ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی ساز پیانیکا (ملودیکا)

  جمعه، 07 خرداد 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
معرفی ساز پیانیکا (ملودیکا)
ساز ملودیکا منحصر به فرد است که میتوانید بسیاری از سبکها را با آن بنوازید و اصطلاحا چند کاره محسوب می شود ، یعنی میتوان از تکنیک های مختلفی برای نواختن آن استفاده کرد. حتما تا کنون صدای این ساز را در بسیاری از اهنگ های مشهور در سبک ها پاپ ، راک و جز در سراسر دنیا شنده اید.

مقدمه ای برای آشنایی با ساز ملودیکا

اولین شکل ملودیکا در قرن نوزدهم در ایتالیا اختراع شد ، اما نسخه مدرن آن توسط هونر “Hohner” در سال ۱۹۵۰ اختراع شد. اما در واقع ملودیکا در دهه ۱۹۶۰ توسط استیو رایش، آهنگساز آمریکایی در یک قطعه موسیقی متعلق به خود او با نام “Melodica” به عنوان یک ساز اصلی استفاده شد.

شاید بسیاری این ساز را جزو آلات موسیقی کودکان بدانند اما ملودیکا امروزه جایگاه مهم تری در موسیقی پیدا کرده و به عنوان یک ساز حرفه ای نیز محسوب میشود. ظاهر ملودیکا ممکن است برای شما یاد آور پیانو یا کیبورد باشد. این کاملا درست است زیرا در این ساز از کلاویه هایی مشابه با کیبورد و پیانو استفاده شده است اما چیزی که در اصل وجود دارد ساختار و نوع متفاوت آن میباشد. زمانی که با ملودیکا شروع به نواختن میکنید صدای سازهای بادی تولید میکنید زیرا سیستم تولید صدای ملودیکا تقریبا برگرفته از سازهای بادی مانند هارمونیکا است. اصولا به کارگیری کلاویه در ملودیکا باعث شده تا یادگیری نواختن با آن نسبتا آسان تر شود. به همین علت بسیاری ملودیکا را سازی برای همه افراد میدانند و محدودیت سنی برای نواختن آن قائل نمیشوند.

ویژگی هایی که تا الان به آن اشاره کردیم دلایلی هستند برای محبوبیت ملودیکا بین افراد مبتدی یا کسانی که قصد دارند یادگیری موسیقی را به تازگی آغاز کنند. همچنین بسیاری از نوازندگان حرفه ای این ساز را برای نواختن انتخاب کنند ، چراکه با ملودیکا می توان بسیاری از ژانرهای موسیقی را نواخت و همین امر موجب شده تا نوازندگان معروف با سلایق مختلف به این ساز روی بیاورند.

در کل میتوان گفت ملودیکا یک ساز کاملا مناسب و جذاب در اجرای زنده و استیج است و شما نیز میتوانید این ساز را در حالات مختلف بنوازید. به طور مثال شما این امکان را دارید که ملودیکا را با سرساز یا لوله پلاستیکی مخصوص بنوازید ، همچنین میتوان آن را به صورت ایستاده یا نشسته نواخت. همچنین نواختن این ساز با استفاده از دو دست به صورت همزمان نیز امکان پذیر است.

نام های دیگر ملودیکا

شاید از دوران کودکی یکی از این ملودیکاهای اسباب بازی کوچک را نواخته باشید. همین اسباب بازی ساده با ساختاری مشابه، در بزرگترین کنسرت های جَز بین المللی به کار گرفته می شود. در اقصی نقاط جهان نام های مختلفی بر ساز ملودیکا نهاده اند که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

  • ملودیورن MELODYHORN
  • پیانیکا PIANICA
  • BLOW ORGAN
  • BLOW ACCORDION
  • فلوت کلیدی KEY FLUTE
  • کلاویتا CLAVIETTA
  • ویبراندونون VIBRANDONEON
  • ملودیون MELODION
  • دیامونیکا DIAMONICA
  • پیانو بادی WIND PIANO
  • KEYBOARD HARMONICA

ساختار ملودیکا

ساز ملودیکا در خانواده سازهای بادی قرار دارد و ساختار و صدایی شبیه به سازهای بادی دارد.کلیدهایی که برای نواختن در این ساز استفاده می شوند، از نوع کلیدهایی است که در ساز پیانو به عنوان کلاویه به کار برده می شود. به خاطر وجود این کلیدها، ساز ملودیکا به پیانوی بادی نیز معروف است. در حقیقت این ساز دارای یک کیبورد، مخزن هوا و همچنین یک نی آزاد است که به دهانه ساز متصل است. ساز ملودیکا شباهت های زیادی با ساز دهنی دارد و یک صفحه کلید موسیقی بالای این ساز قرار دارد. ساز ملودیکا به وسیله دمیدن هوا در دهانه ساز که در کنار ساز قرار دارد، قابل نواختن است. حجم صدای ساز ملودیکا معمولاً بین دو تا سه اکتاو بوده و حمل آن نیز خیلی آسان است. با توجه به این موضوع به ملودیکا ، wind piano یا پیانو بادی هم گفته میشود. ساز آکوردینا هم مشابه با ملودیکاهای دیگر می باشد. تنها تفاوت آن استفاده از دکمه به جای صفحه کلید برای نواختن نت ها است.به همراه این ساز معمولا یک لوله ، سرساز یا قمیش , کیس است و خود ساز متشکل از بدنه پلاستیکی ، صفحه زبانه ها یا (Reed plates) ، کیبورد میباشد. الگوی ملودیکا شباهت زیادی به سازدهنی دارد. ملودیکا دارای مدل های مختلفی است که در هرکدام ، تن صدا ، کاربرد ، سایز کلیدها و محدوده دینامیکی یا تعداد اکتاوها متغیر هستند.

ملودیکا چگونه کار می کند؟

ملودیکا و انواع آن از جریان هوا و صفحه ای زبانه دار با ساختاری مشابه با سازدهنی و پیانو ساخته شده اند. این وسیله شامل یک لوله پلاستیکی برای دمیدن هوا و یک صفحه کلید برای نواختن نت های موسیقی است. پس از فشار انگشت روی هر کدام از این کلیدها، مقدار هوایی معین موجب ارتعاش زبانه ها می شود. مجموعه این سیستم تولید صدایی با حجم متفاوت را به همراه دارد.

برای ایجاد صدا، یک یا چند کلید روی صفحه پیانویی فشرده و هم زمان با آن، هوا در لوله دمیده می شود که از آنجا هوا وارد ملودیکا شده و صوت تولید می شود. اعجاب آور است که چنین ساز ساده ای ترکیبی از چندین ساز را در خود جای داده است. هوا از طریق لب های نوازنده وارد محفظه مخصوص شده و به سمت کلیدها حرکت می کند. هوای ورودی به سیم های تنظیم شده منتقل می شود. کیفیت نت ملودیک تولید شده، بستگی به اندازه و حجم هوا و میزان لرزش سیم ها دارد.

نحوه نواختن ملودیکا

برای نواختن این ساز، نوازنده از یکی از دست های خود برای نگه داشتن ساز استفاده می کند. محل قرار گرفتندست در ساز ملودیکا، در پشت این ساز قرار گرفته و کلاویه ها به وسیله دست دیگر نوازنده نواخته می شوند.نوازنده می تواند در هر دو حالت نشسته یا ایستاده این ساز را بنوازد. هنگامی که نوازنده نشسته است، با استفادهاز یک لوله منعطف که برای فوت کردن در ساز است، می تواند به راحتی این ساز را بنوازد. در بخش چپ ساز ملودیکا،دهانه ایی برای وارد کردن هوا وجود دارد و زمانی که نوازنده در این قسمت از ساز فوت می کند، صدای ساز تولیدمی شود. در قسمت راست ساز دکمه ایی برای خروج هوا وجود دارد و هنگامی که دهانه ملودیکا به سمت پایین قرار دارد، این دکمه فشرده می شود.

انواع رایج ملودیکا

یکی از نکات مهمی که هنگام تهیه این ساز حائز اهمیت است ، انتخاب نوع ملودیکای متناسب با سبک و سلیقه موسیقی شما میباشد. پنج نوع اصلی از ملودیکا وجود دارد که شامل : سوپرانو ، آلتو ، تنور ، باس و آکوردینا میشود. متداول ترین انواع آن ملودیکا های سوپرانو ، آلتو و تنور هستند. ملودیکا سوپرانو زیرترین یا به اصطلاح بالاترین صدا را دارد و ملودیکا آلتو دارای محدوده صدای بم تر یا پایین تری است. معمولا ملودیکاهای سوپرانو و آلتو با قرار دادن دو دست روی کلیدها نواخته می شوند.

ملودیکای تنور صدای نسبتا بم تری دارد و معمولاً با یک دست روی صفحه کلید نواخته می شود. اما نوع خاص دیگری به نام ملودیکا بیس وجود دارد که بم ترین صدا متعلق به آن است. این ملودیکا تقریبا کمیاب ترین مدل میلودیکا میباشد و از قیمت زیادی برخوردار است.

نکاتی در مورد خرید ساز ملودیکا

اغلب نوازندگان ملودیکا با چالش جدی در زمینه انتخاب بهترین ساز مواجه هستند. انتخاب یک ساز نامناسب می تواند تمام تلاش های یک نوازنده تازه کار را از بین ببرد. برای اینکه مهارت های نوازندگی خود را ارتقا دهید باید با سازهای با کیفیت بنوازید. برای هنرجویان مبتدی ملودیکا ساده و دو اکتاو پیشنهاد مقرون به صرفه تری است.

اولین موردی که موقع خرید ملودیکا مورد توجه قرار می گیرد، جنبه مادی و بحث قیمت است. با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید ده ها مدل از ساز ملودیکا با قیمت های متفاوت را پیدا کنید. انتخاب بر اساس بودجه ای که در نظر دارید، ساده تر است ولی قطعا معایبی هم دارد. در نظر داشته باشید که همیشه ارزان ترین ها، بهترین ها نیستند. همواره سازی را خریداری کنید که کارآمد و با کیفیت باشد، در غیر این صورت احتمالا پول تان را دور ریخته اید. شاید با این راهنمایی، انتخاب بهتری داشته باشید:

خرید با توجه به اندازه ها و اکتاوها

انواع ملودیکا در دو یا سه اکتاو وجود دارد. بسیاری از افراد مبتدی فقط قادر به نواختن بین دو یا دو و نیم اکتاو هستند. نوازنده های پیشرفته تر نیاز به سازهایی دارای سه اکتاو دارند. اگر به دنبال یک ساز پیشرفته و کامل هستید از انواع ملودیکای سه اکتاو انتخاب کنید. حتی افراد مبتدی نیز می توانند سازهای سه اکتاو را تهیه کنند. به هر حال دیر یا زود مبتدی ها هم نوازندگان قابلی خواهند شد. در این صورت نیازی به خرید ساز پیشرفته تر هم نیست.

ملودیکا و انواع آن در محدوده صوتی

حرفه ای ها ساز را بر اساس محدوده صوت انتخاب می کنند. برای مثال سوپرانو دارای بالاترین دامنه صوتی است اما آلتو کمی محدودتر است. ملودیکای تنور محدوده کمتری از اصوات را ارائه می دهد ولی عمق بیشتری دارد. ملودیکای باس بسیار کمتر از دامنه صوتی دیگر سازها هستند.

این یک انتخاب مهم است زیرا هر کدام از این سازها به طریقه متفاوت، نواخته می شوند. برای نواختن سوپرانو نیاز به هر دو دست دارید در حالیکه تنور را می توان با یک دست و یا هر دو دست نیز نواخت. مهم این است که نوازنده با ساز، راحت باشد. فیگور نمایشی در حین اجرای موسیقی، نحوه استفاده از دست ها و… همگی در انتخاب بهترین ساز، تاثیرگذار است. در این مورد تصمیم گیرنده نهایی خود نوازنده است و فرد دیگری نمی تواند نوع نواختن (استفاده از یک یا دو دست) را به دیگری تحمیل کند.

بدون تردید پیشنهاد اساتید برای نوازندگان سطح بالا و پیشرفته تر، سازهای دقیق تر با قیمت های بالاتر است. موزیسین های حرفه ای سال ها از طنین صدای ساز خود لذت می برند پس صرف کمی هزینه بیشتر، توجیح اقتصادی دارد.

در مورد گروه های نوازندگی اما مسئله بسیار متفاوت تر است. اگر بخواهید برای یک گروه از چندین ملودیکا استفاده کنید باید ترتیب صدای ساز به گونه ای باشد که در نهایت صدایی هماهنگ و موزون به گوش برسد. در این صورت به همه محدوده های صوتی نیاز دارید. داشتن یک ملودیکای آلتو، سوپرانو، تنور و باس به شما امکان می دهد تا به عنوان یک گروه، طیف گسترده تری از موسیقی را اجرا کنید. وقتی گروه از تمام سازها به طور هم زمان استفاده می کند، محدوده صوتی گسترده تری به گوش می رسد.

در مورد تک نوازهای ملودیکا (سولیست)، کیفیت صدا عامل تعیین کننده تری است. برای نواختن نت های ملودیک و آکورد از یک ساز با صدای صاف و طنین انداز استفاده کنید تا تاثیر بیشتری را در شنوندگان به وجود آورد.

نکاتی در مورد نگهداری ساز ملودیکا

زمانی که نوازنده از ساز ملودیکا استفاده نمی کند، بهتر است ساز را درون جعبه قرار دهد تا گرد و غبار به روی ساز ننشیند. قبل از نواختن ساز ملودیکا، ساز باید در یک محیط گرم قرار داده شود زیرا سرمای هوا تاثیری منفی در نواختن ساز دارد. ساز ملودیکا نباید در معرض مستقیم نور آفتاب و گرمای شدید قرار بگیرد زیرا ممکن است آفتاب موجب از بین رفتن تیغه های ساز شود. برای تمیز کردن ساز ملودیکا باید از یک دستمال مرطوب استفاده شود. برای تمیز کردن لوله پلاستیکی ساز ملودیکا، می توان آن را از ساز جدا کرده و با آب گرم شست. در صورتی که ساز ملودیکا از جنس برنج باشد، باید از نوعی محلول مخصوص برای تمیز کردن ساز ملودیکا استفاده شود. بعد از خشک شدن ساز، نوازنده باید رطوبت و گرد و غبار باقی مانده در لوله دهانه ساز را با یک لوله پاک کن، تمیز کند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (65 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (29 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (28 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (20 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق؛ این بار در قامت همکار و نه زن و شوهر! +عکس/ جوری نشستن که همدیگرو نبینن
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...