همه چیز درباره مصرف داروهای ضدحساسیت در بارداری

  چهارشنبه، 19 مرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
همه چیز درباره مصرف داروهای ضدحساسیت در بارداری
درمان حساسیت به ویژه در دوران بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا موجب اختلال در رشد جنین، تولد نوزاد نارس و حتی موجب نقص در نوزادان می شود. در ادامه درباره مصرف داروی ضد حساسیت در بارداری بحث می کنیم.

در بارداری مصرف دارو باید با رعایت نکات ایمنی همراه باش تا هم جنین آسیبی نبیند و هم مادر به دور از هیچ استرس و نگرانی به حساسیت خود بپردازد به طور مثال مصرف داروهای ضد آلرژی در بارداری باید با احتیاط صورت گیرد تا هم به جنین آسیبی نرسد و هم مادر در امان باشد با رعایت نحوه ی مصرف داروهای ضد آلرژی در بارداری می توان از رسیدن خطر و عارضه ای به جنین جلوگیری کرد .در واقع آلرژی به مجموعه واکنش هایی گفته می شود که در طی آن بدن علائم و نشانه هایی را از خود بروز می دهد تا از عاملی خطر ساز خبر دهد. اما این واکنش ها به دلیل حساسیت بالای سیستم ایمنی بدن است و می توان آن را کنترل کرد.مهم ترین علائم و نشانه های آلرژی:

  • سرفه کردن
  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • کهیر زدن
  • جوش های ریز روی بدن داشتن
  • خارش بینی
  • قرمز شدن پوست
  • خارش گوش

تمامی نشانه ایی که در بالا ذکر شد به نوعی غیر عادی بوده و در فصل بهار تشدید می شود. از این رو می تواند در روند طبیعی زندگی اثر گذار باشد.

آیا در دوران بارداری می توان از داروهای ضد حساسیت استفاده کرد؟

مادران باردار اغلب به قدر کافی با عوارض ناشی از بارداری دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین ابتلا به یک سرماخوردگی شدید و یا آلرژی می تواند مادران باردار را مجبور به پیدا کردن راهی برای تسکین این مشکلات کند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا برای ارائه برخی از نشانه های مربوط به ایمنی یک داروی خاص، داروها را برای مصرف در دوران بارداری طبقه بندی می کند. بانوان باردار باید قبل از مصرف هر دارویی، از خطرات بالقوه مصرف آن آگاه باشند. مهم ترین نکته آن است که مصرف هیچ دارویی در دوران بارداری بدون اطلاع پزشک و یا ماما مجاز نیست.

1- مصرف سیتریزین در بارداری

سیتریزین که همچنین به نام تجاری آن Zyrtec نامیده می شود، یک آنتی هیستامین تجویز شدنی است که در طبقه بندی داروها در ردیف B قرار گرفته است. به گفته سایت Drugs.com این بدان معنی است که انتظار نمی رود این دارو برای جنین مضر باشد. بر طبق نظر سایت DrSpock.com این دارو عموماً ضعیف تر از آنتی هیستامین های قدیمی است و بنابراین گزینه مناسبی برای مادران باردار است.Drugs.com نشان می دهد که عوارض جانبی احتمالی سیتریزین شامل: سرگیجه، خشکی دهان، گلو درد، سرفه، تهوع، یبوست و سردرد می باشد.

2- مصرف کلروفنیرآمین در بارداری

روش های گوناگونی برای کنترل و از میان بردن علائم و نشانه های حساسیت بدون مصرف دارو وجود دارد. یمی از این روش ها مصر کلروفنیر آمین است.کلروفنیرآمین یک داروی نسخه ای است که تحت عنوان برندهای مختلفی به فروش می رسد. این دارو در ردیف B دسته بندی شده است. عوارض جانبی شایع آن شامل: خواب آلودگی و خشکی دهان، سرگیجه خفیف، تاری دید، تهوع، درد معده، یبوست و مشکلات حافظه و تمرکز هستند.

3- مصرف فکسوفنادین در بارداری

فکسوفنادین که تحت عنوان تجاری "آلِگرا" به فروش می رسد و فقط با نسخه قابل خرید است. این دارو در طبقه بندی داروها در رده C قرار می گیرد، که معنی آن اینست که مضرات و خطرات این دارو بر روی جنین ناشناخته است. به همین دلیل، بهتر است آنتی هیستامین دیگری برای مصرف در دوران بارداری انتخاب کنید. طبق اظهار Drugs.com عوارض جانبی شایع این دارو شامل: تهوع، اسهال، ناراحتی معده، گرفتگی های شبه قاعدگی، خواب آلودگی، سردرد و دردهای عضله یا کمر درد هستند.

4- مصرف لوراتادین در بارداری

لوراتادین یک آنتی هیستامین است که هم با نسخه و هم بدون نسخه قابل دسترسی است. این دارو اغلب تحت عنوان "کلاریتین" به فروش می رسد. به نظر نمی رسد که این دارو برای مادران باردار خطرناک باشد. این دارو در ردیف B از طبقه بندی داروها قرار دارد. اگرچه خواب آلودگی از عوارض جانبی این دارو است، ولی لوراتادین خواب آلودگی کمتری نسبت به سایر داروها ایجاد می کند. خواب آلودگی، خشکی دهان، تاری دید، سردرد، عصبی بودن، درد معده، اسهال، قرمزی چشم ها، خونریزی بینی و کهیر پوستی از عوارض احتمالی لوراتادین هستند.

5- مصرف دیفن هیدرامین در بارداری

دیفن هیدرامین اغلب تحت نام "بنادریل" به فروش می رسد. در اکثر داروخانه ها و حتی سوپر مارکت ها بدون نسخه به فروش می رسند. این دارو در دسته B قرار دارد. عوارض جانبی شایع این دارو شامل: احساس خواب آلودگی، خستگی، سردرد، سرگیجه، خشکی دهان، بزرگ شدن پروستات یا مشکل دفع ادرار می باشند.

مصرف دارو در بارداری

چگونگی مصرف داروهای ضد آلرژی در بارداری

در هر بیمار که علائم حساسیت بینی بیشتر از چند روز ادامه داشته باشد استفاده از افشانه های بینی ضد التهابی نظیر کرومولین (nasacrom) بکلومتازون (beconnase, vancenase) کورتیکوستروئید توصیه می شود استفاده از این داروها باعث تخفیف علائم شده و نیاز به استفاده از داروهای خوراکی را کاهش می دهد تجارب فراوانی در استفاده طولانی مدت از این داروها وجود دارد.در خصوص افشانه های جدیدتر کورتیکوستروئیدی نظیر تریامسینولون و فلوتیکازون ودسونید وفلونیزولید و مومتازون و استفاده از آن در دوران بارداری تجاربی وجود ندارد اگر چه جذب آن ها به داخل خون به قدری ناچیز است که به نظر نمی رسد خطری ایجاد کند.

راه های غیر دارویی برای مقابله و کنترل حساسیت در بارداری

بهترین راه مقابله با حساسیت، دوری از محرک هاست. اگر به موی حیوانات حساسیت دارید، از نزدیک شدن به حیوانات خانگی دوری کنید تا باعث تحریک شما نشود. هوای بیرون را نمی توانید کنترل کنید اما صبح زود و تا نزدیکی ظهر پنجره ها را بسته نگه دارید زیرا این زمانیست که تعداد گرده ی گل ها و گیاهان به حداکثر می رسد.در خانه هنگام گردگیری یا استفاده از جاروبرقی از ماسک استفاده کنید و برای اتاق خوابتان یک دستگاه تصفیه هوا تهیه کنید. همچنین می توانید از یک دستگاه مخصوص جهت کاهش رطوبت هوا استفاده کنید و به این ترتیب رطوبت هوای خانه را زیر ۵۰ درصد نگه دارید تا در مقابل حساسیت گرد و غبار و حشرات ذره بینی در امان بمانید.آیا می توانید از داروهای ضد حساسیت در دوران بارداری استفاده کنید؟ بله، اما پیش از شروع مصرف هر دارویی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. و اگر می توانید، از محرک ها دوری کنید تا وابستگی تان به مصرف دارو به حداقل برسد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر...
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان