لایحه دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

  شنبه، 15 آبان 1400 ID  کد خبر 176327
لایحه دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
ساعد نیوز: بازنشستگان خواستار تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق هستند و این لایحه در مجلس در حال بررسی است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حقوق بازنشستگان کشور چند سالی است که به دلیل نوسانات اقتصادی و تورم و به تبع آن گرانی های پی در پی مایحتاجی که برای زندگی لازم است کفاف هزینه های بازنشستگان را نمی دهد و این مسئله آن ها را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است. این موضوع با گرانی های روز افزون، شنیده نشدن گلایه ها و خواسته های بازنشستگان و مشکلات دیگر سبب شده جمعیت بازنشستگان کشور به شدت تحت تاثیر مشکلات مالی قرار بگیرند و نسبت به حقوق بازنشستگی دریافتی خود اعتراض کنند.

برای حل مشکلات مالی و نارضایتی بازنشستگان از مبلغ حقوق بازنشستگی دریافتی زمزمه هایی از همسان سازی حقوق آن ها به میان آمد تا شکاف ایجاد شده بین حقوق و هزینه های بازنشستگان جبران شود و پس از حرف و حدیث های بسیار سال گذشته بود که ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه که از برقراری عدالت و نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب سازی دریافت ها و برخورداری از امکانات شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف صحبت می کرد در مسیر اجرایی شدن قرار گرفت.

دو مرحله از متناسب سازی با عزم دولت دوازدهم صورت گرفت و بازنشستگان کشور بعد از دو مرحله متناسب سازی و افزایش قابل توجه حقوق بازنشستگی تاثیر مثبت آن را در زندگی احساس کردند و این کار مقداری از فشار هایی که از هر طرف زندگی آن ها را احاطه کرده بود کاست.قرار بر این شد که همسان سازی حقوق بازنشستگان در مسیر دائمی شدن قرار گیرد که دلایلی مانند ایجاد تورم و مشکل تامین بودجه ی این کار فعلا مانع از اجرایی شدن آن شده است.

آیا همسان سازی حقوق تورم ایجاد می کند؟

بر کسی پوشیده نیست که متناسب سازی زمانی کمک کننده خواهد بود که استمرار داشته باشد و هم پای تورم پیش بیاید تا دوباره شکاف عمیقی بین حقوق و هزینه های بازنشستگان اتفاق نیفتد به همین دلیل صحبت از دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان به میان آمد که البته به مذاق برخی ها خوش نیامد و استقبال نکردند.

حالا در جایگاهی ایستاده ایم که دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان به طنابی شبیه شده که عده ای طرف تصویب و اجرای آن هستند و یک سمت طناب را می کشند و عده ای دیگر به دلایل نا معلوم و نه چندان قانع کننده معتقدند همسان سازی نتایج خوبی ندارد و طرف دیگر طناب را می کشند و هر کدام سعی دارند حرف خود را به کرسی بنشانند.

علت مخالفت عده ای از آن ها همان بهانه همیشگی تورم زا بودن افزایش حقوق است و برخی دیگر، اما نداشتن پشتوانه مالی برای تامین بودجه ی دائمی شدن همسان سازی را دلیل مخالفت خود با این موضوع می دانند البته برخی از نمایندگان هم در کنار بازنشستگان قرار دارند و ادعا می کنند در حال تلاش برای تصویب لایحه دائمی شدن همسان سازی هستند حال باید منتظر بود دید عاقبت سرنوشت این لایحه به کجا خواهد رسید.

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که دولت در سال قبل از محل ۳۱ هزار میلیارد تومان صرفه جویی در مصارف بودجه توانست طرح رتبه بندی فرهنگیان، همسان سازی حقوق بازنشستگان، معوقات ایثارگران و فوق العاده ویژه کادر درمان را بپردازد. با این وجود همچنان تامین بودجه برای دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در هاله ای از ابهام قرار دارد عده ای می گویند که دولت باید بدهی خود را به این سازمان پرداخت کند تا این مشکل حل شود، اما پرداخت این بدهی سنگین در مدت کوتاه دور از انتظار است.

عقب افتادگی مزدی بازنشستگان باید با همسان سازی جبران شود

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی درباره علت مطرح شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: علت مطرح شدن بحث متناسب سازی حقوق به دلیل عقب افتادگی به وجود آمده در دوره ها ی قبل است شورای عالی کار که بر اساس ماده ۴۱ قانون کار باید با توجه به نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می کند و بر اساس سبد هزینه ی خانوار حقوق و دستمزد را بررسی و اعلام کند، اما حقوق و دستمز اعلامی آن ها در چند سال گذشته کم تر از هزینه های خانواربوده است.

رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی با اشاره به عدم اجرای درست ماده ۴۱ قانون کار بیان کرد: در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که حداقل حقوق برای بازنشستگان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، ولی حداقل سبد هزینه ی خانوار از ۱۰.۵ تا ۱۱میلیون تومان برآورد شده است این فاصله ی ایجاد شده به دلیل این است که در شورای عالی کار تعیین حقوق به شکل دستوری اجرامی شود بانک مرکزی تورم واقعی را اعلام نمی کند و همین امر باعث شکاف ایجاد شده بین سبد معیشت و دستمزد شده است.

دهقان کیا با تاکید بر اجرای قانون تصریح کرد: فاصله ی ایجاد شده در هزینه های زندگی با حقوق فشار زیادی را روی زندگی حقوق بگیران چه در بخش شاغلین و چه در بخش بازنشستگان گذاشته است و کمر همه ی آن ها را شکسته است.

رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی با اشاره به تاریخچه همسان سازی در کشور ادامه داد: برای اولین بار بود که بعد از انقلاب در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ دولت حقوق شاغلین در بخش کشوری و لشکری را ۵۰ درصد افزایش داد با این کار فاصله ای بین بازنشستگان کشوری و لشکری با شاغلین این بخش زیاد شد به همین دلیل مرحله اول متناسب سازی انجام شد.

دهقان کیا اظهار کرد: با وجود اجرای مرحله ی اول متناسب سازی همچنان فاصله ی بین آن ها خیلی زیاد بود به همین دلیل در مهر ماه سال ۱۳۹۹ مجددا متناسب سازی انجام دادند و در دو مرحله توانستند تا ۹۰ درصد آن افزایش که در بخش شاغلین کشوری و لشکری انجام گرفته بود در بازنشستگان هم انجام دهند و بعد برای جبران فاصله ای که بین بازنشستگان کشوری و لشکری با تامین اجتماعیصورت گرفته بود دو مرحله همسان سازی حقوق برای تامین اجتماعی هم انجام گرفت.

وی با با بیان این که با انجام متناسب سازی سعی شد تامین اجتماعی ها به کشوری و لشکری نزدیک شوند گفت: بر اساس بررسی هاییکه اول فروردین صورت گرفت و طبق اعلام مدیر امور مالی آن ها حداقل بگیر های کشوری ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت می کردند در صورتی که بر اساس محاسبه ی کانون عالی بازنشستگان آن ها ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می گرفتد که بعد از بحث های زیاد و طولانی قرار شد به حداقل بگیر ها ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شود.

رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی افزود: اردیبهشت ما مصوب شد که متناسب سازی که در سال ۱۳۹۹ انجام گرفته جزو حقوق است بنابراین حالا که جزو حقوق است باید در سال ۱۴۰۰ متناسب سازی به اضافه ی حقوقی که داشتند انجام شود که این اتفاق افتاد.

دهقان کیا با اشاره به دائمی شدن متناسب سازی حقوق تصریح کرد: اول باید دید خواسته ی آن هایی که بحث دائمی شدن متناسب سازی را مطرح می کنند چیست مثلا بازنشستگان کشوری و لشکری می خواهند که اگر افزایشی برای شاغلین این بخش بود برای آن ها هم انجام شود یا نه می خواهند که متناسب سازی که در سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاده ادامه داشته باشد.

وی افزود: در تامین اجتماعی این توافق بین کانون عالی بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی انجام گرفته که متناسب سازی جزو حقوق هست و، چون جزو حقوق حساب می شود در سال ۱۴۰۰ مجموعه ی این دو مشمول افزایش بوده بنابراین از این به بعد هم همین طور است اگر منظور از دائمی شدن متناسب سازی این موضوع است که بین تامین اجتماعی و کانون عالی بازنشستگان درباره آن توافق ایجاد شده و صورت جلسه نوشته شده دیگر نمی توانند توافقی که انجام گرفته و یک سال هم عملیاتی شده را قطع کنند.

راهکار بهبود وضعیت معاش بازنشستگان چیست؟

رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی درباره راهکار بهبود وضعیت معیشت کارگران تصریح کرد: شورای عالی کار الان باید جلسه می گذاشت چرا که بازنشستگان ما واقعا دیگر نمی توانند زیر بار تورم وحشتناکی که دارد همین طور پیش می رود چه در بحث مواد غذایی و چه در بحث مسکن کمر راست کنند به همین دلیل انتظار ما از وزیر کار این است که با توجه به شعار هایی که دادند سفره ی مردم را رنگین تر کنند فکر اساسی درباره معیشت کارگران و بازنشستگان شود.

دهقان کیا گفت: سوال من از نمایندگانی که مخالف دائمی شدن همسان سازی هستند این است که اگر حقوق و دستمزد را افزایش ندهید و تورم را هم کنترل نکنید یکی باید باشد تا محصولات تولیدی را بخرد یا نه وقتی قدرت خرید مردم کاهش پیدا می کند به تبع تولید کارخانه کاهش پیدا می کند بیکاری پیش می آید و دوباره افزایش بیکار ها را خواهیم داشت این ها همه موضوعاتی است مخالفان متناسب سازی دائمی باید به آن توجه کنند.

او با بیان این که ادعای برخی نماینده ها مبنی بر این که متناسب سازی باعث ایجاد تورم است نادرست است اظهار کرد: تورم وقتی ایجاد می شود که دولت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ می کند که همین مبلغ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تورم ایجاد می کند برای کنترل تورم باید جلوی این موضوع گرفته شود.

زمزمه ی کنار گذاشتن همسان سازی دائمی جدی نیست

رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی گفت: نمایندگان برای کنترل تورم بیایند مشکلات اصلی را بررسی کنند و جلوی آن را بگیرند نه این که با افزایش حقوق بازنشسته و دستمزد کارگر مخالفت کنند البته در مجلس۱۰۰ نماینده هم هستند که با متناسب سازی دائمی موافق هستند.

دهقان کیا ادامه داد: در جامعه امروز اگر تورم ۱۰ درصد است مسئولان این مقدار را در حقوق کارگران و بازنشستگان افزایش دهند انتظار ما این است که نمایندگان مجلس جلوی تورم را بگیرند و آن را صفر کنند و در مرحله ی بعد شکاف قبلی ایجاد شده در مزد و هزینه را جبران کنند، اما وقتی تورم را رها می کنند و می گویند افزایش حقوق باعث ایجاد تورم می شود باید بدانند که حقوقی که به ما می دهند باعث ایجاد اشتغال و رونق تولید خواهد شد، ولی اگر قیمت ها را رها کنند و حقوق ما را پایین نگه دارند همین بدبختی هایی که امروز شاهد آن هستیم ادامه خواهد داشت.
وی افزود: من فکر می کنم که زمزمه ی کنار گذاشتن دائمی کردن همسان سازی جدی نباشد مخالفان این طرح یکی اقلیتی در مجلس هستند و ما از مجلس انقلابی این انتظار را نداریم که در رابطه با موضوعی که باعث بهبود معیشت مردم می شود مخالفت کنند ما بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشکری در یک کشتی هستیم اگر همسان سازی فقط برای آن ها انجام یک تبعیض است و اگر این اتفاق بیفتد قطعا با عکس العمل بازنشستگان تامین اجتماعی مواجه خواهد بود.

مشکل همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی حل خواهد شد

میرهاشم موسوی رئیس سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان صورت گرفته است و در حال حاضر طبق روال پرداختی ماه های گذشته، سازمان تامین اجتماعی موفق به پرداخت حقوق بازنشستگان خود شده است.

وی در خصوص بازپس گیری ۸۹ هزار میلیارد سهام و امکان ایجاد و یا عدم ایجاد مشکل در متناسب سازی حقوق ها افزود: این موضوع، مشکل قانونی بین سازمان تامین اجتماعی و مجلس و دولت است که آن هم حل خواهد شد و مشکل خاصی در رابطه با باز پس گیری ۸۹ هزار میلیارد سهام تامین اجتماعی ندارد.

موسوی بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی حتما با کسری منابع و بودجه رو به رو خواهد شد و بر اساس شرایط اقتصادی کشور باری بر روی صندوق بیمه ای تامین اجتماعی تحمیل شده است، البته سازمان تامین اجتماعی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا سر موعد مقرر تمام پرداختی ها انجام شود.

رئیس سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: طی دو ماه مدیریت بنده در سازمان تامین اجتماعی در زمان مقرر پرداختی ها انجام شده و با مشکل قابل توجه ای رو به رو نشده ایم، اما همچنان کسری منابع و بودجه وجود دارد، همچنین راهکار هایی برای پیش بینی و جبران منابع در نظر داریم که با کمک خدا کار را جلو خواهیم برد و تا پایان سال مشکلی نخواهیم داشت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
تلاش بامزه سردار آزمون برای سوار کردن سفیدبرفی ناز و خوشگلش روی اسب خاص+عکس آوازخوانی بی‌نظیر و حال خوب کن پارسا خائف، پسر خوش صدای اردبیلی/ صداش بهشتی و محشره+ویدیو عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست! (فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم