معده درد عصبی را چگونه درمان کنیم؟

  یکشنبه، 25 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
معده درد عصبی را چگونه درمان کنیم؟
اگر تنها در شرایط خاصی مانند پس از دعواهای زناشویی، قبل از امتحانات، بروز مشکلات مالی و شرایطی از این قبیل دچار درد می شوید، بهتر است با کمک مشاور برای رفع ریشه ای مشکل اقدام کنید. مشاور ضمن آموزش مهارت های سازگاری و مدیریت احساسات منفی به شما راهکارهایی برای حل مشکلات زناشویی، رفع ترس و فوبیا و اضطراب و غیره ارائه خواهد کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، مشکلات گوارشی که منشأ عصبی و روانی دارند بسیار شایع هستند اما نباید هر دردی در ناحیه معده و روده ها را به علل روانی و عصبی نسبت داد و از عوامل اصلی و جسمانی غافل شد. دردهای گوارشی باید مورد آزمایش های تشخیصی قرار گیرند و سن و شرح و حال بیمار به دقت در نظر گرفته شود.
باید در نظر داشته باشید که تنش های روانی به صورت مستقیم منجر به بروز درد و التهاب نمی شوند بلکه سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و از این طریق منجر به تشدید علائم بیماری (جسمانی) می شوند.

دردهای گوارشی عصبی بیشتر در افراد زیر 40 سال اتفاق می افتد و شدت آن ها به قدری نیست که زندگی روزمره و خواب آن ها را مختل کند. به علاوه، معده درد عصبی اغلب پایدار نیست و تنها در مواقع استرس و اضطراب آشکار می شود و بعد از مدتی برطرف می گردد. توجه داشته باشید بروز نشانه هایی مانند خون در مدفوع، خستگی بیش از حد، کاهش وزن، استفراغ شدید و اسهال را نباید با مشکلات گوارشی عصبی اشتباه گرفت؛ این بیماری ها منشأ جسمانی داشته و باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.

معده درد عصبی را چطور از درد معده واقعی تشخیص دهیم؟

دردهای روان تنی مشکل پیچیده ای هستند و تشخیص آنها بسیار سخت و زمان بر است. همیشه بهتر است با آزمایشات پزشکی شروع کنید. اگر توضیح پزشکی برای مشکل شما وجود ندارد، به روانشناس و مشاور مراجعه کنید.

البته در کنار آزمایشات پزشکی، به بدنتان نیز گوش دهید. در کنار معده درد چه حس دیگری دارید؟ به زمان شروع معده درد فکر کنید. آیا وقتی روز بدی داشته اید، درد به سراغتان می آید؟ قبل اینکه به موضوع خاصی فکر کنید، نفستان تندتر می شود و حس هیجان و ترس دارید؟

بدنتان با شما حرف می زند و گوش کردن به آن چیزهای زیادی را برایتان افشا می کند. مسلما بدن به زبان دیگری حرف می زند، اما قابل ترجمه است.

علائم زیر تا حد زیادی نشان می دهند که مشکل معده شما می تواند مربوط به دردهای روان تنی باشد:

میزان نگرانی و استرس: وقتی سطح اضطراب شما بالا می رود این درد به سراغتان می آید.

زمان بندی: درد کمی بعد از استرس و دلواپسی برای یک موضوع پیش می آید. این زمان می تواند حتی یک دوره مانند دوره امتحانات باشد.

الگو: الگوی تظاهرات جسمی استرس معمولا یکسان است. درد پایدار نیست و با برطرف شدن استرس و ناراحتی، علائم درد معده نیز از بین می رود.

سن: دردهای عصبی بیشتر در افراد زیر 40 سال دیده می شوند و با سایر علائم جسمی مانند خون در مدفوع، کاهش وزن و استفراغ شدید، رنگ و روی زرد و خستگی همراه نیستند.

علت ابتلا به معده درد عصبی چیست؟

همانطور که پیش از این گفتیم استرس و اضطراب عامل اول بروز درد در معده است. علت ارتباط استرس با معده درد، ترشح هورمونی به نام اپی نفرین در بدن است که به خاطر سیگنال های آن معده شروع به ترشح اسید بیشتر می کند. این اسید اضافه عملکرد دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب درد و تهوع می شود.

به جز استرس، احساس افسردگی، حسادت، شرم و خجالت و هیجان نیز در معده درد دخیل هستند.

درمان معده درد عصبی چیست؟

عوامل استرس زا را حذف یا راهکارهای مقابله با استرس را بیاموزید

از بین بردن عامل استرس به طور کامل در دست ما نیست. زندگی همیشه آنطور که ما می خواهیم پیش نمی رود و اضطراب و استرس بخشی از آن است. اما می توانید با یادگیری شیوه مدیریت استرس از اثرات منفی آن بر جسم و روحتان بکاهید. تکنیک های خودآرامی مانند تمرینات تنفسی می توانند برای شما مفید باشند.

فوبیا و نوع اضطراب خود را بشناسید

اگر معده درد شما تنها در موقعیت های اضطراب آور ایجاد می شود، به کمک مشاور نوع اضطراب خود را شناسایی و درمان کنید. برخی از افراد دچار اضطراب اجتماعی (استرس در مهمانی یا مصاحبه کاری)، اضطراب عملکرد (استرس در هنگام سخنرانی یا آماده شدن برای رفتن روی صحنه)، هیجان بیش از حد یا ترس های مختلف مانند ترس از ارتفاع، ترس از تنهایی و تاریکی و غیره هستند که در این موقعیت ها دردهای آنان تشدید می شود.

اگر معده درد شما وابسته به موقعیت است، با دریافت راهکار می توانید کنترل بهتری روی احساسات خود داشته باشید.

از مشاور کمک بگیرید

همانطور که گفتیم برای افتراق بین معده درد ناشی از بیماری های جسمی و درد عصبی باید به زمان و موقعیت بروز درد فکر کنید. اگر تنها در شرایط خاصی مانند پس از دعواهای زناشویی، قبل از امتحانات، بروز مشکلات مالی و شرایطی از این قبیل دچار درد می شوید، بهتر است با کمک مشاور برای رفع ریشه ای مشکل اقدام کنید. مشاور ضمن آموزش مهارت های سازگاری و مدیریت احساسات منفی به شما راهکارهایی برای حل مشکلات زناشویی، رفع ترس و فوبیا و اضطراب و غیره ارائه خواهد کرد.

مدیتیشن و یوگا را تمرین کنید

این تمرینات ساده بسیار در رفع تنش از ذهن و بدن شما موثر هستند. در طول تمرین روش تنفس صحیح را آموزش می بینید و تمرکز بهتری روی بدن و ذهن خود خواهید داشت. بدین ترتیب، با استفاده از ذهن آگاهی می توانید تاثیر هیجانات و استرس را روی بدنتان خنثی کنید.

تغذیه صحیح داشته باشید

هر چند دردهای شما از فشار روحی و استرس نشات می گیرد، اما تغییر سبک تغذیه می تواند به کاهش علائم کمک کند. با کمک یک پزشک تغذیه از دمنوش و موادی استفاده کنید که در آرام کردن معده شما با کاهش اسید و رفع دلپیچه موثر هستند. دمنوش های گل گاوزبان، سنبل الطیب و بابونه از این قبیل هستند. همچنین، لازم است غذاهای فرآوری شده مانند سرخ کردنی ها، سوسیس و کالباس و نوشابه را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

استراحت کنید

برای کنترل تنش و استرس گاهی از عامل آن دور شوید و زمانی را به استراحت و لذت بردن از سرگرمی های کوچک اختصاص دهید.

برنامه ریزی بهتر

فشار کاری تنش و اضطراب شما را بالاتر می برد و این خود به طور مستقیم در تشدید معده درد عصبی نقش دارد. برنامه ریزی دقیق از اموری که باید در هر ساعت از روز انجام دهید به شما کمک می کند که عملکرد بهتری داشته باشید. برنامه ها را روی کاغذ بیاورید تا کمی از بار ذهنی شما در به خاطر سپردن امور کم شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز