معرفی رمان به سبکی پر به سنگینی آه اثر مهدی خطیبی

  چهارشنبه، 25 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی رمان به سبکی پر به سنگینی آه اثر مهدی خطیبی
کتاب به سبکی پر به سنگینی آه یک رمان ایرانی نوشته مهدی خطیبی است. او مهر امسال (۱۳۹۷) پا به چهل‌ودوسالگی می‌گذارد. در رشتهٔ حقوق قضایی تحصیل کرده است و از بخت‌یاری کتابدار شد. مهدی خطیبی هجده‌ سالی‌ست که در کسوت کتابدار در بهشت زمین، کتابخانه، حضور دارد. نخستین کتابش در سال ۱۳۷۸ چاپ شد.

درباره کتاب

کتاب به سبکی پر، به سنگینی آه نوشته ی مهدی خطیبی، از طریق روایت زندگی یک خانواده متوسط به موضوعات جاری در جامعه مانند شک، تجاوز، مشکلات انسان امروزی و ... می پردازد.

رمان به سبکی پر، به سنگینی آه روزمره ی زندگی خانواده ای در یکی از محله های جنوب تهران را به تصویر می کشد. این کتاب حکایت دردآور و تلخی از جامعه ای است که افکارش با دنیای امروزی بسیار متفاوت می باشد؛ زنانی که به آن ها یاد داده اند تحت هر شرایطی باید بسوزند و بسازند و هیچ اعتراضی نکنند. آن ها حق عاشق شدن و انتخاب ندارند، زمانی که از زندگی با همسرشان به ستوه می آیند هم نباید حتی فکر طلاق از ذهنشان عبور کند!

وقتی این کتاب را می خوانید زندگی پدربزرگ ها و مادربزرگ هایتان تداعی خواهد شد، باورهای غلطی که به نسل های بعدی انتقال دادند و همین مسئله منجر شد که کشورمان از لحاظ فرهنگی اجتماعی دچار چالش های زیادی شود. البته تا به حال شاهد تغییراتی نیز بوده ایم اما هنوز راهی طولانی برای از بین بردن تمامی این باورهای اشتباه در پیش است.

آیا تنها زنان باید سنگینی این آه را به دوش بکشند ولی آن را مانند یک پر سبک نشان دهند؟ پس مردان جامعه ما چه نقشی دارند؟ آیا تنها آن ها مظهر قدرت هستند؟

در این کتاب نویسنده تلاش نموده در شخصیت پردازی مردها متعادل باشد و خوب و بد را در کنار یکدیگر قرار دهد. او پدری مهربان را به تصویر می کشد که دخترانش به او تکیه کرده اند تا بتوانند کمی غم هایشان را در آغوش پدر تسکین بخشند.

در این رمان علاوه بر مرد سالاری، تفکرات اشتباه و سنتی زنان را هم مشاهده می کنید و همین افکار امکان دارد تا زنان را منفعل نشان دهند. شما با خواندن این داستان خسته نمی شوید زیرا نویسنده با زبان کوچه بازاری که پر از کنایه و استعاره است به درون شخصیت ها نفوذ می کند طوری که دیگر نمی توانید لحظه ای کتاب را زمین بگذارید.

خلاصه داستان

به سبکی پر به سنگینی آه روایتی ست از زبان چند شخصیت، و همچنین آن تغییر راویان در هر فصل، داستان را پرکشش کرده می باشد.
داستان در نه فصل روایت شده می باشد که تاحدودی تقدم و همچنین تأخر زمانی دارد. مثلاً ابتدای داستان، زندگی یک فرد یا شخص از زبان یکی از راوی ها نقل می می شود که دوباره در فصل پایانی با او روبه رو می شویم. داستان اگرچه تلخ می باشد، ولی باید توجه داشت بوی خوبی دارد؛ بوی عطر مادر، دست های پدر و همچنین امید، بوی یک زندگی ساده که به رغم همۀ معظلات و مسائل و مشکلات، کوشش می می شود با چیزهای ساده، پررنگ نشان داده می شود.
از بهترین قسمت و بخش های داستان، فصل پنج می باشد. فاطمه که بار سنگین زندگی با شوهری را تحمل می کند که به اسکیزوفرنی حاد مبتلاست، بردباری به خرج می دهد؛ و همچنین چه زیبا در مقدمهٔ داستان که بریده ای از کتاب بار هستی اثر میلان کوندرا می باشد، اوضاع زنانی بازگو می می شود که اسطورۀ مقاومت و همچنین ایثارند و همچنین فرهنگ غلط کشور، بی دلیل و همچنین اشتباه، به آنها چنین گذشتی را آموزش داده و همچنین آنها هم به نسل های دیگر:
«زن در اشتیاق تحمل فشار پیکر مردانه می باشد. پس سنگین ترین بار درعین حال، نشانهٔ شدیدترین فعالیت زندگی هم هست. بار هرچه سنگین تر باشد زندگی ما به زمین نزدیک تر، واقعی تر و همچنین حقیقی تر می باشد.»
همچنین و علاوه بر زنانی که برابر معظلات و مسائل و مشکلات زندگی سر فرود آورده اند، با شخصیتی به نام «عاطفه» روبه رو می شویم که نمی خواهد زندگی و همچنین بعدی اش مثل فاطمه یا افسانه، خواهرانش، تباه می شود. آن شخصیت اشتیاقی به مدرنیته و همچنین تغییر در جامعه ای دارد که شاید مرتبط به سال شمسی های چهل، پنجاه یا شصت می باشد. نویسنده آن تضاد رفتاری چند نسل را به خوبی دیدن کردن و نمایش داده می باشد.

درباره نویسنده

مهدی خطیبی (متولد دهم مهر ماه، سال ۱۳۵۵) نویسنده، شاعر و ویراستار است.مهدی خطیبی دانش آموخته حقوق قضايي است . تا کنون هفت کتاب تاليفی و چهل و شش کتاب به ويراسته و مقدمه ی او منتشر شده است .گذشته از آن که شاعر و منتقد است در زمينه ويرايش و تصحيح متون نيز فعاليت دارد .

قسمتی از کتاب

«خودت بارهای بار گفتی آدم باید بین مردم باشه. اگه بین مردم نباشه که آدم نیست. گفتی معاشرت کن با هرکسی که نیت بدی نداره. منم همین کارها رو کردم. همیشه به هر سه تامون گفتین اول آدم باشین بعد زن، مادر، خواهر یا دوست. بابام همیشه می گه…»
مکث کرد. با صدایی بغض آلود ادامه داد «آدم یعنی غرور و گذشت، یعنی دوست داشتن دیگران. من هیچ وقت نه پام لغزیده و نه دست ودلم لرزیده. دوست دارم درسم رو بخونم، ته تغاری شیطونتون باقی بمونم. اصلاً دوست ندارم از اینجا برم.»

انسان ها در هر سنی عطری دارند. مردها فقط می توانند عطر زن ها را در رختخواب احساس کنند، اما نمی توانند عطر دخترانگی، عطر شکفتن یک زن، عطر مادرشدن را بفهمند…

شناسنامه کتاب

نویسنده: مهدی خطیبی

ناشر: قطره

تعداد صفحات: 101


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (138 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (127 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (100 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (82 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (67 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (66 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (63 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (55 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (55 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (54 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (53 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (51 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (46 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (48 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 6 شهریور 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 6 شهریور 1403
بیوگرافی و زندگی شخصی بهروز تابانی رقیب هادی چوپان + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
خادمیاران شهرداری مرند به صف شدند / پای دل در مسیر دلدادگی
آش نذری اربعین ملکانی‌ها قسمت چینی‌های چشم بادامی شد + عکس
پارا تکواندوکار جوان مرندی از پارا المپیک پاریس می‌گویند: برایم دعا کنید
1 کشته و 4 مصدوم بر اثر واژگونی سمند در جاده اهر قره درویش
آشنایی با زنوزق، ماسوله خطه آذربایجان + تصاویر
بیوگرافی و زندگی خصوصی متین ستوده، بازیگر برنامه جوکر2 و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
صهبا شرافتی، روناک سریال نون خ: آقایی با من تماس گرفت و گفت من درباره چهره شما نظر دادم!
ویدیو/ ماجرای شنیدنی یک روزنامه‌نگار که برای رسیدن به موفقیت، 600 مقاله برای "واشینگتن پست" نوشت/ کارمند رویایی دیگران هستید یا کارفرمای ایده‌های خودتان!؟
ویدیو/ مقبرۀ «پارس بانو» دختر یزدگرد ساسانی با چیدمان ایرانی و نمادهای زرتشتی در دل کوه‌های سر به فلک کشیدۀ یزد
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی