حافظ و فال زدن به دیوان وی

  پنجشنبه، 26 فروردین 1400 ID  کد خبر 147036
حافظ و فال زدن به دیوان وی
ساعدنیوز: فال لغتی عربی است که معنایش بخت و طالع می باشد و در زبان فارسی به معنای شگون است. مردم برای اطلاع از درستی و یا نا درستی تصمیمی که گرفته اند، سمت فال و تفأل می روند.

فال لغتی عربی است که معنایش بخت و طالع می باشد و در زبان فارسی به معنای شگون است. مردم برای اطلاع از درستی و یا نا درستی تصمیمی که گرفته اند، سمت فال و تفأل می روند.

الخصوص در بین ایرانیان، این رسم وجود دارد که زمانی که برای انجام عملی دچار شک و تردید می شوند و نمی دانند دست به چه کاری باید بزنند، یا با اصول مذهبی و یا از افراد متخصص درخواست گرفتن استخاره و یا فال می کنند.

در اسلام نیز بر واژه فال نیک بسیار تأکید شده است به معنای این که همیشه ذکر شده فال نیکو بزنید تا با امید و سعادت زندگی کنید نه اینکه با گرفتن فال بد و تعاریف منفی خود را دچار ناامیدی ترس و رنجش کنید. بد به زبان آمدن در دین اسلام مکروه می باشد و همیشه بر مثبت اندیشی و فکر نیکو تأکید شده است.

فال حافظ یک عقیده دیرینه بین ایرانیان است که معمولا در شب یلدا فال حافظ را می گیرند، اما بیشتر مردم امروزه برای تصمیم گیری در برخی از اقدامات خود به حافظ و گرفتن فال با دیوان وی مراجعه می کنند. دیوان شعر خواجه شمس الدین حافظ شیرازی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین کتاب هاست و در هر خانه اصیل ایرانی یک دیوان حافظ یافت می شود.

ایرانیان برای سرگرمی و یا استخاره با فال حافظ به سراغ این دیوان می روند و با گرفتن فال نیز غزلی را خوانده و با تفسیر معنای آن به خیر و صلاح و یا شر و بدی با ابیات این شاعر بزرگ بیشتر آشنا خواهند شد. در ادامه برای شما عزیزان این فال را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

تصویر

روش گرفتن فال حافظ

برای گرفتن فال حافظ تنها به دیوان او احتیاج داریم. به این صورت که شما کتاب را در دست می گیرید و جملات و جمله ای به مانند زیر را زمزمه می کنید:

ای حافظ شیرازی تو کاشف هر رازی

ما طالب یک فالیم بر ما بنما رازی

عده ای هم این شعر را این گونه می خوانند:

ای حافظ شیرازی بر من نظر اندازی

من طالب یک رازم تو کاشف هر فالی

قسم به شاخه نباتت، قسم می دهم به قرآنی که در سینه داری، این فال مرا بگشای!

این شعر صورت دیگری نیز دارد که ممکن است جایی به آن بر بخورید:

ای حافظ شیرازی تو کاشف هر رازی

به حق شاخ نباتت به حق جام شرابت

منظور خودت را از مراد ما بیان کن!

سپس انگشت سبابه خود را لای یکی از صفحات این دیوان بگذارید و صفحه را بازکنید. زمانی که کتاب را بازمی کنید، باید شعری که در صفحه سمت راست نوشته شده را بخوانید و تفسیر کنید. اگر مضمون و محتوای این غزل مثبت باشد، فال شما خوب و نیکوست اما اگر بالعکس تفسیرش بد و نامبارک بود، پس فال شما نیز بد و باید از نیت خود خودداری کنید.

از جایی که عمده و بیشتر غزلیات حافظ، جنبه عرفانی، عشقی، امید دهنده و همراه با مهربانی و لطف هستند این فال در مراسم هایی مانند خواستگاری، ازدواج، نوروز، تولد فرزند و... بیشتر مرسوم و محبوب است.

رسومات فال حافظ

درست است که فال حافظ مختص شب یلداست ودر دورهمی های خانواده های اصیل ایرانی در این شب این فال مرسوم تر و باستانی تر است، اما بیشتر ایرانیان طبق رسم دیرینه و کهن خود در روز های عید ملی یا مذهبی مثل نوروز نیز با این دیوان به گرفتن فال می پردازند.

در بعضی از خانواده ها، برای گرفتن این فال، یکی از بزرگان خاندان و یا خانواده یا هر شخصی که بتواند شعر را صحیح و رسا بخواند و همچنین معانی را به خوبی بلد باشد، برای دیگران این کار را انجام می دهد.

اما خب در اغلب خانواده ها هر شخصی خود به انجام این فال برای خودش می پردازد.

مرسوم است که در حین گرفتن این فال، قبل از نیت کردن فاتحه ای برای شادی روح حضرت حافظ بخوانند و سپس بر کتاب بوسه زده و به سینه بفشارند. بعد کتاب را باز کنند و فال خود را قرائت کنند.

شرایط فال حافظ

اغلب ایرانیان اعتقاد دارند که برای گرفتن فال با دیوان حافظ بایستی دل صاف و پاک داشته باشید.

همچنین اشاره کرده اند که کسانی که عادت دارند بعد از فال اما و اگر بیاورند، بهتر است از فال گرفتن صرف نظر کرده و به اصطلاح رایج "وقت خواجه را تلف نکنند" یا "دلی که پاک و چون آیینه نباشد، فالش نیز صحیح نخواهد بود".

شرط دیگر برای گرفتن فال حافظ داشتن نیت درست و صحیح می باشد. شما باید از عمق دل برای تصمیمی به خواجه اعتماد کنید.

آیا می توانیم خودمان فال خود را تفسیر کنیم؟

آرایه ایهام در سروده ها و اشعار حافظ بسیار استفاده شده است و این چند وجهی بودن کلمات، تفسیر و معنا کردن فال توسط افراد مبتدی و بدون دانش این کار بسیار سخت و در مواردی غیر ممکن می باشد.

این که فال شما خوب آمده یا بد، تنها با دقت کردن در کلمات و تفکر در معنا و ارتباط آن به دست می آید. برخی از این غزل ها، کاملا سهل و واضح هستند و شما می توانید نیت خود را در بیت تعیین کننده بیابید. چرا که برخی از ابیات مفهوم خوب یا بدشان کاملا مشخص است. در هر صورت بهتر است به افراد حرفه ای بسپارید تا در معانی بیت ها به مشکل نخورید و تفسیر دقیق نیت خود را بیابید.

درست یا غلط بودن فال حافظ

در این باره اختلاف نظر های فراوانی وجود دارد که این پیش گویی های واقعی است یا شانسی؟!.

دکتر عبدالحسین زرین کوب و کیوان سمیعی در این باره عقیده یکسان دارند و معتقدند که درست است که برخی از پاسخ ها دقیقا نیت شماست اما این مسأله کاملا اتفاقی است و هیچ ارتباطی با اسرار و غیب گویی ندارد.در مقابل بهاء الدین خرمشاهی مخالف است و به حافظ اعتقاد شدیدی دارد.

در خلاصه کلام باید گفت که تمامی فال هایی که می گیرید قطعا صحیح نیست و اگر چند باری نزیک به نظر شما بوده دلیل بر همیشگی این قاعده نخواهد بود. در واقع شما با در دست گرفتن کتاب حافظ به صورت معنوی با روح وی ارتباط برقرار می کنید و جویای احوال و کار خود می شوید. حتی خود حافظ نیز اشاره می کند که عوالم غیب اسراری دارند که از ابتدا پنهان بوده و پنهان نیز خواهند ماند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست
منتخب روز