رایحه اورینتال (شرقی) در عطر چیست؟

  شنبه، 05 شهریور 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
رایحه اورینتال (شرقی) در عطر چیست؟
در این مقاله قصد داریم در ابتدا در مورد ویژگی های گروه بویایی اورینتال و سپس در مورد انواع رایحه های شرقی بررسی کنیم . در ادامه با ما همراه باشید.

تاریخچه رایحه اورینتال

یکی از رایحه هایی که در بین علاقه مندان به عطر و ادکلن بسیار طرفدار دارد، رایحه شرقی است. اگر می خواهید با گروه بویایی شرقی آشنا شوید، با این مقاله همراه باشید. از هزاران سال پیش، بشر برای خوشبو کردن خود و محیط اطرافش، شروع به استفاده از انواع گیاهان و ادویه ها کرد. نام ادویه جات تمام مردم جهان را به یاد تمدن شرقی می اندازد. در میان گروه های بویایی انواع عطر که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، گروه بویایی شرقی یکی از قدیمی ترین ها به شمار می رود. البته این گروه بندی ها قدمت زیادی ندارند. نام گذاری گروه شرقی به این دلیل بود که رایحه های آن بیشتر از گیاهان ادویه ای به دست می آیند. عطرهای این گروه بسیار گرم، سنگین، ماندگار و احساسی هستند. این گروه به پنج زیرگروه فوژه، وانیلی، گلی، ادویه ای و چوبی تقسیم می شود که هر کدام با توجه به اسانس مخصوص شان، ویژگی های خاص خود را دارند. اگر قصد دارید با رایحه شرقی و تمام زیرگروه های آن آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. بی شک اگر کسی از شما بپرسد که رایحه شرقی چیست، به یاد تمدن های شرقی و گیاهان دارویی و معطر آنها می افتید. رایحه شرقی به دسته رایحه ای می گویند که عمدتا از ادویه ها به دست می آیند. بوی ادویه ها از گذشته به حدی محبوب بود که حتی در زمان تغییر شکل عطرها به حالت مایع، باز هم به عنوان اولین و اصلی ترین ماده اولیه در آنها به کار رفت. جالب است بدانید گرمای جذاب و وسوسه برانگیز عطرهای شرقی باعث شده تا آمریکایی ها و اروپایی ها به شدت به آن ها علاقه مند باشند. مهم ترین ویژگی تمام عطرهای موجود در این گروه، شیرینی، سنگینی و ماندگاری آن ها در کنار رایحه ای از خاک است. مشک، وانیل، چوب صندل، عنبر، گل هایی چون میخک و یاس، مهم ترین مواد اولیه اسانس عطرهای شرقی به شمار می روند. در میان تمام نت های گروه شرقی، زیرگروه شرقی وانیلی به عنوان پرطرفدارترین رایحه عطر شرقی در سراسر جهان به فروش می رسد.

گروه بویایی Oriental (اورینتال) یا شرقی چیست؟

اگر قصد دارید بدانید رایحه Oriental چیست باید بگوییم که این کلمه به گروه بویایی شرقی اشاره دارد. این گروه بویایی را می توان به عنوان یکی از قدیمی ترین رایحه ها به شمار آورد. به این دلیل که ادویه ها و گیاهان معطر جز اولین موادی بودند که بشر برای معطر کردن خود و محیط استفاده کرد. از آنجایی که مواد اولیه آن ها از گیاهان ادویه ای به دست می آید، نام شرقی به این گروه داده شد. بیشتر نت های این گروه از موادی مانند دارچین، وانیل، عنبر، چوب صندل، بوته میخک و کهربا به دست می آید. گروه رایحه شرقی پنج زیرگروه دارد که عبارت اند از: شرقی وانیلی، شرقی گلی، شرقی فوژه، شرقی چوبی و شرقی ادویه ای. عطرهای شرقی در هر کدام از زیرگروه های این گروه بویایی، حس گرمای بسیار عمیق و سنگینی به فرد می دهند. بیشتر رایحه های غالب در این گروه شیرین یا تلخ هستند. ما در ادامه این مقاله سعی کرده ایم تا شما را با برخی از رایحه ها و عطرهای پرطرفدار اورینتال آشنا کنیم.

مهم ترین ویژگی رایحه اورینتال (شرقی) در عطر چیست؟

عطریات اورینتال ماهیتی برون گرا، پر تجمل و نمایشی دارند. روایح این دسته از عطریات معمولا بر دیگر محصولات مشابه غالب بوده و برای مدت ها در محیط باقی می مانند. عطرهای شرقی از جمله روایحی هستند که به واسطه نوع ترکیبات شان نسبت به دیگر عطرها دوام بالایی دارند و از اغواگری و فریبندگی بی نظیری برخوردارند. اگر بخواهید رایحه اورینتال را با رنگ تفسیر کنید احتمالا باید قرمز آتشین یا رنگ طلایی تجملاتی را برایش در نظر بگیرید. عطرهای اورینتال ترکیبی از گرما، عشق، شور و شوق و برانگیختگی احساسات هستند. این عطریات در کسری از ثانیه فضایی آرام و عرفانی ایجاد کرده و مخاطب را با خود به سرزمین های آتشین با قصه ها و افسانه های پر رمز و راز می برند. نت های شرقی معمولا در انتهای هرم رایحه قرار می گیرند و در ترکیب با دیگر عناصر ماندگار، اثری بسیار فاخر را بر پوست مصرف کننده به یادگار می گذارند. از دهه ۱۹۸۰ میلادی، استفاده از انواع چوب های معطر و گران بها مانند چوب صندل یا سرو در ساخت روایح اورینتال رایج شد. با انجام این کار، نظر آن دسته از مخاطبانی که پیش تر تمایلی به استفاده از عطرهای شرقی نداشتند هم به این روایح جلب شد. نت های شرقی در ترکیب با روایح میوه ای، لطافت و طراوت بیش تری پیدا می کنند. از سوی دیگر، برخی از عطریات شرقی هم وجود دارند که با رایحه انواع گل ها ترکیب می شوند تا ساختاری اغواگر و شیک پیدا کنند. به طور کلی عطرهای شرقی را می توان با نت های گلی، پودری، مرکباتی، سبز، چوبی، ادویه ای و چرمی ترکیب کرد.

انواع رایحه های شرقی

گروه بویایی رایحه شرقی پنج زیرگروه دارد. زیرگروه های رایحه های شرقی عبارت اند از:

  • شرقی وانیلی: همان طور که از نام این گروه رایحه پیداست، رایحه شرقی وانیلی از گیاه وانیل به دست می آید. عطرهای این گروه محبوب ترین دسته از عطرهای شرقی به شمار می روند. رایحه شرقی وانیلی، در بیشتر موارد شیرین و گرم است اما گاهی تلخی نیز از آن ها حس می شود.
  • شرقی فوژه: عطرهای زیرمجموعه فوژه همگی در یک خصیصه مشترک هستند و اون نقش بارز کومارین در بطن ترکیبه که حالتی مخملی، کمی علفی و سبز و گرم رو به ترکیب اهدا میکند. اکورد فوژه فضایی غربی و اروپایی دارد و به این منوال عطرهای این دسته کمتر از باقی اعضای مجموعه شرقی گرایش به شرق دارند. نکته ای که نیاز به ذکر هست مردانه بودن نت کومارین است که به اکثر عطرهای گروه فوژه ماهیتی مردونه، یا یونیسکس با گرایشی مردانه میدهد.
  • شرقی چوبی: نت عطرهای شرقی چوبی، از چوب گیاهانی مانند گائیاک، عود، صندل، سدروس، کاج، نراد و سرو به دست می آید. مشخصه بارز عطرهای شرقی چوبی، تلخی و سنگینی آن ها است. البته گاهی در کنار تلخی، حس شیرینی کمی نیز به مشام می رسد. بیشتر عطرهای این زیرگروه، مردانه هستند.
  • شرقی گلی: بر خلاف گروه شرقی فوژه، گروه شرقی گُلی به دلیل ترکیب فلورال (گلی) گرایش شدیدی به زنانگی دارد، به طوری که اکثریت چشمگیری از عطرهای این گروه رو عطرهای زنانه تشکیل میدهد اکثریت این گروه رو گلهایی با ترکیبات ایندولیک (مانند گاردنیا، گل مریم، یاس، و از این دسته گلهای سفید) تشکیل میدهد، و یا در کنار نتهای شرقی ترکیب گلهای پودری چون زبنق یا هلیوترپ قرار میگیرد.
  • شرقی اسپایسی یا ادویه ای: ادویه های معطری مانند دارچین، زیره، میخک، هل، زنجبیل، جوزهندی، زردچوبه، زعفران و غیره، شرقی ترین رایحه را در گروه شرقی اسپایسی یا ادویه ای به وجود آورده اند. این گروه رایحه، حس گرما و شیرینی یک خوراکی ادویه ای را به فرد خواهد داد. بهتر است بدانید که عطرهای این گروه سنگین و نیمه کلاسیک به شمار می روند.

رایحه شرقی وانیلی چیست؟

برسیم به شاه عطرهای شرقی، گروه شرقی وانیلی. این دسته عموما دارای عطرهای شیرین و خوشمزه است که از ترکیب نتهای شرقی مثل چوبها، رزینها، مشک، گلها، و اکورد کهربا با نتهایی که بستر وانیلی دارند(مانند وانیل، کارامل، نتهای شیرین مانند اکورد کیک، کرم بروله، اکوردهای بیسکوئیت، خامه و شیر، مارشمالو، تافی، شکر، شکلات، عسل، بادام، کره، شکلات پرالین) تشکیل میشود. به این منوال اکثریت عطراهای این دسته دارای حسی خوراکی مانند و شیرین هستن و به همین دلیل این دسته خیلی پرطرفدار هست.

شیشه عطر

کدام سلبریتی ها به استفاده از عطریات اورینتال علاقه دارند؟

  • «سلما هایک» عاشق عطر «اوپیوم» از برند «ایوسنت لورن» است.
  • «هایدی کلوم» هم از طرفداران پر و پا قرص عطر «اوپیوم» است.
  • «امیلی بلانت» از شناخته شده ترین سلبریتی هایی است که از عطر «اوپیوم» استفاده می کند.
  • «سلما هایک»، «هایدی کلوم» و «امیلی بلانت» از شناخته شده ترین سلبریتی هایی هستند که از عطر اورینتال و محبوب Opium Yves Saint Laurent استفاده می کنند و به شدت به آن علاقه دارند.
  • «دایانا راس» و «ویتنی هیوستون» هم همواره از طرفداران پر و پا قرص Calvin Klein Obsession بوده اند.

گروه بندی خانواده های عطریات بر چه اساسی انجام می گیرد؟

برای آن که کاملا متوجه شوید رایحه اورینتال (شرقی) در عطر چیست؟ خوب است بدانید عطرسازی تا اندازه زیادی به ساخت یک قطعه موسیقی شباهت دارد. در این فرآیند، تعداد بسیار زیادی از نت ها با ترتیب مناسب و در فواصل تعیین شده خودنمایی می کنند تا نهایتا سمفونی بی نظیری از روایح گوناگون را به مشام تان برسانند. آرایش جالب نت های عطریات به هر یک از این محصولات خارق العاده شخصیتی منحصر به فرد بخشیده و گروه بندی آن ها را امکان پذیر کرده است. این دسته بندی دقیق با توجه به نت های تشکیل دهنده، تقدم و تاخر حضور آن ها در فضا و توسط «انجمن عطر فرانسه» (Comité Français du Parfum – CFP) انجام گرفته است.

ترکیبات اصلی عطریات اورینتال

  • وانیل
  • عنبر سائل (نوعی گیاه)
  • مشک
  • کاکائو
  • دانه تونکا (از خانواده بادام)
  • بنزوئین (نوعی صمغ)
  • رزین
  • کندر
  • صمغ گیاه مُر
  • عود
  • پاچولی (نعنای هندی)
  • دارچین
  • بعضی از گل ها
  • برخی از انواع چوب
  • بعضی از میوه جات

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (3 نظر) شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات! (3 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) اسامی 20 نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) لحظه ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ فیلم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
اعتراف زیبا و عاشقانه نوید محمدزاده به همسرش فرشته حسینی در سریال جنگل آسفالت+ویدیو ژست پدر و دختری دلبر و ناز نبات کوچولوی شاهرخ استخری بعد برگشتن باباش از مسافرت+عکس تغییر چهره جالب «نرگس» سریال خانه به دوش بعد 20 سال در کنار همسرش+ عکس صحبت های زیبا و قابل تامل شهرام قائدی + ویدیو/ با این 2 دقیقه میشه ساعتها اشک ریخت فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 تغییر چهره «سمیه» فیلم ابد و یک روز بعد 9 سال+ عکس روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از روزی که ترور شد+ویدیو/ از نحوه اصابت گلوله تا بردن به بیمارستان و عمل جراحی فقط کدبانو ها این جاهای خونه رو جاروبرقی میکشن انتقاد صریح آیت الله آل هاشم از تعطیلی برنامه های پربازدید صداوسیما+ویدیو/ میدان دادن به نیروهای انقلابی رونق شبکه های ماهواره را کم میکند اولین سفر خارجی شهید خدمت، سیدابراهیم رئیسی به کدام کشور بود؟ تغییر چهره جذاب یوسف سریال لحظه گرگ و میش بعد از 6 سال/ از زمین تا آسمون فرق کرده+عکس رونمایی جورجینا از کیف و جواهرات لوکس و لاکچری‌اش/ رستوران گردی خاص در عربستان+عکس راه های آسان برای برق انداختن دیوار آرزوی خواننده معروف که بعد از 45 سال توسط سیدابراهیم رئیسی برآورده شد+ویدیو استایل زیبا و جذاب سامان صفاری، امیر دلدادگان در رُندترین تاریخ سال/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس سلفی خاص و جدید ستاره سادات قطبی روبروی آینه اتاق گریم+عکس سورپرایز آیت الله آل هاشم، امام جمعه شهید و محبوب برای دختر هنرمند و جوان تبریزی خاطره جالب شهید موسوی سرتیم حفاظت شهید رئیسی از یک اتفاق بامزه روی آنتن زنده تلویزیون+ویدئو لحظه ورود فرزندان شهید سلیمانی به مراسم تشییع شهید رئیسی +عکس مواد آرایشی مضر و خطرناک برای زنان باردار+ عکس فال قهوه با نشان روز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم لیست اموال شهید ابراهیم رئیسی از زبان خودش‌+ویدیو/ خبری از ویلا و ماشین لوکس نبود ماجرای خرید 12 بالگرد دید در شب از روسیه توسط شهید رئیسی+فیلم فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403 عکس زیبا و خاصی که همسر نرگس محمدی از حامد بهداد و مسعود کیمیایی ثبت کرد! اصفهان در قله‌ی افتخار به استقبال خلبان بلند پروازش آمد فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع خاطره خواندنی ضرغامی از شهید رئیسی/وقتی شهید جمهور گفت سور و سات چه اشکالی دارد؟!+ فیلم برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در زینبیه سوریه+ویدئو اَبَرساعت پایتخت منقش به تصاویر شهیدان حاج قاسم و رئیس‌جمهور+فیلم دستِ راستِ شهید آیت الله رییسی در حال حمل پیکر ایشان؟!+عکس ماه عسل شیرین حسین سلیمانی و همسرش +عکس عاشقانه با عروس خانم فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود از کجا آهن بخریم؟ دیدار خصوصی همسر و دختر و خانواده مالک آذربایجان با رهبر انقلاب+عکس بهترین صبحانه را در کجای تهران بخوریم؟
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403
فقط کدبانو ها این جاهای خونه رو جاروبرقی میکشن
راه های آسان برای برق انداختن دیوار
فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403
مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود
از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع
یوسف سلامی خبرنگار صدا و سیما هم به جرگه متاهلین پیوست
آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند
تخریب دو خواننده معروف برای دوقطبی کردن جامعه / سالار عقیلی و محمد معتمدی زیر ذره بین!
شهید رئیسی مظهر شعارهای انقلاب است / تشییع باشکوه شهدا نشان داد که ملت ایران زنده است
شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات!
منتخب روز   
روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور!