گروت منبسط شونده چیست؟

  پنجشنبه، 24 شهریور 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
گروت منبسط شونده چیست؟
اساس کار هر ملات پر کردن فضاهای خالی و چسباندن سایر مصالح به یکدیگر است و گروت نیز به نوعی همین کارکرد را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره گروت منبسط شونده با ما همراه باشید.

گروت سیمانی منبسط شونده چیست ؟

گروت منبسط شونده ملاتی آماده مصرف و توانمند ، فرموله شده از ترکیب سنگدانه ، سیمان ، الیاف پلی پروپیلن ، روانساز و مواد منبسط کننده می باشد که به نسبت مشخص مطابق استاندارد فرموله شده و تولید می شود . گروت سیمانی منبسط شونده دارای مقاومت اولیه و نهایی بالایی است و به طور کلی در کلیه سنین گیرش ، مقاومت قابل قبولی دارد . از این رو به این گروت، منبسط شونده گفته میشود که هنگام ترکیب با آب دارای انبساط حجمی در دو مرحله است . مرحله اول انبساط گروت منبسط شونده در مرحله اول ترکیب با پودر اتفاق می افتد که این تغییر حجم حاصل تصعید گازها می باشد . مرحله دوم انبساط گروت منبسط شونده نیز در اثر واکنش هیدراسیون در زمان گیرش گروت منبسط شونده اتفاق می افتد . انبساط مرحله دوم حدود 1 الی 2 روز پس از اجرا شروع می شود . گروت سیمانی منبسط شونده برای پر کردن فضای خالی زیر بیس پلیت ها ، صفحه ستون ها ، نصب فونداسیون ماشین آلات سنگین ، زیر سازی فولادی ، ثابت سازی ستونهای پیش ساخته ، پر کردن حفرات اطراف میلگردها و انکربولت ها در زمان کاشت و همچنین پر کردن شکافها و گودال ها و حفرات به کار می رود .

خواص و اثرات گروت پایه سیمانی منبسط شونده

  • خواص روانی و کارپذیری بالا
  • میزان نفوذپذیری کمتر نسبت به ملات های معمولی
  • عدم انقباض ملات به واسطه انبساط کنترل شده
  • مقاومت بالا در برابر شرایط جوی مختلف
  • ممانعت از خوردگی فولاد بدلیل عدم وجود سنگدانه های فلزی و کلراید در ساختار گروت منبسط شونده
  • مقاومت بالا در برابر نیروهای استاتیکی زیاد
  • عدم ترک خوردگی و ایجاد درز بعد از سخت شدن
  • امکان بهره برداری سریع تر از سازه
  • حصول مقاومت اولیه بالا و امکان بارگذاری زودهنگام
  • ترکیب با حداقل میزان آب و حصول روانی مطلوب
  • ممانعت از انقباض ناشی از جمع شدگی پلاستیک
  • کارپذیری بالا بدون آب انداختگی و جدا شدگی
  • افزایش چسبندگی بین فولاد و بتن
  • قابلیت پمپ پذیری و جریان پذیری ایده آل

اهمیت استفاده از گروت منبسط شونده چیست؟

دو شیوه مرسوم برای ساختمان سازی شامل سازه های بتنی و فولادی است و ایران به دلیل تولید مازد سیمان و بتن بخش بزرگی از سختمان های خود را با بتن می سازد. کیفیت بتن نقش حیاتی در پیشبرد پروژه های عمرانی دارد. بتن نیاز به ترمیم و مقاوم سازی دارد و با توجه به قدمت سازه های بتنی در ایران، لزوم گسترش مصالح ترمیمی بیش از پیش حس می شود. انواع گروت منبسط شونده یکی از مصالح پر کاربرد در ترمیم شکاف های انبساطی است که عملکرد مناسبی از خود نشان داده است. انتخاب و استفاده از انواع گروت نیاز به دانش کافی از ساختار و عملکرد آن دارد و بهتر است پژوهش های بیشتری در این زمینه صورت گیرد. با توجه به اینکه سدهای بتنی در ایران گستردگی بالایی دارد، ترمیم صحیح آسیب دیدگی های سد اهمیت کلیدی دارد و همین امر به شدت بر اهمیت پژوهش در زمینه استفاده از گروت منبسط شونده تاکید دارد.

گروت ریزی

عملکرد گروت منبسط شونده چیست؟

  • گروت منبسط شونده باید به اندازه کافی قوام یافته باشد و در حالت معمول جاری شود و نباید هیچ جداشدگی میان آب و سنگدانه وجود داشته باشد.
  • گروت باید بتواند آب ملات را در خود نگه دارد و در حداقل زمان ممکن به قوام برسد.
  • مخلوط ایجاد شده و مصالح سنگ و مواد چسبنده باید همگونی داشته باشد.
  • ختلاط بهتر است در کارگاه ساختمانی انجام نشود و در شرایط آزمایشگاهی انجام شود.

به همین دلیل است که گروت آماده را برای این کار توصیه می کنند که تنها با اضافه کردن جزء آب کامل شود. بهتر است برای هر گروت منبسط شونده ای، راهنمای محصول به به دقت مطالعه شود.

روش مصرف گروت منبسط شونده بر پایه سیمان

  • از قرار گیری پلیت ها در محل خود اطمینان حاصل فرمایید و در صورت نیاز توسط تراز، صاف بودن بیس پلیت ها را کنترل نمایید.
  • دقت شود سطح بتن برای اجرای گروت باید حداقل به سن 7 روزه رسیده باشد .
  • فاصله بین قسمت زیرین صفحه ها با سطح بتن باید حداقل 10 میلیمتر باشد.
  • کلیه سطوح مقاطعی که در تماس با گروت منبسط شونده خواهند بود ، باید عاری از هرگونه آلودگی و چربی و روغن و گرد و غبار و ... باشند.
  • چنانچه روی سطح بتنی که گروت منبسط شونده روی آن اجرا می شود نقاط سست یا پوسته وجود دارد، توسط ساب یا واتر جت و یا هرگونه عملیات فیزیکی دیگر از روی سطح زدوده شود تا حدی که به سطح مقاوم برسیم.
  • قالبهای مورد نظر برای گروت ریزی باید در برابر نفوذپذیری مقاوم باشند تا مانع خروج آب گروت قبل از گیرش شوند.
  • ارتفاع قالبهای مورد نظر برای گروت ریزی، 2 الی 5 سانتیمتر بالاتر از بیس پلیت ها در نظر گرفته شود.
  • برای جلوگیری از ایجاد حباب هنگام ریختن خمیر گروت انبساطی ، به عنوان یک سیال در گروت ریزی های حجیم از هد باکس و در گروت ریزی های کم حجم از یک ورق به عرض 50 سانتیمتر، که طول آن به اندازه دیواره قالب در قسمت مورد نظر برای ریختن با شیب 45 درجه متناسب است، در نظر گرفته شود تا سیال گروت بصورت یکنواخت و ممتد حرکت کند.
  • سطح مورد نظر برای گروت ریزی را قبل از اجرای گروت منبسط شونده ، باید با آب آشامیدنی اشباع نمایید تا آب گروت پس از اجرا، توسط سطح خشک جذب نشده و ترک نخورد.
  • ظرفی مناسب برای اختلاط پودر آماده گروت سیمانی منبسط شونده با آب انتخاب نمایید که ظرفیت مناسب برای اختلاط یک کیسه گروت با آب را داشته باشد.
  • برای ساخت گروت خمیری 3/5 لیتر آب و برای تولید گروت روان 4/5 لیتر آب به ازای هر کیسه 25 کیلویی مورد نیاز است.
  • پودر را آرام آرام در حالی که همزن برقی ( دریل + پره ) روشن است به آب بیافزایید و تا حصول مخلوطی همگن عملیات میکس را ادامه دهید.
  • توجه نمایید که همیشه مقداری از پودر گروت منبسط شونده را با آب ترکیب نمایید که حداکثر تا 30 دقیقه پس از اختلاط مورد مصرف قرار گیرد.
  • توجه نمایید اضافه کردن هرگونه ماده افزودنی و یا سیمان و سنگدانه به ترکیب گروت آماده مجاز نمی باشد.
  • عملیات گروت ریزی باید همواره از یک طرف انجام شود و تحت وزن و فشار سیالیت خود به دیگر نقاط جریان یابد. برای جریان پذیری بهتر می توان از میله یا زنجیر فلزی به عنوان کمکی استفاده نمود . چنانچه مقطع بزرگ باشد می توان با افزایش ارتفاع، فشار سیال را اضافه تر نمود .
  • برای گروت ریزی مقاطع خیلی بزرگ بهتر است توسط قالب های موقت ، مقطع مورد نظر را به بخش های کوچکتر تقسیم نمایید.
  • دقت نمایید می توان با تامین فضای خالی مناسب زیر بیس پلیت ها ، از حبس شدن هوای اضافی جلوگیری نمود.
  • دمای محیط در زمان گروت ریزی باید در بازه ی 5 تا 30 درجه سانتیگراد باشد . دمای بالای 30 درجه موجب تسریع گیرش گروت و دمای زیر 5 درجه موجب تآخیر در گیرش ملات گروت منبسط شونده خواهد شد.
  • توجه نمایید در هوای گرم پودر گروت سیمانی منبسط شونده، باید در بسته بندی اولیه و فضای سرپوشیده قرار گیرد . پیشنهاد می شود در شرایط هوای گرم برای ایجاد تعادل در دمای داخلی گروت ، از آب سرد جهت اختلاط استفاده شود و در شرایط آب و هوای سرد نیز از آب گرم استفاده شود .
  • پس از پایان گروت ریزی و رسیدن گروت به گیرش اولیه ، پیشنهاد می شود روی قالب و ادوات را با یک لایه گونی مرطوب پوشانده و جهت جلوگیری از تبخیر آب داخل گروت ، سطح گونی را مجدد با نایلون بپوشانید . پس از گروت ریزی باید به مدت 7 روز کیورینگ سطحی انجام شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود خلوت و تنهایی ماهور الوند در یک کافه شیک و دنج و ژست قشنگش برای عکاسی+عکس سفره رنگین و خوشمزه مینا مختاری با غذاهای سنتی یزدی/ مشخصه خیلی خوشمزه ست/ نوش جونتون+عکس دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟ پاسخ جنجالی سیروان خسروی برای دختر مورد علاقه برای ازدواج؛ با اخلاق یا خوشگل؟+ویدئو از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس آرزوهای ناصرالدین شاه برای ایران از زبان خودش کولاک جدید مهران مدیری با برنامه جذاب دیگر/ آقای بازیگر درحال گُل یا پوچ!+عکس اولین تصویر از مراسم ازدواج مهدی کوشکی با بازیگر تئاتر؛ عروس خانم کیست؟ جدیدترین ژست و تغییرچهره مازیار لرستانی/ از زمین تا آسمون فرق کرد+عکس شکوه ایران باستان در شهر ممنوعه چین خوانندگی بینظیر جوان نگهبان با آهنگ محمد علیزاده در صداتو+ویدیو/ زمونه عمر ما رو میگیره برادر از برادرش سیره اسراف و تجمل گرایی این زن ایرانی زبانزد بود + عکس و سند سوال خنده دار و چالشی مهران مدیری از نعیمه نظام دوست؛ پشه چند تا قلب داره؟+ ویدیو/ فقط جواب خانوم بازیگر مراسم ازدواج 2 میمون در باغ وحش تهران! +عکس حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد
تیتر امروز   
منتخب روز