ساعدنیوز
ساعدنیوز

چقدر می توان به بیت کوین اعتماد کرد؟

  سه شنبه، 13 آبان 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
چقدر می توان به بیت کوین اعتماد کرد؟
بیت کوین تنها پول دیجیتال جهان نیست. دلار آمریکا، طلای بازی World of Warcraft و دلار لیندن نیز دیجیتال هستند؛ اما هیچ یک از پول‌های دیجیتال تا زمانی که بیت کوین به‌وجود آمد، غیرمتمرکز نبودند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اعتماد در اصل، همه چیزِ یک پول است. تعداد قابل قبولی از مردم باید باور داشته باشند که پول چیزی است که ارزش خودش را حفظ خواهد کرد، وگرنه آن را نگه نمی دارند. اگر مردم نخواهند پول را نگه دارند، ارزش پول آن قدر به روند نزولی ادامه خواهد داد تا زمانی که به کلی بی ارزش شود.

از زمان های گذشته، مردم به دانه های بلورین و سنگ رای (Rai Stones) سنگی که شبیه دایره است و در مرکز آن یک سوراخ وجود دارد) به عنوان پول اعتماد داشتند؛ زیرا این سنگ ها بسیار کمیاب بودند. اما به محض اینکه کسی متوجه شد ساختن این اشیا کار سختی نیست، اشتیاق مردم نسبت به آن ها کاهش یافت. برای اینکه مردم به چیزی به عنوان پول اعتماد کنند، باید به آن ها قبولاند که این پول کمیاب است. با این حال کمیاب بودن، فقط یکی از ویژگی های متعددی است که ما از پول انتظار داریم.

ویژگی های پول ایده آل

چاپ دلار و سایر پول های سنتی جهان نامحدود و وابسته به بانک هاست که موجب مشکلات اقتصادی برای مردم می گردد

از خصوصیات پول ایده آل می توان به کمیابی، دوام، مقاومت دربرابر سانسور، قابلیت تبدیل، تقسیم پذیری و قابلیت انتقال آن اشاره کرد و البته باید آن را به رسمیت بشناسند. این ویژگی ها را می توان به دو دسته ی متفاوت تقسیم کرد:

راحتی معامله: پول باید به آسانی معامله شود. تقسیم پذیری، قابلیت انتقال، قابلیت تبدیل و به رسمیت شناختن آن در این دسته قرار می گیرند.

باارزش بودن: به این معنی که آیا شخص دیگری می تواند بدون اجازه ی شما آن را سرقت کند یا خیر. ویژگی های کمیابی، دوام و ابزار حامل بودن در این دسته قرار می گیرند.

بیت کوین هم بسیاری از این خصوصیات را دارد اما چیزی که بیت کوین را از انواع دیگر پول متمایز می کند، این است که بیت کوین هم دیجیتال است و هم غیرمتمرکز.

بیت کوین تنها پول دیجیتال جهان نیست. دلار آمریکا، طلای بازی World of Warcraft و دلار لیندن نیز دیجیتال هستند؛ اما هیچ یک از پول های دیجیتال تا زمانی که بیت کوین به وجود آمد، غیرمتمرکز نبودند.

به همین ترتیب، بسیاری از پول های فیزیکی مانند طلا، نقره و نمک غیرمتمرکز هستند، اما دیجیتال نیستند. تمرکززدایی به بیت کوین ارزش داده است و دیجیتال بودن آن، کار با بیت کوین را راحت کرده است. بنابراین بیت کوین هر دو ویژگی اصلی پول ایده آل را دارد.

تمایل برای داشتن چیزهای کمیاب

انسان همیشه تمایلی درونی برای داشتن چیزهای کمیاب دارد. این موضوع را به خوبی می توانیم در تبلیغات ببینیم؛ یکی از ساده ترین روش ها برای ترغیب کردن مردم برای خرید این است که بتوانید آنها را قانع کنید فلان محصول کمیاب است.

بااین حال، ارزشی که مردم به یک محصول می دهند به مدت زمانِ کمیابی آن بستگی دارد.

همان طور که می دانیم، برخی از کالاها عمر محدودی دارند. به عنوان مثال، وی (Wii) یک کنسول بازی خانگی است که توسط شرکت ژاپنی نینتِندو عرضه شد. ازآنجایی که شرکت نینتندو تعداد محدودی از این کنسول را تولید کرده بود، وقتی به بازار عرضه شد به قیمتی بسیار بیشتر از قیمت اصلی به فروش رفت. وی کالای کمیابی به شمار می رفت و چون دیگر تولید نمی شد، حتی ویِ دست دوم را هم به قیمت خوبی می خریدند.

با افزایش تولید وی، قیمت آن کاهش یافت. هیچ کس وی را نمی خرید که ۵ سال نگه دارد و بعد دوباره بفروشد. فقط آن را می خریدند که با آن بازی کنند.

بنابراین پول هم باید کمیاب باقی بماند تا پول ایده آل باشد.

دو ویژگی دیگر که برای ایجاد اعتماد لازم است

در درازمدت، مردم باید باور کنند که کمیابی پول به مدتی طولانی ادامه خواهد یافت. این امر سبب می شود مردم به پول اعتماد کنند. در حالت ایده آل، این کمیابی باید تغییرناپذیر باشد.

ویژگی دیگر کمی مهم تر است: پول باید ابزار حامل باشد تا واسطه ها و اشخاص ثالث نتوانند آن را در اختیار بگیرند.

نکته ی قابل توجه در تغییرناپذیری و ابزار حامل بودن پول این است که اگر یک نقطه ی شکست مرکزی وجود داشته باشد، پول نمی تواند هر دوی این ویژگی ها را با هم داشته باشد. به عبارت ساده تر، اگر هر کسی غیر از صاحبِ اسمی پول بتواند کمیابی آن را برطرف کند یا آن را مصادره کند، صاحب پول مجبور می شود به نهاد دیگر اعتماد کند.

این به طورکلی شرط خوبی نیست. شاید به قدرت مرکزی فعلی اعتماد داشته باشید، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها همیشه قدرت را در اختیار داشته باشند. در حقیقت، بسیاری از سازمان های متمرکز به این دلیل شکست می خورند که پس از مدتی دیگر نمی توانند در برابر وسوسه ی سوءاستفاده از چنین قدرتی مقاومت کنند.

عقاید کینزی ها

افرادی که موافق اقتصاد کینزی هستند بر این باورند که هر چه بیشتر خرج کنید، جریان اقتصادی بهتر حفظ می شود. بنابراین به دنبال ایجاد پولی هستند که خرج کردن آن تا جایی که ممکن است راحت باشد. در سیستم کینزی تقریبا هر چیزی را به آسانی (به ویژه با اعتبار) می توان خریداری کرد، به همین دلیل است که معمولا افراد را به خرج کردن های بی محابا تشویق می کنند.

اما بی محابا خرج کردن در درازمدت ممکن است افراد را به خاک سیاه بنشاند، به همین دلیل بسیاری از مردم سعی می کنند پول شان را به شکل هدف مند خرج کنند.

کینزی ها بر ویژگی های استفاده ی راحت از پول مانند تقسیم پذیری، قابلیت انتقال، به رسمیت شناخته شدن و تا حدودی قابلیت تبدیل آن تأکید می کنند. البته به ویژگی های ارزشی پول مانند کمیابی، غیر قابل تغییر بودن و ابزار حامل بودن نیز توجه دارند.

اتفاقاً دلیل ایجاد آلت کوین های مختلف هم همین راحتی استفاده از آنها عنوان شده است.

ارزش بلندمدت

پولی ارزش دارد که کمیاب، قابل اطمینان و بادوام باشد. این ویژگی ها معمولا با گردش سریع پول در تضاد هستند.

«قابلیت انتقالِ بیشتر» اغلب به معنای متمرکز کردن عملیات است؛ این یعنی یک نقطه ی مرکزی سریع تر می تواند تراکنش ها را پردازش کند.

«قابلیت تبدیلِ بهتر» به معنای متکی بودن به نقطه ی مرکزی است که در آن راهی برای سوءاستفاده ی ریاضیاتی از برخی مفروضات امنیتی (که ارزهای غیرقابل ردیابی ارائه می کنند) وجود ندارد.

بنابراین هرچه اتکا به نقطه ی مرکزی بیشتر شود (خواه به نهادهای مرکزی، خواه به سختی برخی مسائل ریاضی)، پول بی ارزش تر می شود. هرچه پول سریع تر و راحت تر ایجاد شود، امنیت، کمیابی و تمرکززدایی آن کمتر است.

پولی ارزش دارد که اعتماد مردم را به مرور زمان به دست آورد. وی (wii) فقط در یک دوره ی کوتاه با مبلغ زیادی خریدوفروش شد، بنابراین نمی توان آن را ذخیره ی ارزش خوبی دانست.

زمان داور نهایی است

معیار اصلی برای ارزش بلندمدت، زمان است. یک پدیده ی شناخته شده به نام اثر لیندی (Lindy Effect) وجود دارد که می گوید «از هر چیز باثباتی در جهان انتظار می رود به اندازه ی طول عمرش باقی بماند».

شاید این موضوع درست باشد، زیرا فردی توانست این اثر را در نمایش های برادوی پیدا کند. او متوجه شد نمایشی که ۱۵ سال از عمرش می گذشت، به طور متوسط ۱۵ سال دیگر هم روی صحنه اجرا می شد. اما نمایشی که یک سال از عمرش می گذشت، شاید فقط یک سال ادامه پیدا می کرد.

می بینید که تمرکزگرایی برای ارزش بلندمدت پول مضر است. نهادهای متمرکز با توجه به ماهیتشان آسیب پذیر هستند. این نهادها هرگاه با شکست مواجه شوند، هرچیزی را که به آنها وابسته است به خطر می اندازند.

برعکس، یک شبکه ی غیرمتمرکز ماهیت ضد آسیب پذیری دارد. شکست های فردی بر گروه بسیار کوچکی تأثیر می گذارد و در نتیجه یک شبکه ی غیرمتمرکز می تواند اشتباهات بیشتری هم مرتکب شود. زیرا این اشتباهات به اعضای دیگر شبکه کمک می کنند که یاد بگیرند چه کاری را نباید انجام بدهند. این سبب قوی ترشدن شبکه می شود.

سوءاستفاده از اعتماد

بسیاری از نهادهای متمرکز با سوءاستفاده از خودِ اعتماد سعی می کنند کاری کنند که نیازی به اثبات اعتماد نداشته باشند. این نهادها به جای اینکه واقعا ارزش اعتماد را در طول زمان اثبات کنند، تلاش می کنند به کمک رسانه های اجتماعی، تبلیغات و وعده های مختلف این توهم را ایجاد کنند که اعتماد وجود دارد. ICO ها، آلت کوین ها و هاردفورک ها به وفور از این تکنیک ها برای جلب اعتماد مردم استفاده کرده اند.

متأسفانه مردم بارها فریب این سوءاستفاده ها را خورده اند، با این حال این آشفته بازار به آن ها درس های ارزشمندی می آموزد.

اولویت اصلی بیت کوین چیست؟

اولویت بیت کوین این است که در درازمدت ارزش واقعی را به دست بیاورد. اما اولویت شرکت هایی مانند اَم وِی (Amway) و سایر طرح های مشابه این است که سعی کنند از طریق تبلیغات در کوتاه مدت ارزشی برای خودشان دست وپا کنند.

بیت کوین بر تمرکززدایی و تغییرناپذیری توجه دارد که در درازمدت به کمیابی آن می انجامد. در حالی که دیگران با اینکه این ویژگی ها را وعده داده اند، هیچ کدام مانند بیت کوین نتوانسته اند به آن ها دست یابند.

بیت کوین فقط روی یک چیز متمرکز است و آن زمان است. سال گذشته بیت کوین ثابت کرد که یک بازی ۶ ماهه نیست. بیت کوین یک بازی ۲۰ تا ۵۰ ساله است. بدترین چیز این است که بفهمید بازی را تمام وقت اشتباه بازی کرده اید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (78 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (76 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (35 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (28 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...