عوامل تأثیر گذار در چاقی که ما از آنها بی خبریم

 عوامل تأثیر گذار در چاقی که ما از آنها بی خبریم
بامدرن شدن زندگی روز به روز برتعداد افراد چاق که در دنیای ماشینی به یک معضل تبدیل شده‌ است فزونی می یابد،آمار منتشر شده حاکی ازآن است که این معضل یقه تعداد زیادی ازمردم راگرفته است.مشکلات زیادی چون‌ بیماری‌های قلبی؛ مغزی و گوارشی دستمایه این معضل است که در صورت عدم درمان به آنهامبتلا خواهید شد. جهت آشنایی باراههای درمان این مشگل ماراهمراهی کنید

عوامل موثر در چاقی که ما از آنها بی خبر هستیم!

متاسفانه با ماشینی شدن زندگی روز به روز بر تعداد افراد چاق افزوده می‌گردد و چاقی به عنوان معضل دنیای امروزه شناخته می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده درصد بسیار زیادی از مردان و زنان از معضل چاقی رنج می‌برند. چاقی عامل مشکلات و بیماری‌های بسیار زیادی چون بیماری‌های قلبی؛ مغزی و گوارشی نیز هست که در صورت عدم درمان چاقی به آن مبتلا خواهید شد. خوشبختانه روش‌هایی مانند جراحی چاقی جهت درمان این بیماری در حال حاضر در دسترس هستند. اما ما در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع قصد داریم تا در خصوص عوامل موثر در چاقی توضیحاتی را ارائه نمائیم تا بدانیم چه علل و عواملی در ابتلا به چاقی موثر هستند.

عوامل مؤثر در چاقی

همه ما به خوبی می‌دانیم که چاقی و اضافه وزن تنها روی ظاهر ما تأثیر ندارد، بلکه در اثر چاقی، بیماری‌های مختلفی هم در کمین سلامتی ما می‌نشینند. عوامل مختلفی وجود دارند که باعث اضافه وزن ما می‌شوند؛ عواملی که گاهی از آنها بی‌خبر هستیم.

شناسایی این عوارض چاقی به ما کمک می‌کند که راحت‌تر با چاقی و اضافه وزن مبارزه کرده و به این ترتیب سلامت خود را برای همیشه تضمین کنیم. سؤال اصلی که ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده است، این است که چرا چاق می‌شویم؟ درابتدا بایستی دلایل بروز این معضل واضافه وزن رابدانیم...

دلایل بروز چاقی و اضافه وزن را بیشتر بشناسیم

پیش از پرداختن به علل بروز چاقی، باید با یک قانون مهم آشنا شویم؛ قانونی که بارها درباره آن شنیده‌ایم، اما آنطور که باید به آن توجه نکرده‌ایم.

“چاقی، ناشی از مصرف بیش از حد غذا و تحرک کم است. ”

بدیهی است هنگامی که مقدار زیادی مواد غذایی و کالری را به‌ویژه از طریق چربی‌ها و قندها وارد بدن می‌کنیم، اما فعالیت بدنی کافی برای سوزاندن انرژی به‌دست آمده را نداریم، دچار چاقی و اضافه وزن می‌شویم. جسم ما عادات و رفتارهای ما را به معرض دید می‌گذارد و این چاقی نیز در اثر عادات نادرست ما بروز پیدا می‌کند.

در ادامه عواملی که باعث اضافه وزن می‌شوند را بیشتر بررسی خواهیم کرددریافت کالری بیش از حد؛ دشمن بزرگ تناسب اندام

ارزش غذایی غذا با واحدهایی به نام کالری اندازه‌گیری می‌شود. اما ما در طول روز به چه مقدار کالری نیاز داریم؟

به‌طور کلی یک مرد فعال از نظر جسمانی روزانه به 2500 کالری و یک زن فعال از نظر جسمانی به حدود 2000 کالری در روز نیاز دارد.

شاید در نگاه اول این میزان کالری کمی زیاد به نظر برسد، اما با خوردن مواد غذایی مختلف به راحتی می‌توان به آن دست پیدا کرد. به‌عنوان مثال خوردن همبرگر بزرگ، سیب زمینی سرخ کرده و میلک شیک حدود 1500 کالری به بدن ما می‌رساند که برای بسیاری از ما این حجم کالری تنها یک وعده غذایی است. صبر کنید؛ این تمام ماجرا نیست!

معضل دیگر این است که بسیاری از ما فعالیت بدنی کافی نداریم و در نتیجه کالری دریافتی به‌عنوان چربی در بدن ما ذخیره می‌شود.

ژنتیک؛ بهانه‌ای پیش پا افتاده یا واقعی؟

بسیاری از ما زمانی که می‌بینیم تلاش‌های ما برای کاهش وزن مؤثر واقع نمی‌شود، یک بهانه خوب می‌آوریم: “چاقی من ارثی است یا من ژن چاقی دارم! ” در حالی که برخی شرایط نادر ژنتیکی وجود دارد که باعث چاقی و اضافه وزن می‌شوذ از جمله این شرایط می‌توان به سندروم پرادر- ویلی اشاره کرد.

درواقع هیچ دلیل خاصی وجود ندارد که ما نتوانیم وزن خود را کاهش دهیم. البته برخی از رفتارهای ما مانند اشتهای زیاد از والدین به ارث می‌رسد و به طبع کاهش وزن را دشوارتر می‌کند. با این وجود در بیشتر موارد چاقی به علل محیطی مربوط می‌شود؛ عادات غذایی نادرستی که از دوران کودکی یاد گرفته‌ایم.

بیماری‌های خاص از عوامل موثر در چاقی

در برخی موارد بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است به افزایش وزن کمک کنند. در ادامه به معرفی برخی از این بیماری‌ها خواهیم پرداخت.

کم کاری غده تیروئید

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید بدن به‌اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند.

سندروم کوشینگ

این بیماری یک اختلال نادر است که منجر به تولید بیش از حد هورمون‌های استروئیدی می‌شود. با این حال اگر این بیماری به‌درستی تشخیص داده شود، سدی در برابر کاهش وزن نخواهد بود.

عوارض داروها

برخی از داروها مانند کورتیکو استروئیدها، داروهای صرع و دیابت و برخی داروهای مورد استفاده برای بیماری‌های روانی مثل داروهای ضدافسردگی یا داروهای اسکیزوفرنی نقش موثری در افزایش وزن و چاقی دارند. جالب است بدانید گاهی افزایش وزن ممکن است از عوارض جانبی ترک سیگار باشد.

رژیم غذایی نامناسب از مهم ترین عوامل موثر در چاقی

چاقی یک شبه اتفاق نمی‌افتد! بلکه در طول زمان و به‌تدریج در اثر رژیم غذایی نامناسب و شیوه زندگی نادرست رخ می‌دهد.

اگرچه بارها در رابطه با تأثیر رژیم غذایی شنیده‌ایم، اما بد نیست بار دیگر نکات مهم در رابطه با عادات غذایی سالم را یادآوری کنیم.

• مصرف بیش از حد فست فود یا غذاهای فرآوری شده که حاوی مقدار زیادی قند و چربی هستند

• نوشیدن بیش از حد الکل؛ الکل حاوی مقدار زیادی کالری است که افرادی که به نوشیدن الکل اعتیاد دارند، معمولاً اضافه وزن را تجربه می‌کنند

• نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه یا آب میوه‌های فراوری شده

• مصرف حجم غذای زیاد گاهی اقوام یا دوستان ما به خوردن بیشتر غذا تشویق می‌کنند یا هنگامی که در رستوران هستیم، وسوسه می‌شویم که دسر یا غذای بیشتری سفارش دهیم

• پرخوری در اثر افسردگی؛ برخی افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند، برای اینکه احساس بهتری داشته باشند، به پرخوری پناه می‌برند

عادات غذایی مهم‌ترین دلیل بروز اضافه وزن و چاقی است. ما این عادات را از کودکی و از خانواده خود می‌آموزیم؛ عاداتی که در صورت عدم اصلاح آنها کم کم باید خود را برای بیماری‌های خاصی که در اثر اضافه وزن به وجود می‌آید، آماده کنیم.

تحرک و فعالیت بدنی کم فعالیت بدنی کم از دیگر علل بروز چاقی است؛ به‌خصوص در افرادی که شغل آنها به‌گونه‌ای است که باید ساعت‌ها پشت میز بنشینند.

اما به کمک راهکارهای ساده می‌توان مانع کم تحرکی شد. به‌عنوان مثال تنها کافی است به‌جای استفاده از وسیله نقلیه، پیاده به خانه بازگردید یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.

بسیاری از ما تمایل داریم که به‌جای ورزش کردن، ساعت‌ها تلویزیون تماشا کنیم، بازی‌های رایانه‌ای را دنبال کنیم یا وقت خود را در اینترنت بگذرانیم.

درست به همین خاطر است که انرژی به‌دست آمده از مواد غذایی را نمی‌سوزانیم و این انرژی به‌صورت چربی در بدن ما ذخیره می‌شود.

وزارت بهداشت توصیه می‌کند که بزرگسالان حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط در هفته داشته باشند. به‌عنوان مثال پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری مناسب خواهد بود. البته نیازی نیست که 150 دقیقه ورزش را تنها در یک جلسه انجام دهیم. این امکان را داریم که آن را به دوره‌های کوتاه‌تر، مانند روزی 30 دقیقه در 5 روز هفته تقسیم بندی کنیم.

معرفی دیگر عوامل مؤثر در چاقی

دلایلی که تا به الان معرفی شدند، مهم‌ترین علل بروز چاقی هستند. با این حال اضافه وزن ممکن است در اثر عوامل دیگر نیز اتفاق بیفتد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

بارداری

افزایش وزن در دوران بارداری شایع است. با این حال برای برخی از خانم‌ها کاهش وزن بعد تولد نوزاد نیز سخت به نظر می‌رسد.

کمبود خواب

شاید شما هم تا به حال شنیده باشید که کمبود خواب باعث افزایش وزن می‌شود. در واقع کمبود خواب یا حتی خوابیدن بیش از حد باعث تغییر هورمون‌هایی می‌شود که اشتها را کنترل می‌کنند.

استرس

جالب است بدانید بسیاری از عوامل خارجی که بر خلق و خوی ما تأثیر می‌گذارند، به‌طور مستقیم در افزایش وزن تأثیر دارند. اغلب ما هنگامی که با شرایط پرتنش مواجه می‌شویم، به دنبال مصرف غذاهای پرکالری هستیم.

میکروبیوم

باکتری‌هایی در روده ما زندگی می‌کنند که با توجه به نوع مواد غذایی که مصرف می‌کنیم، باعث افزایش یا کاهش وزن می‌شوند.

همه این عوامل دست به‌دست هم می‌دهند و باعث افزایش وزن و چاقی می‌شوند. و از عوامل موثر بر چاقی به شمار می‌آیند.

البته برخی از آنها عواملی هستند که ما نقشی در کنترل آنها نداریم. با این حال باید بدانید که رفتار و عادات غذایی مناسب دو فاکتور مهمی است که بر همه موانع پیش روی شما فائق می‌آید.

کلام آخر

عوامل متعددی باعث اضافه وزن و چاقی می‌شوند؛ از رژیم غذایی و کم تحرکی گرفته تا افسردگی و بیماری‌های خاص. برخی از این عوامل تحت کنترل ما و برخی دیگر خارج از کنترل ما هستند.

آنچه مهم است رفتارها و عاداتی است که ما در ادامه زندگی در پیش می‌گیریم.

رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی دو عامل ساده و در عین حال مهمی هستند که سلامت جسمی و روحی ما را تضمین می‌کنند.

انتهای پیام.

خبرنگار: مجید قاسم زاده

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (494 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (151 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (41 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان