بهترین زمان خرید در بورس/ سهام بانکی می توانند جذاب شوند

  شنبه، 25 بهمن 1399 ID  کد خبر 135534
بهترین زمان خرید در بورس/ سهام بانکی می توانند جذاب شوند
ساعدنیوز: کارشناس بازار سرمایه گفت: حقوقی ها به عنوان سرمایه گذاری برای سال آینده، در فصل زمستان و انتهای سال اقدام به خرید می کنند.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این سوال که، وضعیت بورس را بعد از بالا گرفتن دعوای دولت و مجلس و استعفای قالیباف اصل چطور ارزیابی می کنید؟ پاسخ داد: در حال حاضر بورس تحت تاثیر رفت و آمد افراد نیست و تغییر خاصی رخ نمی دهد ولی در آینده مقداری رو به صعود خواهد بود.

حقوقی های بازار سرمایه چه زمانی سهام خریداری می کنند؟

کارشناس بازار سرمایه در راستای این سوال که شنیده می شود منابع مالی کلانی در حال ورود به بورس است، آیا این منابع مربوط به حقوقی هاست یا بابت افزایش اعتماد حقیقی هاست؟ بیان کرد: بر حسب تجربه طی سال های گذشته، حقوقی ها به عنوان سرمایه گذاری برای سال آینده، در فصل زمستان و انتهای سال اقدام به خرید می کنند، این یک روند عادی است، به همین دلیل احتمالا این ورود نقدینگی مربوط به حقوقی هاست، زیرا حقیقی ها انقدر در سطح کلان لطمه خوردند که پولی را وارد بازار سرمایه نمی کنند.

میرزایی در پاسخ به این سوال که از لحاظ تکنیکالی و بنیادی بورس، حداکثر رشد شاخص بورس در ایران چقدر است؟ بیان کرد: بحث مدل های تکنیکال و بنیادی برای شرایطی است، که بازار ثبات داشته باشد و همینطور تمام بخش های اقتصاد با هم به فعالیت بپردازند، در حالی که روند اقتصادی فعلی در ایران اینگونه نیست و در تابستان کارشناسان بازار سرمایه با تحلیل تکنیکال و بنیادی ادعا کردند که شاخص ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را رد خواهد کرد، ولی اصلا شاخص به این اعداد نرسید، زیرا این الگو ها فروضی دارد که این فروض در اقتصاد و بازار سرمایه ایران صادق نیست. اما در کل باتوجه به مباحثی که مطرح می شود و تحرکاتی که دیده می شود، افت خاصی را در شاخص نمی بینیم و حداقل شاخص ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را رد خواهد کرد.

وی افزود: بازار بورس ما یک منبع غنی درآمد برای کسری بودجه است و یکسری از نهادها می توانند بودجه خود را از این راه تامین کنند و به همین دلیل هر موقع آن ها تصمیم بگیرند بازار صعود می کند و بالعکس.

ریسک های سرمایه گذاری در بورس را بشناسید

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که، در حال حاضر ریسک های مقابل بورس چه مواردی هستند؟ بیان کرد: ریسک های مختلفی در بازار سرمایه وجود دارد، از جمله این ریسک ها نقدینگی است، که یکی از مسائل جدی کشور به حساب می آید و روند افزایش آن به شدت شتابان شده، به طوری که ما در سال قبل ۱۰۰۰-۱۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به کشور اضافه می شد، اما هم اکنون نقدینگی ۲۳۰۰ میلیارد تومان را نیز رد کرده و در تابستان نیز به ۳۱۵۰ میلیارد تومان رسید، برای مهار این نقدینگی احتمال دارد در آینده نه چندان دور یک تحولاتی در نرخ سود بانکی ایجاد شود، که این تاثیر منفی روی بازار سرمایه خواهد داشت.

وی ادامه داد: دومین مورد، ریسک ناشی از نرخ ارز است که به دلیل وجود تحولات سیاسی و یک مقدار خوشبینی که در کوتاه مدت شکل گرفته، ممکن است نرخ ارز را پایین بیاورد و شاخص مقداری در این قیمت ها اُفت داشته باشد.

میرزایی تاکید کرد: سومین ریسک حضور در بازار سرمایه، ریسک تحولات داخل کشور است، مانند انتخاباتی که در سال آینده وجود دارد و تا شروع آن ممکن است یکسری دعواهای سیاسی شکل بگیرد، که یکی از اهرم ها می تواند بورس باشد و از آن استفاده هایی شود.

گنجایش ۳۰% از اوراق در بودجه ۱۴۰۰

میرزایی در پاسخ به این سوال که تصویب یا رد چه مواردی در بودجه می تواند تاثیر بسزایی روی بورس داشته باشد؟ گفت: مهم ترین بخشی از بودجه که می تواند روی بورس اثر بگذارد، همین بحث اوراق است، امسال ۳۰% از اوراق را در بودجه گنجانده اند و هنوز بازار این اوراق اینکه چه می خواهند خریداری کنند مشخص نیست و اگر بخواهند این اوراق را بفروشند باید نرخ بهره اوراق را بالا ببرند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیرات جدی برجام بر شاخص بورس، اظهار کرد: اولین و مهم ترین تاثیر برجام روی نرخ ارز است و با توجه به این که نرخ ارز لنگر اصلی اقتصاد ایران است، تقریبا تمام متغییرهای دیگر قائم به این متغیر هستند.

وی افزود: مثلا در حد فاصل سال ۹۰ تا ۹۲ که نرخ ارز جهش داشت بورس نیز رشد می کرد و از انتهای ۹۲ تا ۹۶ نرخ ارز ثابت بود. بورس نیز ثابت بود و از انتهای ۹۶ با حرکت نرخ ارز باز بورس حرکت کرد. تاثیر دیگر برجام این است، که ممکن است یکسری گشایش ها در بحث نظام بانکی به وجود آید، که این باعث می شود روی سهام بانکی از جمله بانک هایی که حوزه مبادلات بین المللی هستند تاثیرات مثبت داشته باشند و در کل تاثیرات مثبت برجام به صورت بخشی خواهد بود.

ورود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در ۵ ماه نخست به بورس

میرزایی ارزیابی کلی خود را از وضعیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه را اینگونه بیان کرد: بازار سهام را باید در دو مجرای کلی، کوتاه مدت و بلند مدت دید، در مجرای بلندمدت بازار سهام مثبت است، به هر حال علی رغم اینکه شاخص اُفت کرده اما تا به حال این حجم از فعالان در بازار وجود نداشته اند و در بلند مدت روند روبه رشد و مثبتی را می توان پیش بینی کرد، ولی لازمه ی اینکه این بازار بتواند روی سیستم تاثیر بگذارد، این است که بتوانند ابزار تعریف کنند تا پیوند بین بازار سرمایه و رشد آن با بخش حقیقی اقتصاد برقرار شود ولی در حال حاضر این پیوند به هیچ وجه در اقتصاد ایران وجود ندارد.

وی در انتها بیان کرد: در فصل بهار حدود ۵۰ هزار میلیارد و در ۵ ماه نخست نیز ۱۱۰ هزار میلیارد وارد بازار سرمایه شد، اما کمتر از ۵ هزار میلیارد آن وارد بخش تولید حقیقی اقتصاد شد، که این نشان دهنده این است که، بازار محلی برای سفته بازی است تا بخش تولید. در روند کوتاه مدت نیز بازار سرمایه تحت تاثیر خوش بینی ها و بدبینی ها و اطمینان است و در کوتاه مدت چشم انداز خیلی مثبتی را برای ورود سرمایه خاص به بازارسرمایه نمی بینم و مردم اعتماد خود را به بازار سرمایه از دست دادند و در بلند مدت باید اصلاح شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها!
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم