نحوه ساخت جدول های زیبا و ویرایش آنها در ورد

  چهارشنبه، 05 شهریور 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه ساخت جدول های زیبا و ویرایش آنها در ورد
نرم افزار ورد (Word) برای کارهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. تنوع کارهایی که در این نرم افزار قابل انجام است آنقدر زیاد است که می توان گفت تقریبا همه نیازهایی که یک شخص در رابطه با ایجاد اسناد مختلف احساس می کند به راحتی توسط آن پوشش داده شده است. یکی از امکانات این نرم افزار که اتفاقا بسایر هم پر کاربرد است رسم انواع جدول ها است.

رسم و ویرایش جدول در ورد

یکی از ویژگی هایی که نرم افزار ورد (Word) در اختیار کاربران خود قرار می دهد امکان کشیدن جدول و رسم نمودارها است. نحوه کشیدن جدول در ورد مساله پرکاربردی است و بدون شک هر دانشجو و یا محققی که قصد مستندسازی پژوهش های خود را دارد، به آن نیاز پیدا خواهد کرد. در ادامه ی مقاله، به آموزش نحوه ی رسم جدول در ورد (Word) و نحوه ی تنظمیات آن خواهیم پرداخت.

یکی از مرسوم ترین عناصر قالب بندی که در مایکروسافت ورد استفاده می شوند جداول هستند. جداول معمولا برای نمایش داده های آزمایش شده و صحیح در قالب سطرها و ستون ها مورد استفاده قرار می گیرند. ایجاد جداول و قرار دادن آن ها در Word کار بسیار ساده ای است. زمانی که از داخل زبانه ی «Insert» بر روی گزینه ی «Tables» کلیک می کنید چندین گزینه در پیش روی شما قرار دارد.

تصویر

در این بخش یک جدول را مشاهده می نمایید که با استفاده از آن امکان ایجاد جدول در سند خود را دارید. همچنین می توانید این مقادیر را به صورت دستی نوشته و یا حتی خودتان جدول را رسم نمایید. علاوه بر آن می توانید از یک سری جداول از پیش تعریف شده در بخش «Quick Tables» نیز استفاده کنید.

تصویر

ساده ترین و سریع ترین راه انتخاب اندازه ی جدول از طریق جدول داده شده است. در تصویر زیر مشاهده می کنید که ما یک جدول با 6 ستون و 5 سطر را انتخاب کرده ایم که پیشنمایش آن نیز در سند نمایش داده شده است.

تصویر

حال که جدولتان در سند شما قرار گرفته است می توانید شروع به قالب بندی آن کنید. کمی جلوتر به چگونگی انجام این کار خواهیم پرداخت.

افزودن جدول

به غیر از روش بالا، می توانید از گزینه ی «Insert Table» نیز استفاده کرده و مقادیر سطر و ستون جدول را نیز خودتان انتخاب کنید. همچنین در بخش «AutoFit behavior» نیز گزینه هایی در اختیارتان قرار دارد که به شرح زیر هستند:

  • Fixed column width: به شما امکان انتخاب پهنای ثابت برای ستون ها را می دهد. در صورت انتخاب گزینه ی «Auto» این اندازه به صورت خودکار انتخاب خواهد شد.
  • AutoFit to Contents: اندازه ی هر ستون را بر اساس محتوای آن انتخاب می کند.
  • AutoFit to window: اندازه ی ستون ها را به گونه ای تنظیم می کند که در پنجره جا شوند.

تصویر

در نهایت نیز اگر مایل به استفاده ی مجدد از این جدول با همین اندازه و مشخصات هستید، می توانید گزینه ی «Remember dimensions for new tables» را فعال نمایید تا مقادیر وارد شده ذخیره شوند.

رسم جدول

زمانی که گزینه ی «Draw Table» را انتخاب کرده و شروع به رسم جدول کنید، نشانه گر ماوس تبدیل به یک مداد می شود که می تواند ستون ها و سطرها را رسم نماید. در این حالت قادر به ایجاد اندازه های دلخواه خود هستید.

تصویر

پس از ایجاد سلول اول خود می توانید سایر سلول ها را نیز رسم کرده و جدولی ایجاد نمایید که بر اساس همان مشخصات ایده آل شما ایجاد شده است.

تبدیل متن به جدول

فرض کنید تعدادی متن و عدد دارید که به این نتیجه رسیده اید که بهتر است در سطر و ستون نمایش داده شوند. گزینه ی «Convert Text to Table» دقیقا همان کار را به سرعت و سادگی برای شما انجام می دهد و تمام داده های شما را در جدولی می ریزد که به راحتی می توانید محتوای آن را قالب بندی کنید.

برای این کار ابتدا محلی که می خواهید به جدول تبدیل نمایید را انتخاب کرده و سپس گزینه ی «Convert Text to Table» را بزنید. کادری که باز می شود امکان انتخاب تعداد سطر و ستون را در اختیارتان قرار می دهد.

تصویر

تعداد سطرها به طور خودکار بر اساس شکستگی خطوط شما نمایش داده می شود، برای مثال اگر متن شما در چهار خط قرار داشته باشد، جدول شما نیز چهار سطر خواهد داشت.

ستون ها بر اساس تعداد ویرگول ها («,»)، فاصله های «Tab»، شکستگی پاراگراف یا هر علامت دیگری که بتوانید به صورت دستی اعمال کنید انتخاب می شوند.

جداول آماده

گزینه ی «Quick tables» به سادگی می تواند کار شما را راه بیندازند. فرض کنید می خواهیم یک تقویم، ماتریس یا یک لیست جدولی ایجاد نماییم. برای این کار می توانید به صورت دستی جدول خود را ایجاد کرده و برای مصارف آینده ذخیره کنید. برای ذخیره ی جدول تنها کافی است آن را انتخاب کرده و گزینه ی «Save Selection to Quick Tables Gallery» را انتخاب نمایید.

تصویر

این کار نیاز به توضیحات خاصی ندارد، فقط به یاد داشته باشید که اگر از جداول آماده استفاده می کنید هم می توانید همانند هر جدول دیگری آن ها را ویرایش کنید.

قالب بندی جداول

زمانی که یک جدول ایجاد نمایید یا بر روی یک جدول کلیک کنید، زبانه ی «Table Tools» به زبانه های ورد اضافه خواهد شد. گزینه های موجود در این بخش می توانند به سادگی ظاهر گرافیکی جدول شما را تغییر دهند. همچنین برای دسترسی به برخی از این گزینه ها می توانید از منوی راست کلیک جدول استفاده نمایید.

تصویر

«Table Tools» به دو بخش تقسیم شده است. بخش اول «Layout» نام دارد که به شما امکان اضافه کردن یا حذف ستون ها، تغییر پهنا یا ارتفاع آن ها و نحوه ی قرارگیری متن را می دهد. بسیاری از این گزینه ها در منوی راست کلیک جدول قابل دسترسی است، ولی این زبانه آن ها را با نظم بهتری به شما نمایش می دهد.

تصویر

همچنین توجه داشته باشید که منوی راست کلیک بسته به جایی که بر روی آن کلیک کرده اید متفاوت خواهد بود. اگر بر روی علامت جدول کوچکی که در بالا سمت چپ جدول قرار دارد کلیک کنید، ابزارهای بیشتری در اختیارتان قرار خواهند گرفت. از این طریق می توانید به سادگی جدول خود را حذف نمایید.

تصویر

تصویر

در زبانه ی «Layout»، در انتهای سمت راست گزینه هایی برای نحوه ی قراگیری متن و مدیریت داده ها در اختیارتان قرار دارد.

تصویر

برای مثال اگر می خواهید سربرگ شما به زیبایی در مرکز هر سلول قرار گرفته باشد ولی سایر داده های شما در سمت چپ باشند، می توانید به سادگی سلول های مورد نظر خود را انتخاب کرده و قالب بندی مناسب را از این بخش بر روی آن ها اعمال نمایید.

همچنین می توانید داده های سلول ها را به ترتیب قرار داده (Sort)، فرمول های خود را وارد نموده (Formula)، جدول را به متن خام تبدیل کرده (Convert to Text) و یا سربرگ های خود را تکرار کنید (Repeat Header Rows). گزینه ی آخر زمانی کاربردی است که بخواهید جدول خود را در چند صفحه قرار دهید. در این صورت می توانید سطر سربرگ های خود را در ابتدای هر صفحه های قرار دهید تا در هنگام اسکرول کردن صفحات همچنین خوانایی جدول حفظ شود.

تصویر

زبانه ی «Design» ظاهر جدول شما را مدیریت می کند.

تصویر

زمانی که بر روی فلش کنار بخش «Table Styles» کلیک می کنید، یک منوی بزرگتر نمایش داده می شود که قالب های بیشتری را نیز در اختیارتان قرار می دهد.

تصویر

در زیر این منو می توانید قالب جدول خود را به صورت دستی ویرایش نمایید. زمانی که تغییرات خود را به وجود می آورید، پیشنمایش آن ها به شما نمایش داده می شود.

زمانی که در حال قالب بندی یک جدول هستید، اگر گزینه های موجود برای شما کافی نیستند می توانید قالب جدول را از ابتدا خودتان طراحی نمایید. در این حالت می توانید از گزینه ی «New Style» استفاده کنید تا بتوانید ظاهر جدول خود را بر اساس محتوای آن ویرایش کنید.

تنها تفاوت بین پنجره ی «New Style» و «Modify» در این است که در پنجره ی «Modify» گزینه ها بر اساس قالب فعلی جدول شما انتخاب شده اند.

تصویر

قالب بندی جدول بر اساس داده ها و سلیقه ی شخصی شما متفاوت خواهد بود. اگر می خواهید به خوبی بتوانید در امر قالب بندی جداول مهارت کسب کنید، بهتر است یک سند جدید ایجاد کرده و قالب های مختلف را بر روی جداول ایجاد نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز