خواص گیاه ریوند چینی(راوند) در طب سنتی

  دوشنبه، 23 اسفند 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص گیاه ریوند چینی(راوند) در طب سنتی
ریوند چینی(راوند) گیاهی است چند ساله دارای ساقه بلند تا یک متر و بیشتر ، ساقه زیرزمینی متورم و ضخیمی دارد . برگ های آن بزرگ پهن ، پنجه ای . کناره آن ها دندانه دار است و به صورت مجتمع در قسمت قاعده گیاه قرار دارد . دم برگ ها دراز و گوشتی و قرمز ارغوانی هستند . در این قسمت به خواص دارویی گیاه راوند در طب سنتی می پردازیم.

گیاه شناسی گیاه ریوند چینی

  • یک گیاه علفی است.
  • نام یک گونه از تیره هفت بندیان است.
  • در فصل بهارو اوایل تابستان میروید.
  • به ساقه زیر زمینی گیاه ریواس راوند میگویند.
  • بهترین نوع ریواس آن است که از کشور چین می آورند و رنگ آن قرمز است و میانه آن زرد رنگ است و به آن ریوند چینی میگویند.

ترکیبات غذایی گیاه ریوند چینی

  • ریوند غنی از فیبر
  • ویتامین c
  • در آن آب
  • پروتئین
  • قند
  • کربو هیدرات
  • کلسیم
  • ویتامین های A و B
  • سدیم و پتاسیم

    ویتامین

فواید گیاه ریوند چینی

  • معالجه آبسه های سردبا گیاه ریون چینی:چند ساقهٔ ریوَند چینی را خوب پاک کنید و در دیگی که پر از آب جوش است بریزید و بیست دقیقه آن را روی آتش بجوشانید، بعد آن را نرم کرده و به صورت ضماد گرم یک ساعت روی آبسه های خود بگذارید و بعد این کار را هر روز سه بار تجدید کنید تا آبسه های شما سرباز کند و چرک از آن خارج شود و از این مزاحمت راحت شوید.
  • رفع بی اشتهایی با گیاه ریوند چینی:پنج تا ده گرم ریشهٔ خشک ریوند چینی را در یک لیتر آب جوش بریزید و بیست دقیقه دم کرده و بعد یک فنجان از آن را قبل از غذا بیشید. دم کردهٔ ریوند چینی برای کسانی که دچار کمخونی شده اند و همچنین کسانی که از بستر بیماری برخاسته و دوران نقاهت را می گذرانند و نیز پیران تجویز می شود.کسانی دچار خستگی عصبی هستند و یا به نوراستی مبتلا شده اند. باید برای رفع این اختلالات دم کردهٔ ریوَند چینی را بنوشند.
  • درمان یبوست با گیاه ریوند چینی:دم کردهٔ ریشهٔ ریوَند چینی ملین است و شما برای درمان یبوست ولو آنکه یبوست مزمن باشد با موفقیت مصرف کنید.برای تهیهٔ دم کردهٔ ریوَند چینی در مورد یبوست باید پنج تا ده گرم ریشهٔ ریوند چینی را در یک لیتر آب خیلی جوش بیست دقیقه دم کنید و سپس هر روز یک فنجان از آن را قبل از غذا بنوشید. شما برای دفع یبوست می توانید دو تا پنج گرم ریشهٔ ریوند چینی خشک را که به شکل گرد درآمده باشد در یک لیوان آب نیمگرم حل کنید در یک قاشق عسل آب طبیعی را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا خوب حل شود و سپس بنوشید.
  • درمان سرطان با ریوند چینی:مواد آنتی اکسیدان موجود در این گیاه باعث خاصیت ضد سرطانی آن شده است. همچنین امروزه از عصاره گیاه ریوند در کمک به شیمی درمانی بیماران به عنوان یک مکمل گیاهی استفاده می شود.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن با گیاه ریوند چینی:مصرف گیاه ریوند چینی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری ها می شود. همچنین از خواص این گیاه در طب سنتی برای دفع بعضی از باکتری های مضر و دفع کرم استفاده می شود.
  • تقویت اعصاب با گیاه ریوند چینی:برطرف کردن سستی و خماری از دیگر خواص ریوند چینی است و مصرف متعادل آن باعث تقویت اعصاب، کمک به درمان وسواس و افزایش نشاط می شود.
  • تصفیه خون:مصرف ریوند به تصفیه خون کمک می کند و چکاندن آب تازه آن در چشم سبب تقویت بینایی و از بین رفتن لکه های سفید چشم می شود.
  • کاهش چربی، قند و کلسترول خون:مصرف ریوند به عملکرد بهتر لوزالمعده کمک می کند و از این طریق لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین کرده و قند خون را کاهش می دهد. همچنین کاهنده چربی و کلسترول خون است و از ایجاد لخته در رگ ها جلوگیری می کند و در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته موثر است.
  • سلامت کبد:مصرف این گیاه به تقویت کبد و سم زدایی بدن کمک می کند و خوردن آن برای بیماران تب دار مفید است.
  • تقویت موی سر:گیاه ریوند را می توان به عنوان یک رنگ گیاهی برای طلایی و قهوه ای کردن مو ها همراه با دیگر رنگ های گیاهی مانند حنا و … استفاده کرد که همزمان باعث تقویت موی سر و استحکام ساقه مو نیز می شود.
  • کند کردن روند پیری:ریوند سرشار از آنتی اکسیدان است که فعالیت رادیکال های آزاد را متوقف می کند، بنابراین از جالب ترین خواص ریوند چینی کند نمودن روند پیری و پیشگیری از برخی بیماری های مرتبط با آن مانند آلزایمر است

    جوانسازی پوست

جمع بندی خواص دارویی ریوند چینی

  1. طبیعت آن سرد است.
  2. مقوی ملین و کرم کش است.
  3. لوز المعده را وادار به ترشح انسولین کرده و قند خون را کم می کند.
  4. راوند برای رفع جوش بدن مفید است.
  5. برای بی اشتهایی، درد معده و بیماری های کبدی نافع است.
  6. باعث تقویت معده و روده شده و تنظیم کننده ترشحات و حرکات معده است.
  7. سستی و خماری را بر طرف میکند و مسرت بخش است.
  8. برای امراض وبایی و اسهال مفید است.
  9. خون را تصفیه می کند.
  10. چکاندن آب تازه راوند در چشم سبب تقویت بینایی واز بین رفتن لکه های سفید چشم می گردد.
  11. ترکیب راوند با آبلیمو و مالیدن آن به صورت باعث از بین رفتن جوش و لک می شود.
  12. برای تقویت موی سر نافع است.
  13. اگر با حنا مخلوط شود رنگ مو را شرابی می کند.
  14. جوشانده برگ های راوند باعث تمییزی ظروف آلومینیومی می شود.
  15. شربت کاملا طبیعی که دارای ترکیباتی افزوده می باشد که در درمان بسیاری از بیماریها مفید می باشد.
  16. عصاره ساقه آن به عنوان دسنسسیتیزاتور دندان استفاده شده است.
  17. طب سنتی چینی می گوید که استفاده از آن حافظه را در بیماران سالمند بهبود می بخشد.
  18. مشتقات آنتراکینون راوند به عنوان ضد قارچ و مولکوسی کیال عامل استفاده شده است.
  19. برای درمان عفونت های زنانه بسیار موثر است.

    عفونت زنانه

مضرات گیاه ریوند چینی

مصرف عصاره ریواس ، به علت داشتن اسید اگزالیک ، برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه و بیماری های کلیوی خوب نیست .در باراداری و شیر دهی اجتناب از دوز بیشتر از آنچه در غذا یافت می شود، زیرا ایمنی و اثربخشی ثابت نشده است. عصاره ریوند در فشار خون بالا در بارداری با ۰٫۷۵ گرم در روز ۵۰ مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، آنتراکینون ها ممکن است اثر محرک رحمی و ژنوتوکسیک داشته باشند. با مصرف بیش از حد درازمدت، ریوند ممکن است اثرات سمی گلایکوزیدهای قلب را افزایش دهد. اثر آنتی آریتمیک ممکن است به علت از دست رفتن پتاسیم باشد. کمبود پتاسیم می تواند با استفاده همزمان از دیورتیک های تیازید، کورتیکواستروئیدها یا ریشه شیرین بیان افزایش یابد. علاوه بر این، زمان حمل و نقل روده تیره ممکن است جذب داروهای خوراکی را کاهش دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (492 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (104 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (15 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان