آشنایی با الماس شکلاتی یا قهوه ای

  دوشنبه، 24 مرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با الماس شکلاتی یا قهوه ای
همه ما تصور میکنیم که الماس دارای متریال بی رنگ بوده که با تراش دادن به شکلی که از الماس می شناسیم تبدیل می شود اما اینگونه نیست و الماس در رنگ های مختلفی در طبیعت موجود می باشد. در این مقاله به بررسی الماس قهوه ای و ویژگی های منحصر به فرد آن می پردازیم

سابقاً، اشخاص خیلی کم به سرغ الماس شکلاتی می رفتند. اما همان طور که در مورد بیشتر چیزها وجود دارد، شخصی تغییر سلیقه ای را به وجود آورد و اکنون الماس شکلاتی به شکل باور نکردنی بسیار محبوب هستند.بخش اعظمی از الماس های شکلاتی موجود در بازار از معدن الماس argyle از استرالیا بدست آمده اند. الماس شکلاتی به صورت طبیعی به دست می آید. اعتقاد بر آن است که رنگ قهوه ای روشن موجود در الماس شکلاتی بر اثر تحت فشار عمیق بودن این الماس در اعماق زمین در طول مدت زمانی طولانی بدست آمده است.

الماس قهوه ای یا شکلاتی چگونه شکل می گیرد؟

رنگ تیره و قهوه ای این الماس ها به دلیل وجود نیتروژن در طول فرایند شکل گیری این سنگ است. هر چه میزان نیتروژن بیشتر باشد، اشباع و خلوص رنگ قهوه ای الماس بیشتر خواهد شد و سنگ قهوه ای تیره تری پیدا خواهد کرد. در واقع فشار زمین به مدت طولانی باعث ایجاد فاصله بین اتم های اکسیژن و نیتروژن درون کربن موجود در سنگ می شود و رنگ آن را تغییر می دهد. این پروسه چندین میلیون سال به طول می انجامد. بیشترین الماس قهوه ای جهان در کشور استرلیا استخراج می شود. تخمین زده می شود الماس های قهوه ای استرالیا بیش از ۳ میلیارد سال سن دارند.

رنگ های شکلاتی، شامپاینی و کنیاکی از همه ی رنگ های قهوه ای الماس خوش رنگ تر هستند. از دیگر خانواده الماس های قهوه ای می توان به رنگ های عسلی، دارچینی و گل میخکی اشاره کرد. الماس شامپاینی سایه ای از رنگ زرد و الماس کنیاکی سایه ای از رنگ های قرمز و نارنجی در خود دارند.

الماس ها در رنگ های مختلفی از جمله آبی، زرد، سبز، نارنجی، سایه های مختلف صورتی و قرمز، قهوه ای، خاکستری و مشکی وجود دارند. قبل از توسعه معدن الماس Argyle در استرالیا در سال 1986، بیشتر الماس های قهوه ای برای جواهرات بی ارزش تلقی می شدند. آنها حتی در مقیاس رنگ الماس ارزیابی نشدند و عمدتاً برای اهداف صنعتی استفاده می شدند. با این حال، استراتژی های بازاریابی در دهه 1980 تغییر کرد و الماس های قهوه ای به جواهرات محبوب تبدیل شدند.برای الماس های قهوه ای، چندین درجه ی رنگی مختلف وجود دارد که در زیر برایتان نوشته ایم:

  • C1 – C2 : رنگ شامپاینی روشن
  • C3 – C4 : رنگ شامپاینی متوسط
  • C5 – C6 : شامپاینی تیره
  • C7 : قهوه ای تیره (کنیاکی و شکلاتی)

ارزش الماس شکلاتی

موسسه جواهرشناسی آمریکا (G.I.A.) نموداری از رنگ های متنوع الماس در جهان تهیه کرده که نشان دهنده تنوع رنگی این جواهر است. این نمودار، رنگ ها را با حروف انگلیسی مشخص می کند و از گِرِید D یعنی بدون رنگ تا گرید Z یعنی زرد روشن را پوشش می دهد. همان طور که در بالا گفتیم، الماس های بی رنگ و شفاف بسیار کمیاب هستند در نتیجه قیمت بسیار بالایی دارند. این در حالیست که الماس های خانواده زرد بسیار زیادند و با قیمت های مناسب خرید و فروش می شوند.

بر اساس نمودار یاد شده، الماس هایی که رنگ عمیق و پررنگ دارند با علامت Z+ مشخص می شوند و اغلب آنها را جواهراتی با «رنگ فانتزی» خطاب می کنند. جالب اینجاست که موسسه G.I.A. الماس های رنگی فانتزی را بر اساس عمق و شدت رنگی که دارند از یک تا ۹ درجه بندی می کنند. این درجه ها شامل: خیلی کمرنگ، خیلی روشن، روشن، روشن فانتزی، فانتزی، فانتزی عمیق، فانتزی واضح، فانتزی تیره و فانتزی خیلی عمیق می شوند.

بنابراین این سوال پیش می آید که آیا الماس شکلاتی یک رنگ ارزان در میان الماس هاست؟ در پاسخ باید بگوییم که به لحاظ فنی، الماس قهوه ای از درجه Z (یعنی رنگ تیره) هم عبور کرده است. به همین خاطر، کارشناسان طلا و جواهر این رنگ را ضعیف و ارزان می دانند. یعنی یک الماس شکلاتی قیمت کمتری نسبت به الماس سفید دارد. اما خیلی از مردم همچنان به این رنگ علاقه دارند و ترجیح می دهند از جواهراتی استفاده کنند که دارای الماس قهوه ای است.

الماس شکلاتی

انواع الماس شکلاتی

رنگ های مختلف الماس از معیارهای تعیین کیفیت الماس به شمار می روند و از شفاف تا زرد متمایل به قهوه ای متغیرند. در بین الماس های قهوه ای، نوع شکلاتی، شامپاینی و کنیاکی آن محبوب تر هستند که تفاوت های کمی با هم دارند. الماس های دارچینی، عسلی و گل میخکی هم جزء الماس های قهوه ای رنگ هستند اما به اندازه ی مدل های شکلاتی و شامپاینی محبوب نیستند. در زیر تفاوت رنگ این الماس ها را نوشته ایم:

  • الماس شکلاتی، قهوه ای روشن است و در آن هیچ نشانه ای از رنگ های دیگر وجود ندارد.
  • الماس های شامپاینی به رنگ قهوه ای طلایی هستند.
  • الماس های کنیاکی هم قهوه ای رنگ هستند و مقدار کمی رنگ قرمز یا نارنجی درون خود دارند.
  • الماس دارچینی به رنگ قهوه ای مایل به صورتی روشن است
  • الماس عسلی رنگ نارنجی / زرد عمیقی دارد.
  • الماس گل میخکی هم در رنگ قهوه ای زیتونی موجود است.

آیا الماس قهوه ای کمیاب است؟

خیر الماس های قهوه ای رایج ترین نوع الماس در جهان هستند که همیشه در دسترس قرار دارد. به همین خاطر است که قیمت این سنگ ها مناسب است. الماس های شکلاتی و قهوه ای به وفور در معدن Argyle استرلیا یافت می شوند و بخش عمده ی آنها برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.برش دادن و پولیش کردن الماس شکلاتی و قهوه ای به دلیل ساختار بلورهایش آسان نیست. به همین خاطر است که بخش عمده ی این سنگ ها در صنایع مختلف استفاده می شود و بخش بسیار کوچکی از آن به صنعت جواهرسازی می رسد. اما اگر یک کارشناس خبره و ماهر الماس شکلاتی را برش دهد، این جواهر زیبا می تواند برای همیشه شکل و رنگ خود را حفظ کند.

کاربرد الماس شکلاتی در طلا و جواهرات

الماس شکلاتی در طلا و جواهرات به دو شکل طبیعی و گرما داده شده دسته بندی می شود. نوع اول که از نامش مشخص است و از طبیعت به دست می آید و سپس با روش های طیف سنجی شناسایی می شود. استرالیا دارنده ی یکی از بزرگ ترین معادن الماس قهوه ای در جهان است.نوع دوم الماس های قهوه ای به صورت صنعتی تولید می شوند. این جواهرات از گرم کردن الماس در دمای بیش از ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد و تحت فشار قرار دادن آن (در فشار ۶-۱۰ GPa) تولید می شوند. این روش از سال ۱۹۹۹ میلادی برای تولید الماس های صنعتی کاربرد دارد و توسط محققان آمریکایی و روسی ابداع شده است.خوب است بدانید در حال حاضر شرکت های متعددی در جهان در زمینه ی تجارت، تراش، تولید جواهرات و الماس های قهوه ای از نوع صنعتی فعالیت می کنند.کاربرد الماس شکلاتی در طلا و جواهرات اغلب به صورت نگینی تراش خورده است که برای انگشتر، ساعت و گردنبند استفاده می شود.

نکات مهم در مورد الماس های شکلاتی

  • یک الماس شکلاتی قیمت کمتری نسبت به الماس سفید دارد.
  • الماس شکلاتی و دیگر الماس های رنگی درست مانند الماس های سفید درخشان و محکم و سخت هستند.
  • الماس های شکلاتی جهان اغلب از معادن الماس کشور استرالیا استخراج می شوند.
  • در حالی که الماس قهوه ای ممکن است مات یا روشن باشد و حتی سایه ای از رنگ زرد در خود داشته باشد، الماس شکلاتی رنگی عمیق و تیره دارد. همین امر باعث محبوبیت بیشتر این رنگ در میان الماس های قهوه ای شده است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها!
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم