چگونه تکنولوژی سازمان های اطلاعاتی و امنیتی را متحول می کند؟

  چهارشنبه، 15 شهریور 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
چگونه تکنولوژی سازمان های اطلاعاتی و امنیتی را متحول می کند؟
انسان‌ها برای رسیدن به زندگی بهتر و رام کردن محیط پیرامون تکنولوژی ها را به خدمت می‌گیرند. همانطور که می ‌دانید، پیشرفت روز افزون تکنولوژی، تاثیر مستقیمی بر زندگی انسان دارد چنانکه به بخش جدایی ناپذیر انسان تبدیل شده است. در ادامه ساعدنیوز به تاثیر تکنولوژی در سازمان های اطلاعاتی و امنیتی خواهد پرداخت. همراه ما باشید.

در جریان کنفرانس چالش های آینده سازمان های اطلاعاتی که در سال 2018 برگزار شد، «دن کوتس» رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا گفت برای جامعه اطلاعاتی و امنیتی، روند تکاملی کافی نیست و باید انقلابی در این حوزه صورت گیرد. این نهادها باید نوآور و انعطاف پذیر باشند و به سرعت با فناوری های روز سازگار شوند. نهادهای اطلاعاتی در سرتاسر دنیا به نقطه عطف مهمی رسیده اند: گسترش روزافزون فناوری های مختلف از جمله هوش مصنوعی، کلان داده، رباتیک، اینترنت اشیاء، بلاکچین که هر کدام به تنهایی قواعد بازی را تغییر می دهند. فراگیر شدن این فناوری ها که اکثر آنها در اختیار شهروندان عادی قرار دارند، ریسک سرقت داده ها و نفوذ متقابل به نهادهای اطلاعاتی را افزایش می دهد. ارزان و فراگیر شدن این ابزارها هم امکان هرگونه سوء استفاده را فراهم می سازد.

تاثیر تکنولوژی در زندگی انسان

انقلاب فناوری طی سال های اخیر، حقایق پذیرفته شده تاریخی در سازمان های اطلاعاتی را به چالش کشیده است. ساختار سلسله مراتبی و بخش بندی شده این سازمان ها باید تغییر کند و فناوری های جدید را با شیوه های سنتی در هم آمیزد. نقش انسان هم در فرایندهای اطلاعاتی دستخوش تغییر شده است.

اطلاعات اپن سورس یا OSINT هم در عصر جدید معنای تازه ای گرفته است. پیش از این به خاطر ماهیت عمومی این اطلاعات، ارزش زیادی برای آنها در نظر گرفته نمی شد و اولویت سازمان ها روی اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده متمرکز بود. حالا سازمان های اطلاعاتی به این نتیجه رسیده اند که اطلاعات اپن سورس در مقایسه با دیگر انواع داده سودمندتر هستند.

نوآوری های فناورانه همواره در بطن فرایندهای اطلاعاتی قرار داشته اند، اما وقتی که پای پردازش، تحلیل، تفسیر و تصمیم گیری روی این اطلاعات به میان می آید، انسان با همه محدودیت هایش می تواند عملکرد بهتری داشته باشد. حالا با ازدیاد داده ها و منابع داده و ضرورت ایجاد سامانه های اولویت بندی و تحلیلی، اولویت با ماشین است یا انسان؟

کلان داده در خدمت جاسوسی

کهنه کاران سرویس های اطلاعاتی معتقدند هیچ جایگزینی برای قضاوت انسان وجود ندارد. آنها می گویند هوش مصنوعی هیچگاه نمی تواند در تصمیم گیری های استراتژیک به اندازه انسان کامل و جامع عمل کند و مفاهیم انتزاعی را در تفسیر رفتارهای انسانی به کار ببندد. ماشین ها در جمع آوری داده و شناسایی الگوها ماهرند، ولی از عهده تفسیر واقعیت بر نمی آیند. اتکا به ماشین برای موقعیت های تعیین کننده مرگ و زندگی یا اعلان جنگ، ملاحظات اخلاقی را هم در پی دارد.

در مقابل، متخصصین خوشبین حوزه تکنولوژی می گویند انسان، به ویژه از نظر هوشمندی، طی یکصد سال گذشته مقهور توان ماشین شده است. انسان هنوز نقش مهمی را ایفا می کند که دیگر انحصاری نیست و شاید حتی مهم ترین هم نباشد. یک کارمند ساده چطور می تواند با حجم عظیم اطلاعات دنیای مدرن روبرو شود؟

در سال 1995 یک کارمند عادی حوزه امنیت و اطلاعات با حدود 20 هزار کلمه داده در روز روبرو بود اما این رقم در سال 2016 به 200 هزار کلمه رسیده است. پیش بینی ها نشان می دهند حجم اطلاعات دیجیتال تولید شده توسط انسان در سال 2025 نسبت به امروز ده برابر می شود. پردازش و تحلیل این حجم از داده فقط از عهده کامپیوتر بر می آید.

تاثیر تکنولوژی در زندگی انسان

البته اضافه کردن ماشین ها به فرایندهای اطلاعاتی به معنای حذف انسان نیست و هوش مصنوعی باید در کنار هوش انسان قرار گیرد. سؤال اینجاست که کدام یک به دیگری کمک می کنند؟ ماشین به انسان، یا انسان به ماشین؟

بیشتر کارشناسان معتقدند سازمان های اطلاعاتی برای ورود به قرن بیست و یکم باید موانع درون سازمانی و بین سازمانی را از میان بردارند. در واقع نباید هیچ مرزی بین سرویس های مختلف امنیت ملی، بین بخش های عمومی، خصوصی، دانشگاهی، و بین سرویس های اطلاعاتی کشورهای مختلف وجود داشته باشد

به همین دلیل است که حرکت به سوی نوآوری های فناورانه، بخشی از حرکت انقلابی در جوامع اطلاعاتی محسوب می شود. سازمان های امنیتی ملی به خوبی دریافته اند که بخش خصوصی و دانشگاه ها، موتور محرک اصلی به سمت نوآوری هستند.

سرویس های خصوصی و اطلاعات ملی

در اکثر کشورهای پیشرفته، همکاری دوسویه و پویایی بین سازمان های امنیتی و شرکت های خصوصی وجود دارد. سرمایه گذاری روی این پروژه ها از طریق صندوق های خطرپذیر مشترک دولتی-خصوصی صورت می گیرد.

به عنوان مثال In-Q-Tel یا به اختصار IQT در ایالات متحده را در نظر بگیرید. این صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر که حدود 20 سال قبل تأسیس شد، در شرکت هایی سرمایه گذاری می کند که فناوری های نوین را با هدف تأمین امنیت ملی این کشور توسعه دهند. این صندوق کاملاً مستقل عمل می کند، یعنی زیرمجموعه هیچکدام از آژانس های دولتی ایالات متحده نیست، اما همکاری دائمی با سازمان سیا و دولت آمریکا (به عنوان سرمایه گذار اصلی) دارد

موفق ترین دستاورد این صندوق، شرکت Palantir است که طی فرایندی نامشخص به شرکتی چند میلیارد دلاری تبدیل شد. این شرکت در حوزه ادغام داده (Data Integration) و مدیریت دانش (Knowledge Management) فعالیت می کند. استارتاپ های دیگری در حوزه شناسایی ترکیبات پیچیده شیمیایی، ترجمه همزمان و خودکار، تصویربرداری دیجیتال، توسعه سنسورهای مختلف، تحلیل پیشگویانه و امنیت سایبری هم در این مجموعه رشد کرده اند.

در واقع همین حالا هم بخش قابل توجهی از فعالیت های اطلاعاتی توسط شرکت های خصوصی کوچک و بزرگ انجام می شود. شرکت هایی مانند هگزاگون، نایس، اسپلانک، سیسکو و NEC همگی پلتفرم ها و خدمات کاملی را ارائه می دهند. بین این سرویس ها می توان از آنالیتیکس ویدیویی، آنالیتیکس هویت و آنالیتیکس شبکه های اجتماعی نام برد. سازمان های اطلاعاتی با استفاده از پلتفرم های فوق می توانند پیش بینی های دقیق تری را بر اساس دانش کنونی و اطلاعات قبلی انجام دهند، ضمن اینکه به جریان بی وقفه اطلاعات تحلیلی و یادگیری ماشین هم دسترسی دارند.

سرویس های خصوصی و اطلاعات ملی

برتری شکننده دولت در صنعت اطلاعات

همه اینها فرصت های جذاب و هیجان انگیزی هستند، ولی سازمان های اطلاعاتی را در آینده با چالش مواجه می کنند. اول از همه، نهادهای اطلاعاتی برتری خود را برای جمع آوری، پردازش و تفکیک داده از دست می دهند. قبلاً دلیل وجودی این نهادها، توانایی کسب اطلاعات از دشمن بود، به خصوص پیش از اینکه دشمن بتواند اطلاعات را پنهان کند یا از بین ببرد.

امروز اما اطلاعات همه جا هست و ابزارهای متعدد (حتی رایگان) به تمام افراد و گروه ها اجازه می دهند مجموعه عظیمی از داده ها را جمع آوری، پردازش و تحلیل کنند. به عنوان مثال نرم افزار i2 شرکت IBM با هزینه چند هزار دلاری، به راحتی ارتباطات پنهان و الگوهای نهفته در داده ها در اختیار شما می گذارد. این توانایی ها تا چند سال قبل فقط در اختیار سازمان های دولتی بود.

چالش دوم، ماهیت داده ها و قالب های متنوع آنها در کنار پراکندگی و فقدان استاندارد در سامانه های جمع آوری و پردازش داده است. در واقع ترکیب و تجمیع تمام اطلاعات در قالب یک محصول مشترک کار دشواریست. به همین دلیل سازمان های اطلاعاتی به دنبال توسعه مفاهیم ساختارهایی هستند که این مشکل را از طریق همکاری و تمرکززدایی حل کنند.

البته شرکت های خصوصی ابزارهای متعددی را برای تجمیع اطلاعات توسعه داده اند؛ از راهکارهای ساده و ارزان قیمت گرفته تا ابزارهای ترکیبی مخصوص فرایندهای پیچیده سازمانی. بعضی از این ابزارها مثل پلتفرم های اشتراک و مدیریت دانش را می توان به سرعت خریداری و پیاده سازی کرد، اما برخی دیگر به شکل اختصاصی برای نیازهای هر سازمان توسعه داده می شوند.

برتری شکننده دولت در صنعت اطلاعات

چالش سوم به تغییر در اصول اولویت بندی اطلاعات مربوط می شود. پیش از این، جمع آوری اطلاعات در مورد یک هدف خاص به تصمیم گیری صریح و تخصیص منابع نیاز داشت. امروز در دریای بیکران اطلاعات، دسترسی بی حد و مرز به داده ها، منابع ذخیره سازی نامحدود و توانایی دستکاری داده ها، سازمان های اطلاعاتی می توانند بدون محدودیت به جمع آوری اطلاعات مشغول شوند و نیازی به پردازش آنی هم ندارند؛ هر زمان که نیاز باشد فرایند پردازش انجام می شود.

چالش اصلی این است که باید در زمان مقتضی بتوانیم اطلاعات مرتبط را شناسایی کرده، آنها را سریع پردازش نموده و الگوها را تشخیص دهیم. نهایتاً از این کوه اطلاعات باید به جمع بندی درستی برسیم و نتیجه نهایی را به انسان منتقل کنیم. به همین دلیل است که بیشتر پیشرفت های فناوری در حوزه اطلاعاتی از ترکیب کلان داده و هوش مصنوعی برای نمایش گرافیکی اطلاعات استفاده می کنند. در واقع فرایند خطی یعنی جمع آوری، پردازش، تحقیق، توزیع و بازخورد، جای خودش را به فرایندی تکرارپذیر و چرخشی داده که اطلاعات مورد نیاز را در لحظه تولید می کند.

عصر جدید و سازمان های اطلاعاتی

دوران جدیدی در حوزه اطلاعات آغاز شده؛ سازمان های اطلاعاتی در فرایند گذار هستند و بخش بندی های سنتی از بین رفته اند. اینجا با اصلاح ساختار روبرو نیستیم، بلکه همه چیز باید از نو تعریف شود؛ از روابط نهادهای اطلاعاتی با یکدیگر و با محیط گرفته تا خلق ساختارها و مفاهیم جدید.

تاثیر تکنولوژی در زندگی انسان

سخن پایانی

بنابراین نگرانی های بزرگ تری هم وجود دارد؛ قانون گذاران باید چارچوب قانونی مستحکمی را تدارک ببینند که در فرایند جمع آوری داده و نتیجه گیری، حریم شخصی و امنیت افراد هم حفظ شود. سازمان های اطلاعاتی باید الگوهای دوران جنگ سرد را کنار بگذارند و با دنیای پیچیده کنونی سازگار شوند. اطلاعات دیگر در انحصار یک گروه یا نهاد خاص نیست. حالا سرعت عمل و دقت در کسب اطلاعات مرتبط است که برتری را تعریف می کند. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر به بخش آموزش عمومی ساعدنیوز مراجعه نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حیاط باصفا و دلباز ویلای زیبای بیرانوند و اکرم بانو با نگهبان مجهز +عکس/ دارندگی و برازندگی یعنی این! (243 نظر) نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... (51 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (18 نظر) دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (12 نظر) یک روایت تاریخی : 70 سال پیش، ملاقات خصوصی آقا تختی و شاه مخلوع در رامسر (12 نظر) دانلود آهنگ جدید "خداحافظ" عرفان طهماسبی/ در سکوت شب خانه زد فریاد اما تو نشنیدی...+فیلم (10 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (7 نظر) میز رنگارنگ و شیک همسر بهرام رادان با چیدمان خاص و زیبا/ چقدر با سلیقه و قشنگ+عکس (7 نظر) میز غذای رنگارنگ و مقوی شاهرخ استخری در هتل لاکچری ترکیه‌ای/ این خانواده تو انتخاب غذا هم باسلیقه و باکلاسن+عکس (6 نظر) مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از اجرای بی نظیر هندونه فروش دوره گرد/ دیشب با دلم خلوتی داشتم... چه خوش احوالی داشتم+فیلم (5 نظر) صدای بهشتی پسر معلول با آهنگ کوردی محلی +ویدئو/چه خوب میخونه... (5 نظر) صحبت های خنده دار آقای موسوی واعظ: وقتی یه معتاد به حاج آقا تسبیحی هدیه میده که توش تریاک جاساز کرده بود +ویدئو😂👌 (4 نظر) خلاقیت باحال بهرنگ علوی برای تبریک گفتن تولد بهرام افشاری/ اگه فرانسه به ایفل می‌نازه و ...+عکس (4 نظر) درگیری لفظی احمدی‌نژادی‌ها با آمنه‌سادات ذبیح‌پور! (4 نظر) رونمایی عرفان برزین، عرشیا سریال شمعدونی از استایل جدیدش بعد از 10 سال در باشگاه بدنسازی / کم کم داره جا پای هادی چوپان میذاره (3 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403+فیلم سلفی دو نفره و بانمک هومن سیدی با دختر موطلایی اش در آئینه کنسول خانه شان+عکس/ فقط عروسک دخترش که یه پاشو کنده😍 بغض سخنگوی دولت روی آنتن زنده حین بازگوی خاطره‌ای از مادر رئیسی +ویدئو خلاقیت پدرانه و خنده دار مهران غفوریان در تعمیر جوراب پاره دخترش با چسب+عکس/ تا دلتون بخواد خندیدم😂 4 نکته تعمیر پکیج ایران رادیاتور که باید بدانید! فال روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403 ویزا کارت مجازی استیگان طرز تهیه دسر مخملی توت فرنگی، دسر شیک و زیبای بهاری فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 9 خرداد 1403 ملاقات عادل فردوسی‌پور با زن پرسپولیسی + عکس هر آنچه قبل از خرید ماساژور برقی باید بدانیم! صحنه ای اشک بار از گریه مصاحبه شونده، مصاحبه کننده و فیلمبردار و آسمان و زمین در سوگ شهدای خدمت/تبریز هم میزبان را از دست داد هم مهمان را... همدستی 4 برادر برای قتل مرد مورد علاقه خواهرشان/ آنها جسد را در پتو گذاشته و به آتش کشیدند تصویری از خانه ابدی مادر غزل شاکری بازیگر سریال جیران/ روحش شاد و یادش گرامی فاتحه خوانی تنهایی بهرام رادان و پرپر کردن گل مریم بر سر قبر لاکچری پدرش+عکس/ روحش شاد تغییر چهره باورنکردنی سوسن حسنی دخت گوینده خبر/ سِیرِ پیری خانم گوینده بر عکس شده داره جوون میشه+ عکس ماجرای آشنایی علی دایی با همسرش/ مهریه همسر علی دایی در اوج ثروت آقای ستاره مجتمع توریستی تفریحی مهتاب قم؛ همچون نگینی در دل کویر شب برفی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی اینگونه سپری شد+ویدیو/ حیف و صد حیف... رونالدو کچل کرد ؛ چهره ابرستاره فوتبال جذاب‌تر شد علی دایی: همه از من می ترسند من از نورا !! احسان علیخانی خیلی بی سر و صدا جایگزین سیامک انصاری در جوکر شد! فیلمی از قدردانی مادر داغدار شهید مالک رحمتی از مهمانان روز تشییع/مادر پسرت مالک دل ها شد... کافه سگ‌ها در اندرزگوی تهران پلمب شد! انتشار سند فعالیت‌های ضد دولتی آیت الله شهید، دکتر محمدعلی آل هاشم در زمان شاه + عکس ویدیویی جالب از الناز شاکر دوست زمانی که آرزوی بازیگری داشت استیکرهای پسرانه و بامزه دیوار اتاق پسر بهرام رادان که هنر دست مامان خوش سلیقه و هنرمندشه+ ویدیو/ بالش ابری تخت خوابش رو دیدین محشره😍 تلاش بامزه یک کودک برای دیدن چهره رهبر معظم انقلاب در یک جلسه+عکس/ تو به رخسار آفتابی و مه ما همه ذره در هوای توییم آخرین خواسته ماه چهره خلیلی در لحظات پایانی زندگی چه بود؟ +ویدیو رونمایی از ویلای باصفا و دلباز فریبا نادری با طبیعت بهشتی و سرسبز/ گلدونش نزدیک 2 متر قدشه+عکس سوگواری روستاییان در نقطه‌ای که رئیس جمهور شهید در آنجا آخرین نمازش را خواند+ویدیو هدیه خاص دختر سیدحسن نصرالله به خواننده ایرانی + تصاویر سوال باورنکردنی یک دانشجو از هاشمی رفسنجانی؛ دور از انتظارترین پرسش تاریخ! بشقاب صبحانه خاص و خوشمزه هانده ارچل در ژاپن با چینش شیک و متفاوت+عکس عکس زیر خاکی از بهرام رادان بازیگر جذاب ایرانی با ریش و سبیل/جذابیت 2 چندان آقای بازیگر بعد از ازدواج نگاهی به دیزاین رویایی و اروپایی خانه پدر همسر شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ سلیقه این خانواده تو همه چی حرف نداره😍 یک کشف پربازدید؛ شناسایی حیرت انگیز تابوت اصلی بزرگترین فرعون مصر در دره پادشاهان+عکس انتقام گروهی زنبورها از زنبور بزرگ بعد از قتل هم‌نوع‌شان +ویدئو
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403
طرز تهیه دسر مخملی توت فرنگی، دسر شیک و زیبای بهاری
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 9 خرداد 1403
همدستی 4 برادر برای قتل مرد مورد علاقه خواهرشان/ آنها جسد را در پتو گذاشته و به آتش کشیدند
ماجرای آشنایی علی دایی با همسرش/ مهریه همسر علی دایی در اوج ثروت آقای ستاره
مجتمع توریستی تفریحی مهتاب قم؛ همچون نگینی در دل کویر
علی دایی: همه از من می ترسند من از نورا !!
احسان علیخانی خیلی بی سر و صدا جایگزین سیامک انصاری در جوکر شد!
کافه سگ‌ها در اندرزگوی تهران پلمب شد!
انتشار سند فعالیت‌های ضد دولتی آیت الله شهید، دکتر محمدعلی آل هاشم در زمان شاه + عکس
هدیه خاص دختر سیدحسن نصرالله به خواننده ایرانی + تصاویر
یک کشف پربازدید؛ شناسایی حیرت انگیز تابوت اصلی بزرگترین فرعون مصر در دره پادشاهان+عکس
منتخب روز   
لحظات تکان‌دهنده وداع پدر شهید مالک رحمتی با پسرش ... +ویدئو شهید آل هاشم، امام‌ شنبه تا جمعه!+ویدئو/پدر معنوی آذربایجان... حیات وحش بدون سانسور/ ترس، دلهره + فیلم تصاویر باورنکردنی از دوقلوهایی با سه پا و چهار دست مداحی شهید مالک رحمتی در مراسم پیاده روی اربعین در کربلا+ویدیو نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... دروغ مصلحتی حاج آقا دانشمند به همسرش که 30 سال سر به مهر ماند و اکنون فاش شده است/ خانومم ناراحت شد و گریه کرد+ فیلم تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله در تبریز+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخسی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده