سفر به تهران قدیم؛ آن قطار با نان آمد؛ وقتی راه‌آهن و سیلو در نازی‌آباد به هم رسیدند

  یکشنبه، 20 خرداد 1403 ID  کد خبر 391832
سفر به تهران قدیم؛ آن قطار با نان آمد؛ وقتی راه‌آهن و سیلو در نازی‌آباد به هم رسیدند
ساعد نیوز: کلنگ ایستگاه راه‌آهن 23 مهرماه سال 1306 و در دوره پهلوی اول به زمین زده شد. این اتفاق با تحولاتی در مناطق اطراف ایستگاه راه آهن همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید،وقتی خبر راه‌اندازی راه آهن تهران به گوش مردم رسید، عده‌ای از شهرهای دور و نزدیک برای پیدا کردن کار به این منطقه تهران مهاجرت کردند و برخی نیز به دلیل جذابیت این وسیله حمل و نقل ریلی محل زندگی خود را در اطراف راه آهن انتخاب کردند و در محله‌های اطراف راه‌آهن ساکن شدند.

راه آهن در قسمت شمالی محله نازی‌آباد قرار دارد و بعدها زمانی که سیلوی تهران راه‌اندازی شد، اهالی محله نازی‌آباد شاهد تردد قطار باری حامل گندم و آرد بودند. نوروزعلی حسنجانی، از قدیمی‌های محله، اطلاعات خوبی درباره محله نازی‌آباد دارد: «مسئولیت ساخت سیلوی تهران با متخصصان آلمانی بود و به همین دلیل همه امکانات و تجهیزات به کار رفته در بخش‌های مختلف آن ساخت آلمان است. سیلوی گندم تهران تا 50 سال قبل به ریل خط آهن تهران‌ـ اهواز متصل بود. بار گندم از طریق قطارهای باری به ایستگاه راه‌آهن می‌رسید و به سیلوی تهران منتقل می‌شد.»

او می‌افزاید: «محله گلابدره نازی‌آباد به دلیل وجود کارخانه سیلوی تهران و اولین کارخانه بلورسازی در ایران دارای قدمت و سابقه بیشتری است. خط آهن از داخل قسمتی از محله گلابدره رد می‌شد و بعد به داخل کارخانه سیلو می‌رفت و بعد از تخلیه بار، گندمی که آسیاب شده بود را بار می‌زد و به سمت راه‌آهن می‌رفت.»

او می‌افزاید: «محله گلابدره نازی‌آباد به دلیل وجود کارخانه سیلوی تهران و اولین کارخانه بلورسازی در ایران دارای قدمت و سابقه بیشتری است. خط آهن از داخل قسمتی از محله گلابدره رد می‌شد و بعد به داخل کارخانه سیلو می‌رفت و بعد از تخلیه بار، گندمی که آسیاب شده بود را بار می‌زد و به سمت راه‌آهن می‌رفت.»

اگر چه محل واگن‌خانه کارخانه سیلو، به ساختمانی متروکه تبدیل شده است، اما به گفته علیرضا زمانی، تهران‌پژوه، هنوز هم می‌شود آثار به جامانده از خط ریل را در محله نازی‌آباد مشاهده کرد: «خط ریلی که از راه آهن به سمت کارخانه سیلو کشیده شده بود، بعد از تعطیلی کارخانه سیلو، عملا بی‌استفاده شد. به مرور و با آسفالت خیابان‌ها، بخشی زیادی از خط ریل از بین رفت، اما آثاری از این خط آهن را در آذرآباد و گلابدره می‌توان دید.»

نوروزعلی حسنجانی نیز درباره اهمیت راه‌اندازی خط آهن با کارخانه سیلو می‌گوید: «ساختمان سیلوی نازی‌آباد آوازه‌ بسیاری داشت و ساخت آن 3 سال طول کشید. خط آهن از خیابان هلال احمر به سمت کارخانه سیلو می‌رفت و گندم‌هایی که از شهرهای جنوبی به تهران می‌رسید، برای آسیاب شدن به این کارخانه ارسال می شد. زمانی که در تهران قحطی شد و نان گیر مردم نمی‌آمد، در کنار این کارخانه، نانوایی دایر شد و نان به مردم می‌فروختند.»


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (142 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (118 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (68 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (40 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (35 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (29 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (31 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (13 نظر) خوانندگی و کنسرت معرکه و عاشقانه رضا گلزار/ چه قدرت صدای محشری تو اجرای زنده داره+ویدیو (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز