خواص و مضرات تخم گشنیز

  شنبه، 05 مرداد 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص و مضرات تخم گشنیز
گشنیز یک منبع عالی ویتامین های A، K و C، اسید فولیک، منیزیم، پتاسیم، آهن، کلسیم و فیبر است. تخم گشنیز خشک شده و پودر تخم گشنیز را می توان به عنوان ادویه برای تهیه انواع سوپ، آش و خورش ها و ترشیجات استفاده کرد. فهرست خواص تخم گشنیز که ممکن است با وجود استفاده روزانه، از آن‌ها بی‌اطلاع باشید را در این‌جا آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

تخم گشنیز یکی از ادویه هایی است که اکثر آسیایی ها نمی توانند بدون آن زندگی کنند و در اکثر غذاهای هندی و همچنین مدیترانه و خاورمیانه کاربرد دارد. طبع تخم گشنیز سرد و خشک است. تخم گشنیز محبوبیت زیادی در آسیا دارد و مردم به دلیل خواص تخم گشنیز برای سلامتی استفاده از آن را آغاز کرده اند. تمام قسمت های گیاه گشنیز قابل خوردن است اما فقط دانه گشنیز که خشک شده یا برگ های تازه آن برای طعم دادن به غذا به کار می روند.
آمریکایی های و کانادایی ها با عبارت تخم گشنیز آشنایی ندارند زیرا از اسامی دیگری برای این ادویه استفاده می کنند. نام علمی گشنیز، کوریاندروم ساتیوم است و قبل از کشف مصارف آشپزی و پزشکی آن، در آسیا و غرب اروپا به عنوان یک گیاه وحشی شناخته می شد. در تهیه برخی غذاها مانند دال عدس هندی از برگ گشنیز خرد شده نیز استفاده می شود.
به هر حال، بهتر است برگ گشنیز به صورت خام مصرف شود زیرا به دلیل عطر مرکبات مانندش، طعمی عالی به سالادها و برخی غذاهای سنتی می دهد. نمی توانید برگ گشنیز را خشک کنید یا در فریزر بگذارید زیرا عطر آن از بین می رود. جوانه این گیاه، میوه آن بوده و خشک شده آن، همان تخم گشنیز است. تخم گشنیز نیز – مانند برگ آن – عطری مرکبات مانند دارد وعلاوه بر آن طعمی آجیلی، گرم و تند نیز دارد که همین خاصیت، آن را به ادویه ای محبوب در آشپزخانه تبدیل کرده است.

ارزش غذایی تخم گشنیز (100 گرم)

کالری۲۳
سدیم۴۶ میلی گرم
پتاسیم۵۲۱ میلی گرم
کربوهیدرات کل۳.۷ گرم
فیبر رژیمی۲.۸ گرم
پروتئین۲.۱ گرم
ویتامین A۱۳۴٪
ویتامین C۴۵٪
ویتامین B6۵٪
کلسیم۶٪
آهن۹٪
منیزیم۶٪

تصویر

خواص درمانی، بهداشتی و زیبایی تخم گشنیز

1. درمان اگزما

تخم گشنیز دارای خواص ضد عفونی کننده است و می تواند برای درمان بیماری های پوستی از جمله اگزما و بثورات استفاده شود.
درمان گیاهی اگزما: تخم گشنیز پودر شده را با یک قاشق غذاخوری عسل و مقداری آب ترکیب کنید، خمیر به دست آمده را بر روی مناطق آسیب دیده بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند، سپس با آب سرد خوب بشویید.

2. درمان آکنه و جوش صورت

تخمه گشنیز دارای خواص ضد باکتری بوده و به عنوان یک درمان موثر برای آکنه و جوش صورت محسوب می شود.
ماسک صورت با تخم گشنیز: پودر تخم گشنیز را با عسل و زردچوبه ترکیب کنید و آن را بر روی صورت بمالید، لگذارید تا خشک شود و سپس با آب سرد بشویید.

3. تقویت و افزایش رشد مو

دانه گشنیز ریشه های مو را تقویت می کنند و باعث افزایش رشد مو می شوند، همچنین با تقویت مو ازریزش مو جلوگیری می کنند. پودر دانه گشنیز را در مقداری روغن زیتون بریزید و بر روی موها و پوست سر خوب ماساژ دهید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

4. دیابت و قند خون

بذر گشنیز حاوی مقادیر بالای کویمن است که باعث تحریک ترشح انسولین شده و قند خون در افراد دیابتی را کاهش می دهد، یک مطالعه نشان داده که تخم گشنیز باعث بهبود متابولیسم کربوهیدرات و هیپوگلیسمی می شود. هر شب تعدادی تخم گشنیز را در آب خیس کنید و روز بعد آب عصاره ی آن ها را بنوشید.

5. معده و دستگاه گوارش

محققان دریافتند که تخم گشنیز مانند یک داروی ضد اسپاسم عمل می کند و برای بهبود هضم غذا، درمان نفخ، درمان معده درد، سندروم روده تحریک پذیر و سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد. اگر سو هاضمه و نفخ دارید می توانید هر روز یک عدد تخم گشنیز را بجوید و یا تخم گشنیز را یک شب در آب خیس کنید و صبح روز بعد ناشتا آب آن را بنوشید.

6. فشار خون

تخم گشنیز خاوی مقادیر بالای پتاسیم بوده و علاوه بر این به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل کرده و باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

7. درمان مسمومیت غذایی

مطالعات متعدد نشان داده که تخم گشنیز اثرات ضد میکروبی قوی به ویژه در برابر باکتری سالمونلا دارد و می تواند برای پیشگیری و درمان مسمومیت غذایی استفاده شود.
درمان خانگی مسمومیت غذایی: تخم گشنیز را بجویید یا از آن برای تهیه انواع سالاد و سوپ استفاده کنید.

تصویر

8. کلسترول خون

مطالعات نشان داده تخم گشنیز کلسترول بد خون LDL را کاهش می دهد و باعث افزایش کلسترول خوب خون HDL می شود.

9. کلیه و عفونت ادراری

تخم گشنیز به درمان عفونت ادراری و عفونت مثانه کمک می کند و چون خواص دیورتیک دارد برای سلامت کلیه ها مفید می باشد.
1.5 قاشق چای خوری تخم گشنیز را در دو فنجان آب بریزید و ناشتا بنوشید.

10. قاعدگی و درد پریود

تخم گشنیز با کمک به تنظیم عملکرد مناسب غدد درون ریز و هورمون هایی که دوره های قاعدگی را تنظیم می کنند به بهبود بی نظمی قاعدگی و درمان گرفتگی و درد پریود کمک می کند. 6 گرم تخم گشنیز را در نیم لیتر آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد، این چای گرم را با عسل ترکیب کنید و روزی سه بار مصرف کنید تا درد قادعگی را کاهش دهد.

11. سرماخوردگی و آنفلونزا

تحم گشنیز حاوی مقادیر بالایی ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به درمان سرماخوردگی و آنفلونزا کمک می کند.

12. لاغری و کاهش وزن

تخم گشنیز حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث کاهش اشتها شده و با پیشگیری از پرخوری باعث کاهش وزن و لاغری می شود، مقادیر بالای ویتامین های B موجود در تخم گشنیز سرعت چربی سوزی و متابولیسم را افزایش می دهد و باعث کاهش وزن می شود.

13. کم خونی

تخم گشنیز حاوی مقادیر بالایی آهن است که برای پیشگیری و درمان کم خونی مفید می باشد. برای درمان کم خونی هر روز یک قاشق چای خوری تخم گشنیز را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد سپس این دمنوش را با عسل یا خرما بخورید.

14. کم کاری و پرکاری تیروئید

تخم گشنیز باعث تنظیم سطح هورمون تیروئید شده و برای درمان بیماری های تیروئید از جمله کم کاری و پرکاری تیروئید مفید می باشد.

عوارض و مضرات تخم گشنیز

کسانی که از دیابت و فشار خون بالا رنج می برند، نباید در مصرف تخم گشنیز زیاده روی کنند چون ممکن است باعث کاهش شدید قند خون و فشار خون شود.
تخم گشنیز ممکن است باعث واکنش های آلرژیک در افراد حساس شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (173 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (114 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (83 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (63 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (49 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (50 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (34 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (32 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (28 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (25 نظر)
تیتر امروز   
(ویدئو) عجیب ترین واکنش بز ها هنگام دیدن آتش!/ اینبار بجای فرار صاف میرن توش!😮
(ویدئو) تاریخچه خاص ترین شیرینی دربار ناصر الدین شاه قاجار!/ علت نامگذاری سوهان به زبان درباریان ناصرالدین شاه!
(ویدئو) سوتی های خنده دار علیرضا بیرانوند و خنده های حامد آهنگی/ فقط عکس بیرانوند رو کتاب فارسی، بهش میگه دوران ادبیات فارسی به قبل تو و بعداز تو تقسیم میشه😂
مجموعه تصاویری از استایل‌های ورزشی شیک محمدرضا گلزار/ استفاده از رنگ‌های انرژی‌بخش در لباس‌های ورزشی
(ویدئو) خاطره جالب شهاب حسینی از تصادف خسرو خسروشاهی وسط خیابان در برنامه همرفیق / تصادف کردی چرا واسه من ادای آلن دلون رو در میاری😂
(ویدئو) ماشین هاشم سریال متهم گریخت بعد از گذشت بیست سال / شماره پلاک هم یکی هست هنوز، یادش بخیر😌😌
همسر سالار عقیلی: پسرم ماهور، پزشکی را به موسیقی ترجیح می‌دهد؛ دوست ندارد کسی در خیابان او را بشناسد!
علی مطهری: پزشکیان از رهبری هزینه نکرد
تصویری از حیاط با صفا و بزرگ سوسن پرور، بازیگر برنامه جوکر/ فقط اون گلدونای بزرگ و نوستالژیشون
یک هفته کامل کشور تعطیل می شود؟
جدیدترین ویدیوی الهه منصوریان،بانوی قهرمان ووشوی ایران، که قرار بود پست آموزشی باشه ولی فیلم کوتاه طنز شد🤣/ وقتی قهرمان‌هامون استعداد بازیگری هم دارن👌/ وای از کامنت مردم همیشه در صحنه😂
(عکس) شبنم قربانی، بازیگر سریال "طوبی"، در کنار همسر هنرمند خوشتیپ و فرزندان جذابش/ پسر مو قرمزی و دختر باربی، چه ژستهای خفنی هم گرفتن
80 روز بی خبری؛ ماجرای گم شدن هلنای 11 ساله در اصفهان + فیلم / پای یک آشنا در میان است؟
سکانس دیده‌نشده از نگاه‌های عاشقانه و جذاب مهدی پاکدل و همسرش، رعنا آزادی‌ور، در اولین کار مشترکشان/ باورتون میشد سمیرای سریال "زخم‌کاری" اینقدر رمانتیک باشه؟
جدیدترین عکس نعیمه نظام‌دوست در پشت صحنه کار جدیدش با گریم و کلاه گیس متفاوت/ چقدر کوچولوتر گریمش کردن! بنظر یه فیلم شاد و کمدی میاد مگه نه؟
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان