نحوه رفتار و برخورد با دخالت های دیگران

  یکشنبه، 18 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
نحوه رفتار و برخورد با دخالت های دیگران
يكي از علت هاي ايجاد اختلاف بين زوج هاي جوان، دخالت هاي نابجاي پدر، مادر، برادر،خواهر، دوست و ساير خويشاوندان و اطرافيان آنان در زندگي مشترك شان است. در این مطلب به شما یاد میدهیم با این دخالت های بی جا چگونه برخورد کنید.با ما همراه باشید.

زندگی مشترک یک رابطه دوطرفه بوده و تصمیم گیری برعهده هردو آن ها ست واجازه دخالت دادن به دیگران در ورود به حریم خصوصی زندگی زناشویی، امری اشتباه است.زمانی که مرز بندی صحیح و به موقع از طرف زوجین نباشد، باعث بروز دخالت های والدین و دیگران در زندگی مشترک می شود. زندگی مشترک زوجین بعد از ازدواج باید دارای مرز زناشویی مشخص باشد تا از این طریق از زندگی خود محافظت کنند. زمانی که زوجین بدون هیچ محدودیتی تمام اطلاعات و مسائل زندگی مشترک شان را به والدین خود انتقال می دهند، نشانگر این است که آن ها هیچ گونه حریم شخصی در زندگی برای خود قائل نیستند.

دلایل دخالت دیگران در زندگی ما

یکی از مهارت های مهم در زندگی زناشویی مهارت تصمیم گیری و حل مساله است، زوجین باید تلاش کنند در موقعیت های بحرانی و تنش زا از توانمندی های یکدیگر برای برطرف کردن مشکل بهره ببرند.دخالت های والدین و اطرافیان در زندگی زوج ها دلایل مختلفی دارد که از مهم ترین آنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- عدم اطمینان والدین به آمادگی فرزندان شان برای شروع یک زندگی مشترک

والدین در ابتدای ازدواج فرزندان، بیشتر دوست دارند در زندگی آن ها دخالت کرده و نتیجه یک عمر تجربه خود را درباره نحوه زندگی در اختیار آن ها بگذارند و سلیقه شخصی خود را در زندگی آنان اعمال کنند،مانند چگونگی معاشرت، نحوه صرفه جویی در هزینه ها و…

۲- فاش کردن اسرار و مشکلات زندگی مشترک برای آشنایان و دوستان

برخی از زوجین شرایط خاصی را زندگی شان ایجاد کرده اند، تا امکان بیشتری برای مداخله اطرافیان بدهند.زوج هایی که بسیاری از راز های زندگی خودشان را برای دوستان و آشنایان تعریف می کنند یا مشکلات شان را به بیرون از جمع دو نفرشان خانواده، دوستان، آشنایان و … می برند.

۳- اختلالات و مشکلات شخصیتی زوج ها مانند اعتماد به نفس پایین و عدم توانایی در تصمیم گیری

در برخی از ازدواج ها زوجین بیشتر در معرض دخالت های اطرافیان هستند، چون خصوصیات شخصیتی و رفتاری آن ها باعث شده که دیگران به ویژه والدین شان نتوانند به آن ها اعتماد کنند و در نتیجه فکر کنند بهتر از خودشان صلاح شان را می خواهند یا زوجین خودشان هم می دانند هنوز به اندازه کافی مستقل نشده و در نتیجه هر لحظه منتظرند اطرافیان برای شان تصمیم گرفته و به نوعی در زندگی آن ها دخالت کنند. البته منظور این نیست که والدین باید نسبت به زندگی فرزندشان منفعل باشند، بلکه والدین باید کمک و راهنمایی اصولی و منطقی داشته باشند.

۴-ازدواج در سنین پایین یا وابستگی اقتصادی و عاطفی زوج ها به والدین

یکی دیگر از دلایل دخالت والدین در زندگی زوج های جوان می تواند به دلیل عدم استقلال مالی آن ها باشد. دریافت کمک های فکری و مالی به هیچ عنوان نامطلوب نیست، اما این کمک باید به شکل محدود باشد نه اینکه فرد در همه مسائل زندگی به خانواده خود وابستگی داشته باشد.مهم ترین عاملی که باعث شروع دخالت های والدین واطرافیان در زندگی زوجین می شود ، ریشه در اعتماد به نفس پایین و وابستگی عاطفی و مالی آنان به خانواده های شان دارد.

۵-عدم آمادگی زوج ها برای ازدواج

زوج های جوانی که شرایط دخالت اطرافیان و والدین را در زندگی مشترک شان فراهم می کنند و اجازه دخالت می دهند، نشان می دهند که هنوز در کسب مهارت های اولیه زندگی موفق نبوده و قابلیت تعیین و تشخیص شرایط مطلوب برای زندگی خود را ندارند.

پیامد های دخالت والدین و اطرافیان در زندگی مشترک زوج های جوان

به مرور زمان با افزایش دخالت والدین و اطرافیان در زندگی زوج ها مشکلات آنان روز به روز بیشتر می شود تا جایی که ممکن است به طلاق و جدایی زوج ها منتهی شود. چون زمانی که زوج ها نمی توانند برای زندگی خودشان تصمیم بگیرند، ساختن زندگی مشترک بر اساس نظرات و تصمیم های والدین و اطرافیان آن زندگی نیست که زوج ها به دنبالش هستند و همین امر سبب می شود تا به مرور زمان از یکدیگر فاصله بگیرند.

دخالت در زندگی زن و شوهر

نحوه رفتار و برخورد با دخالت دیگران

در این بخش به شما می گوییم که اگر اطرافیان شما در زندگی مشترک و یا حتی بچه داری شما دخالت می کنند، اینگونه برخورد کنید.

دخالت دیگران را به خود نگیرید

فکر نکنید اطرافیان شما که در زندگیتان دخالت می کنند، خصومت شخصی با شما دارند، بسیاری از دخالت ها با نیت خیر خواهی و کمک صورت می گیرد و یا می خواهند احساس نمایند که فرد تاثیرگذاری در زندگیتان هستند. اگر با دید مثبتی به دخالت ها نگاه کنید گاهی می توانید از آنها در راستای بهتر شدن زندگی خود استفاده نمایید.

گاهی به نظرهاشون توجه کنید

برخی اوقات افرادی که دخالت می کنند و نظر می دهند، فقط دوست دارند که نظرشان شنیده شود و به دنبال اجرای نظرشان نیستند. پس وقتی آنها نظر می دهند به چشمهایشان نگاه کنید و به حرف هایشان خوب گوش داده و حتی کاری کنید یا چیزی بگویید که نشان دهد که نظر او را شنیده اید مثلا بگویید (چه جالب، شما خودتون هم اینجوری بچه داری می کردید؟)

نادیده بگیرید

اگر اطرافیان شما تنها در یک موضوع خاص دخالت می کنند و نظر می دهند و دخالت های آنها زیاد نیست و در باقی کارهایتان دخالت نمی کنند، توجه نکنید و خود را درگیر نکنید و از آن عبور کنید.

بگویید چشم، اما کار خودتان را انجام دهید

زمانی که اطرافیان شما در زندگیتان دخالت می کنند، بگویید چشم، اما کار خودتان را انجام دهید ولی از این استراتژی فقط در موارد معدود استفاده کنید زیرا تکرار مداوم این کار به خصوص وقتی که آنها متوجه نشوند که شما راه خودتان را رفته اید، باعث می شود که بیشتر از قبل به خودشان اجازه دخالت بدهند.

عکس العمل نشان ندهید

اگر اطرافیانتان در زندگی شما دخالت می کنند با نشان ندادن هیچ عکس العملی به آنها خواهید گفت که نباید در زندگی شما دخالت کنند. واکنش تند نشان دادن و جواب دادن به هر چیزی و هر عملی تنها سبب تشنج در خانواده و دلخوری می شود پس گاهی وانمود کنید که نشنیده اید و موضوع بحث را عوض کنید.

مشورت نگیرید

بهتر است پای دیگران را به مسائل خانوادگی خود باز نکنید و برای هر امر کوچکی از دیگران کمک و مشاوره نگیرید زیرا اینگونه به اطرافیان خود می فهمانید که من نمی توانم زندگیم را اداره کنم. تنها در مواردی که واقعا نیاز به کمک و مشورت دارید از دیگران کمک بگیرید.

اختلافاتتان را با کسی در میان نگذارید

در میان گذاشتن اختلافات با اطرافیان سبب می شود که آنها برای شما راهکار تجویز کنند و در زندگی شما دخالت نمایند. حریم خصوصی خانه شما باید تنها بین شما باقی بماند و در حفظ این حریم و اطلاعات خصوصی تفاوتی بین خانواده همسر و خانواده خودتان وجود ندارد.

مرزها را مشخص کنید

مرزها را مشخص کنید و به آن پایبند باشید. خیلی مختصر و خلاصه مرزها را بیان کنید و با روی خوش به آنها نشان دهید که این مرز شخصی شماست. مثلا با احترام و خوشرویی به آنها بگویید(ایده خوبی است، با همسرم صحبت می کنم ببینم نظر او چیست.) اینگونه آنها در می یابند که تصمیم گیری شما فقط به خود و همسرتان مربوط است.

خونسردی خود را حفظ کنید

عصبانی نشوید، اگر نگران بحث کردن هستید، بعد از زدن حرف خود محل را ترک کنید و تحت هیچ شرایطی به بحث برنگردید. گاهی برخی افراد برای جلوگیری از دخالت اطرافیان قطع رابطه را در پیش می گیرند اما قطع رابطه نیز سبب ایجاد مشکلاتی در زندگی مشترک می شود.

فاصله خود را حفظ کنید

صمیمیت بیش از حد حریم ها را از بین می برد و مرز استقلال را نامشخص می کند پس برای جلوگیری از دخالت اطرافیان در زندگی مشترک در ارتباطات خود باید فاصله ای را حفظ کنید. فاصله دیدارها باید معقول و به نحوی باشد که به زمان و برنامه های زندگی شخصی شما آسیب نزند.

رک و صریح حرف بزنید

خیلی محکم و صریح حرف بزنید اما بی احترامی نکنید مثلا بگویید ممنونم که می خواهید کمک کنید من حرف های شما را شنیدم ولی من سبک بچه داری خودم را دارم .

با همسرتان بحث نکنید

اگر خانواده همسرتان در زندگی شما دخالت می کند، با همسرتان بحث نکنید و از او نخواهید جواب خانواده اش را بدهد زیرا این کار به دلیل رعایت احترام و علاقه به خانواده برای او دشوار است.اگر همسرتان همه اطلاعات را به خانواده اش می دهد، باید سعی کنید اعتماد به نفس و استقلال شخصیتی را در او رشد دهید مثلا بگویید تو آن قدر پخته هستی که خودت زندگی ات را مدیریت کنی.

برنامه هایتان را با کسی در میان نگذارید

گاهی دخالت اطرافیان در زندگی شما نتیجه مستقیم رفتارهای خودتان است. اگر شما برنامه های خود را با دیگران در میان بگذارید؛ آنها به خود اجازه دخالت می دهند مثلا اگر به خانواده همسرتان بگویید که قصد بارداری دارید، به آنها مجوز این را داده اید که از شما بپرسند آیا بچه دار شدید یا نه. پس بهتر است برنامه های شخصی و خانوادگی را تا زمان عملی شدن به صورت راز نگه دارید


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد بازیکنی که 4 سال بعد از مرگ مادرش متولد شد! هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
(عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403