی سعی می کنند قفس را با گوشت پر کنند. اما در اصل سرخ کن بدون روغن به عنوان اجاق گاز همرفت عمل می کند. هوای گرم در اطراف سینی غذا گردش می کند. بنابراین ، اگر مقدار زیادی غذا در سینی بریزید ، کیفیت ظرف آسیب می بیند. به جای ترد بودن ، ظرف نرم تر می شود و لذیذیت ذاتی خود را از دست می دهد.

گام به گام راهنمای استفاده سرخ­ کن

  1. سرخ­ کن را با روغن پر­کنید: روغن را در دستگاه سرخ­ کن سرد بریزید اما تا بیش از نصف ظرف یا خط ماکزیمم را پر نکنید چون بعد از اضافه کردن مواد، ممکن است سرریز شود. بعضی از دستگاه­ ها خطوط ماکزیمم و مینیمم روغن دارند که بسته به غذایی که می­ پزید، می ­توانید مابین این خطوط روغن اضافه کنید.
  2. سرخ­ کن را روشن کنید: دستگاه خود را به برق وصل و آن را روشن کنید.
  3. دما را تنظیم کنید: دما را تنظیم کنید و صبر کنید تا دمای روغن به دمای مورد نظر برسد. بسیاری از مدل­ ها دارای یک ترموستات هستند که به طور خودکار رسیدن به دمای مدنظر را با خاموش و روشن شدن چراغی نشان می­ دهند. اما اگر به­ مرور زمان متوجه شدید دمای سرخ­ کن­ به دمای مدنظر نمی­ رسد، می­ توانید با یک دماسنج، دما را چک و تنظیم کنید.
  4. غذا را به سبد اضافه کنید و سبد را در روغن قرار دهید: سرخ ­کن­ های برقی روغن را خیلی سریع گرم می­ کنند (بسته به درجه حرارت انتخاب­ شده و برند دستگاه، از۷ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد) غذا را در سبد بریزید و در سرخ­ کن بگذارید اما در راهنمای استفاده سرخ­ کن توصیه می کنیم به­ هیچ­ وجه مقدار زیادی از مواد را به­ یک­باره در روغن نریزید .
  5. در سرخ کن را بگذارید و صبر کنید تا غذا آماده شود: لازم است مدت­ زمان پخت هر ماده غذایی در سرخ­ کن را از قبل بدانید. سپس تایمر دستگاه یا گوشی موبایل خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
  6. سبد را بالا بیاورید و غذا را خارج کنید:سبد را بالا بکشید و اجازه بدهید روغن اضافی خارج شود. سپس غذا را در ظرف خالی کنید. اگر احساس می­ کنید هنوز هم غذایتان چرب است، آن را روی صفحات کاغذی خالی کنید تا روغن اضافی را جذب کنند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (63 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (50 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (35 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن