احتمال پیشگیری از کرونا با واکسن آنفلوآنزا

  شنبه، 17 خرداد 1399 ID  کد خبر 82967
احتمال پیشگیری از کرونا با واکسن آنفلوآنزا
ساعد نیوز:  در مورد واکسن آنفلوآنزا هم پیش بینی مقدماتی انجام شده تا واکسن به صورت ۴ ظرفیتی و ۳ ظرفیتی که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است، وارد کشور شود.

به گزارش سایت خبری اعد نیوز به نقل از فرارو، رییس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در پاساژ های ویروسی، احتمال کاهش قدرت ویروس وجود دارد، اما هیچ شواهدی در مورد کاهش قدرت ویروس کرونا در شرایط فعلی نسبت به اسفند ماه وجود ندارد. موج فعلی بیماری در کشور، موج اول بیماری است و هنوز این موج را پشت سر نگذاشتیم. با توجه به پهناوری کشور، این که هر کدام از نواحی در کدام قسمت موج اول قرار گرفته اند، تفاوت دارد.

حسین عرفانی روز شنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد درباره احتمال کاهش قدرت ویروس کرونا در شرایط فعلی افزود: ندانسته های ما در مقابل دانسته ها در مورد کووید ۱۹ به عنوان یک بیماری نوپدید بسیار بیشتر است و هنوز ابعاد بسیار متفاوتی از این بیماری و عامل بیماری زایی آن وجود دارد. تا جایی که شواهد و تجربه ها نشان می دهد، این بیماری همان بیماری کووید ۱۹ است که در چین اتفاق افتاده است. در این شرایط توانستیم علائم دیگری از این بیماری را هم در کنار علائم قبلی کشف کنیم.

وی ادامه داد: قبلا فقط علائم سرماخوردگی و گوارشی و سیستم کلیوی و ادراری بود. علائم عمومی مثل حس چشایی و بویایی، ضعف و بی اشتهایی و افسردگی هم حالا علائمی از درگیری با این بیماری است.

امید به واکسن کرونا در سال جاری واهی است

رییس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره موج ویروس کرونا در فصل پاییز به همراه آنفلوآنزای فصلی گفت: این احتمال وجود دارد که با شروع فصل سرما و پاییز، با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا درگیر باشیم. در این صورت هم آنفلوآنزای فصلی و هم کووید ۱۹ فصلی وجود خواهد داشت تا راهکار های مبارزه با این بیماری از جمله واکسن در دسترس باشد. از طرفی امسال امید بستن به دسترسی به واکسن کووید ۱۹ واهی است.

موج کنونی کرونا، موج اول است

عرفانی اظهار کرد: موج فعلی بیماری در کشور، موج اول بیماری است و هنوز این موج را پشت سر نگذاشتیم. با توجه به پهناوری کشور، این که هر کدام از نواحی در کدام قسمت موج اول قرار گرفته اند، تفاوت دارد.

مراحل فاصله گذاری و قرنطینه در بیماری های واگیر

رییس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: اجرای فاصله گذاری هوشمند به این دلیل بود که مردم هم بتوانند فعالیت روزانه خود را انجام بدهند و هم از ابتلا به بیماری پیشگیری کنند. اولین مرحله مقابله با بیماری، جداسازی بیماران است. وقتی در پاییز سال گذشته درگیر آنفلوآنزای فصلی بودیم، توصیه کردیم که افراد بیمار در منزل بمانند و اگر دانش آموز بیمار شده به مدرسه نرود. این بدیهی ترین راه کنترل همه گیری است. مرحله دوم قرنطینه است که باید فرد بیمار جداسازی شود و اگر با فرد سالم تماس داشته و در این تماس احتمال انتقال ویروس وجود داشته و فرد دریافت کننده هنوز وارد مرحله حاد نشده، فرد تماس یافته قرنطینه می شود. مرحله دیگر به فاصله گذاری اجتماعی بر می گردد و همه آحاد جامعه به شکلی با سایر افراد فاصله خود را حفظ می کنند. در این مرحله افراد نباید حضور بیهوده در جامعه داشته باشند و بهداشت دست و تنفس را جدی بگیرند.

عرفانی ادامه داد: مرحله چهارم، لاک داون یا حکومت نظامی یا تعطیلی جامعه است. این کار در برخی کشور ها انجام شد و محدودیت بسیار شدیدی اعمال کردند که زندگی افراد را تحت الشعاع قرار می دهد. در این مرحله اگر کسی بخواهد نان بخرد، فقط مجوز دارد تا اولین نانوایی محله خود برود. محدودیت ها در این مرحله، زندگی را دشوار می کند.

فاصله گذاری مهم ترین راه مقابله با کروناست

وی بیان کرد: در شرایط فعلی، سه گانه خیلی مهم باید مورد توجه باشد تا با اجرای آن، با همه گیری بیماری کووید ۱۹ در کشور مقابله شود. اولین قسمت آن، فاصله گذاری اجتماعی است. همچنان همه مردم باید به شعار «در خانه بمانیم» پایبند باشند. فقط در دو مورد می توانیم از منازل خارج شویم. یکی انجام کار و فعالیت های اقتصادی و دوم رفع مایحتاج خانواده است. اگر برای این دو منظور هم از خانه خارج شویم، باید رعایت بهداشت دست و تنفس و رعایت فاصله گذاری باید انجام شود.

رییس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: قسمت دوم، انجام تست و غربالگری در موارد مشکوک است تا به این ترتیب، بیماری را در مراحل اولیه کشف کنیم. با این اقدام می توان در مدت زمان کوتاه تری بیماران را شناسایی کرد. غربالگری باعث می شود بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شده و با اقدامات اولیه، امکان موارد خفیف به شدید کاهش خواهد یافت. همچنین با کاهش بستری در بیمارستان، احتمال مرگ و عوارض بیماری هم کاهش می یابد. در هفته های گذشته با بالا رفتن غربالگری و تست های آزمایشی، موارد بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شده است.

عرفانی گفت: قسمت سوم این است که با افراد بیمار یا افرادی که با آن ها در ارتباط بودند، برخورد منطقی به معنی جداسازی انجام شود. به این ترتیب، احتمال انتقال بیماری کاهش یافته و چرخه آن می شکند.

وی افزود: این بیمار در صورتی کنترل می شود که عزم ملی وجود داشته باشد و توصیه های بهداشتی و پیشگیری رعایت شود.

کاهش حساسیت مردم در رعایت موارد بهداشتی

عرفانی اظهار کرد: در هفته های گذشته شاهد این بودیم که بنا بر دلایلی، موارد ابتلا به کووید ۱۹ در کشور رو به افزایش بوده و مقداری از آن به کمتر شدن حساسیت مردم در رعایت موارد بهداشتی و پیشگیری بر می گردد. اگر اصول بهداشتی رعایت شود، در مدت زمان کوتاهی می توان این همه گیری را کنترل کرد. باید این باور را داشته باشیم که همه گیری کووید ۱۹ یک واقعیت عینی است و وجود دارد.

وی افزود: اگر لحظه ای درنگ شود، آتش این بیماری افروخته می شود و دامنه آن، سایر قسمت ها را می گیرد و عوارض آن سنگین خواهد بود؛ بنابراین این بیماری همچنان مهم است و اکثریت کشور ما نسبت به این بیماری حساس هستند و امکان درگیری در مورد آن وجود دارد.

رییس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: با عادی سازی شرایط، حساسیت مردم از ۹۰ درصد به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسیده است.

صرف تدوین پروتکل، تضمینی بر کنترل بیماری نیست

عرفانی بیان کرد: در برخی فعالیت های اقتصادی و اجتماعی صحبت می شود که با تدوین پروتکل ها می توان فعالیت را برگرداند. جنس و اصل فعالیت مشخص می کند که آیا با کنترل بیماری می توان فعالیت را انجام داد یا خیر. امروز سوال شد که آیا استخر های شنا و تالار ها بازگشایی می شوند یا خیر. عنوان تجمع انسانی با ظرفیت کم و متوسط و زیاد وجود دارد. ماهیت استخر شنا و تالار پذیرایی، جمع شدن مردم در کنار هم و ارتباط تنگاتنگ و مواجهه نزدیک است. حالا آیا در این مواجهه نزدیک می توان پروتکل جداسازی را اجرا کرد؟ نه. صرف تدوین پروتکل که الزامی بر اجرای آن وجود ندارد، نمی تواند تضمینی بر کنترل بیماری در جامعه باشد.

احتمال پیشگیری از کرونا با واکسن آنفلوآنزا

وی درباره احتمال پیشگیری از کرونا با واکسن آنفلوآنزا اظهار کرد: واکسن آنفلوآنزا از ویروس کرونا پیشگیری نمی کند، اما با کم کردن احتمال ابتلا به آنفلوآنزا، بدن فرد در مورد کرونا بهتر عمل می کند.

جهش ویروس آنفلوآنزا در سال جاری

عرفانی درباره جهش ویروس آنفلوآنزا بیان کرد: ویروس آنفلوآنزا مایل به جهش ویروسی است. اگر جهش کوچک داشته باشد، منجر به طغیان ها و همه گیری فصلی می شود که سال گذشته شاهد آن بودیم. اگر جهش اساسی و ریشه ای باشد و ویروس جدیدی متولد شود، شیفت آنتی ژنی اتفاق افتاده که می تواند عامل ایجاد پاندمی آنفلوآنزا باشد و در سال ۱۳۸۸ با آن مواجه شدیم. حدود هر ده سال، یک بار با پاندمی آنفلوآنزا مواجه می شویم.

وی افزود: همواره باید بدترین شرایط را در نظر بگیریم. امسال ممکن است جهش هایی در ویروس آنفلوآنزا اتفاق بیفتد و باید در برابر آن آمادگی داشته باشیم. تنها راه حل در دسترس آنفلوآنزا باید به درستی استفاده شود و نباید مانند سایر آنتی بیوتیک ها، بدون ضابطه از آن استفاده کرده و خودمان را خلع سلاح کنیم. دارو به اندازه کافی در کشور امکان تولید دارد و امکان واردات هم داریم. در مورد داروی آنفلوآنزا کمبودی در کشور نداریم.

چه زمانی واکسن آنفلوآنزا تزریق کنیم؟

رییس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در مورد واکسن آنفلوآنزا گفت: در مورد واکسن آنفلوآنزا هم پیش بینی مقدماتی انجام شده تا واکسن به صورت ۴ ظرفیتی و ۳ ظرفیتی که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است، وارد کشور شود. هر سال واکسنی که در اختیار مردم قرار می گیرد، ممکن است با واکسن سال قبل تفاوت داشته باشد. از زمان تزریق واکسن حدود دو هفته طول می کشد تا بدن آنتی بادی بسازد و در مقابل ابتلا به ویروس مقاوم شود؛ بنابراین گفته می شود هرچه سریع تر این واکسن تزریق شود، فرد ایمن می شود. اگر در شهریور یا مهر یا آبان این واکسن تزریق شود، بدن زودتر مقاوم می شود.

همه در معرض خطر ابتلا به کرونا هستیم

عرفانی گفت: اگر سفر ها به سفر های ضروری برای رفع مشکلات کاهش پیدا کند با این که خانواده را سوار ماشین کرده و بی جهت به سفر برویم و نکات بهداشتی را رعایت نکنیم، متفاوت است. همه ما در معرض خطر ابتلا قرار داریم. خطر ابتلا ممکن است با عوارضی مثل کم شدن ظرفیت تنفسی و احتمال فوت همراه باشد.

وی افزود: این قدر باید در زندگی خود محدودیت ایجاد کنیم که بیماری تحت کنترل قرار بگیرد. این رفتار معتدل را باید از طریق رسانه ها ایجاد کرد.

امکان اشتباه در پروتکل ها وجود دارد

وی اظهار کرد: آخرین تجربه ها و یافته های علمی در کمیته های تخصصی و با حضور برجسته ترین دانشمندان از رشته های مختلف بررسی و بومی سازی می شود. این موارد در قالب پروتکل های ملی ابلاغ می شود. به هر حال امکان اشتباه در این پروتکل ها وجود دارد. اگر کسی نظر منطقی دیگری دارد یا به یافته علمی دست یافته که ما از آن غفلت کردیم، باید مکتوب کند و به ما انعکاس بدهد. در صورت نیاز، تغییرات اعمال می شود.

واکسیناسیون تحت شعاع کرونا قرار نگیرد

عرفانی در پاسخ به سوالی درباره واکسیناسیون در شرایط شیوع کرونا گفت: از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در کشور تاکید کردیم که فعالیت های اساسی بهداشتی و به خصوص واکسیناسیون نباید تحت الشعاع قرار بگیرد. هیچ جای کشور نبوده که فرد برای واکسن مراجعه کرده باشد و بگوییم به خاطر کرونا، واکسیناسیون انجام نمی شود.

برگزاری حج و اربعین

رییس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برگزاری حج و اربعین اظهار کرد: برگزاری مراسم حج به سیاست کشور عربستان سعودی و برگزاری مراسم اربعین هم به تصمیم عراق بر می گردد. مورد دیگر این است که بدانیم سیر بیماری در هفته ها و ماه های آینده به چه شکلی خواهد بود. اگر شرایط با کنترل بیماری همراه باشد، حضور در مراسم حج و اربعین مشکلی ندارد. بر اساس آیه قرآن و دستور های شرعی، حفظ سلامت مهم است و به طور مثال برای فرد بیمار، روزه هم واجب نیست. اولویت اول کشور هم سلامت عمومی جامعه است. اگر این مراسم باعث افزایش بیماری شود می تواند به موقع دیگری موکول شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
(عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... رهبر معظم انقلاب: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم را به آغوش ملت برگرداند + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم را به آغوش ملت برگرداند + فیلم
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم