نگاهی به آداب و رسوم مردم کامبوج

  چهارشنبه، 30 آذر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
نگاهی به آداب و رسوم مردم کامبوج
کشور کامبوج در جنوب شرقی آسیا قرار دارد و از دیدنی ترین کشورهای جهان است. می خواهیم آداب و رسوم مردم کامبوج را بررسی کنیم. همراه ساعد نیوز باشید.

فرهنگ مردم کامبوج بسیار جالب است. کامبوجی ها مردمانی خانواده محور، انعطاف پذیر، مهربان و عاشق مهمانی هستند. کشور کامبوج، آداب و رسوم و فرهنگی غنی دارد و معمولاً این مردم کامبوج و سنت های آن ها است که در قلب بازدیدکنندگان این کشور رخنه کرده و آن ها را به خود علاقه مند می کند. کامبوج گاهی با نام «پادشاهی شگفتی» شناخته می شود و شاید بهتر باشد قبل از سفر به این کشور، اطلاعات بیشتری راجع به فرهنگ مردم کامبوج در دست داشته باشید تا بتوانید نهایت استفاده را از سفر خود ببرید.

فرهنگ دینی و زبان مردم کامبوج

در سفر به کامبوج باید بدانید که این کشور حدود 14.8 میلیون جمعیت دارد و بیشتر مردم این کشور پیرو فرقه مهایانه که یک شاخه از بودا است می باشند و دین بودایی دارند! هر چند اقلیت های دینی مختلفی مانند مسلمانان، مسیحیان و… را نیز می توانید در این کشور مشاهده کنید. مسلمانان بیشتر از اقلیت های چام و مالای هستند و گرایش دینی آن ها سنی های شافعی است. بر اساس آخرین سرشماری های انجام شده تعداد مسلمانان در این شهر به حدود 300 هزار نفر می رسد. زبان رسمی کامبوج خِمِر است که به گونه خاصی نوشته و خوانده می شود و بیشتر مردم با این زبان سخن می گویند. هر چند ممکن است در اثر تغییرات و تحولات تاریخی زبان های رایج دیگر مانند انگلیسی یا فرانسوی را نیز در این کشور مشاهده کنید!

دین بودایی مردم کامبوج

سلام واحوال پرسی

در کامبوج دست دادن و دست تکان دادن مرسوم نیست. روش رسمی احوالپرسی و ادای احترام، ” Sampeah” (سامپیه) نام دارد. برای این کار شما میبایست کف دو دستتان را مانند حالت دعا روبروی سینه تان قرار دهید. به نسبت فردی که روبروی شماست، هر چه دست ها بالاتر روند، سطح احترام نیز بیشتر می شود. معمولا در مقابل همتایان دست ها روبروی قفسه ی سینه قرار می گیرد. در مقابل افراد مسن تر دست ها روبروی دهان و در مقابل والدین، پدربزرگ، مادربزرگ و معلمان دست ها تا روبروی بینی بالا می آید. برای ادای احترام به راهبان و پادشاهان دست ها تا مقابل ابروها و در هنگام نیایش و دعا دست ها بالاتر از سر قرار می گیرد.

لبخند بر لب

کامبوجی ها همیشه لبخند بر لب دارند و این به معنای خوب بودن همیشگی آن ها نیست. لبخند و سر تکان دادن های مداوم برای تایید شما، گاهی خسته کننده به نظر می رسد. در کامبوج فقدان حالت چهره یک مسئله ی بزرگ است و باعث می شود منظور افراد را به خوبی درک نکنید. اگر لبخند طرف مقابلتان کمی عصبی به نظر رسید بهتر است که حرف و خواسته ی خود را دوباره مطرح کنید. بنابراین وقتی سفارش غذایی بدون فلفل اضافه می دهید و پیشخدمت با سردرگمی لبخند می زند، بهتر است دوباره از سفارش خود مطمئن شوید.

مذهبی بودن مردم

آیین بودا، دین رسمی کشور کامبوج است و حدود ۹۷% از جمعیت آن از شاخه ی ترواده (Theravada) پیروی می کنند که قدیمی ترین شاخه ی باقی مانده ی بوداگرایی به شمار می رود. همچنین بیشتر مردم از جمله جمعیت جوان این کشور، مراسم مذهبی دینشان را به جا می آورند. راهب ها مورد احترام مردم هستند و عکس های بودا را در خانه هایشان و بالای جایی آویزان می کنند که به خیرات و صدقه شان اختصاص دارد. پاگوداها در سراسر کشور دیده می شوند و مردم در تعطیلات مذهبی به معابد می روند.

مذهبی بودن مردم کامبوج

مردم خرافاتی

مردم کامبوج به ارواح و قدرت های خارق العاده اعتقاد دارند و این موضوع می تواند توجیهی برای علاقه ی بیش از حد آن ها به فیلم های ترسناک باشد. پیشگوها پیش بینی می کنند که روز شانس زوج ها برای ازدواج کدام است و مردم می توانند با پرداخت هزینه ای اندک، پرنده های آوازخوان را از قفس آزاد کنند، تا این کار برایشان شانس بیاورد. البته این لیست به همین چند مورد محدود نمی شود و همچنان ادامه دارد.

پول ندادن به بچه ها

علیرغم رشد اقتصادی و تورم متوسط، فقر در سراسر کامبوج شایع است و مناطق توریستی شاهد دستفروشی و گدایی افراد زیادی است. بچه ها در طول روز و شب و در کافه و رستوران ها اقدام به فروش دست بند، کتاب و خرده ریز می کنند. اهمیتی ندارد که آن ها چقدر بامزه و دوست داشتنی هستند و یا چقدر قانع کننده به نظر می رسند. اگر در دام خرید از آن ها بیفتید تنها باعث ادامه ی این چرخه ی معیوب می شوید.

مردمی سنتی

فرهنگ مردم کامبوج با هر نسل تغییراتی داشته و این تغییر همچنان ادامه دارد، اما کامبوج همچنان کشوری بسیار سنتی به حساب می آید و هم جوان تر و هم نسل های قدیمی تر مطابق این سنت ها زندگی می کنند. در سفر به کامبوج یادتان باشد که مردم این کشور، بسیار محجوب هستند. بنابراین پوشیدن لباس های بیش از اندازه باز، دعوا راه انداختن، زیاده روی کردن در نشان دادن علاقه به همسرتان در مکان های عمومی صورت خوشی ندارد.

عاشق یادگیری

طبقه ی متوسط در کامبوج کم کم در حال افزایش است اما بسیاری از مردم همچنان زندگی سختی را می گذرانند و زیر خط فقر قرار می گیرند. آموزش در شهرستان ها در حد ضروریات و اصول پایه انجام می گیرد اما این موضوع مانع مردم کامبوج نمی شود که عادت دارند راهی خلاقانه برای یادگیری هر چیزی پیدا کنند. اگر از بیشتر جوانان این کشور بپرسید که زبان انگلیسی، زبان ژاپنی، نقاشی، نواختن آلات موسیقی و بسیاری هنرهای دیگر را از کجا یاد گرفته اند، جواب بیشتر آن ها تماشای ویدیوی آنلاین خواهد بود.

عشق به درس در کامبوج

عاشق مهمانی

اگر از خانه بیرون رفتید و با چادرهای بزرگ سفید رنگ در خیابان روبه رو شدید، این موضوع به این معنی است که تا ۵ روز صدای موسیقی بلند و آواز خواندن از صبح زود تا نیمه های شب ادامه دارد. مردم کامبوج به بهانه ی عروسی، سالگرد، مراسم تدفین و مناسبت های مختلف دیگر دوست دارند تا مهمانی های پر ریخت و پاش برگزار کنند و هر کسی را که در طول عمرشان با او برخورد داشته اند را به این مهمانی دعوت می کنند.

آواز خواندن

چه در پایتخت و چه در مرکز شهرستان های کامبوج باشید، تا رسیدن به KTV فاصله ی چندانی ندارید. KTV تقریباً ورژن آسیایی کارائوکه است که می توانید به کمک صفحه ی نمایش و میکروفون، آهنگ مورد علاقه تان را بخوانید. مردم کامبوج چه در اتوبوس باشند، چه در حال خدمات رسانی در رستوران، چه در حال رانندگی کردن در موتور سه چرخ و چه در حال ساختمان سازی، آواز خواندن به نحوی با کارشان ادغام می شود.

مقدس شمردن بعضی اعضای بدن

مردم کامبوج فکر می کنند که سر آدمی مقدس است و دلیل فکرشان هم این است که سر در بالاترین قسمت بدن قرار گرفته است و به خاطر همین هم عقیده دارند که هیچ نباید به سر کسی دست بزند! از آن طرف فکر می کنند که پاهای انسان آلوده هستند و به همین دلیل هم عقیده دارند که اگر کسی کف پایش را به سمت کسی بگیرد، به آن فرد توهین بزرگی کرده است!

زود بیدار شدن از خواب

با توجه به گرما و رطوبت شدید اقلیم کامبوج، روز خیلی زود شروع می شود. محلی ها قبل از طلوع خورشید بیدار می شوند و ازدحام شهر در ساعت 8 صبح به اوج خود می رسد. صبح ها بهترین زمان برای رفتن به بازار، قدم زدن در خیابان و بازدید از معابد است و هنگام گرمای شدید ظهر معقول است که از محل اقامت خود خارج نشوید. در کامبوج شب ها نیز زود باید بخوابید، چرا که تمام رستوران های محلی حدود ساعت 9 شب تعطیل می شوند.

سخن آخر

اگر آب و هوای استوایی و مطلوب را می پسندید و به کشورهای جنوب آسیای شرقی علاقه ویژه ای دارید سفر به کامبوج می تواند یک گزینه مناسب هنگام تعطیلات باشد! این کشور تحت حکومت پادشاهی اداره می شود و 2:30 ساعت از نظر زمانی با ایران اختلاف دارد! مردم کامبوج دارای دین بودایی هستند و واحد پولی مخصوص به خودشان تحت عنوان ریـِل را دارند! قبل از این که سفرتان را شروع کنید بهتر است اطلاعات کلی درباره این کشور به دست بیاورید تا در طول سفر دچار مشکل نشوید!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان