فواید و مضرات گیاه بامیه

  شنبه، 05 مرداد 1398   زمان مطالعه 9 دقیقه
فواید و مضرات گیاه بامیه
طبع بامیه خورشتی سرد و تر می باشد. بامیه سبز غنی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین A، B، C، E و K، فولیک اسید و همچنین کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و روی و مقادیر بالایی فیبر می باشد. با ما همراه باشید تا با فواید و مضرات گیاه بامیه بیشتر آشنا شویم.

بامیه گیاهی گل دار از تیره ی پنیرکیان است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. بامیه گیاهی با ساقه ی راست و پوشیده از موست. گیاه بامیه بویی شبیه به گیاه میخک و تا حدی گیاه پنبه دارد، ولی برگ های آن بزرگ تر و سخت تر هستند و ساقه ی ضخیم تری دارد. بهترین زمان برای برداشت بامیه زمانی است که غلاف (پوست) گیاه سبز، نازک و نابالغ است.
براساس اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده بامیه گیاهی یک ساله و گرمسیری است که به آب وهوای مرطوب و دمای بالای ۵/۲۹ درجه ی سانتی گراد نیاز دارد و دراثر سرما و یخ زدگی خیلی زود آسیب می بیند. میوه ی بامیه، درواقع غلافی دراز است که موهای ریزی دارد و اجزای سخت ندارد. البته گونه های مختلف این گیاه در طول، رنگ و صافی تفاوت دارند. گیاه بامیه در خاک های زهکشی شده و پر از کود بهتر رشد می کند. بامیه از لحاظ اقتصادی گیاهی باصرفه است. زیرا جوانه، گل، غلاف، ساقه، برگ های تازه و تخم آن ارزش اقتصادی دارد. می توان از بامیه در خورشت ها، سالادها و سوپ ها استفاده کرد. برای بهره گیری از خواص بامیه می توان آن را به شکل خام، خشک شده یا آب پز مصرف کرد. بامیه بعد از پختن به غذا قوام می دهد. اغلب از عصاره ی بامیه به عنوان قوام دهنده در دستورالعمل برخی خورشت ها و سس ها استفاده می شود. مصرف برگ های بامیه احتمال بروز بیماری های ناشی از التهابات را کاهش می دهد.
بامیه یکی از خوراکی های سرشار از فیبر و مواد مغذی است. تقریبا نیمی از فواید و خواص بامیه به خاطر وجود فیبر محلول به شکل صمغ و پکتین است. در نصف فنجان بامیه ی پخته شده نزدیک به ۱۰٪ نیاز روزانه ی فرد به ویتامین B۶ و ویتامین B۹ (اسید فولیک) وجود دارد. در زیر ارزش غذایی نصف فنجان بامیه برش شده و پخته شده آمده است:
۱٫۵ گرم پروتئین؛
۵٫۸ گرم کربوهیدرات؛
۳۷ میکروگرم اسید فولیک؛
۱۳ میلی گرم ویتامین C (معادل ۲۲٪ نیاز روزانه ی بدن به این ویتامین)؛
۴۶ میلی گرم منیزیم (معادل ۱۱٫۵٪ نیاز روزانه ی بدن به این ماده ی معدنی)؛
۴۶۰ IU ویتامین A (معادل ۹٫۲٪ نیاز روزانه ی بدن به این ویتامین)؛
۲ گرم فیبر (معادل ۸٪ نیاز روزانه ی بدن)؛
۲۵۷ میلی گرم پتاسیم (معادل ۷٫۳٪ نیاز روزانه ی بدن به این ماده ی معدنی)؛
۵۰ میلی گرم کلسیم (معادل ۵٪ نیاز روزانه ی بدن به این ماده ی معدنی)؛
0٫۴ میلی گرم آهن (معادل ۲٫۳٪ نیاز روزانه ی بدن به این ماده ی معدنی).

تصویر

خواص دارویی و درمانی گیاه بامیه برای بدن

درمان دیابت و قند خون

تحقیقات نشان داده که فیبر موجود در بامیه خورشتی باعث بهبود گلیسمی و حساسیت به انسولین شده و باعث کاهش قند خون می شود. مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در بامیه باعث کاهش کلسترول خون در افراد دیابتی می شود. گیاه بامیه می تواند سطح قند خون را کاهش داده و برای درمان دیابت مفید باشد، بامیه حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و با افزایش تولید انسولین در پانکراس باعث کاهش قند خون و درمان دیابت می شود. یک تحقیق ثابت کرده که دانه های بامیه با مهار آنزیم آلفا گلوکوزیداز 9 از تبدیل کربوهیدرات های روده به گلوکز جلوگیری می کنند.
نحوه مصرف بامیه برای بیماران دیابتی: نوشیدن آب بامیه روش جدیدی برای درمان بیماران دیابتی می باشد، بامیه ها را خوب بشویید و غلاف آن را جدا کنید، بامیه ها را در یک ظرف لیوان آب بریزید و بگذارید یک شب بماند تا عصاره ی آن در بیاید و هر روز صبح ناشتا آب بامیه را بنوشید.

2. جنین و زنان باردار

فولات موجود در بامیه باعث کاهش نقایص لوله عصبی در جنین می شود، همچنین فولات یکی از مواد مغذی ضروری برای زنان باردار در دوران بارداری می باشد که از سقط جنین و زایمان زودرس پیشگیری می کند. فولات برای افزایش شیر مادر در دوران شیردهی ضروری می باشد.

3. نوزادان و کودکان

مقادیر بالای ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B، تیامین، نیاسین، فولات و ویتامین E و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، فسفر، آهن و روی موجود در بامیه نقش مهمی در رشد جسمی و روحی نوزادان و کودکان دارند. فیبر موجود در بامیه باعث افزایش حرکات روده شده و به درمان
یبوست در نوزادان و کودکان کمک می کند. آهن و مس موجود در بامیه باعث افزایش تعداد گلبول های قرمز خون شده و به درمان کم خونی و آنمی در نوزادان و کودکان کمک می کند. در طب آیورودا، بامیه به عنوان یکی از بهترین دارو ها برای درمان اسهال در کودکان شناخته می شود.
چگونگی مصرف بامیه در کودکان: شما می توانید بامیه را از سن 18 ماهگی برای تغذیه نوزاد خود استفاده کنید، بامیه را مانند سبزیجات دیگر بخارپز کرده و به نوزاد و کودک خود بدهید.

4. مردان

در برخی از منابع ذکر شده که گیاه بامیه برای بهبود اختلالات نعوظ در مردان و افزایش میزان مایع منی مفید می باشد.

5. لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر موجو در بامیه باعث سیری در افراد شده و با کاهش اشتها و پیشگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند. مصرف بامیه به صورت بامیه خام و بامیه پخته شده برای لاغری مفید می باشد.

6. یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در گیاه بامیه با بهبود حرکات روده به درمان یبوست کمک می کند، نکته ی جالب اینجاست که بامیه از اسهال هم جلوگیری می کند.

7. چربی خون

فیبر موجود در بامیه باعث دفع کلسترول زیادی بدن شده و به درمان کلسترول، تری گلیسیرید و چربی خون بالا کمک می کند.

تصویر

8. فشار خون و قلب

بامیه منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم است که فشار خون بالا را کاهش می دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروز را کاهش می دهد.

9. سرماخوردگی

بامیه سبز حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان و ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می کند. علاوه بر این ویتامین C موجود در بامیه به پاکسازی ریه ها کمک کرده و علائم آسم و حملات آسم را کاهش می دهد.

10. زخم معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در بامیه برای سلامت دستگاه گوارش و بهبود هضم غذا مفید بوده و از ابتلا به نفخ و ورم معده، زخم معده و تجمع گاز پیشگیری می کند.

11. چشم

بامیه حاوی مقادیر بالایی ویتامین A و آنتی اکسیدان های بتا کاروتن، گزانتین و لووتئین می باشد که بینایی را بهبود بخشیده و از ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید پیشگیری می کند.

12. پوکی استخوان

مقادیر بالای کلسیم و ویتامین K12 موجود در بامیه خورشتی باعث تقویت استخوان ها می شود و از ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان جلوگیری می کند.

13. کبد چرب

مطالعات نشان داده که آنتی اکسیدان های موجود در بامیه باعث سم زدایی از کبد می شوند و به درمان بیماری کبد چرب کمک می کنند.

14. سرطان

در یک مطالعه نشان داده شد که لکتین موجود در بامیه باعث مرگ سلول های سرطان پستان شده و می تواند به درمان سرطان پستان کمک کند.

15. کلیه

مصرف منظم گیاه بامیه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های کلیه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و درمان سنگ کلیه مفید می باشد.

16. کم خونی

بامیه سبز حاوی آهن و مس است که باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شده و به درمان کم خونی فقر آهن و آنمی کمک می کند.

17. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای ویتامین C موجود در بامیه باعث کاهش چین و چروک پوست و جوان سازی و درخشش پوست صورت می شود.
ماسک بامیه برای پوست: 4-5 عدد بامیه را در یک مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید، مقداری گلاب به آن اضافه کنید و آن را بر روی پوست صورت و گردن خود بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

تصویر

18. درمان آکنه و جوش صورت

بامیه خواص ضد باکتری و ضد التهابی قوی دارد و برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد.
ماسک صورت با بامیه: بامیه را بشویید و نصف کنید و بر روی صورت خود بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

19. نرم کننده موی سر

موسیلاژ موجود در بامیه سبز را می توان به عنوان یک نرم کننده طبیعی مو استفاده کرد.
نرم کننده مو طبیعی با بامیه: مقداری بامیه را خوب بشویید و غلاف آن را جدا کنید، بامیه ها را در یک ظرف آب بریزید و بگذارید یک شب بماند تا عصاره آن در بیاید. مو ها را بشویید و آب حاوی موسیلاژ بامیه را بر روی مو ها بمالید و خون ماساژ دهید، سپس با آب بشویید.

20. درمان مو های خشک و آسیب دیده

بامیه یک مرطوب کننده عالی برای پوست سر و مو ها محسوب می شود که می تواند مو های خشک و آسیب دیده را درمان کند.
ماسک موی بامیه: 6-8 عدد بامیه خرد شده را با 1 فنجان آب، 1 قاشق غذاخوری روغن کنجد یا روغن نارگیل ترکیب کنید و بر روی حرارت قرار دهید تا گرم شود، بگذارید خنک شود حالا مقداری ژل آلوئه ورا و یک قاشق غذاخوری عسل را به آن اضافه کنید و بر روی مو ها بمالید. بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس موها را با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

21. درمان شوره سر

بامیه سبز باعث آبرسانی به پوست سر و مو ها شده و به درمان شوره سر کمک می کند.

عوارض و مضرات گیاه بامیه

  1. گیاه بامیه سبز ممکن است با داروی متفورمین تداخل ایجاد کند و اثر این دارو را در افراد دیابتی کاهش دهد.
  2. بامیه حاوی اگزالات است و زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ایجاد اسهال، گرفتگی و نفخ در برخی افراد شود، بنابراین افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نباید در مصرف بامیه زیاده روی کنند
  3. سنگ کلیه : مقادیر بالای اگزالات موجود در بامیه ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه در برخی افراد شود
  4. نقرس : میزان بالای اگزالات موجود در بامیه باعث افزایش اسید اوریک خون شده و علائم بیماری نقرس را تشدید می کند
  5. تیروئید : مرکز پزشکی دانشگاه مریلند توصیه کرده که اگر تیروئید کم کار دارید از مصرف سبزیجاتی مانند بامیه خودداری کنید چون عملکرد تیروئید را کاهش داده و ممکن است با دارو های تیروئید تداخل داشته باشند
  6. مقادیر بالای ویتامین K موجود در بامیه با دارو های ضد انعقاد خون از جمله وارفارین و کومادین تداخل دارویی ایجاد می کند

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (173 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (114 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (83 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (63 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (49 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (49 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (34 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (32 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (28 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (25 نظر)
تیتر امروز   
(ویدئو) عجیب ترین واکنش بز ها هنگام دیدن آتش!/ اینبار بجای فرار صاف میرن توش!😮
(ویدئو) تاریخچه خاص ترین شیرینی دربار ناصر الدین شاه قاجار!/ علت نامگذاری سوهان به زبان درباریان ناصرالدین شاه!
(ویدئو) سوتی های خنده دار علیرضا بیرانوند و خنده های حامد آهنگی/ فقط عکس بیرانوند رو کتاب فارسی، بهش میگه دوران ادبیات فارسی به قبل تو و بعداز تو تقسیم میشه😂
مجموعه تصاویری از استایل‌های ورزشی شیک محمدرضا گلزار/ استفاده از رنگ‌های انرژی‌بخش در لباس‌های ورزشی
(ویدئو) خاطره جالب شهاب حسینی از تصادف خسرو خسروشاهی وسط خیابان در برنامه همرفیق / تصادف کردی چرا واسه من ادای آلن دلون رو در میاری😂
(ویدئو) ماشین هاشم سریال متهم گریخت بعد از گذشت بیست سال / شماره پلاک هم یکی هست هنوز، یادش بخیر😌😌
همسر سالار عقیلی: پسرم ماهور، پزشکی را به موسیقی ترجیح می‌دهد؛ دوست ندارد کسی در خیابان او را بشناسد!
علی مطهری: پزشکیان از رهبری هزینه نکرد
تصویری از حیاط با صفا و بزرگ سوسن پرور، بازیگر برنامه جوکر/ فقط اون گلدونای بزرگ و نوستالژیشون
یک هفته کامل کشور تعطیل می شود؟
جدیدترین ویدیوی الهه منصوریان،بانوی قهرمان ووشوی ایران، که قرار بود پست آموزشی باشه ولی فیلم کوتاه طنز شد🤣/ وقتی قهرمان‌هامون استعداد بازیگری هم دارن👌/ وای از کامنت مردم همیشه در صحنه😂
(عکس) شبنم قربانی، بازیگر سریال "طوبی"، در کنار همسر هنرمند خوشتیپ و فرزندان جذابش/ پسر مو قرمزی و دختر باربی، چه ژستهای خفنی هم گرفتن
80 روز بی خبری؛ ماجرای گم شدن هلنای 11 ساله در اصفهان + فیلم / پای یک آشنا در میان است؟
سکانس دیده‌نشده از نگاه‌های عاشقانه و جذاب مهدی پاکدل و همسرش، رعنا آزادی‌ور، در اولین کار مشترکشان/ باورتون میشد سمیرای سریال "زخم‌کاری" اینقدر رمانتیک باشه؟
جدیدترین عکس نعیمه نظام‌دوست در پشت صحنه کار جدیدش با گریم و کلاه گیس متفاوت/ چقدر کوچولوتر گریمش کردن! بنظر یه فیلم شاد و کمدی میاد مگه نه؟
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان